Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia zwierząt z anatomią:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia zwierząt z anatomią
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i funkcją głównych narządów i układów organizmu.
C-2Zapoznanie studentów w zakresie odrębności anatomiczno-fizjologicznych poszczególnych narządów i układów u wybranych gatunków zwierzat.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ogólny skład krwi i jej objętość w organizmie, ogólna rola krwi, rola elementów morfotycznych, budowa i rola hemoglobiny, krzepnięcie krwi, grupy krwi, odporność.2
T-A-2Budowa serca, podstawowe właściwości mięśnia sercowego, automatyzm serca, cykl pracy serca, regulacja pracy serca i ciśnienia krwi, budowa i rola naczyń włosowatych.2
T-A-3Trawienie w jamie gębowej i rola śliny. Badanie etapów rozkładu skrobii przez amylazę ślinową. Badanie aktywności amylazy ślinowej w różnych warunakch środowiska. Oglądanie treści żwacza pod mikroskopem.2
T-A-4Trawienie w żwaczu i trawieńcu, skład soku żołądkowego i regulacja jego wydzielania, trawienie w dwunastnicy, skład soku trzustkowego i regulacja jego wydzielania, skład i rola żółci, wchłanianie w jelitach.2
T-A-5Bilans cieplny ustroju, źródła ciepła w organizmie, efektory oddawania ciepła, nerwowa i behawioralna regulacja temperatury, hipotermia, hipertermia, gorączka.2
T-A-6Mechanizm wentylacji płuc, wymiana gazów w płucach i tkankach, transport gazów oddechowych we krwi, regulacja oddychania.2
T-A-7Varia. Osłuchiwanie tonów serca u człowieka. Pomiar ciśnienia krwi u człowieka. Oznaczanie grup krwi u człowieka.2
T-A-8Podsumowanie ćwiczeń. Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe mechanizmy regulacji fizjologicznych - sprzężenia zwrotne. Układ auto-, para- i endokrynny jako regulator czynności organizmu. Biosynteza i uwalnianie hormonów, receptory błonowe, cytoplazmatyczne i jądrowe, molekularny mechanizm działania hormonów. Układ nerwowy. Molekularne podstawy pobudliwości, pobudzenie i hamowanie, fizjologia receptorów - odbiór i kodowanie informacji, procesy przetwarzania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym, odruchy.2
T-W-2Krwiotworzenie, ogólna rola krwi, elementy morfotyczne krwi i ich rola, osocze krwi, hemostaza. Bramy i bariery ochronne organizmu. Fizjologia serca i naczyń krwionośnych, nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi.2
T-W-3Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania, motoryka przewodu pokarmowego, soki trawienne, fizjologia wątroby i trzustki, wchłanianie jelitowe. Trawienie w przedżołądkach. Rola składników mineralnych i witamin.2
T-W-4Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu, nerkowa regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej, nerka jako narząd endokrynny. Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Wpływ układu nerwowego na czynność nerek, regulacja hormonalna (układ RAA, wazporesyna, przedsionkowe czynniki natriuretyczne, prostaglandyny i in.).2
T-W-5Fizjologia oddychania. Wentylacja płuc, mechanizm wymiany gazów w płucach i tkankach, regulacja oddychania.2
T-W-6Mechanizmy regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia termoregulacj (hiper- i hipotermia) i gorączka.2
T-W-7Podstawy fizjologii rozrodu. Cykl rujowy. Fizjologia ciąży i porodu.2
T-W-8Laktogeneza i laktopoeza. Skład i rola siary (różnice gatunkowe). Składniki mleka (różnice gatunkowe), ich pochodzenie i rola. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowywanie się do zajęć.15
A-A-3Ugruntowanie wiedzy i przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.15
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne ugruntowanie wiadomości podawanych w czasie wykładów.15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia materiału.15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny. Objaśnianie budowy i mechanizmów funkcjonowania organizmu zwierząt z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Wyjaśnianie zasad regulacji czynności organizmu.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdego wykładu poprzez pytania sprawdzające.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdych ćwiczeń poprzez pytania sprawdzające.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wybranych efektów kształcenia na podstawie dwóch pisemnych sprawdzianów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B12_W01
Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu zwierząt. Umie analizować i interpretować procesy zachodzące w poszczególnych narządach i układach organizmu, w kontekście utrzymania homeostazy warunkującej zdrowie zwierząt i ich produkcyjność.
ROL_1A_W01, ROL_1A_W12R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B12_U02
Posiada umiejetność wyjaśniania mechanizmów zapewniajacych homeostazę organizmu w oparciu o funkcjonowanie wybranych układów organizmu, w aspekcie zdrowia i produkcyjności zwierząt.
ROL_1A_U06R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B12_K01
Kreatywne podejście do produkcji żywności o wysokiej jakości na podstawie rozumienia procesów biologicznych zachodzących na poziomie tkanek, narządów i organizmu oraz otwartość na postępowanie zgodne z zasadami etyki zawodowej.
ROL_1A_K05R1A_K05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B12_W01
Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu zwierząt. Umie analizować i interpretować procesy zachodzące w poszczególnych narządach i układach organizmu, w kontekście utrzymania homeostazy warunkującej zdrowie zwierząt i ich produkcyjność.
2,0Nie zna podstaw anatomii i fizjologii organizmu. Nie potrafi analizować i interpretować procesów metabolicznych zachodzących w wybranych narządach. Nie rozumie zależności między zdrowiem zwierzęcia a wydajnością produkcji.
3,0Dostatecznie zna anatomię czynnościową wybranych narządów i układów. Potrafi opisać w sposób ogólny procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie, w kontekście produkcyjności zwierząt.
3,5Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu. Dostatecznie potrafi opisać uwarunkowania anatomiczne i fizjologiczne procesów zachodzących w wybranych narządach i układach. Rozumie zależność pomiędzy zdrowiem zwierząt a ich wydajnością, jednak z zastrzeżeniami.
4,0Dobrze zna anatomię czynnościową wybranych narządów i układów. Potrafi opisać procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie, w kontekście produkcyjności zwierząt. Rozumie zależność pomiędzy zdrowiem zwierząt a ich wydajnością, z niewielkimi zastrzeżeniami.
4,5Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu. Potrafi analizować i dobrze opisać procesy zachodzące w wielu narządach i układach. Rozumie zależność pomiędzy homeostazą, a zdrowiem zwierząt a ich wydajnością.
5,0Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu zwierząt. Rozumie i umie analizować oraz interpretować procesy zachodzące w poszczególnych narządach i układach organizmu, w kontekście utrzymania homeostazy warunkującej zdrowie zwierząt i ich produkcyjność.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B12_U02
Posiada umiejetność wyjaśniania mechanizmów zapewniajacych homeostazę organizmu w oparciu o funkcjonowanie wybranych układów organizmu, w aspekcie zdrowia i produkcyjności zwierząt.
2,0Nie posiada umiejętności wyjaśnienia mechanizmów funkcjonowania wybranych narządów i układów organizmu w aspekcie zapewnienia zdrowia i wysokiej produkcyjności.
3,0Posiada dostateczną umiejętność wyjaśnienia mechanizmów funkcjonowania wybranych narządów i układów organizmu w aspekcie zapewnienia zdrowia i wysokiej produkcyjności, jednak z dużymi zastrzeżeniami.
3,5Posiada dostateczną umiejętność wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych wpływających na zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt.
4,0Posiada dobrą umiejętność wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych wpływających na zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt. Wykazuje umiejętność analizy i interpretacji faktów biologicznych, jednak z zastrzeżeniami.
4,5Posiada bardzo dobrą umiejętność wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych i mechanizmów regulujących zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt. Wykazuje dużą umiejętność analizy i interpretacji faktów biologicznych.
5,0Posiada bardzo dobrą umiejętność analizowania, interpretowania i wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych i mechanizmów regulujących zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B12_K01
Kreatywne podejście do produkcji żywności o wysokiej jakości na podstawie rozumienia procesów biologicznych zachodzących na poziomie tkanek, narządów i organizmu oraz otwartość na postępowanie zgodne z zasadami etyki zawodowej.
2,0Nie potrafi podać zależności, związku pomiędzy czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a zdrowiem i produkcyjnością zwierząt. Nie ma świadomości znaczenia dobrostanu zwierząt w produkcji żywności i odpowiedzialności człowieka za produkcję zdrowej żywności.
3,0Potrafi wskazać niektóre zależności pomiędzy dobrostanem zwierząt, czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych. Mierna świadomość odpowiedzialności człowieka za produkcję zdrowej żywności.
3,5Potrafi wskazać większość zależności pomiędzy dobrostanem zwierząt, czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych. Posiada świadomość odpowiedzialności hodowcy za produkcję zdrowej żywności.
4,0Potrafi wskazać i analizować zależności pomiędzy dobrostanem zwierząt, czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych. Posiada dużą świadomość odpowiedzialności hodowcy za produkcję zdrowej żywności.
4,5Posiada dużą świadomość społecznej roli producenta za wytwarzanie zdrowej żywności, w tym świadomość konieczności utrzymywania dobrostanu zwierząt. Potrafi wskazywać, analizować i interpretować zależności pomiędzy czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych, jednak z niewielkimi zastrzeżeniami.
5,0Posiada dużą świadomość społecznej roli producenta za wytwarzanie zdrowej żywności, w tym świadomość konieczności utrzymywania dobrostanu zwierząt. Potrafi wskazywać, analizować i interpretować zależności pomiędzy czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych, bez zastrzeżeń.

Literatura podstawowa

  1. Dusza L. (red.), Fizjologia zwierząt z elementami anatomii., Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2001, ISBN 83-7299-058-1
  2. Krzymowski T., Przała J. (red.), Fizjologia zwierząt., PWRiL, Warszawa, 2005, ISBN 83-09-01792-8

Literatura dodatkowa

  1. von Engelhardt W., Fizjologia zwierząt domowych, tom. 1, 2, Galaktyka, Łódź, 2011, ISBN 978-83-7579-192-1
  2. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska., Naukowe PWN, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-01-15349-6

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ogólny skład krwi i jej objętość w organizmie, ogólna rola krwi, rola elementów morfotycznych, budowa i rola hemoglobiny, krzepnięcie krwi, grupy krwi, odporność.2
T-A-2Budowa serca, podstawowe właściwości mięśnia sercowego, automatyzm serca, cykl pracy serca, regulacja pracy serca i ciśnienia krwi, budowa i rola naczyń włosowatych.2
T-A-3Trawienie w jamie gębowej i rola śliny. Badanie etapów rozkładu skrobii przez amylazę ślinową. Badanie aktywności amylazy ślinowej w różnych warunakch środowiska. Oglądanie treści żwacza pod mikroskopem.2
T-A-4Trawienie w żwaczu i trawieńcu, skład soku żołądkowego i regulacja jego wydzielania, trawienie w dwunastnicy, skład soku trzustkowego i regulacja jego wydzielania, skład i rola żółci, wchłanianie w jelitach.2
T-A-5Bilans cieplny ustroju, źródła ciepła w organizmie, efektory oddawania ciepła, nerwowa i behawioralna regulacja temperatury, hipotermia, hipertermia, gorączka.2
T-A-6Mechanizm wentylacji płuc, wymiana gazów w płucach i tkankach, transport gazów oddechowych we krwi, regulacja oddychania.2
T-A-7Varia. Osłuchiwanie tonów serca u człowieka. Pomiar ciśnienia krwi u człowieka. Oznaczanie grup krwi u człowieka.2
T-A-8Podsumowanie ćwiczeń. Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe mechanizmy regulacji fizjologicznych - sprzężenia zwrotne. Układ auto-, para- i endokrynny jako regulator czynności organizmu. Biosynteza i uwalnianie hormonów, receptory błonowe, cytoplazmatyczne i jądrowe, molekularny mechanizm działania hormonów. Układ nerwowy. Molekularne podstawy pobudliwości, pobudzenie i hamowanie, fizjologia receptorów - odbiór i kodowanie informacji, procesy przetwarzania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym, odruchy.2
T-W-2Krwiotworzenie, ogólna rola krwi, elementy morfotyczne krwi i ich rola, osocze krwi, hemostaza. Bramy i bariery ochronne organizmu. Fizjologia serca i naczyń krwionośnych, nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi.2
T-W-3Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania, motoryka przewodu pokarmowego, soki trawienne, fizjologia wątroby i trzustki, wchłanianie jelitowe. Trawienie w przedżołądkach. Rola składników mineralnych i witamin.2
T-W-4Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu, nerkowa regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej, nerka jako narząd endokrynny. Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Wpływ układu nerwowego na czynność nerek, regulacja hormonalna (układ RAA, wazporesyna, przedsionkowe czynniki natriuretyczne, prostaglandyny i in.).2
T-W-5Fizjologia oddychania. Wentylacja płuc, mechanizm wymiany gazów w płucach i tkankach, regulacja oddychania.2
T-W-6Mechanizmy regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia termoregulacj (hiper- i hipotermia) i gorączka.2
T-W-7Podstawy fizjologii rozrodu. Cykl rujowy. Fizjologia ciąży i porodu.2
T-W-8Laktogeneza i laktopoeza. Skład i rola siary (różnice gatunkowe). Składniki mleka (różnice gatunkowe), ich pochodzenie i rola. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowywanie się do zajęć.15
A-A-3Ugruntowanie wiedzy i przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne ugruntowanie wiadomości podawanych w czasie wykładów.15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia materiału.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B12_W01Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu zwierząt. Umie analizować i interpretować procesy zachodzące w poszczególnych narządach i układach organizmu, w kontekście utrzymania homeostazy warunkującej zdrowie zwierząt i ich produkcyjność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROL_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu produkcji zwierzęcej i stosowanych technologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i funkcją głównych narządów i układów organizmu.
C-2Zapoznanie studentów w zakresie odrębności anatomiczno-fizjologicznych poszczególnych narządów i układów u wybranych gatunków zwierzat.
Treści programoweT-W-4Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu, nerkowa regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej, nerka jako narząd endokrynny. Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Wpływ układu nerwowego na czynność nerek, regulacja hormonalna (układ RAA, wazporesyna, przedsionkowe czynniki natriuretyczne, prostaglandyny i in.).
T-W-5Fizjologia oddychania. Wentylacja płuc, mechanizm wymiany gazów w płucach i tkankach, regulacja oddychania.
T-W-6Mechanizmy regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia termoregulacj (hiper- i hipotermia) i gorączka.
T-W-7Podstawy fizjologii rozrodu. Cykl rujowy. Fizjologia ciąży i porodu.
T-W-8Laktogeneza i laktopoeza. Skład i rola siary (różnice gatunkowe). Składniki mleka (różnice gatunkowe), ich pochodzenie i rola. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie.
T-A-1Ogólny skład krwi i jej objętość w organizmie, ogólna rola krwi, rola elementów morfotycznych, budowa i rola hemoglobiny, krzepnięcie krwi, grupy krwi, odporność.
T-A-2Budowa serca, podstawowe właściwości mięśnia sercowego, automatyzm serca, cykl pracy serca, regulacja pracy serca i ciśnienia krwi, budowa i rola naczyń włosowatych.
T-A-3Trawienie w jamie gębowej i rola śliny. Badanie etapów rozkładu skrobii przez amylazę ślinową. Badanie aktywności amylazy ślinowej w różnych warunakch środowiska. Oglądanie treści żwacza pod mikroskopem.
T-A-4Trawienie w żwaczu i trawieńcu, skład soku żołądkowego i regulacja jego wydzielania, trawienie w dwunastnicy, skład soku trzustkowego i regulacja jego wydzielania, skład i rola żółci, wchłanianie w jelitach.
T-A-5Bilans cieplny ustroju, źródła ciepła w organizmie, efektory oddawania ciepła, nerwowa i behawioralna regulacja temperatury, hipotermia, hipertermia, gorączka.
T-A-6Mechanizm wentylacji płuc, wymiana gazów w płucach i tkankach, transport gazów oddechowych we krwi, regulacja oddychania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Objaśnianie budowy i mechanizmów funkcjonowania organizmu zwierząt z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Wyjaśnianie zasad regulacji czynności organizmu.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdego wykładu poprzez pytania sprawdzające.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wybranych efektów kształcenia na podstawie dwóch pisemnych sprawdzianów.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdych ćwiczeń poprzez pytania sprawdzające.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstaw anatomii i fizjologii organizmu. Nie potrafi analizować i interpretować procesów metabolicznych zachodzących w wybranych narządach. Nie rozumie zależności między zdrowiem zwierzęcia a wydajnością produkcji.
3,0Dostatecznie zna anatomię czynnościową wybranych narządów i układów. Potrafi opisać w sposób ogólny procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie, w kontekście produkcyjności zwierząt.
3,5Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu. Dostatecznie potrafi opisać uwarunkowania anatomiczne i fizjologiczne procesów zachodzących w wybranych narządach i układach. Rozumie zależność pomiędzy zdrowiem zwierząt a ich wydajnością, jednak z zastrzeżeniami.
4,0Dobrze zna anatomię czynnościową wybranych narządów i układów. Potrafi opisać procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie, w kontekście produkcyjności zwierząt. Rozumie zależność pomiędzy zdrowiem zwierząt a ich wydajnością, z niewielkimi zastrzeżeniami.
4,5Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu. Potrafi analizować i dobrze opisać procesy zachodzące w wielu narządach i układach. Rozumie zależność pomiędzy homeostazą, a zdrowiem zwierząt a ich wydajnością.
5,0Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu zwierząt. Rozumie i umie analizować oraz interpretować procesy zachodzące w poszczególnych narządach i układach organizmu, w kontekście utrzymania homeostazy warunkującej zdrowie zwierząt i ich produkcyjność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B12_U02Posiada umiejetność wyjaśniania mechanizmów zapewniajacych homeostazę organizmu w oparciu o funkcjonowanie wybranych układów organizmu, w aspekcie zdrowia i produkcyjności zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U06Potrafi opisać wymagania stawiane przy chowie podstawowych zwierząt z uwzględnieniem ich dobrostanu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i funkcją głównych narządów i układów organizmu.
C-2Zapoznanie studentów w zakresie odrębności anatomiczno-fizjologicznych poszczególnych narządów i układów u wybranych gatunków zwierzat.
Treści programoweT-W-1Podstawowe mechanizmy regulacji fizjologicznych - sprzężenia zwrotne. Układ auto-, para- i endokrynny jako regulator czynności organizmu. Biosynteza i uwalnianie hormonów, receptory błonowe, cytoplazmatyczne i jądrowe, molekularny mechanizm działania hormonów. Układ nerwowy. Molekularne podstawy pobudliwości, pobudzenie i hamowanie, fizjologia receptorów - odbiór i kodowanie informacji, procesy przetwarzania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym, odruchy.
T-W-3Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania, motoryka przewodu pokarmowego, soki trawienne, fizjologia wątroby i trzustki, wchłanianie jelitowe. Trawienie w przedżołądkach. Rola składników mineralnych i witamin.
T-W-4Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu, nerkowa regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej, nerka jako narząd endokrynny. Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Wpływ układu nerwowego na czynność nerek, regulacja hormonalna (układ RAA, wazporesyna, przedsionkowe czynniki natriuretyczne, prostaglandyny i in.).
T-W-6Mechanizmy regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia termoregulacj (hiper- i hipotermia) i gorączka.
T-W-7Podstawy fizjologii rozrodu. Cykl rujowy. Fizjologia ciąży i porodu.
T-W-8Laktogeneza i laktopoeza. Skład i rola siary (różnice gatunkowe). Składniki mleka (różnice gatunkowe), ich pochodzenie i rola. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Objaśnianie budowy i mechanizmów funkcjonowania organizmu zwierząt z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Wyjaśnianie zasad regulacji czynności organizmu.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wybranych efektów kształcenia na podstawie dwóch pisemnych sprawdzianów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności wyjaśnienia mechanizmów funkcjonowania wybranych narządów i układów organizmu w aspekcie zapewnienia zdrowia i wysokiej produkcyjności.
3,0Posiada dostateczną umiejętność wyjaśnienia mechanizmów funkcjonowania wybranych narządów i układów organizmu w aspekcie zapewnienia zdrowia i wysokiej produkcyjności, jednak z dużymi zastrzeżeniami.
3,5Posiada dostateczną umiejętność wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych wpływających na zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt.
4,0Posiada dobrą umiejętność wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych wpływających na zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt. Wykazuje umiejętność analizy i interpretacji faktów biologicznych, jednak z zastrzeżeniami.
4,5Posiada bardzo dobrą umiejętność wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych i mechanizmów regulujących zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt. Wykazuje dużą umiejętność analizy i interpretacji faktów biologicznych.
5,0Posiada bardzo dobrą umiejętność analizowania, interpretowania i wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych i mechanizmów regulujących zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B12_K01Kreatywne podejście do produkcji żywności o wysokiej jakości na podstawie rozumienia procesów biologicznych zachodzących na poziomie tkanek, narządów i organizmu oraz otwartość na postępowanie zgodne z zasadami etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i funkcją głównych narządów i układów organizmu.
C-2Zapoznanie studentów w zakresie odrębności anatomiczno-fizjologicznych poszczególnych narządów i układów u wybranych gatunków zwierzat.
Treści programoweT-W-1Podstawowe mechanizmy regulacji fizjologicznych - sprzężenia zwrotne. Układ auto-, para- i endokrynny jako regulator czynności organizmu. Biosynteza i uwalnianie hormonów, receptory błonowe, cytoplazmatyczne i jądrowe, molekularny mechanizm działania hormonów. Układ nerwowy. Molekularne podstawy pobudliwości, pobudzenie i hamowanie, fizjologia receptorów - odbiór i kodowanie informacji, procesy przetwarzania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym, odruchy.
T-W-2Krwiotworzenie, ogólna rola krwi, elementy morfotyczne krwi i ich rola, osocze krwi, hemostaza. Bramy i bariery ochronne organizmu. Fizjologia serca i naczyń krwionośnych, nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi.
T-W-3Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania, motoryka przewodu pokarmowego, soki trawienne, fizjologia wątroby i trzustki, wchłanianie jelitowe. Trawienie w przedżołądkach. Rola składników mineralnych i witamin.
T-W-4Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu, nerkowa regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej, nerka jako narząd endokrynny. Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Wpływ układu nerwowego na czynność nerek, regulacja hormonalna (układ RAA, wazporesyna, przedsionkowe czynniki natriuretyczne, prostaglandyny i in.).
T-W-5Fizjologia oddychania. Wentylacja płuc, mechanizm wymiany gazów w płucach i tkankach, regulacja oddychania.
T-W-6Mechanizmy regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia termoregulacj (hiper- i hipotermia) i gorączka.
T-W-7Podstawy fizjologii rozrodu. Cykl rujowy. Fizjologia ciąży i porodu.
T-W-8Laktogeneza i laktopoeza. Skład i rola siary (różnice gatunkowe). Składniki mleka (różnice gatunkowe), ich pochodzenie i rola. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie.
T-A-1Ogólny skład krwi i jej objętość w organizmie, ogólna rola krwi, rola elementów morfotycznych, budowa i rola hemoglobiny, krzepnięcie krwi, grupy krwi, odporność.
T-A-2Budowa serca, podstawowe właściwości mięśnia sercowego, automatyzm serca, cykl pracy serca, regulacja pracy serca i ciśnienia krwi, budowa i rola naczyń włosowatych.
T-A-3Trawienie w jamie gębowej i rola śliny. Badanie etapów rozkładu skrobii przez amylazę ślinową. Badanie aktywności amylazy ślinowej w różnych warunakch środowiska. Oglądanie treści żwacza pod mikroskopem.
T-A-4Trawienie w żwaczu i trawieńcu, skład soku żołądkowego i regulacja jego wydzielania, trawienie w dwunastnicy, skład soku trzustkowego i regulacja jego wydzielania, skład i rola żółci, wchłanianie w jelitach.
T-A-5Bilans cieplny ustroju, źródła ciepła w organizmie, efektory oddawania ciepła, nerwowa i behawioralna regulacja temperatury, hipotermia, hipertermia, gorączka.
T-A-6Mechanizm wentylacji płuc, wymiana gazów w płucach i tkankach, transport gazów oddechowych we krwi, regulacja oddychania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Objaśnianie budowy i mechanizmów funkcjonowania organizmu zwierząt z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Wyjaśnianie zasad regulacji czynności organizmu.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdego wykładu poprzez pytania sprawdzające.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wybranych efektów kształcenia na podstawie dwóch pisemnych sprawdzianów.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdych ćwiczeń poprzez pytania sprawdzające.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi podać zależności, związku pomiędzy czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a zdrowiem i produkcyjnością zwierząt. Nie ma świadomości znaczenia dobrostanu zwierząt w produkcji żywności i odpowiedzialności człowieka za produkcję zdrowej żywności.
3,0Potrafi wskazać niektóre zależności pomiędzy dobrostanem zwierząt, czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych. Mierna świadomość odpowiedzialności człowieka za produkcję zdrowej żywności.
3,5Potrafi wskazać większość zależności pomiędzy dobrostanem zwierząt, czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych. Posiada świadomość odpowiedzialności hodowcy za produkcję zdrowej żywności.
4,0Potrafi wskazać i analizować zależności pomiędzy dobrostanem zwierząt, czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych. Posiada dużą świadomość odpowiedzialności hodowcy za produkcję zdrowej żywności.
4,5Posiada dużą świadomość społecznej roli producenta za wytwarzanie zdrowej żywności, w tym świadomość konieczności utrzymywania dobrostanu zwierząt. Potrafi wskazywać, analizować i interpretować zależności pomiędzy czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych, jednak z niewielkimi zastrzeżeniami.
5,0Posiada dużą świadomość społecznej roli producenta za wytwarzanie zdrowej żywności, w tym świadomość konieczności utrzymywania dobrostanu zwierząt. Potrafi wskazywać, analizować i interpretować zależności pomiędzy czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych, bez zastrzeżeń.