Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metodologia badań naukowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Dawidowski <Jan.Dawidowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości ze statystyki doświadczalnej |
W-2 | Umiejętność wykorzystania narzędzi analizy statystycznej arkusza kalkulacyjnego Excel oraz umiejętność posługiwania się programem Statistica (dostępny w zasobach Uczelnianego centrum Informatyki) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodami badań naukowych |
C-2 | Przygotowanie studenta do prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie inżynierii rolniczej |
C-3 | Przygotowanie studenta do aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej, wyrobienia w nim umiejętności planowania i prowadzenia eksperymentów |
C-4 | Wyrobienie umiejętności posługiwania się fachową literaturą, łącznie z obowiązującymi regulacjami prawnymi i normatywnymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Literatura przedmiotu badań: zakres i źródła Formułowanie problemów i założeń naukowych Ustalenie metody rozwiązywania problemu naukowego Planowanie czynności badawczych (eksperymentów) Przeprowadzanie czynności badawczych Opracowanie wyników badań i formułowanie wniosków Uwarunkowania prawne i normalizacyjne prowadzenia prac badawczych | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka pracy naukowej Problemy i hipotezy naukowe, metody badań naukowych Badania naukowe: wstępne ustalenie tematu jako problemu, definitywne ustalenie problemu i metod badań, przeprowadzenie badań właściwych, opracowanie materiału naukowego, wyniki badań naukowych i ich rodzaje Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe Stopnie zawodowe przygotowujące do twórczej pracy Organizacja i struktura naukowego działania w Polsce | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Opracowanie przeglądu literatury na zadany temat i sformułowanie założeń badawczych | 8 |
A-A-3 | Projekt eksperymentu badawczego i analiza wyników badań | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie i przedstawienie referatów i prezentacji | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków) |
M-2 | Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie ćwiczeń oraz prac seminaryjnych |
M-3 | Wykorzystanie programów komputerowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena jakości ćwiczeń i prac seminaryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C01_W01 ma wiedzę umożliwiającą wykonywanie prac naukowo badawczych o tematyce związanej z kierunkiem studiów, wiedzę o stopniach zawodowych przygotowujących do twórczej pracy, organizacji i strukturze naukowego działania w Polsce oraz o uwarunkowaniach prawnych i normalizacyjnych prowadzenia badań w obszarze powiązanym z kierunkiem studiów | TRL_2A_W11 | R2A_W05 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C01_U01 Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w realizacji zadań badawczych, tzn. określić założenia badawcze, sformułować problemy badawcze, hipotezy lub tezy, zaplanować i przeprowadzić eksperymenty, opracować i omówić (zinterpretować) wyniki badań, sformułować wnioski. | TRL_2A_U12 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U08 | InzA2_U01 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C01_K01 jest kreatywny w wykorzystywaniu nabytej wiedzy, otwarty na współpracę w zespole, ma świadomość roli i znaczenia własności praw intelektualnych i ich wykorzystywania w pracy badawczej | TRL_2A_K03 | R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04 | InzA2_K01 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C01_W01 ma wiedzę umożliwiającą wykonywanie prac naukowo badawczych o tematyce związanej z kierunkiem studiów, wiedzę o stopniach zawodowych przygotowujących do twórczej pracy, organizacji i strukturze naukowego działania w Polsce oraz o uwarunkowaniach prawnych i normalizacyjnych prowadzenia badań w obszarze powiązanym z kierunkiem studiów | 2,0 | Student nie posiada wiedzy o przedstawianych w trakcie zajęć zagadnieniach dotyczących metodologii pracy naukowo-badawczej |
3,0 | Student poprawnie opisuje i definiuje składniki metody naukowej oraz ich sekwencję | |
3,5 | Student poprawnie opisuje funkcje jakie pełnią poszczególne składniki metody naukowej | |
4,0 | Student potrafi opisać zasady formułowania problemu naukowego oraz scharakteryzować omawiane w trakcie zajęć metody prowadzenia badań | |
4,5 | Student potrafi opisać omawiane w trakcie zajęć metody prowadzenia badań oraz opisać metody opracowania i interpretacji wyników badań | |
5,0 | Student potrafi dodatkowo scharakteryzować instytucje zarządzające nauką w Polsce i opisać rolę aktów normalizacyjnych i nich dokumentów prawnych w prowadzeniu działalności naukowo-badawczej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C01_U01 Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w realizacji zadań badawczych, tzn. określić założenia badawcze, sformułować problemy badawcze, hipotezy lub tezy, zaplanować i przeprowadzić eksperymenty, opracować i omówić (zinterpretować) wyniki badań, sformułować wnioski. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób: sformułować problemu badawczego, przedstawić jego uzasadnienia, nakreślić planu pracy badawczej |
3,0 | Student potrafi sformułować założenia badawcze, zdefiniować problem badawczy, przedstawić jego uzasadnienie | |
3,5 | Dodatkowo Student potrafi nakreślić plan pracy badawczej i zaplanować eksperymenty w zakresie powiązanym z kierunkiem studiów | |
4,0 | Dodatkowo Student potrafi efektywnie prezentować wyniki badań i dokonywać ich analizy | |
4,5 | Dodatkowo Student potrafi prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach oszacować błędy doświadczalne | |
5,0 | Dodatkowo Student potrafi formułować wnioski podsumowujące wyniki badań i opracowywać pisemne sprawozdania z badań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C01_K01 jest kreatywny w wykorzystywaniu nabytej wiedzy, otwarty na współpracę w zespole, ma świadomość roli i znaczenia własności praw intelektualnych i ich wykorzystywania w pracy badawczej | 2,0 | Sudent nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności |
3,0 | Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez wyrażanie własnych poglądów na przekazywane treści | |
3,5 | Dodatkowo Student jest aktywny podczas dyskusji nad prezentowanymi w trakcie zajęć referatami | |
4,0 | Student wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej oraz umiejętności i zdolności osobiste, w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami | |
4,5 | Student wykazuje aktywność w kreowaniu własnych pomysłów | |
5,0 | Student jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień |
Literatura podstawowa
- Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, PWN, Warszawa, 1975, książka
- Pytkowski W., Organizacja badań i ocena prac naukowych, PWN, Warszawa, 1985, Książka
Literatura dodatkowa
- Pabis S., Metodologia i metody nauk empirycznych, PWN, Warzszawa, 1985, książka