Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona własności intelektualnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Józef Wasilewski <Jozef.Wasilewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu ochrony dóbr niematerialnych stanowiących przejaw działalność twórczej, artystycznej i wynalazczej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poszerzenie i ugruntowanie wiedzy z zakresu prawa własności intelektualnej. |
C-2 | Przedstawienie możliwości rozwoju przedsiębiorczości w efekcie wyboru odpowiedniej strategii zarządzania kapitałem intelektualnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie aktualnie obowiązujących przepisów i postulowanych zmian w zakresie ochrony własności intelektualnej (w szczególności implementacje prawa autorskiego do eksploatacji utworów w obszarze Internetu). | 2 |
T-W-2 | Analiza strategii ochrony własności intelektualnej w kontekście zalet i wad: ochrona prawnoautorska, ochrona własności przemysłowej, know-how. | 2 |
T-W-3 | Kapitał intelektualny jako narzędzie rozwoju i budowy przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. | 2 |
T-W-4 | Procedury poszukiwania innowacyjnych rozwiązań zadań problemowych, jako narzędzia postępu naukowo-technicznego. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 8 |
A-W-2 | Analiza polecanych źródeł informacji ugruntowujących więdzę przekazywaną na zajęciach. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do testu zaliczeniowego. | 10 |
A-W-4 | Konsultacje. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Pogadanka. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie. |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (test) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_A01_W01 Student zna różnice w zakresie ochrony prawnoautorskiej i ochrony przedmiotów własności przemysłowej oraaz rozumie potrzebę zarządzania zasobami własności intelektualnej. | ROL_2A_W04 | R2A_W08 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_A01_U01 Student potrafi zastosować osiągnięcia inwentyki w zakresie kreowania innowacyjnych rozwiązań zadań problemowych. | ROL_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U03 | C-1, C-2 | T-W-4 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_A01_K01 Student ma świadomość potrzeby ochrony dorobku intelektualnego twórców oraz ochrony dóbr niematerialnych przedsiębiorców. | ROL_2A_K01 | R2A_K01, R2A_K07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_A01_W01 Student zna różnice w zakresie ochrony prawnoautorskiej i ochrony przedmiotów własności przemysłowej oraaz rozumie potrzebę zarządzania zasobami własności intelektualnej. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu ochrony własności intelektualnej. |
3,0 | Student dostrzega główne różnice między ochroną prawnoautorską, a ochroną przedmiotów własności przemysłowej, wie jakie są korzyści wynikające z prawnej ochrony przedmiotów włsaności intelektualnej. | |
3,5 | Student dostrzega główne różnice między ochroną prawnoautorską, a ochroną przedmiotów własności przemysłowej, wie jakie są korzyści wynikające z prawnej ochrony przedmiotów włsaności intelektualnej i jakie należy spełnić wymagania by uzyskać prawa ochronne. | |
4,0 | Student wskazuje na różnice między ochroną prawnoautorską i ochroną przedmiotów własności przemysłowej, wie jakie są korzyści wynikające z prawnej ochrony przedmiotów włsaności intelektualnej, jakie należy spełnić wymagania by uzyskać prawa ochronne oraz jakie są zalety i wady poszczególnych sposobów ochrony dorobku intelektualnego. | |
4,5 | Student wskazuje na różnice między ochroną prawnoautorską i ochroną przedmiotów własności przemysłowej, wie jakie są korzyści wynikające z prawnej ochrony przedmiotów włsaności intelektualnej, jakie należy spełnić wymagania by uzyskać prawa ochronne oraz jakie są zalety i wady poszczególnych sposobów ochrony dorobku intelektualnego, orientuje się w procedurach ubiegania się o prawa ochronne. | |
5,0 | Student jest biegły w ocenie różnic między ochroną prawnoautorską i ochroną przedmiotów własności przemysłowej, wie jakie są korzyści wynikające z prawnej ochrony przedmiotów włsaności intelektualnej, jakie należy spełnić wymagania by uzyskać prawa ochronne oraz jakie są zalety i wady poszczególnych sposobów ochrony dorobku intelektualnego, orientuje się w procedurach ubiegania się o prawa ochronne. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_A01_U01 Student potrafi zastosować osiągnięcia inwentyki w zakresie kreowania innowacyjnych rozwiązań zadań problemowych. | 2,0 | Student nie zna podstaw teoretycznych wybranych metod poszukiwania innowacyjnych rozwiązań zadań problemowych. |
3,0 | Student opanował podstawy teoretyczne wybranych metod poszukiwania innowacyjnych rozwiązań zadań problemowych. | |
3,5 | Student opanował podstawy teoretyczne wybranych metod poszukiwania innowacyjnych rozwiązań zadań problemowych i przy znaczącym udziale nauczyciela potrafi zastosować jedną z nich. | |
4,0 | Student opanował podstawy teoretyczne wybranych metod poszukiwania innowacyjnych rozwiązań zadań problemowych i przy niewielkiej pomocy nauczyciela potrafi zastosować jedną z nich. | |
4,5 | Student opanował podstawy teoretyczne wybranych metod poszukiwania innowacyjnych rozwiązań zadań problemowych i samodzielnie potrafi zastosować jedną z nich. | |
5,0 | Student opanował podstawy teoretyczne wybranych metod poszukiwania innowacyjnych rozwiązań zadań problemowych, potrafi je samodzielnie zastosować, przy czym dokonuje trafnego wyboru metody dla konkretnego wariantu zadania problemowego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_A01_K01 Student ma świadomość potrzeby ochrony dorobku intelektualnego twórców oraz ochrony dóbr niematerialnych przedsiębiorców. | 2,0 | Student nie dostrzega zasadności ochrony dorobku intelektualnego. |
3,0 | Student nie neguje zasadności ochrony dorobku intelektualnego. | |
3,5 | Student jest świadomy celu i korzyści wynikajacych z praw ochronnych. | |
4,0 | Student jest świadomy celu i korzyści wynikajacych z praw ochronnych, rozumie ich znaczenie dla relacji społecznych i gospodarczych. | |
4,5 | Student jest świadomy celu i korzyści wynikajacych z praw ochronnych, rozumie ich znaczenie dla relacji społecznych i gospodarczych, postrzega prawa ochrone w kategoriach potencjalnej możliwości ich zastosowania we własnym życiu zawodowym. | |
5,0 | Student jest świadomy celu i korzyści wynikajacych z praw ochronnych, rozumie ich znaczenie dla relacji społecznych i gospodarczych, ma doświadczenia własne w zakresie korzystania z monopolu autorskiego (np. publikacje) oraz monopolu z praw do przedmiotów własności przemysłowej. |
Literatura podstawowa
- Kotaraba W., Ochrona wiedzy w Polsce., ORGMASZ, Warszawa, 2005
- Vall du M., Prawo patentowe., Wolters Kluwer, Warszawa, 2008
- Szmigrocki .J, Merski J., Ochrona własności intelektualnej. Podstawowe akty prawa krajowego i międzynarodowego., DRUKTUR, Warszawa, 2007
- Żakowska-Henzler H., Wynalazek biotechnologiczny przedmiot patentu., SCHOLAR, Warszawa, 2006
- Załucki M., Prawo własności intelektualnej. Repetytorium., DIFIN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Nowińska E., Promińska U., du Vall M., Prawo własności przemysłowej., Arche S.C., Warszawa, 2010, V
- www.uprp.pl, internet
- www.not.org.pl, internet
- www.cen.eu, internet