Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka energetyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka energetyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Nowowiejski <Rafal.Nowowiejski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw mechaniki i techniki cieplnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu gospodarowania energią. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności racjonalnego gospodarowania energią w inzynierii rolniczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Postacie i nośniki energii. Zasoby energii i zapotrzebowanie na energię. Strategia energetyczna Polski i Wspólnoty Europejskiej. Bezpieczeństwo energetyczne. Techniczne i ekonomiczne aspekty zarządzania energią. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Przemiany (konwersja i transformacja) energii. Ich sprawność i efektywność. Bilans energetyczny. Audyt i certyfikat energetyczny. Certyfikaty środowiskowe i Eko-znaki. | 6 |
T-W-2 | Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Przemiany (konwersja i transformacja) energii. Ich sprawność i efektywność. Bilans energetyczny. Audyt i certyfikat energetyczny. Certyfikaty środowiskowe i Eko-znaki. | 4 |
T-W-3 | Transport i przesył energii. Magazynowanie energii. Oszczędność ciepła i chłodu. Izolacja. | 4 |
T-W-4 | Metody obniżenia zużycia energii. Wpływ na środowisko. | 2 |
T-W-5 | Ocena energetyczna ochrony cieplnej budynku (termoizolacja). Racjonalizacja pod kątem zużycia energii systemów oświetlenia, wentylacji i klimatyzacji, ogrzewania. Regeneracja i rekuperacja energii. Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej. Oszczędzanie energii przy transporcie czynników roboczych (straty cieplne i hydrauliczne). Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacjii chłodziarek, pomp ciepła, suszarek. | 4 |
T-W-6 | Struktura cen nośników energii. | 2 |
T-W-7 | Systemy dystrybucji energii w Polsce. | 2 |
T-W-8 | Energia odpadowa. Rodzaje i sposoby wykorzystania. | 2 |
T-W-9 | Zrównoważona gospodarka energetyczna. Kogeneracja (poligeneracja) energii. | 2 |
T-W-10 | Energia odnawialna. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Wysłuchanie wykładów | 30 |
A-W-2 | Praca własna ze źródłami dodatkowymi. | 10 |
A-W-3 | Opracowanie zadanego indywidualnie tematu z zakresu gospodarki energetycznej. | 12 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie. |
M-2 | Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C26_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie i gospodarki energetycznej obejmującą nośniki energii i systemy ich dystrybucji, bilansowanie potrzeb energetycznych niezbędną przy: 1)prawidłowej eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji cieplnych, 2)bilansowaniu źródeł energii oraz racjonalizacji jej użytkowania. | TRL_1A_W20 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C26_U01 Potrafi racjonalnie gospodarować energią a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i zastosowania energii niekonwencjonalnej w rolnictwie i gospodarce leśnej. | TRL_1A_U01, TRL_1A_U18 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-10, T-W-9 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C26_K01 Rozumie ważność i potrzebę racjonalnego gospodarowania energią oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w tym zakresie, a w szczególności wpływu na środowisko i poczuwa sie do odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | TRL_1A_K01, TRL_1A_K05 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C26_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie i gospodarki energetycznej obejmującą nośniki energii i systemy ich dystrybucji, bilansowanie potrzeb energetycznych niezbędną przy: 1)prawidłowej eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji cieplnych, 2)bilansowaniu źródeł energii oraz racjonalizacji jej użytkowania. | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Nie przygotował prezentacji na zadany temat. |
3,0 | Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z gospodarką energetyczną. | |
3,5 | Zna i częściowo rozumie prawie wszystkie podstawowych prawa i definicjie związane z gospodarką energetyczną. | |
4,0 | Zna i rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z gospodarką energetyczną. | |
4,5 | Zna i dobrze rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z gospodarką energetyczną. | |
5,0 | Zna i bardzo dobrze rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z gospodarką energetyczną. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C26_U01 Potrafi racjonalnie gospodarować energią a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i zastosowania energii niekonwencjonalnej w rolnictwie i gospodarce leśnej. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznych umiejętności z zakresu gospodarki energetycznej. |
3,0 | Student potrafi analizować pracę większości omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji energetycznych. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie analizować pracę omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji energetycznych. | |
4,0 | Student potrafi dobrze analizować pracę omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji energetycznych. | |
4,5 | Student potrafi prawie bezbłędnie analizować pracę omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji energetycznych. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie analizować pracę omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji energetycznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C26_K01 Rozumie ważność i potrzebę racjonalnego gospodarowania energią oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w tym zakresie, a w szczególności wpływu na środowisko i poczuwa sie do odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | 2,0 | Nie ma świadomości ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie. |
3,0 | Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | |
3,5 | Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | |
4,0 | Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi to uzasadnić. | |
4,5 | Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić. | |
5,0 | Ma bardzo dużą świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie bardzo dobrze potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić. |
Literatura podstawowa
- Marecki J., Podstawy przemian energetycznych., WNT, Warszawa, 1995
- Chmielniak T., Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Kopecki K., Człowiek w świecie energii, Książka i Wiedza, Warszawa, 1976
- Kucowski J., Laudyn D., Przekwas M., Energetyka a ochrona środowiska, WNT, Warszawa, 1993
- Taubman J., Węgiel i alternatywne źródła energii: prognozy na przyszłość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Bogacki M i inni, Jak zarzadzać energią i środowiskiem w budynkach użyteczności publicznej, Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii, Katowice, 2004
- Paska J., Ekonomika w elektroenergetyce, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007