Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Materiałoznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiałoznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami i strukturą materiałów konstrukcyjnych
C-3Zapoznanie się z procedurami pomiarów wielkości geometrycznych części maszyn

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się z budową i zasadą działania urządzeń pomiarowych stosowanych do pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn2
T-L-2Pomiary bezwzględne i porównawcze. Statystyczne opracowanie wyników2
T-L-3Pomiary wielkości liniowych, kątów i stożków4
T-L-4Pomiary otworów i wałków5
T-L-5Pomiary gwintów3
T-L-6Pomiary kół zębatych4
T-L-7Pomiary mikrogeometrii powierzchni2
T-L-8Pomiar twardości2
T-L-9Badania mikroskopowe stopów żelaza z węglem2
T-L-10Badania mikroskopowe stopów nieżelaznych i lekkich2
T-L-11Próby technologiczne2
30
wykłady
T-W-1Specyfika materiałoznawstwa dla rolnictwa i gospodarki żywnościowej2
T-W-2Struktura materiałów konstrukcyjnych stosowanych do budowy obiektów technicznych2
T-W-3Stopy żelaza z węglem i innymi pierwiastkami. Układ żelazo-węgiel4
T-W-4Wpływ składu chemicznego na własności i właściwości stopów żelaza z węglem2
T-W-5Stopy metali nieżelaznych i lekkich. Metalurgia proszków3
T-W-6Inne materiały stosowane w budowie obiektów technicznych - materiały ceramiczne (naturalne, sztuczne), szkło, tworzywa sztuczne, drewno2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie dostępnej literatury oraz przewodnika do ćwiczeń30
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego z przedmiotu4
A-W-4Konsultacje1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie sprawozdania na podstwie wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena formująca: Pisemne sprawdziany kontrolne w czasie trwania zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C07_W01
Student ma wiedzę z zakresu materialów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn
TRL_1A_W16R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C07_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji materiałów konstrukcyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych metod pomiarowych
TRL_1A_U01, TRL_1A_U04, TRL_1A_U13, TRL_1A_U29, TRL_1A_U30R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U06InzA_U01, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C07_K02
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów konstrukcyjnych, ich wpływu na środowisko naturalne oraz konieczności dalszego dokształcania
TRL_1A_K01, TRL_1A_K02, TRL_1A_K05, TRL_1A_K07R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C07_W01
Student ma wiedzę z zakresu materialów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat materiałów konstrukcyjnych i pomiarów (nie potrafi ich rozpoznać i scharakteryzować)
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i pomiarów (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i pomiarów (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować i podać przykłady zastosowania, wskazać przyrządy pomiarowe i sposób pomiaru)
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i pomiarów (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, wskazać przyrządy pomiarowe i sposób pomiaru, opisać warunki prawidłowego pomiaru)
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i pomiarów (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, wskazać przyrządy pomiarowe i sposób pomiaru, opisać warunki prawidłowego pomiaru, opisać wpływ błędów pomiarowych na uzyskany wynik)
5,0Student ma dogłębną wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i i pomiarów (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, wskazać przyrządy pomiarowe i sposób pomiaru, opisać warunki prawidłowego pomiaru, opisać wpływ błędów pomiarowych na uzyskany wynik, zaproponować i uzasadnić zastosowanie poszczególnych metod pomiarowych)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C07_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji materiałów konstrukcyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych metod pomiarowych
2,0Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych na temat materiałów konstrukcyjnych i pomiarów
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów pomiarów
3,5Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów pomiarów (analizuje zebrane informacje w stopniu podstawowym)
4,0Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów pomiarów (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom konstrukcyjnym)
4,5Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów pomiarów (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom konstrukcyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze, dobiera i posługuje się przyrządami pomiarowymi)
5,0Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów pomiarów (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom konstrukcyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze, dobiera i posługuje się przyrządami pomiarowymi, podaje różne możliwe rozwiązania)

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C07_K02
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów konstrukcyjnych, ich wpływu na środowisko naturalne oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych i konieczności dokształcania

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
  2. Rudnik S, Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1998
  3. Jakubiec Wł., Malinowski J, Metrologia wielkości geometrycznych, WNT, Warszawa, 2007, 5
  4. Marek Blicharski, Inżynieria materiałowa. Stal, Warszawa, WNT, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Blicharski M, Inżynieria powierzchni, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009
  2. Hebda M, Procesy tarcia, smarowania i zużywania maszyn, Warszawa-Radom, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się z budową i zasadą działania urządzeń pomiarowych stosowanych do pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn2
T-L-2Pomiary bezwzględne i porównawcze. Statystyczne opracowanie wyników2
T-L-3Pomiary wielkości liniowych, kątów i stożków4
T-L-4Pomiary otworów i wałków5
T-L-5Pomiary gwintów3
T-L-6Pomiary kół zębatych4
T-L-7Pomiary mikrogeometrii powierzchni2
T-L-8Pomiar twardości2
T-L-9Badania mikroskopowe stopów żelaza z węglem2
T-L-10Badania mikroskopowe stopów nieżelaznych i lekkich2
T-L-11Próby technologiczne2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Specyfika materiałoznawstwa dla rolnictwa i gospodarki żywnościowej2
T-W-2Struktura materiałów konstrukcyjnych stosowanych do budowy obiektów technicznych2
T-W-3Stopy żelaza z węglem i innymi pierwiastkami. Układ żelazo-węgiel4
T-W-4Wpływ składu chemicznego na własności i właściwości stopów żelaza z węglem2
T-W-5Stopy metali nieżelaznych i lekkich. Metalurgia proszków3
T-W-6Inne materiały stosowane w budowie obiektów technicznych - materiały ceramiczne (naturalne, sztuczne), szkło, tworzywa sztuczne, drewno2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie dostępnej literatury oraz przewodnika do ćwiczeń30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego z przedmiotu4
A-W-4Konsultacje1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C07_W01Student ma wiedzę z zakresu materialów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W16ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z obszaru nauki o materiałach, obejmującą strukturę i właściwości materiałów technicznych, stale, staliwa i żeliwa, stopy metali nieżelaznych, metalurgię proszków, tworzywa sztuczne, materiały ceramiczne i węglowe, kompozyty, drewno i inne materiały naturalne, niezbędną dla właściwego stosowania materiałów w technice rolniczej i leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami i strukturą materiałów konstrukcyjnych
C-3Zapoznanie się z procedurami pomiarów wielkości geometrycznych części maszyn
Treści programoweT-W-1Specyfika materiałoznawstwa dla rolnictwa i gospodarki żywnościowej
T-W-2Struktura materiałów konstrukcyjnych stosowanych do budowy obiektów technicznych
T-W-3Stopy żelaza z węglem i innymi pierwiastkami. Układ żelazo-węgiel
T-W-4Wpływ składu chemicznego na własności i właściwości stopów żelaza z węglem
T-W-5Stopy metali nieżelaznych i lekkich. Metalurgia proszków
T-W-6Inne materiały stosowane w budowie obiektów technicznych - materiały ceramiczne (naturalne, sztuczne), szkło, tworzywa sztuczne, drewno
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie sprawozdania na podstwie wykonanego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat materiałów konstrukcyjnych i pomiarów (nie potrafi ich rozpoznać i scharakteryzować)
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i pomiarów (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i pomiarów (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować i podać przykłady zastosowania, wskazać przyrządy pomiarowe i sposób pomiaru)
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i pomiarów (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, wskazać przyrządy pomiarowe i sposób pomiaru, opisać warunki prawidłowego pomiaru)
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i pomiarów (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, wskazać przyrządy pomiarowe i sposób pomiaru, opisać warunki prawidłowego pomiaru, opisać wpływ błędów pomiarowych na uzyskany wynik)
5,0Student ma dogłębną wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i i pomiarów (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, wskazać przyrządy pomiarowe i sposób pomiaru, opisać warunki prawidłowego pomiaru, opisać wpływ błędów pomiarowych na uzyskany wynik, zaproponować i uzasadnić zastosowanie poszczególnych metod pomiarowych)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C07_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji materiałów konstrukcyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych metod pomiarowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
TRL_1A_U13potrafi zastosować nabytą wiedzę z obszaru nauki o materiałach, między innymi do właściwego ich stosowania w technice rolniczej i leśnej;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U30potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty, w tym symulacje komputero-we, oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami i strukturą materiałów konstrukcyjnych
C-3Zapoznanie się z procedurami pomiarów wielkości geometrycznych części maszyn
Treści programoweT-L-1Zapoznanie się z budową i zasadą działania urządzeń pomiarowych stosowanych do pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn
T-L-2Pomiary bezwzględne i porównawcze. Statystyczne opracowanie wyników
T-L-3Pomiary wielkości liniowych, kątów i stożków
T-L-4Pomiary otworów i wałków
T-L-5Pomiary gwintów
T-L-6Pomiary kół zębatych
T-L-7Pomiary mikrogeometrii powierzchni
T-L-9Badania mikroskopowe stopów żelaza z węglem
T-L-10Badania mikroskopowe stopów nieżelaznych i lekkich
T-L-11Próby technologiczne
T-L-8Pomiar twardości
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych na temat materiałów konstrukcyjnych i pomiarów
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów pomiarów
3,5Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów pomiarów (analizuje zebrane informacje w stopniu podstawowym)
4,0Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów pomiarów (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom konstrukcyjnym)
4,5Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów pomiarów (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom konstrukcyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze, dobiera i posługuje się przyrządami pomiarowymi)
5,0Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów pomiarów (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom konstrukcyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze, dobiera i posługuje się przyrządami pomiarowymi, podaje różne możliwe rozwiązania)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C07_K02Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów konstrukcyjnych, ich wpływu na środowisko naturalne oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
TRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami i strukturą materiałów konstrukcyjnych
C-3Zapoznanie się z procedurami pomiarów wielkości geometrycznych części maszyn
Treści programoweT-W-1Specyfika materiałoznawstwa dla rolnictwa i gospodarki żywnościowej
T-W-2Struktura materiałów konstrukcyjnych stosowanych do budowy obiektów technicznych
T-W-3Stopy żelaza z węglem i innymi pierwiastkami. Układ żelazo-węgiel
T-W-4Wpływ składu chemicznego na własności i właściwości stopów żelaza z węglem
T-W-5Stopy metali nieżelaznych i lekkich. Metalurgia proszków
T-W-6Inne materiały stosowane w budowie obiektów technicznych - materiały ceramiczne (naturalne, sztuczne), szkło, tworzywa sztuczne, drewno
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych i konieczności dokształcania