Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Genetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Magdalena Pol-Szyszko <Magdalena.Pol-Szyszko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 1,50,67egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,50,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw botaniki i cytologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie mechanizmów dziedziczenia cech, zrozumienie podstaw istnienia zmienności biologicznej w obrębie organizmów żywych oraz jej znaczenia dla praktyki rolniczej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody oceny zmienności biologicznej – zasady analizy fenotypów.2
T-A-2Przebieg podziałów mitotycznych i mejotycznych komórki. Określanie liczby chromosomów. Sporządzanie kariogramów2
T-A-3Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch par alleli.2
T-A-4Dziedziczenie sprzężone dwóch genów. Zasady identyfikowania genów sprzężonych2
T-A-5Komplementarne, epistatyczne, addytywne współdziałanie genów.2
T-A-6Struktura genetyczna populacji organizmów samopłodnych i obcopło- dnych. Zastosowanie wzoru Hardy,ego-Weinberga2
T-A-7Zasady sekwencjonowania DNA. Molekularne podstawy biosyntezy białek2
T-A-8Konsekwencje mutacyjnych zmian w sekwencji nukleotydów łańcucha DNA1
15
wykłady
T-W-1Cytologiczne podstawy rozmnażania bezpłciowego i płciowego. Chromosomy, genomy, kariotypy. Cytologiczne i genetyczne następstwa mitozy i mejozy.2
T-W-2Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par alleli.2
T-W-3Rekombinacja genów i cech. Zmienność rekombinacyjna i jej znaczenie.2
T-W-4Fenotypowe efekty współdziałania nieallelicznych genów. Plejotropia.2
T-W-5Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią.2
T-W-6Dziedziczenie genów sprzężonych. Grupy sprzężeń i mapy genetyczne.2
T-W-7Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą. Transgresja. Odziedziczalność.2
T-W-8Zmienność struktury genomu. Zmiany w liczbie i strukturze chromosomów oraz ich następstwa fenotypowe.2
T-W-9Mutacje genów - pierwotne źródło dziedzicznej zmienności biologicznej. Fenotypowe następstwa mutacji. Znaczenie ewolucyjne mutacji. Indukowanie mutacji.2
T-W-10Dziedziczenie genów w populacjach panmiktycznych. Genetyczne następstwa kojarzeń krewniaczych.2
T-W-11Geny pozajądrowe i ich dziedziczenie. Współdziałanie genów jądrowych i cytoplazmatycznych.2
T-W-12Kwasy nukleinowe jako molekularne nośniki informacji genetycznej. Kod genetyczny i biosynteza białek. Sekwencjonowanie DNA.3
T-W-13Regulacja ekspresji genów u organizmów prokariotycznych i eukariotycznych.2
T-W-14Markery molekularne i ich wykorzystanie. Rekombinowanie i klonowanie DNA. Transformacja genetyczna3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań i studiowanie literatury do przedmiotu25
A-A-3Powtórzenie materiału i przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego5
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury związanej z przedmiotem15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B13_W01
Student potrafi scharakteryzować podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w produkcji rolniczej
ROL_1A_W01R1A_W01InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B13_U01
Potrafi wyjaśniać rezutaty krzyżowań i interpretować występowanie zmienności fenotypowej w kolejnych pokoleniach mieszańców
ROL_1A_U14R1A_U09C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B13_K01
Ma świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej
ROL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B13_W01
Student potrafi scharakteryzować podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w produkcji rolniczej
2,0Nie zna podstawowych mechanizmów dziedziczenia cech
3,0Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu podstawowym
3,5Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu wyższym niż podstawowy
4,0Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu dobrym
4,5Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu wyższym niż dobry
5,0Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B13_U01
Potrafi wyjaśniać rezutaty krzyżowań i interpretować występowanie zmienności fenotypowej w kolejnych pokoleniach mieszańców
2,0Nie potrafi interpretować rezultatów krzyżowań genetycznych
3,0Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu podstawowym
3,5Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż podstawowy
4,0Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu dobrym
4,5Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż dobry
5,0Potrafi bardzo dobrze interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B13_K01
Ma świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej
2,0Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki
3,0Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej
3,5Ma podstawową świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej
4,0Ma ugruntowaną świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej
4,5Ma dobrze ugruntowaną świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej
5,0Ma głęboką świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej

Literatura podstawowa

  1. Tarkowski Cz., Genetyka, Hodowla Roślin i Nasiennictwo, PWN, Warszawa, 1984, 3
  2. Gajewski W., Genetyka Ogólna i Molekularna, PWN, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Winter P.C., Hickey G.I., Fletcher H.L., Genetyka – Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2000, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody oceny zmienności biologicznej – zasady analizy fenotypów.2
T-A-2Przebieg podziałów mitotycznych i mejotycznych komórki. Określanie liczby chromosomów. Sporządzanie kariogramów2
T-A-3Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch par alleli.2
T-A-4Dziedziczenie sprzężone dwóch genów. Zasady identyfikowania genów sprzężonych2
T-A-5Komplementarne, epistatyczne, addytywne współdziałanie genów.2
T-A-6Struktura genetyczna populacji organizmów samopłodnych i obcopło- dnych. Zastosowanie wzoru Hardy,ego-Weinberga2
T-A-7Zasady sekwencjonowania DNA. Molekularne podstawy biosyntezy białek2
T-A-8Konsekwencje mutacyjnych zmian w sekwencji nukleotydów łańcucha DNA1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cytologiczne podstawy rozmnażania bezpłciowego i płciowego. Chromosomy, genomy, kariotypy. Cytologiczne i genetyczne następstwa mitozy i mejozy.2
T-W-2Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par alleli.2
T-W-3Rekombinacja genów i cech. Zmienność rekombinacyjna i jej znaczenie.2
T-W-4Fenotypowe efekty współdziałania nieallelicznych genów. Plejotropia.2
T-W-5Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią.2
T-W-6Dziedziczenie genów sprzężonych. Grupy sprzężeń i mapy genetyczne.2
T-W-7Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą. Transgresja. Odziedziczalność.2
T-W-8Zmienność struktury genomu. Zmiany w liczbie i strukturze chromosomów oraz ich następstwa fenotypowe.2
T-W-9Mutacje genów - pierwotne źródło dziedzicznej zmienności biologicznej. Fenotypowe następstwa mutacji. Znaczenie ewolucyjne mutacji. Indukowanie mutacji.2
T-W-10Dziedziczenie genów w populacjach panmiktycznych. Genetyczne następstwa kojarzeń krewniaczych.2
T-W-11Geny pozajądrowe i ich dziedziczenie. Współdziałanie genów jądrowych i cytoplazmatycznych.2
T-W-12Kwasy nukleinowe jako molekularne nośniki informacji genetycznej. Kod genetyczny i biosynteza białek. Sekwencjonowanie DNA.3
T-W-13Regulacja ekspresji genów u organizmów prokariotycznych i eukariotycznych.2
T-W-14Markery molekularne i ich wykorzystanie. Rekombinowanie i klonowanie DNA. Transformacja genetyczna3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań i studiowanie literatury do przedmiotu25
A-A-3Powtórzenie materiału i przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury związanej z przedmiotem15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B13_W01Student potrafi scharakteryzować podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów dziedziczenia cech, zrozumienie podstaw istnienia zmienności biologicznej w obrębie organizmów żywych oraz jej znaczenia dla praktyki rolniczej
Treści programoweT-W-1Cytologiczne podstawy rozmnażania bezpłciowego i płciowego. Chromosomy, genomy, kariotypy. Cytologiczne i genetyczne następstwa mitozy i mejozy.
T-W-2Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par alleli.
T-W-3Rekombinacja genów i cech. Zmienność rekombinacyjna i jej znaczenie.
T-W-4Fenotypowe efekty współdziałania nieallelicznych genów. Plejotropia.
T-W-5Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią.
T-W-6Dziedziczenie genów sprzężonych. Grupy sprzężeń i mapy genetyczne.
T-W-7Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą. Transgresja. Odziedziczalność.
T-W-8Zmienność struktury genomu. Zmiany w liczbie i strukturze chromosomów oraz ich następstwa fenotypowe.
T-W-9Mutacje genów - pierwotne źródło dziedzicznej zmienności biologicznej. Fenotypowe następstwa mutacji. Znaczenie ewolucyjne mutacji. Indukowanie mutacji.
T-W-10Dziedziczenie genów w populacjach panmiktycznych. Genetyczne następstwa kojarzeń krewniaczych.
T-W-11Geny pozajądrowe i ich dziedziczenie. Współdziałanie genów jądrowych i cytoplazmatycznych.
T-W-12Kwasy nukleinowe jako molekularne nośniki informacji genetycznej. Kod genetyczny i biosynteza białek. Sekwencjonowanie DNA.
T-W-13Regulacja ekspresji genów u organizmów prokariotycznych i eukariotycznych.
T-W-14Markery molekularne i ich wykorzystanie. Rekombinowanie i klonowanie DNA. Transformacja genetyczna
T-A-1Metody oceny zmienności biologicznej – zasady analizy fenotypów.
T-A-2Przebieg podziałów mitotycznych i mejotycznych komórki. Określanie liczby chromosomów. Sporządzanie kariogramów
T-A-3Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch par alleli.
T-A-4Dziedziczenie sprzężone dwóch genów. Zasady identyfikowania genów sprzężonych
T-A-5Komplementarne, epistatyczne, addytywne współdziałanie genów.
T-A-6Struktura genetyczna populacji organizmów samopłodnych i obcopło- dnych. Zastosowanie wzoru Hardy,ego-Weinberga
T-A-7Zasady sekwencjonowania DNA. Molekularne podstawy biosyntezy białek
T-A-8Konsekwencje mutacyjnych zmian w sekwencji nukleotydów łańcucha DNA
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych mechanizmów dziedziczenia cech
3,0Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu podstawowym
3,5Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu wyższym niż podstawowy
4,0Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu dobrym
4,5Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu wyższym niż dobry
5,0Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B13_U01Potrafi wyjaśniać rezutaty krzyżowań i interpretować występowanie zmienności fenotypowej w kolejnych pokoleniach mieszańców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów dziedziczenia cech, zrozumienie podstaw istnienia zmienności biologicznej w obrębie organizmów żywych oraz jej znaczenia dla praktyki rolniczej
Treści programoweT-W-2Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par alleli.
T-W-3Rekombinacja genów i cech. Zmienność rekombinacyjna i jej znaczenie.
T-W-4Fenotypowe efekty współdziałania nieallelicznych genów. Plejotropia.
T-W-5Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią.
T-W-6Dziedziczenie genów sprzężonych. Grupy sprzężeń i mapy genetyczne.
T-W-11Geny pozajądrowe i ich dziedziczenie. Współdziałanie genów jądrowych i cytoplazmatycznych.
T-A-3Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch par alleli.
T-A-4Dziedziczenie sprzężone dwóch genów. Zasady identyfikowania genów sprzężonych
T-A-5Komplementarne, epistatyczne, addytywne współdziałanie genów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi interpretować rezultatów krzyżowań genetycznych
3,0Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu podstawowym
3,5Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż podstawowy
4,0Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu dobrym
4,5Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż dobry
5,0Potrafi bardzo dobrze interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B13_K01Ma świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów dziedziczenia cech, zrozumienie podstaw istnienia zmienności biologicznej w obrębie organizmów żywych oraz jej znaczenia dla praktyki rolniczej
Treści programoweT-W-1Cytologiczne podstawy rozmnażania bezpłciowego i płciowego. Chromosomy, genomy, kariotypy. Cytologiczne i genetyczne następstwa mitozy i mejozy.
T-W-2Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par alleli.
T-W-3Rekombinacja genów i cech. Zmienność rekombinacyjna i jej znaczenie.
T-W-4Fenotypowe efekty współdziałania nieallelicznych genów. Plejotropia.
T-W-5Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią.
T-W-6Dziedziczenie genów sprzężonych. Grupy sprzężeń i mapy genetyczne.
T-W-7Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą. Transgresja. Odziedziczalność.
T-W-8Zmienność struktury genomu. Zmiany w liczbie i strukturze chromosomów oraz ich następstwa fenotypowe.
T-W-9Mutacje genów - pierwotne źródło dziedzicznej zmienności biologicznej. Fenotypowe następstwa mutacji. Znaczenie ewolucyjne mutacji. Indukowanie mutacji.
T-W-10Dziedziczenie genów w populacjach panmiktycznych. Genetyczne następstwa kojarzeń krewniaczych.
T-W-11Geny pozajądrowe i ich dziedziczenie. Współdziałanie genów jądrowych i cytoplazmatycznych.
T-W-12Kwasy nukleinowe jako molekularne nośniki informacji genetycznej. Kod genetyczny i biosynteza białek. Sekwencjonowanie DNA.
T-W-13Regulacja ekspresji genów u organizmów prokariotycznych i eukariotycznych.
T-W-14Markery molekularne i ich wykorzystanie. Rekombinowanie i klonowanie DNA. Transformacja genetyczna
T-A-7Zasady sekwencjonowania DNA. Molekularne podstawy biosyntezy białek
T-A-8Konsekwencje mutacyjnych zmian w sekwencji nukleotydów łańcucha DNA
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki
3,0Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej
3,5Ma podstawową świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej
4,0Ma ugruntowaną świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej
4,5Ma dobrze ugruntowaną świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej
5,0Ma głęboką świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej