Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)

Sylabus przedmiotu Motoryzacyjne skażenie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Motoryzacyjne skażenie środowiska
Specjalność technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe umiejętności w zakresie obsługi aparatury diagnostycznej do pojazdów silnikowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie zagrożeń wynikających z eksploatacji silnika spalinowego i pojazdu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena szkodliwości materiałów eksploatacyjnych stosowanych w pojazdach4
T-A-2Analiza spalin silnika ZI4
T-A-3Analiza i zadymienie spalin silnika ZS4
T-A-4Statyczne i dynamiczne cykle badawcze do oceny emisji spalin z pojazdu3
15
wykłady
T-W-1Udział motoryzacji w ogólnym skażeniu środowiska3
T-W-2Charakterystyka zagrożeń atmosfery powodowanych przez silniki ZI2
T-W-3Charakterystyka zagrożeń atmosfery powodowanych przez silniki ZS2
T-W-4Szkodliwości dla gleby i wody spowodowane motoryzacją2
T-W-5Problem hałasu2
T-W-6Sposoby zmniejszenia degradacji atmosfery2
T-W-7Sposoby zmniejszenia szkodliwego oddziaływania na glebę i wody2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zajęć15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_O01-1tś_W01
ma pogłębioną wiedzę w zakresie wpływu pojazdów rolniczych na środowisko przyrodnicze
TRL_2A_W22, TRL_2A_W28R2A_W02, R2A_W05, R2A_W09InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_O01-1tś_U01
potrafi właściwie przeciwdziałać zagrożeniom wynikającym z motoryzacji rolnictwa
TRL_2A_U15R2A_U01, R2A_U07InzA2_U03, InzA2_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_O01-1tś_K01
potrafi myśleć kreatywnie, rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
TRL_2A_K01, TRL_2A_K04, TRL_2A_K06R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_O01-1tś_W01
ma pogłębioną wiedzę w zakresie wpływu pojazdów rolniczych na środowisko przyrodnicze
2,0nie ma wiedzy w zakresie wpływu pojazdów rolniczych na środowisko przyrodnicze
3,0ma minimalną wiedzę w zakresie wpływu pojazdów rolniczych na środowisko przyrodnicze
3,5ma wystarczającą wiedzę w zakresie wpływu pojazdów rolniczych na środowisko przyrodnicze
4,0ma dobrą wiedzę w zakresie wpływu pojazdów rolniczych na środowisko przyrodnicze
4,5ma rozwiniętą wiedzę w zakresie wpływu pojazdów rolniczych na środowisko przyrodnicze
5,0ma doskonałą wiedzę w zakresie wpływu pojazdów rolniczych na środowisko przyrodnicze

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_O01-1tś_U01
potrafi właściwie przeciwdziałać zagrożeniom wynikającym z motoryzacji rolnictwa
2,0ni potrafi przeciwdziałać zagrożeniom wynikającym z motoryzacji rolnictwa
3,0potrafi przeciwdziałać tylko niektórym zagrożeniom wynikającym z motoryzacji rolnictwa
3,5potrafi przeciwdziałać podstawowym zagrożeniom wynikającym z motoryzacji rolnictwa
4,0potrafi przeciwdziałać istotnym zagrożeniom wynikającym z motoryzacji rolnictwa
4,5potrafi przeciwdziałać zagrożeniom wynikającym z motoryzacji rolnictwa
5,0potrafi przeciwdziałać większości zagrożeń wynikającym z motoryzacji rolnictwa

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_O01-1tś_K01
potrafi myśleć kreatywnie, rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
2,0nie potrafi myśleć kreatywnie, nie rozumie potrzeby ochrony środowiska przyrodniczego
3,0potrafi myśleć, ale nie w pełni rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
3,5potrafi myśleć, wystarczająco rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
4,0potrafi myśleć kreatywnie w wybranych sytuacjach problemowych, rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
4,5potrafi myśleć kreatywnie, rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
5,0potrafi myśleć kreatywnie i przedsiębiorczo, rozumie znaczenie i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego

Literatura podstawowa

  1. Merkisz J., Wpływ motoryzacji na skażenie środowiska naturalnego, Wyd. Politech. Pozn., Poznań, 1993

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena szkodliwości materiałów eksploatacyjnych stosowanych w pojazdach4
T-A-2Analiza spalin silnika ZI4
T-A-3Analiza i zadymienie spalin silnika ZS4
T-A-4Statyczne i dynamiczne cykle badawcze do oceny emisji spalin z pojazdu3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Udział motoryzacji w ogólnym skażeniu środowiska3
T-W-2Charakterystyka zagrożeń atmosfery powodowanych przez silniki ZI2
T-W-3Charakterystyka zagrożeń atmosfery powodowanych przez silniki ZS2
T-W-4Szkodliwości dla gleby i wody spowodowane motoryzacją2
T-W-5Problem hałasu2
T-W-6Sposoby zmniejszenia degradacji atmosfery2
T-W-7Sposoby zmniejszenia szkodliwego oddziaływania na glebę i wody2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zajęć15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_O01-1tś_W01ma pogłębioną wiedzę w zakresie wpływu pojazdów rolniczych na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W22ma pogłębioną wiedzę w zakresie teorii eksploatacji systemów technicznych oraz zarządzania ich niezawodnością, obejmującą pojęcie i składniki systemu eksploatacyjnego, znaczenie racjonalnego wykorzystania obiektów technicznych, powiązanie użytkowania i obsługiwania, diagnostykę, resurs, jakość eksploatacyjną, modernizację i adaptację obiektów technicznych, projektowanie modernizacji obiektów technicznych z zastosowaniem metod symulacyjnych, przydatną do: 1) pogłębionego rozumienia zasad eksploatacji obiektów technicznych, 2) oceniania stanu technicznego obiektów technicznych i ich elementów, szacowania czasu poprawnego funkcjonowania obiektu technicznego oraz planowania dla nich harmonogramu i zakresu czynności obsługowo-naprawczych;
TRL_2A_W28ma wiedzę w zakresie sposobów dofinansowania gospodarstw rolnych, obejmującą systemy wsparcia finansowego w rolnictwie, dopłaty w produkcji rolniczej oraz zasady kredytowania przedsięwzięć inwestycyjnych, a także wymagane dokumenty związane z dofinansowaniem gospodarstw rolnych i ich obieg, przydatną do wykorzystywania takich form wsparcia działalności rolniczej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1poznanie zagrożeń wynikających z eksploatacji silnika spalinowego i pojazdu
Treści programoweT-W-1Udział motoryzacji w ogólnym skażeniu środowiska
T-W-2Charakterystyka zagrożeń atmosfery powodowanych przez silniki ZI
T-W-3Charakterystyka zagrożeń atmosfery powodowanych przez silniki ZS
T-W-4Szkodliwości dla gleby i wody spowodowane motoryzacją
T-W-5Problem hałasu
T-W-6Sposoby zmniejszenia degradacji atmosfery
T-W-7Sposoby zmniejszenia szkodliwego oddziaływania na glebę i wody
T-A-1Ocena szkodliwości materiałów eksploatacyjnych stosowanych w pojazdach
T-A-2Analiza spalin silnika ZI
T-A-3Analiza i zadymienie spalin silnika ZS
T-A-4Statyczne i dynamiczne cykle badawcze do oceny emisji spalin z pojazdu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy w zakresie wpływu pojazdów rolniczych na środowisko przyrodnicze
3,0ma minimalną wiedzę w zakresie wpływu pojazdów rolniczych na środowisko przyrodnicze
3,5ma wystarczającą wiedzę w zakresie wpływu pojazdów rolniczych na środowisko przyrodnicze
4,0ma dobrą wiedzę w zakresie wpływu pojazdów rolniczych na środowisko przyrodnicze
4,5ma rozwiniętą wiedzę w zakresie wpływu pojazdów rolniczych na środowisko przyrodnicze
5,0ma doskonałą wiedzę w zakresie wpływu pojazdów rolniczych na środowisko przyrodnicze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_O01-1tś_U01potrafi właściwie przeciwdziałać zagrożeniom wynikającym z motoryzacji rolnictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U15wykazuje orientację w zakresie związków zachodzących między rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosystemów rolniczych i leśnych, a tym samym właściwie ocenia zagrożenia dla tych ekosystemów oraz możliwości skutecznego przeciwdziałania ich degradacji, a także docenia znaczenie zrównoważonego rozwoju rolnictwa i leśnictwa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1poznanie zagrożeń wynikających z eksploatacji silnika spalinowego i pojazdu
Treści programoweT-W-1Udział motoryzacji w ogólnym skażeniu środowiska
T-W-2Charakterystyka zagrożeń atmosfery powodowanych przez silniki ZI
T-W-3Charakterystyka zagrożeń atmosfery powodowanych przez silniki ZS
T-W-4Szkodliwości dla gleby i wody spowodowane motoryzacją
T-W-5Problem hałasu
T-W-6Sposoby zmniejszenia degradacji atmosfery
T-W-7Sposoby zmniejszenia szkodliwego oddziaływania na glebę i wody
T-A-1Ocena szkodliwości materiałów eksploatacyjnych stosowanych w pojazdach
T-A-2Analiza spalin silnika ZI
T-A-3Analiza i zadymienie spalin silnika ZS
T-A-4Statyczne i dynamiczne cykle badawcze do oceny emisji spalin z pojazdu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0ni potrafi przeciwdziałać zagrożeniom wynikającym z motoryzacji rolnictwa
3,0potrafi przeciwdziałać tylko niektórym zagrożeniom wynikającym z motoryzacji rolnictwa
3,5potrafi przeciwdziałać podstawowym zagrożeniom wynikającym z motoryzacji rolnictwa
4,0potrafi przeciwdziałać istotnym zagrożeniom wynikającym z motoryzacji rolnictwa
4,5potrafi przeciwdziałać zagrożeniom wynikającym z motoryzacji rolnictwa
5,0potrafi przeciwdziałać większości zagrożeń wynikającym z motoryzacji rolnictwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_O01-1tś_K01potrafi myśleć kreatywnie, rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy;
TRL_2A_K04jest otwarty na poznawanie nowych technik i technologii przeznaczonych do stosowania w gospodarce żywnościowej i leśnej, jest wyczulony na techniki i technologie przyczyniające się do mniejszego obciążenia środowiska;
TRL_2A_K06rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności, ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko i ma świadomość konieczności eliminowania lub ograniczania tego wpływu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1poznanie zagrożeń wynikających z eksploatacji silnika spalinowego i pojazdu
Treści programoweT-W-1Udział motoryzacji w ogólnym skażeniu środowiska
T-W-2Charakterystyka zagrożeń atmosfery powodowanych przez silniki ZI
T-W-3Charakterystyka zagrożeń atmosfery powodowanych przez silniki ZS
T-W-4Szkodliwości dla gleby i wody spowodowane motoryzacją
T-W-5Problem hałasu
T-W-6Sposoby zmniejszenia degradacji atmosfery
T-W-7Sposoby zmniejszenia szkodliwego oddziaływania na glebę i wody
T-A-1Ocena szkodliwości materiałów eksploatacyjnych stosowanych w pojazdach
T-A-2Analiza spalin silnika ZI
T-A-3Analiza i zadymienie spalin silnika ZS
T-A-4Statyczne i dynamiczne cykle badawcze do oceny emisji spalin z pojazdu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi myśleć kreatywnie, nie rozumie potrzeby ochrony środowiska przyrodniczego
3,0potrafi myśleć, ale nie w pełni rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
3,5potrafi myśleć, wystarczająco rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
4,0potrafi myśleć kreatywnie w wybranych sytuacjach problemowych, rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
4,5potrafi myśleć kreatywnie, rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
5,0potrafi myśleć kreatywnie i przedsiębiorczo, rozumie znaczenie i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego