Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Proekologiczne technologie produkcji roślinnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Proekologiczne technologie produkcji roślinnej
Specjalność Doradztwo w agroturyźmie
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, uprawy roli i roślin, techniki rolniczej, fito- i entomologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z proekologicznymi technologiami produkcji roślinnej, w których ogranicza się stosowanie syntetycznych środków ochrony roślin, nawozów czy retardantów oraz zaznajomienie studentów z podstawami rolnictwa ekologicznego i integrowanego (zrównoważonego) oraz teoretyczne przygotowanie do zasad uprawy roślin w rolnictwie proekologicznym i zrównoważonym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie zbóż2
T-A-2Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie roślin okopowych2
T-A-3Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie roslin strączkowych1
T-A-4Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie roślin motylkowych drobnonasiennych1
T-A-5Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie roślin przemysłowych2
T-A-6Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie międzyplonów1
9
wykłady
T-W-1Proekologiczne systemy gospodarowania w rolnictwie, podział, znaczenie, rys historyczny, cechy i cele2
T-W-2Produkcja rolnicza w rolnictwie ekologicznym w porównaniu do rolnictwa intensywnego2
T-W-3Produkcja rolnicza w rolnictwie integrowanym i precyzyjnym1
T-W-4Specyfika produkcji rolnej w rolnictwie biologicznym i biologiczno-dynamicznym2
T-W-5Uprawa roli, nawożenie i pielęgnacja roślin w rolnictwie intensywnym a zagrożenie dla jakości plonu, potencjału biologicznego, urodzajności gleby i skażenia środowiska2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczenia audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń7
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D01A_W01
Student powinien być w stanie wymieniać kryteria rolnictwa proekologicznego i ekologicznego oraz zintegrowanego, określać różnice w konwencjonalnym, zrównoważonym i ekologicznym sposobie gospodarowania oraz scharakteryzować podstawy produkcji roślinnej w gospodarstwie ekologicznym i zrównoważonym
ROL_2A_W05, ROL_2A_W10R2A_W01, R2A_W02, R2A_W09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D01A_U01
Student rozumie uwarunkowania rolnictwa (pro)ekologicznego i zintegrowanego, potrafi wskazać na różnice w sposobie gospodarowania w porównaniu do rolnictwa konwencjonalnego (intensywnego) oraz potrafi omówić technologie produkcji roślinnej w tych systemach gospodarowania
ROL_2A_U03, ROL_2A_U04R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D01A_K01
Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zachowania równowagi w środowisku oraz zachowaniu bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie (pro)ekologicznym i zrównoważonym oraz rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości
ROL_2A_K03, ROL_2A_K04R2A_K05, R2A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D01A_W01
Student powinien być w stanie wymieniać kryteria rolnictwa proekologicznego i ekologicznego oraz zintegrowanego, określać różnice w konwencjonalnym, zrównoważonym i ekologicznym sposobie gospodarowania oraz scharakteryzować podstawy produkcji roślinnej w gospodarstwie ekologicznym i zrównoważonym
2,0Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych
3,0Student zna niektóre podstawowe pojęcia, poprawne definiuje niektóre z nich
3,5Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi odróżnić rolnictwo pro- i ekologiczne i zrównoważone od rolnictwa konwencjonalnego (intensywnego)
4,0Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi rozpoznać i wymienić różnice pomiędzy rolnictwem pro- i ekologicznym, zrównoważonym i rolnictwem konwencjonalnym (intensywnym)
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać i wymienić główne różnice pomiędzy rolnictwem pro- i ekologicznym, zrównoważonym i rolnictwem konwencjonalnym (intensywnym)
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać i wymienić wszystkie różnice pomiędzy rolnictwem pro- i ekologicznym, zrównoważonym i rolnictwem konwencjonalnym (intensywnym) i wskazać główne różnice w technologii uprawy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D01A_U01
Student rozumie uwarunkowania rolnictwa (pro)ekologicznego i zintegrowanego, potrafi wskazać na różnice w sposobie gospodarowania w porównaniu do rolnictwa konwencjonalnego (intensywnego) oraz potrafi omówić technologie produkcji roślinnej w tych systemach gospodarowania
2,0Student nie potrafi określić różnic, zalet i wad dotyczących rolnictwa konwencjonalnego, zrównoważonego i pro- i ekologicznego
3,0Student potrafi określić bardzo ogólnie różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa konwencjonalnego, zrównoważonego i pro- i ekologicznego
3,5Student potrafi określić podstawowe różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa konwencjonalnego, zrównoważonego i pro- i ekologicznego
4,0Student potrafi określić i ocenić ogólnie różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa zrównoważonego i pro- i ekologicznego w porównaniu do rolnictwa konwencjonalnego
4,5Student potrafi określić i ocenić dokładnie różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa zrównoważonego i pro- i ekologicznego oraz omówić bardzo ogólnie oddziaływanie tych sposobów gospodarowania na środowisko przyrodnicze i jakość produktów
5,0Student potrafi określić i ocenić różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa zrównoważonego i pro- i ekologicznego w porównaniu do rolnictwa konwencjonalnego i uzasadnić oddziaływanie tych sposobów gospodarowania na środowisko przyrodnicze i jakość produktów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D01A_K01
Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zachowania równowagi w środowisku oraz zachowaniu bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie (pro)ekologicznym i zrównoważonym oraz rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości
2,0Student nie rozumie ważności i potrzeby ochrony środowiska przyrodniczego i nie rozróżnia rolnictwa pro- i ekologicznego od zrównoważonego
3,0Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska i zachowania bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie pro- i ekologicznym i zrównoważonym
3,5Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska i zachowania równowagi w środowisku oraz jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie pro- i ekologicznym i zrównoważonym oraz rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości
4,0Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego oraz zachowania bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie pro- i ekologicznym i zrównoważonym oraz rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości, potrafi określić i ocenić ogólnie różnice, zalety i wady dotyczące wpływu rolnictwa zrównoważonego i pro- i ekologicznego na środowisko przyrodnicze
4,5Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego oraz zachowania bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie pro- i ekologicznym i zrównoważonym i rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości, potrafi określić i ocenić podstawowe różnice, zalety i wady dotyczące wpływu rolnictwa zrównoważonego i pro- i ekologicznego na środowisko przyrodnicze
5,0Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego oraz zachowania bioróżnorodności i potrafi uzasadnić oddziaływanie pro- i ekologicznego i zrównoważonego sposobu gospodarowania na środowisko przyrodnicze i jakość produktów i żywności

Literatura podstawowa

  1. Siebeneicher G.E. (red), Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997
  2. Neuerburg W., Padel S., Rolnictwo ekologiczne w praktyce., Stowarzyszenie EKOLAND – Stiftung LEBEN & UMWELT, Warszawa, 1994
  3. Sołtysiak U. (red.), Rolnictwo ekologiczne od teorii do praktyki, Stowarzyszenie EKOLAND – Stiftung LEBEN & UMWELT, Warszawa, 1993
  4. Sołtysiak U. (red), Rolnictwo ekologiczne od producenta do konsumenta, Stow. Ekoland– Stiftung LEBEN & UMWELT, Warszawa, 1995
  5. Tyburski J., Żakowska-Biemans S., Wprowadzenie do rolnictwa ekologicznego, Wyd. SGGW, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Zimny L., Definicje i podziały systemów rolniczych, Acta Agrophysica, Wrocław, 2007, Acta Agrophysica. 10(2), 507-518
  2. Kuś J., Systemy gospodarowania w rolnictwie. W: Mały poradnik zarządzania gospodarstwem rolniczym., Wyd. IERiGŻ Warszawa, Warszawa, 2002, Mat. szkol. 9, IERiGŻ Warszawa, 119-126

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie zbóż2
T-A-2Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie roślin okopowych2
T-A-3Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie roslin strączkowych1
T-A-4Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie roślin motylkowych drobnonasiennych1
T-A-5Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie roślin przemysłowych2
T-A-6Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie międzyplonów1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proekologiczne systemy gospodarowania w rolnictwie, podział, znaczenie, rys historyczny, cechy i cele2
T-W-2Produkcja rolnicza w rolnictwie ekologicznym w porównaniu do rolnictwa intensywnego2
T-W-3Produkcja rolnicza w rolnictwie integrowanym i precyzyjnym1
T-W-4Specyfika produkcji rolnej w rolnictwie biologicznym i biologiczno-dynamicznym2
T-W-5Uprawa roli, nawożenie i pielęgnacja roślin w rolnictwie intensywnym a zagrożenie dla jakości plonu, potencjału biologicznego, urodzajności gleby i skażenia środowiska2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczenia audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D01A_W01Student powinien być w stanie wymieniać kryteria rolnictwa proekologicznego i ekologicznego oraz zintegrowanego, określać różnice w konwencjonalnym, zrównoważonym i ekologicznym sposobie gospodarowania oraz scharakteryzować podstawy produkcji roślinnej w gospodarstwie ekologicznym i zrównoważonym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W05ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do organizacji i kierowania przedsiębiorstwem rolniczym oraz zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie produkcji rolniczej oraz organizacji gospodarstw agroturystycznych
ROL_2A_W10posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z proekologicznymi technologiami produkcji roślinnej, w których ogranicza się stosowanie syntetycznych środków ochrony roślin, nawozów czy retardantów oraz zaznajomienie studentów z podstawami rolnictwa ekologicznego i integrowanego (zrównoważonego) oraz teoretyczne przygotowanie do zasad uprawy roślin w rolnictwie proekologicznym i zrównoważonym
Treści programoweT-W-1Proekologiczne systemy gospodarowania w rolnictwie, podział, znaczenie, rys historyczny, cechy i cele
T-W-2Produkcja rolnicza w rolnictwie ekologicznym w porównaniu do rolnictwa intensywnego
T-W-3Produkcja rolnicza w rolnictwie integrowanym i precyzyjnym
T-W-4Specyfika produkcji rolnej w rolnictwie biologicznym i biologiczno-dynamicznym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych
3,0Student zna niektóre podstawowe pojęcia, poprawne definiuje niektóre z nich
3,5Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi odróżnić rolnictwo pro- i ekologiczne i zrównoważone od rolnictwa konwencjonalnego (intensywnego)
4,0Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi rozpoznać i wymienić różnice pomiędzy rolnictwem pro- i ekologicznym, zrównoważonym i rolnictwem konwencjonalnym (intensywnym)
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać i wymienić główne różnice pomiędzy rolnictwem pro- i ekologicznym, zrównoważonym i rolnictwem konwencjonalnym (intensywnym)
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać i wymienić wszystkie różnice pomiędzy rolnictwem pro- i ekologicznym, zrównoważonym i rolnictwem konwencjonalnym (intensywnym) i wskazać główne różnice w technologii uprawy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D01A_U01Student rozumie uwarunkowania rolnictwa (pro)ekologicznego i zintegrowanego, potrafi wskazać na różnice w sposobie gospodarowania w porównaniu do rolnictwa konwencjonalnego (intensywnego) oraz potrafi omówić technologie produkcji roślinnej w tych systemach gospodarowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U03Samodzielnie analizuje problemy związane z produkcją roślinną, jakością żywności oraz stanem i przydatnością agroturystyczną środowiska naturalnego, prawidłowo interpretując rezultaty i wyciągając wnioski
ROL_2A_U04Samodzielnie potrafi opracować projekt zagospodarowania różnych siedlisk z wykorzystaniem roślin rolniczych i energetycznych i ozdobnych oraz ocenić jego efekty
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z proekologicznymi technologiami produkcji roślinnej, w których ogranicza się stosowanie syntetycznych środków ochrony roślin, nawozów czy retardantów oraz zaznajomienie studentów z podstawami rolnictwa ekologicznego i integrowanego (zrównoważonego) oraz teoretyczne przygotowanie do zasad uprawy roślin w rolnictwie proekologicznym i zrównoważonym
Treści programoweT-A-1Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie zbóż
T-A-2Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie roślin okopowych
T-A-3Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie roslin strączkowych
T-A-4Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie roślin motylkowych drobnonasiennych
T-A-5Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie roślin przemysłowych
T-A-6Porównanie głównych elementów agrotechniki stosowanych w rolnictwie ekologicznym i zrównoważonym w uprawie międzyplonów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić różnic, zalet i wad dotyczących rolnictwa konwencjonalnego, zrównoważonego i pro- i ekologicznego
3,0Student potrafi określić bardzo ogólnie różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa konwencjonalnego, zrównoważonego i pro- i ekologicznego
3,5Student potrafi określić podstawowe różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa konwencjonalnego, zrównoważonego i pro- i ekologicznego
4,0Student potrafi określić i ocenić ogólnie różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa zrównoważonego i pro- i ekologicznego w porównaniu do rolnictwa konwencjonalnego
4,5Student potrafi określić i ocenić dokładnie różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa zrównoważonego i pro- i ekologicznego oraz omówić bardzo ogólnie oddziaływanie tych sposobów gospodarowania na środowisko przyrodnicze i jakość produktów
5,0Student potrafi określić i ocenić różnice, zalety i wady dotyczące rolnictwa zrównoważonego i pro- i ekologicznego w porównaniu do rolnictwa konwencjonalnego i uzasadnić oddziaływanie tych sposobów gospodarowania na środowisko przyrodnicze i jakość produktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D01A_K01Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zachowania równowagi w środowisku oraz zachowaniu bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie (pro)ekologicznym i zrównoważonym oraz rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z proekologicznymi technologiami produkcji roślinnej, w których ogranicza się stosowanie syntetycznych środków ochrony roślin, nawozów czy retardantów oraz zaznajomienie studentów z podstawami rolnictwa ekologicznego i integrowanego (zrównoważonego) oraz teoretyczne przygotowanie do zasad uprawy roślin w rolnictwie proekologicznym i zrównoważonym
Treści programoweT-W-1Proekologiczne systemy gospodarowania w rolnictwie, podział, znaczenie, rys historyczny, cechy i cele
T-W-2Produkcja rolnicza w rolnictwie ekologicznym w porównaniu do rolnictwa intensywnego
T-W-3Produkcja rolnicza w rolnictwie integrowanym i precyzyjnym
T-W-4Specyfika produkcji rolnej w rolnictwie biologicznym i biologiczno-dynamicznym
T-W-5Uprawa roli, nawożenie i pielęgnacja roślin w rolnictwie intensywnym a zagrożenie dla jakości plonu, potencjału biologicznego, urodzajności gleby i skażenia środowiska
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie ważności i potrzeby ochrony środowiska przyrodniczego i nie rozróżnia rolnictwa pro- i ekologicznego od zrównoważonego
3,0Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska i zachowania bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie pro- i ekologicznym i zrównoważonym
3,5Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska i zachowania równowagi w środowisku oraz jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie pro- i ekologicznym i zrównoważonym oraz rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości
4,0Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego oraz zachowania bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie pro- i ekologicznym i zrównoważonym oraz rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości, potrafi określić i ocenić ogólnie różnice, zalety i wady dotyczące wpływu rolnictwa zrównoważonego i pro- i ekologicznego na środowisko przyrodnicze
4,5Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego oraz zachowania bioróżnorodności, jest otwarty na poznawanie technologii w rolnictwie pro- i ekologicznym i zrównoważonym i rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości, potrafi określić i ocenić podstawowe różnice, zalety i wady dotyczące wpływu rolnictwa zrównoważonego i pro- i ekologicznego na środowisko przyrodnicze
5,0Student rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego oraz zachowania bioróżnorodności i potrafi uzasadnić oddziaływanie pro- i ekologicznego i zrównoważonego sposobu gospodarowania na środowisko przyrodnicze i jakość produktów i żywności