Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Silniki spalinowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Silniki spalinowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,00,46egzamin
laboratoriaL4 9 1,00,27zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 9 1,00,27zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie fizyki i mechaniki technicznej
W-2podstawowa wiedza w zakresie fizyki i mechaniki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie budowy i zasady działania poszczególnych podzespołów silnika spalinowego
C-2poznanie budowy i zasady działania poszczególnych podzespołów silnika spalinowego
C-3nabycie umiejętności eksploatacji silników spalinowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa silnika spalinowego1
T-A-2Zasada działania silnika2
T-A-3Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZI1
T-A-4Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZS1
T-A-5Układy rozrządu silników1
T-A-6Komory spalania1
T-A-7Układy smarowania1
T-A-8Układy chłodzenia1
9
laboratoria
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.1
T-L-2Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika3
T-L-3Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika3
T-L-4Wyznaczanie współczynnika napełnienia i współczynnika nadmiaru powietrza2
9
wykłady
T-W-1Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego1
T-W-2Wskaźniki pracy silnika1
T-W-3Dynamika układu korbowo-tłokowego1
T-W-4Charakterystyki silników2
T-W-5Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS2
T-W-6Toksyczność spalin1
T-W-7Doładowanie silników1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych18
A-A-3przygotowanie do kolokwium3
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń21
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2samodzielne przygotowanie do wykładów18
A-W-3przygotowanie do egzaminu3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-3Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C20_W02
ma wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
TRL_1A_W21R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C20_U01
potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
TRL_1A_U01, TRL_1A_U04, TRL_1A_U07, TRL_1A_U19, TRL_1A_U24, TRL_1A_U29, TRL_1A_U30R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C20_K01
ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
TRL_1A_K01, TRL_1A_K05, TRL_1A_K07R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-3S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C20_W02
ma wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
2,0nie ma wiedzy z zakresu silników spalinowych niezbędnej do zrozumienia zasad ich działania
3,0ma wystarczającą wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
3,5ma podstawową wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
4,0ma ugruntowaną wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
4,5ma szeroką wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
5,0ma dogłębną wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C20_U01
potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
2,0nie potrafi racjonalnie eksploatować silników spalinowych m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
3,0wystarczająco potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
3,5potrafi w stopniu podstawowym racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
4,0potrafi w stopniu dobrym racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
4,5umiejętnie i racjonalnie potrafi eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
5,0doskonale potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C20_K01
ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
2,0nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności, nie potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
3,0ma wystarczającą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, wystarczająco potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
3,5ma podstawową świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy w grupie
4,0ma dobrą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy, aktywnie pracuje w grupie
4,5ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy, jest liderem w grupie
5,0ma rozwiniętą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, doskonale potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy nawet bez udziału grupy

Literatura podstawowa

  1. Wajand J. A., Wajand J. T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa silnika spalinowego1
T-A-2Zasada działania silnika2
T-A-3Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZI1
T-A-4Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZS1
T-A-5Układy rozrządu silników1
T-A-6Komory spalania1
T-A-7Układy smarowania1
T-A-8Układy chłodzenia1
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.1
T-L-2Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika3
T-L-3Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika3
T-L-4Wyznaczanie współczynnika napełnienia i współczynnika nadmiaru powietrza2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego1
T-W-2Wskaźniki pracy silnika1
T-W-3Dynamika układu korbowo-tłokowego1
T-W-4Charakterystyki silników2
T-W-5Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS2
T-W-6Toksyczność spalin1
T-W-7Doładowanie silników1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych18
A-A-3przygotowanie do kolokwium3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2samodzielne przygotowanie do wykładów18
A-W-3przygotowanie do egzaminu3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C20_W02ma wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W21ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pojazdów rolniczych i leśnych, obejmującą silniki pojazdów rolniczych, układy przeno-szenia napędów, teorię ruchu pojazdów, niezbędną do: 1) rozumienia budowy i zasad działania pojazdów oraz ich charakterystyk technicznych, 2) rozumienia problemów związanych z eksploatacją silników spalinowych w pojazdach rolniczych i leśnych, 3) racjonalnego stosowania pojazdów w rolnictwie i leśnictwie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2poznanie budowy i zasady działania poszczególnych podzespołów silnika spalinowego
Treści programoweT-W-1Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego
T-W-2Wskaźniki pracy silnika
T-W-4Charakterystyki silników
T-W-5Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS
T-W-6Toksyczność spalin
T-W-7Doładowanie silników
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy z zakresu silników spalinowych niezbędnej do zrozumienia zasad ich działania
3,0ma wystarczającą wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
3,5ma podstawową wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
4,0ma ugruntowaną wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
4,5ma szeroką wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
5,0ma dogłębną wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C20_U01potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
TRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występują-cych w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na pod-stawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
TRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce le-śnej;
TRL_1A_U24potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań w rolnictwie i leśnictwie dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe - do-strzega i ocenia zagrożenia środowiska naturalnego wynikające ze stosowania sprzętu technicznego wykorzystywanego w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej, potrafi wybierać sposoby działania przyczyniające się do ograniczenia ujemnego wpływ tego sprzętu na środowisko przyrodnicze;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U30potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty, w tym symulacje komputero-we, oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3nabycie umiejętności eksploatacji silników spalinowych
Treści programoweT-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.
T-L-2Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika
T-L-3Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika
T-L-4Wyznaczanie współczynnika napełnienia i współczynnika nadmiaru powietrza
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi racjonalnie eksploatować silników spalinowych m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
3,0wystarczająco potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
3,5potrafi w stopniu podstawowym racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
4,0potrafi w stopniu dobrym racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
4,5umiejętnie i racjonalnie potrafi eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
5,0doskonale potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C20_K01ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2poznanie budowy i zasady działania poszczególnych podzespołów silnika spalinowego
C-3nabycie umiejętności eksploatacji silników spalinowych
Treści programoweT-W-1Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego
T-W-2Wskaźniki pracy silnika
T-W-3Dynamika układu korbowo-tłokowego
T-W-4Charakterystyki silników
T-W-5Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS
T-W-6Toksyczność spalin
T-W-7Doładowanie silników
T-A-1Budowa silnika spalinowego
T-A-2Zasada działania silnika
T-A-3Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZI
T-A-4Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZS
T-A-5Układy rozrządu silników
T-A-6Komory spalania
T-A-7Układy smarowania
T-A-8Układy chłodzenia
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.
T-L-2Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika
T-L-3Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika
T-L-4Wyznaczanie współczynnika napełnienia i współczynnika nadmiaru powietrza
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności, nie potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
3,0ma wystarczającą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, wystarczająco potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
3,5ma podstawową świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy w grupie
4,0ma dobrą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy, aktywnie pracuje w grupie
4,5ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy, jest liderem w grupie
5,0ma rozwiniętą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, doskonale potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy nawet bez udziału grupy