Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Technologie antykorozyjnych zabezpieczeń konstrukcji i urządzeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie antykorozyjnych zabezpieczeń konstrukcji i urządzeń
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 2,00,38zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki, konstrukcji maszyn, części maszyn.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie
W-3Podstawowa znajomość technologii stosowanych w rolnictwie, leśnictwie oraz przetwórstwie rolno-spożywczym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie uwarunkowań procesów korozyjnych oraz ich skutków dla gospodarki
C-2Nabycie umiejętności rozpoznania czynników korozyjnych i ich wpływu na materiały inżynierskie oraz wybór optymalnej technologii (środka) zabezpieczającego
C-3Przyswojenie praktycznych umiejętności z zakresu zabezpieczania antykorozyjnego elementów maszyn oraz obiektów technicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projektowanie procesów ochrony przed korozją maszyn uwzględniając rodzaj maszyny, stan ochrony trwałej, wiek maszyny, stan korozyjny maszyny, rodzaj i zakres ochrony, stosowane środki ochrony, posiadane miejsca do składowania maszyn.1
T-A-2Oczyszczanie mechaniczne2
T-A-3Mycie maszyn oraz elementów2
T-A-4Ochrona elementów maszyn za pomocą materiałów powłokotwórczych (powłoki malarskie, z tworzyw sztucznych, SOCZ)2
T-A-5Ocena cech poszczególnych rodzajów powłok (badanie przyczepności, odporności na ścieranie, badanie twardości itp)1
T-A-6Zaliczenie pisemne1
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia. Identyfikacja stanu ochrony trwałej i czasowej maszyn i obiektów technicznych. Ekonomiczne skutki korozji w rolnictwie i innych branżach gospodarczych - straty bezpośrednie i pośrednie oraz nakłady na ochronę1
T-W-2Ocena agresywności środowisk korozyjnych występujących w rolnictwie. Charakterystyka metod ochrony przed korozją. Ocena i analiza metod ochrony stosowanych w rolnictwie.1
T-W-3Stosowane materiały i środki w ochronie czasowej i renowacji powłok malarskich.2
T-W-4Założenia techniczno-organizacyjne ochrony - terminowość realizacji, jakość zabiegów technologicznych, rodzaje miejsc przechowywania lub składowania. Organizacja i wyposażenie stanowisk i miejsc do przechowywania maszyn.2
T-W-5Stosowane rodzaje ochrony w eksploatacji maszyn - bieżąca w naprawach i przeglądach okresowych, posezonowa. Konserwacja elementów powtarzających się i roboczych maszyn rolniczych.1
T-W-6Wyznaczanie i obliczanie wymiernych wskaźników - stanu korozyjnego maszyn, jakości ochrony bieżącej w naprawach i obsłudze posezonowej oraz efektywności ochrony. Wyznaczenie korelacji pomiędzy jakością ochrony a ekonomicznymi skutkami korozji.1
T-W-7Zaliczenie pisemne.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Studiowanie dostępnej bibliografi26
A-A-3Wykonanie projektu z ochrony antykorozyjnej wybranej maszyny16
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia pisemnego i ustnego6
A-A-5Konsultacje4
61
wykłady
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu3
A-W-4Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia laboratoryjne i przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu
S-4Ocena formująca: Kontrolne sprawdziany wiadomości na początku zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O07-2_W01
Student ma wiedzę z zakresu korozji materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz metod jej przeciwdziałania
TRL_1A_W23R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O07-2_U01
Student potrafi na podstawie informacji z dostępnej bibliografi oraz wiedzy praktycznej dobrać optymalną technologię zabezpiecznia konstrukcji, obiektu technicznego stosowanego w rolnictwie i leśnictwie przed korozją
TRL_1A_U01, TRL_1A_U04, TRL_1A_U16, TRL_1A_U20, TRL_1A_U29, TRL_1A_U30R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O07-2_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat korozji materiałów i technologii antykorozyjnych oraz konieczności dalszego dokształcania
TRL_1A_K01, TRL_1A_K07R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O07-2_W01
Student ma wiedzę z zakresu korozji materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz metod jej przeciwdziałania
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu technologii antykorozyjnych materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu technologii antykorozyjnych materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu technologii antykorozyjnych materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu technologii antykorozyjnych materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,5Student ma szeroką wiedzę z zakresu technologii antykorozyjnych materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
5,0Student ma dogłębną wiedzę z zakresu technologii antykorozyjnych materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O07-2_U01
Student potrafi na podstawie informacji z dostępnej bibliografi oraz wiedzy praktycznej dobrać optymalną technologię zabezpiecznia konstrukcji, obiektu technicznego stosowanego w rolnictwie i leśnictwie przed korozją
2,0Student nie potrafi rozpoznać zagrożeń korozyjnych obiektów technicznych oraz podejmować decyzji w zakresie doboru optymalnych metod zapobiegających powstawaniu korozji
3,0Student w stopniu wystarczajacym potrafi rozpoznać zagrożenia korozyjne obiektów technicznych oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych metod zapobiegających powstawaniu korozji
3,5Student w stopniu podstawowym potrafi rozpoznać zagrożenia korozyjne obiektów technicznych oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych metod zapobiegających powstawaniu korozji
4,0Student w stopniu dobrym potrafi rozpoznać zagrożenia korozyjne obiektów technicznych oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych metod zapobiegających powstawaniu korozji
4,5Student umiejętnie potrafi rozpoznać zagrożenia korozyjne obiektów technicznych oraz podejmuje decyzje w zakresie doboru optymalnych metod zapobiegających powstawaniu korozji
5,0Student swobodnie rozpoznaje zagrożenia korozyjne obiektów technicznych oraz podejmuje decyzje w zakresie doboru optymalnych metod zapobiegających powstawaniu korozji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O07-2_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat korozji materiałów i technologii antykorozyjnych oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zapobiegania korozji materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod , nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów zapobiegania korozji materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zapobiegania korozji materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zapobiegania korozji materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zapobiegania korozji materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii recyklingowych
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zapobiegania korozji materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii recyklingowych i konieczności dokształcania

Literatura podstawowa

  1. Banaszkiewicz J., Kamiński M, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1997
  2. Szczygieł B, Ochrona przed korozją w pojazdach, Oficyna Wydaw. Politech. Wrocławskiej, Wrocław, 1996
  3. Oprzędkiewicz J., Stolarski B, Technologia i systemy recyklingu samochodów, WNT, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projektowanie procesów ochrony przed korozją maszyn uwzględniając rodzaj maszyny, stan ochrony trwałej, wiek maszyny, stan korozyjny maszyny, rodzaj i zakres ochrony, stosowane środki ochrony, posiadane miejsca do składowania maszyn.1
T-A-2Oczyszczanie mechaniczne2
T-A-3Mycie maszyn oraz elementów2
T-A-4Ochrona elementów maszyn za pomocą materiałów powłokotwórczych (powłoki malarskie, z tworzyw sztucznych, SOCZ)2
T-A-5Ocena cech poszczególnych rodzajów powłok (badanie przyczepności, odporności na ścieranie, badanie twardości itp)1
T-A-6Zaliczenie pisemne1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia. Identyfikacja stanu ochrony trwałej i czasowej maszyn i obiektów technicznych. Ekonomiczne skutki korozji w rolnictwie i innych branżach gospodarczych - straty bezpośrednie i pośrednie oraz nakłady na ochronę1
T-W-2Ocena agresywności środowisk korozyjnych występujących w rolnictwie. Charakterystyka metod ochrony przed korozją. Ocena i analiza metod ochrony stosowanych w rolnictwie.1
T-W-3Stosowane materiały i środki w ochronie czasowej i renowacji powłok malarskich.2
T-W-4Założenia techniczno-organizacyjne ochrony - terminowość realizacji, jakość zabiegów technologicznych, rodzaje miejsc przechowywania lub składowania. Organizacja i wyposażenie stanowisk i miejsc do przechowywania maszyn.2
T-W-5Stosowane rodzaje ochrony w eksploatacji maszyn - bieżąca w naprawach i przeglądach okresowych, posezonowa. Konserwacja elementów powtarzających się i roboczych maszyn rolniczych.1
T-W-6Wyznaczanie i obliczanie wymiernych wskaźników - stanu korozyjnego maszyn, jakości ochrony bieżącej w naprawach i obsłudze posezonowej oraz efektywności ochrony. Wyznaczenie korelacji pomiędzy jakością ochrony a ekonomicznymi skutkami korozji.1
T-W-7Zaliczenie pisemne.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Studiowanie dostępnej bibliografi26
A-A-3Wykonanie projektu z ochrony antykorozyjnej wybranej maszyny16
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia pisemnego i ustnego6
A-A-5Konsultacje4
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu3
A-W-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O07-2_W01Student ma wiedzę z zakresu korozji materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz metod jej przeciwdziałania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W23ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w rolnictwie i leśnictwie, planowanie procesu technologicznego z uwzględnieniem rodzaju i rozmiarów produkcji oraz kosztów, metody optymalizacji procesów technologicznych, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie, recykling, systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie uwarunkowań procesów korozyjnych oraz ich skutków dla gospodarki
C-2Nabycie umiejętności rozpoznania czynników korozyjnych i ich wpływu na materiały inżynierskie oraz wybór optymalnej technologii (środka) zabezpieczającego
C-3Przyswojenie praktycznych umiejętności z zakresu zabezpieczania antykorozyjnego elementów maszyn oraz obiektów technicznych
Treści programoweT-A-1Projektowanie procesów ochrony przed korozją maszyn uwzględniając rodzaj maszyny, stan ochrony trwałej, wiek maszyny, stan korozyjny maszyny, rodzaj i zakres ochrony, stosowane środki ochrony, posiadane miejsca do składowania maszyn.
T-A-2Oczyszczanie mechaniczne
T-A-3Mycie maszyn oraz elementów
T-A-4Ochrona elementów maszyn za pomocą materiałów powłokotwórczych (powłoki malarskie, z tworzyw sztucznych, SOCZ)
T-A-5Ocena cech poszczególnych rodzajów powłok (badanie przyczepności, odporności na ścieranie, badanie twardości itp)
T-W-1Podstawowe pojęcia. Identyfikacja stanu ochrony trwałej i czasowej maszyn i obiektów technicznych. Ekonomiczne skutki korozji w rolnictwie i innych branżach gospodarczych - straty bezpośrednie i pośrednie oraz nakłady na ochronę
T-W-2Ocena agresywności środowisk korozyjnych występujących w rolnictwie. Charakterystyka metod ochrony przed korozją. Ocena i analiza metod ochrony stosowanych w rolnictwie.
T-W-3Stosowane materiały i środki w ochronie czasowej i renowacji powłok malarskich.
T-W-4Założenia techniczno-organizacyjne ochrony - terminowość realizacji, jakość zabiegów technologicznych, rodzaje miejsc przechowywania lub składowania. Organizacja i wyposażenie stanowisk i miejsc do przechowywania maszyn.
T-W-5Stosowane rodzaje ochrony w eksploatacji maszyn - bieżąca w naprawach i przeglądach okresowych, posezonowa. Konserwacja elementów powtarzających się i roboczych maszyn rolniczych.
T-W-6Wyznaczanie i obliczanie wymiernych wskaźników - stanu korozyjnego maszyn, jakości ochrony bieżącej w naprawach i obsłudze posezonowej oraz efektywności ochrony. Wyznaczenie korelacji pomiędzy jakością ochrony a ekonomicznymi skutkami korozji.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia laboratoryjne i przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu
S-4Ocena formująca: Kontrolne sprawdziany wiadomości na początku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu technologii antykorozyjnych materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu technologii antykorozyjnych materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu technologii antykorozyjnych materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu technologii antykorozyjnych materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,5Student ma szeroką wiedzę z zakresu technologii antykorozyjnych materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
5,0Student ma dogłębną wiedzę z zakresu technologii antykorozyjnych materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O07-2_U01Student potrafi na podstawie informacji z dostępnej bibliografi oraz wiedzy praktycznej dobrać optymalną technologię zabezpiecznia konstrukcji, obiektu technicznego stosowanego w rolnictwie i leśnictwie przed korozją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
TRL_1A_U16wykazuje znajomość wytwórczych procedur technologicznych dla części ma-szyn i urządzeń oraz potrafi zastosować właściwe sposoby lub metody przy obsługiwaniu i utrzymywaniu maszyn;
TRL_1A_U20potrafi zaplanować i nadzorować utrzymanie maszyn w produkcji rolniczej i leśnej we właściwym stanie technicznym;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U30potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty, w tym symulacje komputero-we, oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie uwarunkowań procesów korozyjnych oraz ich skutków dla gospodarki
C-2Nabycie umiejętności rozpoznania czynników korozyjnych i ich wpływu na materiały inżynierskie oraz wybór optymalnej technologii (środka) zabezpieczającego
C-3Przyswojenie praktycznych umiejętności z zakresu zabezpieczania antykorozyjnego elementów maszyn oraz obiektów technicznych
Treści programoweT-A-1Projektowanie procesów ochrony przed korozją maszyn uwzględniając rodzaj maszyny, stan ochrony trwałej, wiek maszyny, stan korozyjny maszyny, rodzaj i zakres ochrony, stosowane środki ochrony, posiadane miejsca do składowania maszyn.
T-A-2Oczyszczanie mechaniczne
T-A-3Mycie maszyn oraz elementów
T-A-4Ochrona elementów maszyn za pomocą materiałów powłokotwórczych (powłoki malarskie, z tworzyw sztucznych, SOCZ)
T-A-5Ocena cech poszczególnych rodzajów powłok (badanie przyczepności, odporności na ścieranie, badanie twardości itp)
T-W-1Podstawowe pojęcia. Identyfikacja stanu ochrony trwałej i czasowej maszyn i obiektów technicznych. Ekonomiczne skutki korozji w rolnictwie i innych branżach gospodarczych - straty bezpośrednie i pośrednie oraz nakłady na ochronę
T-W-2Ocena agresywności środowisk korozyjnych występujących w rolnictwie. Charakterystyka metod ochrony przed korozją. Ocena i analiza metod ochrony stosowanych w rolnictwie.
T-W-3Stosowane materiały i środki w ochronie czasowej i renowacji powłok malarskich.
T-W-4Założenia techniczno-organizacyjne ochrony - terminowość realizacji, jakość zabiegów technologicznych, rodzaje miejsc przechowywania lub składowania. Organizacja i wyposażenie stanowisk i miejsc do przechowywania maszyn.
T-W-5Stosowane rodzaje ochrony w eksploatacji maszyn - bieżąca w naprawach i przeglądach okresowych, posezonowa. Konserwacja elementów powtarzających się i roboczych maszyn rolniczych.
T-W-6Wyznaczanie i obliczanie wymiernych wskaźników - stanu korozyjnego maszyn, jakości ochrony bieżącej w naprawach i obsłudze posezonowej oraz efektywności ochrony. Wyznaczenie korelacji pomiędzy jakością ochrony a ekonomicznymi skutkami korozji.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia laboratoryjne i przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu
S-4Ocena formująca: Kontrolne sprawdziany wiadomości na początku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać zagrożeń korozyjnych obiektów technicznych oraz podejmować decyzji w zakresie doboru optymalnych metod zapobiegających powstawaniu korozji
3,0Student w stopniu wystarczajacym potrafi rozpoznać zagrożenia korozyjne obiektów technicznych oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych metod zapobiegających powstawaniu korozji
3,5Student w stopniu podstawowym potrafi rozpoznać zagrożenia korozyjne obiektów technicznych oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych metod zapobiegających powstawaniu korozji
4,0Student w stopniu dobrym potrafi rozpoznać zagrożenia korozyjne obiektów technicznych oraz podejmować decyzje w zakresie doboru optymalnych metod zapobiegających powstawaniu korozji
4,5Student umiejętnie potrafi rozpoznać zagrożenia korozyjne obiektów technicznych oraz podejmuje decyzje w zakresie doboru optymalnych metod zapobiegających powstawaniu korozji
5,0Student swobodnie rozpoznaje zagrożenia korozyjne obiektów technicznych oraz podejmuje decyzje w zakresie doboru optymalnych metod zapobiegających powstawaniu korozji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O07-2_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat korozji materiałów i technologii antykorozyjnych oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie uwarunkowań procesów korozyjnych oraz ich skutków dla gospodarki
C-2Nabycie umiejętności rozpoznania czynników korozyjnych i ich wpływu na materiały inżynierskie oraz wybór optymalnej technologii (środka) zabezpieczającego
C-3Przyswojenie praktycznych umiejętności z zakresu zabezpieczania antykorozyjnego elementów maszyn oraz obiektów technicznych
Treści programoweT-A-1Projektowanie procesów ochrony przed korozją maszyn uwzględniając rodzaj maszyny, stan ochrony trwałej, wiek maszyny, stan korozyjny maszyny, rodzaj i zakres ochrony, stosowane środki ochrony, posiadane miejsca do składowania maszyn.
T-A-2Oczyszczanie mechaniczne
T-A-3Mycie maszyn oraz elementów
T-A-4Ochrona elementów maszyn za pomocą materiałów powłokotwórczych (powłoki malarskie, z tworzyw sztucznych, SOCZ)
T-A-5Ocena cech poszczególnych rodzajów powłok (badanie przyczepności, odporności na ścieranie, badanie twardości itp)
T-W-1Podstawowe pojęcia. Identyfikacja stanu ochrony trwałej i czasowej maszyn i obiektów technicznych. Ekonomiczne skutki korozji w rolnictwie i innych branżach gospodarczych - straty bezpośrednie i pośrednie oraz nakłady na ochronę
T-W-2Ocena agresywności środowisk korozyjnych występujących w rolnictwie. Charakterystyka metod ochrony przed korozją. Ocena i analiza metod ochrony stosowanych w rolnictwie.
T-W-3Stosowane materiały i środki w ochronie czasowej i renowacji powłok malarskich.
T-W-4Założenia techniczno-organizacyjne ochrony - terminowość realizacji, jakość zabiegów technologicznych, rodzaje miejsc przechowywania lub składowania. Organizacja i wyposażenie stanowisk i miejsc do przechowywania maszyn.
T-W-5Stosowane rodzaje ochrony w eksploatacji maszyn - bieżąca w naprawach i przeglądach okresowych, posezonowa. Konserwacja elementów powtarzających się i roboczych maszyn rolniczych.
T-W-6Wyznaczanie i obliczanie wymiernych wskaźników - stanu korozyjnego maszyn, jakości ochrony bieżącej w naprawach i obsłudze posezonowej oraz efektywności ochrony. Wyznaczenie korelacji pomiędzy jakością ochrony a ekonomicznymi skutkami korozji.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia laboratoryjne i przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu
S-4Ocena formująca: Kontrolne sprawdziany wiadomości na początku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zapobiegania korozji materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod , nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów zapobiegania korozji materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zapobiegania korozji materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zapobiegania korozji materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zapobiegania korozji materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii recyklingowych
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zapobiegania korozji materiałów i obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych metod, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii recyklingowych i konieczności dokształcania