Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka energetyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka energetyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Nowowiejski <Rafal.Nowowiejski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw mechaniki i techniki cieplnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu gospodarowania energią.
C-2Ukształtowanie umiejętności racjonalnego gospodarowania energią w inzynierii rolniczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Postacie i nośniki energii. Zasoby energii i zapotrzebowanie na energię. Strategia energetyczna Polski i Wspólnoty Europejskiej. Bezpieczeństwo energetyczne. Techniczne i ekonomiczne aspekty zarządzania energią. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Przemiany (konwersja i transformacja) energii. Ich sprawność i efektywność. Bilans energetyczny. Audyt i certyfikat energetyczny. Certyfikaty środowiskowe i Eko-znaki.6
T-W-2Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Przemiany (konwersja i transformacja) energii. Ich sprawność i efektywność. Bilans energetyczny. Audyt i certyfikat energetyczny. Certyfikaty środowiskowe i Eko-znaki.4
T-W-3Transport i przesył energii. Magazynowanie energii. Oszczędność ciepła i chłodu. Izolacja.4
T-W-4Metody obniżenia zużycia energii. Wpływ na środowisko.2
T-W-5Ocena energetyczna ochrony cieplnej budynku (termoizolacja). Racjonalizacja pod kątem zużycia energii systemów oświetlenia, wentylacji i klimatyzacji, ogrzewania. Regeneracja i rekuperacja energii. Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej. Oszczędzanie energii przy transporcie czynników roboczych (straty cieplne i hydrauliczne). Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacjii chłodziarek, pomp ciepła, suszarek.4
T-W-6Struktura cen nośników energii.2
T-W-7Systemy dystrybucji energii w Polsce.2
T-W-8Energia odpadowa. Rodzaje i sposoby wykorzystania.2
T-W-9Zrównoważona gospodarka energetyczna. Kogeneracja (poligeneracja) energii.2
T-W-10Energia odnawialna.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Wysłuchanie wykładów30
A-W-2Praca własna ze źródłami dodatkowymi.10
A-W-3Opracowanie zadanego indywidualnie tematu z zakresu gospodarki energetycznej.12
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C26_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie i gospodarki energetycznej obejmującą nośniki energii i systemy ich dystrybucji, bilansowanie potrzeb energetycznych niezbędną przy: 1)prawidłowej eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji cieplnych, 2)bilansowaniu źródeł energii oraz racjonalizacji jej użytkowania.
TRL_1A_W20R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C26_U01
Potrafi racjonalnie gospodarować energią a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i zastosowania energii niekonwencjonalnej w rolnictwie i gospodarce leśnej.
TRL_1A_U01, TRL_1A_U18R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-10, T-W-9M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C26_K01
Rozumie ważność i potrzebę racjonalnego gospodarowania energią oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w tym zakresie, a w szczególności wpływu na środowisko i poczuwa sie do odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TRL_1A_K01, TRL_1A_K05R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C26_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie i gospodarki energetycznej obejmującą nośniki energii i systemy ich dystrybucji, bilansowanie potrzeb energetycznych niezbędną przy: 1)prawidłowej eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji cieplnych, 2)bilansowaniu źródeł energii oraz racjonalizacji jej użytkowania.
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Nie przygotował prezentacji na zadany temat.
3,0Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z gospodarką energetyczną.
3,5Zna i częściowo rozumie prawie wszystkie podstawowych prawa i definicjie związane z gospodarką energetyczną.
4,0Zna i rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z gospodarką energetyczną.
4,5Zna i dobrze rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z gospodarką energetyczną.
5,0Zna i bardzo dobrze rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z gospodarką energetyczną.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C26_U01
Potrafi racjonalnie gospodarować energią a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i zastosowania energii niekonwencjonalnej w rolnictwie i gospodarce leśnej.
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności z zakresu gospodarki energetycznej.
3,0Student potrafi analizować pracę większości omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji energetycznych.
3,5Student potrafi poprawnie analizować pracę omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji energetycznych.
4,0Student potrafi dobrze analizować pracę omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji energetycznych.
4,5Student potrafi prawie bezbłędnie analizować pracę omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji energetycznych.
5,0Student potrafi bezbłędnie analizować pracę omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji energetycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C26_K01
Rozumie ważność i potrzebę racjonalnego gospodarowania energią oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w tym zakresie, a w szczególności wpływu na środowisko i poczuwa sie do odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
2,0Nie ma świadomości ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,0Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi to uzasadnić.
4,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić.
5,0Ma bardzo dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie bardzo dobrze potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić.

Literatura podstawowa

  1. Marecki J., Podstawy przemian energetycznych., WNT, Warszawa, 1995
  2. Chmielniak T., Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Kopecki K., Człowiek w świecie energii, Książka i Wiedza, Warszawa, 1976
  2. Kucowski J., Laudyn D., Przekwas M., Energetyka a ochrona środowiska, WNT, Warszawa, 1993
  3. Taubman J., Węgiel i alternatywne źródła energii: prognozy na przyszłość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  4. Bogacki M i inni, Jak zarzadzać energią i środowiskiem w budynkach użyteczności publicznej, Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii, Katowice, 2004
  5. Paska J., Ekonomika w elektroenergetyce, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Postacie i nośniki energii. Zasoby energii i zapotrzebowanie na energię. Strategia energetyczna Polski i Wspólnoty Europejskiej. Bezpieczeństwo energetyczne. Techniczne i ekonomiczne aspekty zarządzania energią. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Przemiany (konwersja i transformacja) energii. Ich sprawność i efektywność. Bilans energetyczny. Audyt i certyfikat energetyczny. Certyfikaty środowiskowe i Eko-znaki.6
T-W-2Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Przemiany (konwersja i transformacja) energii. Ich sprawność i efektywność. Bilans energetyczny. Audyt i certyfikat energetyczny. Certyfikaty środowiskowe i Eko-znaki.4
T-W-3Transport i przesył energii. Magazynowanie energii. Oszczędność ciepła i chłodu. Izolacja.4
T-W-4Metody obniżenia zużycia energii. Wpływ na środowisko.2
T-W-5Ocena energetyczna ochrony cieplnej budynku (termoizolacja). Racjonalizacja pod kątem zużycia energii systemów oświetlenia, wentylacji i klimatyzacji, ogrzewania. Regeneracja i rekuperacja energii. Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej. Oszczędzanie energii przy transporcie czynników roboczych (straty cieplne i hydrauliczne). Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacjii chłodziarek, pomp ciepła, suszarek.4
T-W-6Struktura cen nośników energii.2
T-W-7Systemy dystrybucji energii w Polsce.2
T-W-8Energia odpadowa. Rodzaje i sposoby wykorzystania.2
T-W-9Zrównoważona gospodarka energetyczna. Kogeneracja (poligeneracja) energii.2
T-W-10Energia odnawialna.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wysłuchanie wykładów30
A-W-2Praca własna ze źródłami dodatkowymi.10
A-W-3Opracowanie zadanego indywidualnie tematu z zakresu gospodarki energetycznej.12
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C26_W01Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie i gospodarki energetycznej obejmującą nośniki energii i systemy ich dystrybucji, bilansowanie potrzeb energetycznych niezbędną przy: 1)prawidłowej eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji cieplnych, 2)bilansowaniu źródeł energii oraz racjonalizacji jej użytkowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W20ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie techniki cieplnej i gospodarki energetycznej, obejmującą zasady termodynamiki, prze-miany odwracalne gazów, termodynamikę pary wodnej, termodynamikę gazów wilgotnych, obiegi termiczne maszyn cieplnych, termodynamikę procesu spalania, wymianę i wymienniki ciepła, nośniki energii i systemy ich dystrybucji, bilansowanie potrzeb energetycznych obiektów, podstawy suszarnictwa oraz pozyskanie, konwersję, zastosowanie i wpływ na naturalne środowisko energii pochodzącej z alternatywnych źródeł, niezbędną przy: 1) prawidłowej eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji cieplnych, 2) bilansowaniu źródeł energii oraz racjonalizacji jej użytkowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu gospodarowania energią.
C-2Ukształtowanie umiejętności racjonalnego gospodarowania energią w inzynierii rolniczej.
Treści programoweT-W-1Postacie i nośniki energii. Zasoby energii i zapotrzebowanie na energię. Strategia energetyczna Polski i Wspólnoty Europejskiej. Bezpieczeństwo energetyczne. Techniczne i ekonomiczne aspekty zarządzania energią. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Przemiany (konwersja i transformacja) energii. Ich sprawność i efektywność. Bilans energetyczny. Audyt i certyfikat energetyczny. Certyfikaty środowiskowe i Eko-znaki.
T-W-2Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Przemiany (konwersja i transformacja) energii. Ich sprawność i efektywność. Bilans energetyczny. Audyt i certyfikat energetyczny. Certyfikaty środowiskowe i Eko-znaki.
T-W-4Metody obniżenia zużycia energii. Wpływ na środowisko.
T-W-3Transport i przesył energii. Magazynowanie energii. Oszczędność ciepła i chłodu. Izolacja.
T-W-8Energia odpadowa. Rodzaje i sposoby wykorzystania.
T-W-6Struktura cen nośników energii.
T-W-7Systemy dystrybucji energii w Polsce.
T-W-9Zrównoważona gospodarka energetyczna. Kogeneracja (poligeneracja) energii.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Nie przygotował prezentacji na zadany temat.
3,0Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z gospodarką energetyczną.
3,5Zna i częściowo rozumie prawie wszystkie podstawowych prawa i definicjie związane z gospodarką energetyczną.
4,0Zna i rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z gospodarką energetyczną.
4,5Zna i dobrze rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z gospodarką energetyczną.
5,0Zna i bardzo dobrze rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z gospodarką energetyczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C26_U01Potrafi racjonalnie gospodarować energią a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i zastosowania energii niekonwencjonalnej w rolnictwie i gospodarce leśnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U18potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje cieplne stosowane w rolnictwie i gospodarce leśnej oraz bilansować źródła energii i racjonalnie jej użytkować, a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i za-stosowania energii niekonwencjonalnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności racjonalnego gospodarowania energią w inzynierii rolniczej.
Treści programoweT-W-4Metody obniżenia zużycia energii. Wpływ na środowisko.
T-W-3Transport i przesył energii. Magazynowanie energii. Oszczędność ciepła i chłodu. Izolacja.
T-W-5Ocena energetyczna ochrony cieplnej budynku (termoizolacja). Racjonalizacja pod kątem zużycia energii systemów oświetlenia, wentylacji i klimatyzacji, ogrzewania. Regeneracja i rekuperacja energii. Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej. Oszczędzanie energii przy transporcie czynników roboczych (straty cieplne i hydrauliczne). Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacjii chłodziarek, pomp ciepła, suszarek.
T-W-8Energia odpadowa. Rodzaje i sposoby wykorzystania.
T-W-6Struktura cen nośników energii.
T-W-10Energia odnawialna.
T-W-9Zrównoważona gospodarka energetyczna. Kogeneracja (poligeneracja) energii.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności z zakresu gospodarki energetycznej.
3,0Student potrafi analizować pracę większości omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji energetycznych.
3,5Student potrafi poprawnie analizować pracę omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji energetycznych.
4,0Student potrafi dobrze analizować pracę omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji energetycznych.
4,5Student potrafi prawie bezbłędnie analizować pracę omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji energetycznych.
5,0Student potrafi bezbłędnie analizować pracę omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji energetycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C26_K01Rozumie ważność i potrzebę racjonalnego gospodarowania energią oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w tym zakresie, a w szczególności wpływu na środowisko i poczuwa sie do odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności racjonalnego gospodarowania energią w inzynierii rolniczej.
Treści programoweT-W-1Postacie i nośniki energii. Zasoby energii i zapotrzebowanie na energię. Strategia energetyczna Polski i Wspólnoty Europejskiej. Bezpieczeństwo energetyczne. Techniczne i ekonomiczne aspekty zarządzania energią. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Przemiany (konwersja i transformacja) energii. Ich sprawność i efektywność. Bilans energetyczny. Audyt i certyfikat energetyczny. Certyfikaty środowiskowe i Eko-znaki.
T-W-4Metody obniżenia zużycia energii. Wpływ na środowisko.
T-W-8Energia odpadowa. Rodzaje i sposoby wykorzystania.
T-W-6Struktura cen nośników energii.
T-W-7Systemy dystrybucji energii w Polsce.
T-W-10Energia odnawialna.
T-W-9Zrównoważona gospodarka energetyczna. Kogeneracja (poligeneracja) energii.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,0Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi to uzasadnić.
4,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić.
5,0Ma bardzo dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie bardzo dobrze potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić.