Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N2)
specjalność: technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Teoria ruchu pojazdów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria ruchu pojazdów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 6 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 12 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza w zakresie fizyki i mechaniki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie teoretycznych podstaw teorii ruchu pojazdów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady działania systemu stabilizacji toru jazdy2
T-A-2Zasady działania systemu kontroli i regulacji trakcji2
T-A-3Statystyka ruchu pojazdu5
T-A-4Wyznaczanie oporów ruchu pojazdu3
12
wykłady
T-W-1Kinematyka koła jezdnego1
T-W-2Równanie ruchu pojazdu3
T-W-3Kinematyka skrętu1
T-W-4Stateczność pojazdu1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2przygotowanie do zajęć18
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do zajęć24
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C08_W01
ma wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
TRL_2A_W09R2A_W01, R2A_W05InzA2_W02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C08_U01
potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
TRL_2A_U10R2A_U06, R2A_U07InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C08_K01
rozumie potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
TRL_2A_K06R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C08_W01
ma wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
2,0nie ma wiedzy w zakresie teorii ruchu pojazdów
3,0ma znikomą wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
3,5ma wiedzę w zakresie teorii ruchu niektórych pojazdów
4,0ma podstawową wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
4,5ma dobrą wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
5,0ma rozwiniętą wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C08_U01
potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
2,0nie potrafi wykorzystać wiedzy w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
3,0znikomo potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
3,5potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
4,0potrafi dobrze wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
4,5potrafi świetnie wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
5,0potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C08_K01
rozumie potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
2,0nie rozumie potrzeby ochrony środowiska
3,0jest świadomy potrzeby ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
3,5rozumie potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
4,0rozumie dobrze potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
4,5w pełni rozumie potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
5,0doskonale rozumie potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej

Literatura podstawowa

  1. Dajniak H., Ciągniki - teoria ruchu i konstruowanie, WKiŁ, Warszawa, 1985

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady działania systemu stabilizacji toru jazdy2
T-A-2Zasady działania systemu kontroli i regulacji trakcji2
T-A-3Statystyka ruchu pojazdu5
T-A-4Wyznaczanie oporów ruchu pojazdu3
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kinematyka koła jezdnego1
T-W-2Równanie ruchu pojazdu3
T-W-3Kinematyka skrętu1
T-W-4Stateczność pojazdu1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2przygotowanie do zajęć18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do zajęć24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C08_W01ma wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W09ma określony zasób wiedzy w zakresie teorii ruch pojazdów, obejmujący m.in. kinematykę koła jezdnego, równanie ruchu pojazdu, kinematykę skrętu, stateczność pojazdu, zasady działania systemów kontroli i regulacji trakcji, w tym przydatną do pogłębionego rozumienia zasad działania pojazdów, a także rozumienia problemów związanych z ich eksploatacją i racjonalnym stosowaniem;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1poznanie teoretycznych podstaw teorii ruchu pojazdów
Treści programoweT-A-1Zasady działania systemu stabilizacji toru jazdy
T-A-2Zasady działania systemu kontroli i regulacji trakcji
T-A-3Statystyka ruchu pojazdu
T-A-4Wyznaczanie oporów ruchu pojazdu
T-W-1Kinematyka koła jezdnego
T-W-2Równanie ruchu pojazdu
T-W-3Kinematyka skrętu
T-W-4Stateczność pojazdu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy w zakresie teorii ruchu pojazdów
3,0ma znikomą wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
3,5ma wiedzę w zakresie teorii ruchu niektórych pojazdów
4,0ma podstawową wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
4,5ma dobrą wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
5,0ma rozwiniętą wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C08_U01potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U10potrafi wykorzystać poznaną wiedzę z zakresu teorii ruch pojazdów przy eksploatacji i racjonalnym stosowaniu pojazdów rolniczych i leśnych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1poznanie teoretycznych podstaw teorii ruchu pojazdów
Treści programoweT-A-1Zasady działania systemu stabilizacji toru jazdy
T-A-2Zasady działania systemu kontroli i regulacji trakcji
T-A-3Statystyka ruchu pojazdu
T-A-4Wyznaczanie oporów ruchu pojazdu
T-W-1Kinematyka koła jezdnego
T-W-2Równanie ruchu pojazdu
T-W-3Kinematyka skrętu
T-W-4Stateczność pojazdu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wykorzystać wiedzy w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
3,0znikomo potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
3,5potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów
4,0potrafi dobrze wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
4,5potrafi świetnie wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
5,0potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę w zakresie teorii ruchu pojazdów do racjonalnego ich stosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C08_K01rozumie potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K06rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności, ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko i ma świadomość konieczności eliminowania lub ograniczania tego wpływu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1poznanie teoretycznych podstaw teorii ruchu pojazdów
Treści programoweT-A-1Zasady działania systemu stabilizacji toru jazdy
T-A-2Zasady działania systemu kontroli i regulacji trakcji
T-A-3Statystyka ruchu pojazdu
T-A-4Wyznaczanie oporów ruchu pojazdu
T-W-1Kinematyka koła jezdnego
T-W-2Równanie ruchu pojazdu
T-W-3Kinematyka skrętu
T-W-4Stateczność pojazdu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozumie potrzeby ochrony środowiska
3,0jest świadomy potrzeby ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
3,5rozumie potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
4,0rozumie dobrze potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
4,5w pełni rozumie potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej
5,0doskonale rozumie potrzebę ochrony środowiska w aspekcie inżynierii rolniczej