Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Rynek maszyn i urządzeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rynek maszyn i urządzeń
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien śledzić informacje przekazywane przez media dotyczace rynku maszyn i urządzeń.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Studenci zapoznają się z funkcjonowaniem rynku maszyn i urządzeń wraz z ich strukturą oraz poznają metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z rynkiem maszyn i urządzeń. Wymagania bezpieczeństwa dla maszyn i urządzeń. Dostawcy maszyn i urządzeń dla rolnictwa i leśnictwa. System dystrybucji maszyn i urządzeń w Polsce. Metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie. Krajowy rynek maszyn i urządzeń przeznaczonych dla rolników. Prognozy rozwoju rynku maszyn i urządzeń. Uwarunkowania rozwoju rynku maszyn rolniczych.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Konsultacje.3
A-W-3Studiowanie literatury i przygotowanie do kolokwiów.18
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca: wykład informacyjny,objasnienie,
M-2Metoda praktyczna: pokaz,
M-3Prezentacja.
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O13-2_W01
Efektem jest zapoznanie się studentów z funkcjonowaniem rynku maszyn i urządzeń wraz z ich strukturą oraz poznają metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie.
TRL_1A_W08, TRL_1A_W24R1A_W02, R1A_W07, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O13-2_U01
Efektem kształcenia jest umiejętność oceny funkcjonującego rynku maszyn i urządzeń
TRL_1A_U01, TRL_1A_U03R1A_U01C-1T-W-1M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O13-2_K01
Student ma świadomość stosowania aktualnej wiedzy, która umożliwi poruszanie się na rynku maszyn i urządzeń.
TRL_1A_K01, TRL_1A_K02R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-1T-W-1M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O13-2_W01
Efektem jest zapoznanie się studentów z funkcjonowaniem rynku maszyn i urządzeń wraz z ich strukturą oraz poznają metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O13-2_U01
Efektem kształcenia jest umiejętność oceny funkcjonującego rynku maszyn i urządzeń
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O13-2_K01
Student ma świadomość stosowania aktualnej wiedzy, która umożliwi poruszanie się na rynku maszyn i urządzeń.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Powszechny spis rolny, Główny Urząd Statystyczny, 2011
  2. Dz.U.2001.127.1391, RRM z dnia 3 lipca 2001 r. w sprawie wymagań zasadniczych dla maszyn i elementów bezpieczeństwa podlegających ocenie zgodności, warunków i trybu dokonywania oceny zgodności oraz sposobu oznakowania tych maszyn i elementów bezpieczeństwa., 2001
  3. Praca zbiorowa, Wprowadzanie na rynek maszyn i elementów bezpieczeństwa, Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państ. Instytut Badawczy, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma omawiające problematykę rynku maszyn i urządzeń (Przegląd Techniki Rolniczej i Leśnej, top agrar polska, itp.). Strony WWW (portale rolnicze, giełdy itp. GUS).

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z rynkiem maszyn i urządzeń. Wymagania bezpieczeństwa dla maszyn i urządzeń. Dostawcy maszyn i urządzeń dla rolnictwa i leśnictwa. System dystrybucji maszyn i urządzeń w Polsce. Metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie. Krajowy rynek maszyn i urządzeń przeznaczonych dla rolników. Prognozy rozwoju rynku maszyn i urządzeń. Uwarunkowania rozwoju rynku maszyn rolniczych.9
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Konsultacje.3
A-W-3Studiowanie literatury i przygotowanie do kolokwiów.18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O13-2_W01Efektem jest zapoznanie się studentów z funkcjonowaniem rynku maszyn i urządzeń wraz z ich strukturą oraz poznają metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W08ma podstawowa wiedzę w zakresie: 1) prawa, obejmującą zasadnicze elementy z obszaru prawa cywilnego, administracyjnego, podatkowego, bankowego oraz przepisów kodeksu pracy, ubezpieczenia społecznego, dotyczących związków zawodowych, a także regulujących postępowanie i orzecznictwo sądowe, z uwzględnieniem istotnych aktów prawnych dotyczących podejmowania działalności gospodarczej oraz tworzenia i prowadzenia podmiotów gospodarczych, 2) zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa, personelem, finansami, produkcją i usługami, produktem i jego jakością, przydatną do uruchomiania i prowadzenia dzia-łalności gospodarczej 3)zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przydatne do oceny zagrożeń i psy-chofizycznego obciążenia człowieka pracą;
TRL_1A_W24ma wiedzę w zakresie ekonomiki i organizacji produkcji rolniczej i usług, obej-mującą pojęcie agrobiznesu i jego strukturę, czynniki wytwórcze i zasoby rol-nictwa, podmioty gospodarcze występujące w rolnictwie, projektowanie proce-sów w produkcji roślinnej i usługach, organizację pracy w rolnictwie, planowanie inwestycji technicznych i mechanizacyjnych, analizę ekonomiczną podmiotu wraz z elementami rachunku kosztów dla inżynierów (majątek i kapitał przedsiębiorstwa, przychody, koszty i rachunek wyników, normowanie i kosztorysowanie robót, metody kalkulacji i struktura kosztów produkcji, kategorie produkcji i nakładów, amortyzacja), przydatną do: 1) projektowania i oceny ekonomicznej oraz organizacyjnej procesów produk-cyjnych w rolnictwie, ogrodnictwie i usługach, 2) prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej w obszarze produkcji roślinnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Studenci zapoznają się z funkcjonowaniem rynku maszyn i urządzeń wraz z ich strukturą oraz poznają metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z rynkiem maszyn i urządzeń. Wymagania bezpieczeństwa dla maszyn i urządzeń. Dostawcy maszyn i urządzeń dla rolnictwa i leśnictwa. System dystrybucji maszyn i urządzeń w Polsce. Metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie. Krajowy rynek maszyn i urządzeń przeznaczonych dla rolników. Prognozy rozwoju rynku maszyn i urządzeń. Uwarunkowania rozwoju rynku maszyn rolniczych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca: wykład informacyjny,objasnienie,
M-2Metoda praktyczna: pokaz,
M-3Prezentacja.
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O13-2_U01Efektem kształcenia jest umiejętność oceny funkcjonującego rynku maszyn i urządzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Studenci zapoznają się z funkcjonowaniem rynku maszyn i urządzeń wraz z ich strukturą oraz poznają metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z rynkiem maszyn i urządzeń. Wymagania bezpieczeństwa dla maszyn i urządzeń. Dostawcy maszyn i urządzeń dla rolnictwa i leśnictwa. System dystrybucji maszyn i urządzeń w Polsce. Metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie. Krajowy rynek maszyn i urządzeń przeznaczonych dla rolników. Prognozy rozwoju rynku maszyn i urządzeń. Uwarunkowania rozwoju rynku maszyn rolniczych.
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca - dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O13-2_K01Student ma świadomość stosowania aktualnej wiedzy, która umożliwi poruszanie się na rynku maszyn i urządzeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Studenci zapoznają się z funkcjonowaniem rynku maszyn i urządzeń wraz z ich strukturą oraz poznają metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z rynkiem maszyn i urządzeń. Wymagania bezpieczeństwa dla maszyn i urządzeń. Dostawcy maszyn i urządzeń dla rolnictwa i leśnictwa. System dystrybucji maszyn i urządzeń w Polsce. Metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie. Krajowy rynek maszyn i urządzeń przeznaczonych dla rolników. Prognozy rozwoju rynku maszyn i urządzeń. Uwarunkowania rozwoju rynku maszyn rolniczych.
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca - dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0
4,5
5,0