Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
Sylabus przedmiotu Ochrona przyrody w agroekosystemach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona przyrody w agroekosystemach | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z akresu botaniki podstaw ochrony przyrody realizowana w ramach przedmiotu "Botanika" na kierunku Rolnictwo S1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie relacji między intensyfikacją produkcji rolnej, a utratą różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozpoznawanie i charakterystyka wybranych zespołów segetalnych | 1 |
T-A-2 | Zastosowanie wybranych wskaźników w ocenie różnorodności biologicznej agroekosytemów | 1 |
T-A-3 | Zasady prowadzenia monitoringu florystycznego i faunistycznego na przykładzie wybranych agroekosystemów | 2 |
T-A-4 | Metodyka wykonywania przyrodniczych operatów siedliskowych | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czynniki kształtujące rozwój agroekosystemów | 1 |
T-W-2 | Różnorodność biologiczna w krajobrazie rolniczym – zagrożenia i formy ochrony | 1 |
T-W-3 | Zagrożone gatunki roślin i zwierząt w krajobrazie rolniczym | 1 |
T-W-4 | Pakiety przyrodnicze w programie rolnośrodowiskowym | 2 |
T-W-5 | Metody stosowane w ocenie bioróżnorodności agrocenoz | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | opracowywanie zadań w oparciu o materiały źródłowe | 4 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 2 |
A-A-5 | zaliczenie formy zajęć | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie materiałów źródłowych | 4 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 4 |
A-W-4 | zaliczenie formy zajęć | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-3 | ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: esej na wybrany temat |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O06_W01 student definiuje i tłumaczy pojęcie różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji biocenozy | ROL_2A_W03 | R2A_W04, R2A_W06, R2A_W07 | C-1 | T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
ROL_2A_O06_W02 student tłumaczy rolę konkurencji i drapieżnictwa w biologicznym zwalczaniu szkodników w agroekosytemach | ROL_2A_W06 | R2A_W06, R2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O06_U01 student stosuje wybrane wskaźniki w ocenie różnorodności biologicznej wybranych agroekosystemów | ROL_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U03 | C-1 | T-W-5, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
ROL_2A_O06_U02 student wykonuje podstawową inwentaryzację przyrodniczą siedlisk funkcjonujących w wybranych agroekosystemach | ROL_2A_U03 | R2A_U04, R2A_U05 | C-1 | T-W-3, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O06_K01 student ma świadomość zagrożeń jakie wynikają z intensyfikacji metod produkcji rolnej dla środowiska przyrodniczego i rozumie znaczenie aktywnej ochrony przyrody w krajobrazie rolniczym | ROL_2A_K03 | R2A_K05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O06_W01 student definiuje i tłumaczy pojęcie różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji biocenozy | 2,0 | student uzyskuje mniej iż 10 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. |
3,0 | student uzyskuje 10-12 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
3,5 | student uzyskuje 13-14 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
4,0 | student uzyskuje 15-17 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
4,5 | student uzyskuje 18-19 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
5,0 | student uzyskuje 20 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
ROL_2A_O06_W02 student tłumaczy rolę konkurencji i drapieżnictwa w biologicznym zwalczaniu szkodników w agroekosytemach | 2,0 | student uzyskuje mniej iż 10 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. |
3,0 | student uzyskuje 10-12 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
3,5 | student uzyskuje 13-14 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
4,0 | student uzyskuje 15-17 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
4,5 | student uzyskuje 18-19 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
5,0 | student uzyskuje 20 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O06_U01 student stosuje wybrane wskaźniki w ocenie różnorodności biologicznej wybranych agroekosystemów | 2,0 | student uzyskuje poniżej 10 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. |
3,0 | student uzyskuje 10-12 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
3,5 | student uzyskuje 13-14 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
4,0 | student uzyskuje 15-17 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
4,5 | student uzyskuje 18-19 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
5,0 | student uzyskuje 20 pkt. odpowiadając pisemnie na 10 pytań, z których każde ma 0-2 pkt. | |
ROL_2A_O06_U02 student wykonuje podstawową inwentaryzację przyrodniczą siedlisk funkcjonujących w wybranych agroekosystemach | 2,0 | student nie potrafi wykonać podstawowego spisu flory i fauny wybranego siedliska w krajobrazie rolniczym |
3,0 | student wykonuje podstawowy spis flory i fauny wybranego siedliska w krajobrazie rolniczym | |
3,5 | student wykonuje podstawowy spis flory i fauny wybranego siedliska w krajobrazie rolniczym, wskazuje chronione gatunki roślin i zwierząt | |
4,0 | student wykonuje inwentaryzację przyrodniczą wybranego siedliska w krajobrazie rolniczym, wskazuje chronione gatunki roślin i zwierząt | |
4,5 | student wykonuje inwnentaryzację przyrodniczą wybranego siedliska w krajobrazie rolniczym, wskazuje chronione gatunki roślin i zwierząt, stosuje 1 wybrany wskaźnik oceny różnorodności biologicznej | |
5,0 | student wykonuje inwnentaryzację przyrodniczą wybranego siedliska w krajobrazie rolniczym, wskazuje chronione gatunki roślin i zwierząt, stosuje 2 wybrane wskaźniki oceny różnorodności biologicznej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O06_K01 student ma świadomość zagrożeń jakie wynikają z intensyfikacji metod produkcji rolnej dla środowiska przyrodniczego i rozumie znaczenie aktywnej ochrony przyrody w krajobrazie rolniczym | 2,0 | student nie jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym |
3,0 | student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym | |
3,5 | student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym, zna chronione gatunki roślin i zwierząt z nim związanych | |
4,0 | student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym, rozumie pojęcie czynnej ochrony przyrody i ekstensyfikacji metod produkcji rolnej | |
4,5 | student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym, zna metody ochrony czynnej stosowane w ochronie agroekosystemów, rozumie znaczenie ekstensyfikacji produkcji rolnej w ochronie przyrody | |
5,0 | student jest świadomy zagrożeń różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym, rozumie konieczność stosowania metod ochrony czynnej stosowane w ochronie agroekosystemów, rozumie znaczenie ekstensyfikacji produkcji rolnej w ochronie przyrody |
Literatura podstawowa
- Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska, Wyd. AR w Poznaniu, Poznań, 2004
- Symonides E., Ochrona przyrody, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Bałazy S. Gmiąt A., Ochrona środowiska przyrodniczego w świetle programów rolnośrodowiskowych Unii Europejskiej, MODR w Karnowicach, Brzesko-Poznań-Turew, 2007