Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
specjalność: informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej

Sylabus przedmiotu Alternatywne systemy energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Alternatywne systemy energetyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Nowowiejski <Rafal.Nowowiejski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 20 1,00,44zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki, ze szczególnym uwzględnieniem termodynamiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z możliwościami racjonalnego wykorzystywania energii jakie dają alternatywne systemy energetyczne, szczególnie na obszarach wiejskich.
C-2Nabycie przez studenta umiejętności analizy i oceny danego rozwiązania systemu zasilania energią szczególnie na obszarach wiejskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie oraz przykłady obliczeniowe urządzeń wchodzących w skład alternatywnych instalacji energetycznych.10
T-A-2Analiza przykładów oraz podstawowe obliczenia instalacji kogeneracyjnych opartych na różnych technologiach.10
20
wykłady
T-W-1Zrównoważone systemy energetyczne. Energetyka rozproszona. Technologie generacji rozproszonej. Możliwości jej wykorzystania na obszarach wiejskich.3
T-W-2Systemy skojarzonej produkcji energii elektrycznej i ciepła (kogeneracja, trójgeneracja). Podstawy techniczne wykorzystanie małych źródeł kogeneracyjnych.3
T-W-3Perspektywiczne źródła i nośniki energii (ogniwa paliwowe, gaz łupkowy, technologia ORC). Energetyka jądrowa (przemiany, paliwa, odpady radioaktywne). Energetyczne wykorzystanie odpadów i technologie jej wykorzystania). Elektrownie niekonwencjonalne.3
T-W-4Alternatywne systemy zaopatrzenia budynków w energię.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach20
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury i periodyków fachowych.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury18
A-W-3Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kontrola przyswajania materiału podawanego na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający wykłady
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający ćwiczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C15_W01
Ma wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych, obejmującą możliwe do zastosowania w obszarze rolnictwa oraz gospodarki leśnej wybrane systemy energetyczne wykorzystujące energię odnawialną oraz polskie i europejskie regulacje prawne dotyczące alternatywnych systemów energetycznych, przydatną do wykorzystywania urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej.
TRL_2A_W10, TRL_2A_W25R2A_W01, R2A_W02, R2A_W05InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C15_U01
Jest przygotowany do stosowania w produkcji rolniczej i leśnej urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej, potrafi dobrać poszczególne zespoły systemu energetycznego w gospodarstwie.
TRL_2A_U11, TRL_2A_U18, TRL_2A_U26R2A_U01, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1, C-2T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C15_K01
Student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialną postawą i sumiennością w zdobywaniu wiedzy. Ma świadomość powiązań jakie istnieją między sposobami użytkowania energii a jakością środowiska.
TRL_2A_K04, TRL_2A_K06R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1, C-2T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C15_W01
Ma wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych, obejmującą możliwe do zastosowania w obszarze rolnictwa oraz gospodarki leśnej wybrane systemy energetyczne wykorzystujące energię odnawialną oraz polskie i europejskie regulacje prawne dotyczące alternatywnych systemów energetycznych, przydatną do wykorzystywania urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z zakresu alternatywnych systemów energetycznych.
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
3,5Student posiada połowiczną wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C15_U01
Jest przygotowany do stosowania w produkcji rolniczej i leśnej urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej, potrafi dobrać poszczególne zespoły systemu energetycznego w gospodarstwie.
2,0Student nie posiada żadnej umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
3,0Studentnie posiada podstawowe umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
3,5Studentnie posiada połowiczne umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
4,0Studentnie posiada dobre umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
4,5Studentnie posiada ponad dobre umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
5,0Studentnie posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C15_K01
Student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialną postawą i sumiennością w zdobywaniu wiedzy. Ma świadomość powiązań jakie istnieją między sposobami użytkowania energii a jakością środowiska.
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się dostateczną odpowiedzialnoscią i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje się dość odpowiedzialną i sumienną postawą w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
4,0Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmuje własne inicjatywy, cechuje się odpowiedzialną i sumienną postawą w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
4,5Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować pracę zespołową, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, cechuje się odpowiedzialną i sumienną postawą w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę zespołową, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w świadomy sposób dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, cechuje się bardzo odpowiedzialną i sumienną postawą w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.

Literatura podstawowa

  1. Krawiec F., Energia. Zasoby, procesy, technologie, transformacje, modele biznesowe, planowanie rozwoju, Difin, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Niedziółka D., Zielona energia w Polsce, CeDeWu, 2012
  2. Świerszcz K., Skuteczny biznesplan rozwoju energetyki z odnawialnych źródeł energii a fundusze europejskie, Atla2, Wrocław, 2011
  3. Łucki Z., Misiak W., Energetyka a społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie oraz przykłady obliczeniowe urządzeń wchodzących w skład alternatywnych instalacji energetycznych.10
T-A-2Analiza przykładów oraz podstawowe obliczenia instalacji kogeneracyjnych opartych na różnych technologiach.10
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zrównoważone systemy energetyczne. Energetyka rozproszona. Technologie generacji rozproszonej. Możliwości jej wykorzystania na obszarach wiejskich.3
T-W-2Systemy skojarzonej produkcji energii elektrycznej i ciepła (kogeneracja, trójgeneracja). Podstawy techniczne wykorzystanie małych źródeł kogeneracyjnych.3
T-W-3Perspektywiczne źródła i nośniki energii (ogniwa paliwowe, gaz łupkowy, technologia ORC). Energetyka jądrowa (przemiany, paliwa, odpady radioaktywne). Energetyczne wykorzystanie odpadów i technologie jej wykorzystania). Elektrownie niekonwencjonalne.3
T-W-4Alternatywne systemy zaopatrzenia budynków w energię.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach20
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury i periodyków fachowych.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury18
A-W-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C15_W01Ma wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych, obejmującą możliwe do zastosowania w obszarze rolnictwa oraz gospodarki leśnej wybrane systemy energetyczne wykorzystujące energię odnawialną oraz polskie i europejskie regulacje prawne dotyczące alternatywnych systemów energetycznych, przydatną do wykorzystywania urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W10ma określony zasób wiedzy w zakresie chłodnictwa, obejmujący metody obniżania temperatury, lewobieżne obiegi cieplne, chłodziarki gazowe i parowe, budowę chłodziarek i ich typy, urządzenia chłodnicze w technice rolniczej i leśnej, przydatną m.in. do zastosowania urządzeń chłodniczych w inżynierii rolniczej i leśnej;
TRL_2A_W25ma określoną wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych, obejmującą możliwe do zastosowania w obszarze rolnictwa oraz gospodarki leśnej wybrane systemy energetyczne wykorzystujące energię odnawialną oraz polskie i europejskie regulacje prawne dotyczące alternatywnych systemów energetycznych, przydatną do wykorzystywania urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z możliwościami racjonalnego wykorzystywania energii jakie dają alternatywne systemy energetyczne, szczególnie na obszarach wiejskich.
Treści programoweT-A-2Analiza przykładów oraz podstawowe obliczenia instalacji kogeneracyjnych opartych na różnych technologiach.
T-A-1Omówienie oraz przykłady obliczeniowe urządzeń wchodzących w skład alternatywnych instalacji energetycznych.
T-W-1Zrównoważone systemy energetyczne. Energetyka rozproszona. Technologie generacji rozproszonej. Możliwości jej wykorzystania na obszarach wiejskich.
T-W-2Systemy skojarzonej produkcji energii elektrycznej i ciepła (kogeneracja, trójgeneracja). Podstawy techniczne wykorzystanie małych źródeł kogeneracyjnych.
T-W-3Perspektywiczne źródła i nośniki energii (ogniwa paliwowe, gaz łupkowy, technologia ORC). Energetyka jądrowa (przemiany, paliwa, odpady radioaktywne). Energetyczne wykorzystanie odpadów i technologie jej wykorzystania). Elektrownie niekonwencjonalne.
T-W-4Alternatywne systemy zaopatrzenia budynków w energię.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający wykłady
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z zakresu alternatywnych systemów energetycznych.
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
3,5Student posiada połowiczną wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C15_U01Jest przygotowany do stosowania w produkcji rolniczej i leśnej urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej, potrafi dobrać poszczególne zespoły systemu energetycznego w gospodarstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U11potrafi ocenić przydatność i wymogi zastosowania urządzeń chłodniczych w technice rolniczej i leśnej;
TRL_2A_U18potrafi zastosować maszyny i urządzenia przeznaczone do przetworzenia biomasy roślinnej na cele opałowe;
TRL_2A_U26jest przygotowany do stosowania w produkcji rolniczej i leśnej urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej, potrafi dobrać poszczególne zespoły systemu energetycznego w gospodarstwie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z możliwościami racjonalnego wykorzystywania energii jakie dają alternatywne systemy energetyczne, szczególnie na obszarach wiejskich.
C-2Nabycie przez studenta umiejętności analizy i oceny danego rozwiązania systemu zasilania energią szczególnie na obszarach wiejskich.
Treści programoweT-A-2Analiza przykładów oraz podstawowe obliczenia instalacji kogeneracyjnych opartych na różnych technologiach.
T-A-1Omówienie oraz przykłady obliczeniowe urządzeń wchodzących w skład alternatywnych instalacji energetycznych.
T-W-1Zrównoważone systemy energetyczne. Energetyka rozproszona. Technologie generacji rozproszonej. Możliwości jej wykorzystania na obszarach wiejskich.
T-W-2Systemy skojarzonej produkcji energii elektrycznej i ciepła (kogeneracja, trójgeneracja). Podstawy techniczne wykorzystanie małych źródeł kogeneracyjnych.
T-W-3Perspektywiczne źródła i nośniki energii (ogniwa paliwowe, gaz łupkowy, technologia ORC). Energetyka jądrowa (przemiany, paliwa, odpady radioaktywne). Energetyczne wykorzystanie odpadów i technologie jej wykorzystania). Elektrownie niekonwencjonalne.
T-W-4Alternatywne systemy zaopatrzenia budynków w energię.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kontrola przyswajania materiału podawanego na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający wykłady
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnej umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
3,0Studentnie posiada podstawowe umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
3,5Studentnie posiada połowiczne umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
4,0Studentnie posiada dobre umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
4,5Studentnie posiada ponad dobre umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
5,0Studentnie posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C15_K01Student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialną postawą i sumiennością w zdobywaniu wiedzy. Ma świadomość powiązań jakie istnieją między sposobami użytkowania energii a jakością środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K04jest otwarty na poznawanie nowych technik i technologii przeznaczonych do stosowania w gospodarce żywnościowej i leśnej, jest wyczulony na techniki i technologie przyczyniające się do mniejszego obciążenia środowiska;
TRL_2A_K06rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności, ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko i ma świadomość konieczności eliminowania lub ograniczania tego wpływu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z możliwościami racjonalnego wykorzystywania energii jakie dają alternatywne systemy energetyczne, szczególnie na obszarach wiejskich.
C-2Nabycie przez studenta umiejętności analizy i oceny danego rozwiązania systemu zasilania energią szczególnie na obszarach wiejskich.
Treści programoweT-A-2Analiza przykładów oraz podstawowe obliczenia instalacji kogeneracyjnych opartych na różnych technologiach.
T-A-1Omówienie oraz przykłady obliczeniowe urządzeń wchodzących w skład alternatywnych instalacji energetycznych.
T-W-1Zrównoważone systemy energetyczne. Energetyka rozproszona. Technologie generacji rozproszonej. Możliwości jej wykorzystania na obszarach wiejskich.
T-W-2Systemy skojarzonej produkcji energii elektrycznej i ciepła (kogeneracja, trójgeneracja). Podstawy techniczne wykorzystanie małych źródeł kogeneracyjnych.
T-W-3Perspektywiczne źródła i nośniki energii (ogniwa paliwowe, gaz łupkowy, technologia ORC). Energetyka jądrowa (przemiany, paliwa, odpady radioaktywne). Energetyczne wykorzystanie odpadów i technologie jej wykorzystania). Elektrownie niekonwencjonalne.
T-W-4Alternatywne systemy zaopatrzenia budynków w energię.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kontrola przyswajania materiału podawanego na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się dostateczną odpowiedzialnoscią i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje się dość odpowiedzialną i sumienną postawą w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
4,0Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmuje własne inicjatywy, cechuje się odpowiedzialną i sumienną postawą w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
4,5Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować pracę zespołową, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, cechuje się odpowiedzialną i sumienną postawą w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę zespołową, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w świadomy sposób dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, cechuje się bardzo odpowiedzialną i sumienną postawą w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.