Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Alternatywne źródła energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Alternatywne źródła energii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu podstaw produkcji roślinnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu odnawialnych źródeł energii (OZE) ze szczególnym uwzględnieniem rolniczych surowców odnawialnych oraz uprawy specjalnych gatunków roślin przeznaczonych na cele energetyczne, w tym zapoznanie studentów z biologią najważniejszych gatunków roślin rolniczych uprawianych w Polsce |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące energii. Źródła energii i ich pochodzenie. Energia a zmiany klimatyczne. "Niewygodna prawda" All Gore, Surowce kopalne - ich znaczenie, zużycie i zasoby. Perspektywy wykorzystania. | 2 |
T-W-2 | Odnawialne źródła energii, podstawowe definicje, pochodzenie, potencjał w Polsce i cele polskiej i europejskiej polityki energetycznej. Energia słoneczna. Właściwości promieniowania słonecznego, pasywne i aktywne wykorzystanie energii Słońca, systemy fotovoltaiczne, panele słoneczne i inne. | 2 |
T-W-3 | Sytuacja energetyczna Świata i Polski. Zużycie energii w Polsce. Energia geotermalna i geotermiczna i jej wykorzystanie. Przykłady ciepłowni geotermalnych | 2 |
T-W-4 | Energia wiatru. Właściwości, farmy wiatrowe on shore i off shore, produkcja energii, wady i zalety. | 2 |
T-W-5 | Energia wodna, energia morza i rzek. Pompy ciepła. Ogniwa paliwowe. | 2 |
T-W-6 | Energetyka jądrowa oraz konwencjonalne elektrociepłownie i elektrownie. Wady i zalety. | 2 |
T-W-7 | Energetyczne wykorzystanie biomasy. Podział biomasy i definicja. Produkcja i wykorzystanie biopaliw stałych i płynnych. | 2 |
T-W-8 | Wieloletnie gatunki drzew jako źródło energii odnawialnej. Podstawowe technologie uprawy drzew na cele energetyczne w różnych cyklach produkcyjnych (krótkich, średnich, długich i pełnych), technika i termin zbioru i przetwarzanie. Znaczenie gospodarcze i wartość energetyczna. | 2 |
T-W-9 | Wieloletnie gatunki roślin zielnych jako źródło energii odnawialnej. Podstawowe technologie uprawy miskanta, Sidy, spartiny, rdestowca i in. na cele energetyczne, technika i termin zbioru i przetwarzanie. Znaczenie gospodarcze i wartość energetyczna. | 2 |
T-W-10 | Jednoroczne gatunki roślin zielnych jako źródło energii odnawialnej. Podstawowe technologie uprawy zbóż, sorgo, kukurydzy i in. na cele energetyczne, technika i termin zbioru i przetwarzanie. Znaczenie gospodarcze i wartość energetyczna. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów | 15 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach przedmiotowych | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem projektora i komputera |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O07 -A_W01 Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu odnawialnych źródeł energii tzn. alternatywnych do obecnie wykorzystywanych powszechnie (kopalnianych źródeł węgla, ropy, gazu): energii słońca, wiatru, wody, geotermalna i pozyskana z biomasa oraz nabycie umiejętności umożliwiających zrozumienie podstawowych procesów ipoznanie technologii wykorzystywanych do produkcji energii cieplnej i elektrycznej. | ROL_1A_W14, ROL_1A_W17, ROL_1A_W19 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O07 -A_U01 Przekazanie studentowi umiejętności umożliwiających zrozumienie oszczędzania paliw kopalnych i zastąpienie ich w dużej mierze przez odnawialne źródła energii (słońce, wiatr, biomasa) oraz prowadzenie produkcji rolniczej na cele energetyczne | ROL_1A_U04, ROL_1A_U07, ROL_1A_U13, ROL_1A_U14 | R1A_U02, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O07 -A_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizycznych i chemicznych umożliwiających pozyskanie energii i jej przetworzenie na energię cieplną i elektryczną, rozpoznaje podstawowe rodzaje energii, potrafi wskazać możliwości jej uzyskania z alternatywnych źródeł (np. z biomasy) | ROL_1A_K05, ROL_1A_K06, ROL_1A_K07 | R1A_K05, R1A_K06, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O07 -A_W01 Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu odnawialnych źródeł energii tzn. alternatywnych do obecnie wykorzystywanych powszechnie (kopalnianych źródeł węgla, ropy, gazu): energii słońca, wiatru, wody, geotermalna i pozyskana z biomasa oraz nabycie umiejętności umożliwiających zrozumienie podstawowych procesów ipoznanie technologii wykorzystywanych do produkcji energii cieplnej i elektrycznej. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach |
3,0 | Student zna niektóre podstawowe pojęcia, poprawne definiuje niektóre z nich | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi omówić podstawowe źródła energii i ich wykorzystanie | |
4,0 | Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi rozpoznać źródła biomasy oraz wykorzystanie biopaliw | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać większość omawianych gatunków roślin energetycznych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi oraz podać uzasadnienie wyboru, potrafi rozpoznać gatunki roślin energetycznych (do produkcji biomasy) i wskazać główne różnice w ich wykorzystaniu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O07 -A_U01 Przekazanie studentowi umiejętności umożliwiających zrozumienie oszczędzania paliw kopalnych i zastąpienie ich w dużej mierze przez odnawialne źródła energii (słońce, wiatr, biomasa) oraz prowadzenie produkcji rolniczej na cele energetyczne | 2,0 | Student nie umie wymienić i podzielić odnawialnych źródeł energii (OZE) |
3,0 | Student zna podział OZE | |
3,5 | Student podaje obecny poziom wykorzystania OZE, w tym biomasy i możliwości poprawy sytuacji energetycznej | |
4,0 | Student potrafi wymienić i wskazać zastosowanie głównych i ubocznych produktów rolnych jako OZE | |
4,5 | Student potrafi wymienić i wskazać zastosowanie głównych i ubocznych produktów rolnych jako OZE oraz potrafi scharakteryzować jedną metodę konwersji energii | |
5,0 | Student zna wszystkie formy wykorzystania OZE, w tym biomasy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O07 -A_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizycznych i chemicznych umożliwiających pozyskanie energii i jej przetworzenie na energię cieplną i elektryczną, rozpoznaje podstawowe rodzaje energii, potrafi wskazać możliwości jej uzyskania z alternatywnych źródeł (np. z biomasy) | 2,0 | Student nie wykazuje zrozumienia potrzeb wykorzystania OZE i nie zna podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin do celów energetycznych |
3,0 | Student wykazuje zrozumienie potrzeb wykorzystania OZE oraz zna niektóre z podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin do produkcji biomasy i wykorzystania produktów ubocznych | |
3,5 | Student wykazuje zrozumienie potrzeb wykorzystania OZE oraz znajomość większości podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin energetycznych i wykorzystania produktów ubocznych | |
4,0 | Student wykazuje zrozumienie potrzeb większego wykorzystania OZE, wykazuje świadomość uprawy roślin na cele energetyczne, zna podstawy agrotechniki i wykorzystania produktów ubocznych | |
4,5 | Student wykazuje zrozumienie potrzeb większego wykorzystania OZE zgodnie z wytycznymi UE, wykazuje świadomość uprawy roślin na cele energetyczne i zna agrotechnikę głównych gatunków roślin energetycznych i wykorzystania produktów ubocznych | |
5,0 | Student wykazuje zrozumienie potrzeb większego wykorzystania OZE zgodnie z wytycznymi UE, wykazuje świadomość uprawy roślin na cele energetyczne i zna agrotechnikę większości gatunków roślin i jej wpływ na wielkość i jakość plonu |
Literatura podstawowa
- Gradziuk P., Biopaliwa, Wyd. Wieś Jutra, Warszawa, 2003
- Kościk B., Rośliny energetyczne, Wyd. AR Lublin, Lublin, 2003
- Czyż H., Bury M., Walory wierzby krzewiastej i możliwości wykorzystania jej jako źródła biomasy., Wyd. Hogben, Szczecin, 2005
- Czyż H., Bury M., Możliwości uprawy ślazowca pensylwańskiego (Sida hermaphrodita Rusby) na gruntach ornych wyłączonych z użytkowania rolniczego, Wyd. Hogben, Szczecin, 2006
- Bury M., Jäger F., Sorgo – nowa roślina pastewna i źródło energii odnawialnej w Europie Środkowej., Wyd. Intro-Druk Koszalin, Koszalin, 2011
Literatura dodatkowa
- Boelcke B., Bury M., Produkcja drewna energetycznego na gruntach ornych – wyniki badań z terenu północno-wschodnich Niemiec, Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2006