Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie niezawodnością obiektów technicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie niezawodnością obiektów technicznych | ||
Specjalność | informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie |
W-3 | Znajomość wpływu czynników wymuszających na trwałość elementów maszyn, znajomość procesów niszczących |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z zakresu niezawodności maszyn i urządzeń technicznych stosowanych w rolnictwie i leśnictwie. |
C-2 | Poznanie wpływu struktury obiektu na jego trwałość i niezawodność działania |
C-3 | Rozpoznawanie słabych ogniw w maszynach oraz ograniczanie ich wpływu na niezawodność eksploatacyjną |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza uszkodzeń obiektów nowej generacji | 3 |
T-A-2 | Wyznaczenie ryzyka, zawodności i niezawodności | 3 |
T-A-3 | Wyznaczenie niezawodności układów złożonych | 4 |
T-A-4 | Prognozowanie niezawodności | 2 |
T-A-5 | Naprawialność a niezawodność | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia. Znaczenie niezawodności technicznych środków produkcji w rolnictwie: bariera kultury technicznej, optymalizowana trwałość, maksymalizowana niezawodność. | 2 |
T-W-2 | Zmniejszanie energochłonności produkcji terminowość wykonania prac, zmienność własności początkowych i czynników wymuszających. | 2 |
T-W-3 | Istota zarządzania niezawodnościowego. Różne obiekty techniczne i miary ich niezawodności. Metody prognostyczne i sposoby prognozowania niezawodności. Niezawodność układów złożonych w przypadku struktury równoległej i szeregowej. Oszacowanie niezawodności. Związek teorii bezpieczeństwa z niezawodnością | 4 |
T-W-4 | Empiryczna funkcja intensywności uszkodzeń w obiektach nienaprawialnych i naprawialnych. Badania niezawodnościowe maszyn w procesie ich eksploatacji | 2 |
T-W-5 | Tworzenie banków informacji do opracowywania wskaźników niezawodności na wybranych przykładach. | 2 |
T-W-6 | Typowanie słabych węzłów w procesach technologicznych i obiektach technicznych. Rola prognozowania w zarządzaniu niezawodnością | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie pisemne. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Opracowanie projektu z oceny niezawodności wybranego obiektu technicznego | 12 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 1 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie dostępnej bibliografi. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu | 3 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych. |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-3 | Ocena formująca: Wykonanie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_D05id_W01 Student ma wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn | TRL_2A_W22 | R2A_W05 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_D05id_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowego zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych | TRL_2A_U23 | R2A_U04, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_D05id_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz konieczności dalszego dokształcania | TRL_2A_K04 | R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06 | InzA2_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_D05id_W01 Student ma wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej |
3,0 | Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej | |
4,0 | Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej | |
4,5 | Student ma szeroką wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej | |
5,0 | Student ma dogłębną wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_D05id_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowego zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych | 2,0 | Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej |
3,0 | Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe do prawidłowego zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych | |
3,5 | Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe dotyczące zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych | |
4,0 | Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe dotyczące zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych | |
4,5 | Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych | |
5,0 | Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji dotyczącymi zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_D05id_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz konieczności dalszego dokształcania | 2,0 | Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny |
3,0 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania. | |
3,5 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień | |
4,0 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień | |
4,5 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych | |
5,0 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych i konieczności dokształcania |
Literatura podstawowa
- Oprzędkiewicz J, Kompleksowa ocena niezawodności systemów technicznych, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Warszawa-Lublin-Kraków, 1997
- Prażewska M, Niezawodność wyrobów. Zarządzanie i prognozowanie, 2004
- Oziemski S, Efektywność eksploatacyjna maszyn, ITE, Radom, 2004
Literatura dodatkowa
- Blicharski M, Inżynieria powierzchni, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009
- Hebda M, Procesy tarcia, smarowania i zużywania maszyn, Warszawa-Radom, 2007
- Kwartalnik, Eksploatacja i niezawodność, Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne, Warszawa. PAN O/ Lublin