Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gleboznawstwo 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teresa Wojcieszczuk <Teresa.Wojcieszczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia,Fizyka,Biochemia,Mikrobilogia gleb |
W-2 | Chemia, Fizyka,Geologia,Mikrobilogia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb |
C-3 | Poznanie sposobow wyceny wartości gleb |
C-4 | Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie minerałów glebotwórczych po cechach fizycznych | 4 |
T-L-2 | Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury i składu mineralogicznego | 3 |
T-L-3 | Oznaczanie skał osadowych oraz ocena ich wartości glebotwórczej | 4 |
T-L-4 | Oznacznie składu granulometrycznego metodą organoleotyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe | 2 |
T-L-5 | Areometryczne oznaczanie skłdu granulometrycznego | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powstawanie, podział i wartość glebotwórcza minerałów | 2 |
T-W-2 | Skały magmowe ich właściwości i udział w powstawaniu gleb | 2 |
T-W-3 | Skały osadowe ich powstawanie,właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym | 2 |
T-W-4 | Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych | 2 |
T-W-5 | Koloidy glebowe-sorpcyjne właściwości gleb | 2 |
T-W-6 | Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby | 2 |
T-W-7 | Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości fizyko-chemicznych gleby | 2 |
T-W-8 | Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego | 2 |
T-W-9 | Antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego | 2 |
T-W-10 | Struktura gleb-powstawanie,podział i właściwości agregatów glebowych | 2 |
T-W-11 | Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb | 4 |
T-W-12 | Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby | 2 |
T-W-13 | Powstawanie gleb-czynniki glebotwórcze | 2 |
T-W-14 | Budowa i cechy morfologiczne gleb | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | labolatoria | 15 |
A-L-2 | konsultacje | 15 |
A-L-3 | praca w domu | 45 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | wykłady | 30 |
A-W-2 | bibloteka | 15 |
A-W-3 | praca w domu | 30 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny |
M-2 | labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna |
M-3 | Terenowe-metoda praktyczna |
M-4 | Wykład -metoda podająca |
M-5 | Audytoria- metoda praktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: wykład-egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: labolatoria-metoda formująco-podsumowująca ,pisemni |
S-3 | Ocena formująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych |
S-4 | Ocena formująca: Wykład-podsumowująca-sprawdzian pisemny |
S-5 | Ocena formująca: Ćwiczenia-podsumowująco-formująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C04_W01 Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb. | ROL_1A_W04 | R1A_W03, R1A_W06, R1A_W07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-14 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C04_U01 Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb | ROL_1A_U02 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-14 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C04_K01 Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad | ROL_1A_K05 | R1A_K05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-14 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C04_W01 Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb. | 2,0 | <50%wymaganej treści zestawu pytań |
3,0 | 50% wymaganej treści zstawu pytań | |
3,5 | 60% wymaganej treści zestwu pytań | |
4,0 | 70% wymaganej treści zestawu pytań | |
4,5 | 80% wymaganej treści zestawu pytań | |
5,0 | 100% wymaganej treści zestawu ptań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C04_U01 Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb | 2,0 | <50% wymaganych treści zestawu pytań |
3,0 | 50% wymaganych treści zestawu pytań | |
3,5 | 60% wymaganych treści zestawu pytań | |
4,0 | 70% wymaganych treści zestawu pytań | |
4,5 | 80% wymaganych treści zestawu pytań | |
5,0 | 100% wymaganych treści zestawu pytań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C04_K01 Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad | 2,0 | <50% wymaganych treści zestawu pytań |
3,0 | 50% wymaganych treści zestawu pytań | |
3,5 | 60% wymaganych treści zestawu pytań | |
4,0 | 70% wymaganych treści zestawu pytań | |
4,5 | 80% wymaganych treści zestawu pytań | |
5,0 | 100% wymagannych treści zestawu pytań |
Literatura podstawowa
- Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowaa
- Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
- Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
- Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
- Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Pozna, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
- Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
Literatura dodatkowa
- Franciszek Kużnicki,Stanisław Białousz,Piotr skłodowski, Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979, ISBN 83-01-01001-0, Brak
- Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
- Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
- ryszard Turski,Anna Słotwińska-Jurkiewicz, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Ronicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, Brak