Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Fundusze pomocowe na obszarach wiejskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fundusze pomocowe na obszarach wiejskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Konieczny <Slawomir.Konieczny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości na temat Unii Europejskiej na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
C-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
C-3Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
C-4Nabycie wiedzy z zakresu stosowania narzędzi polityki strukturalnej UE

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Polityka strukturalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.2
T-W-2Polityka strukturalna, a polityka regionalna.2
T-W-3Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE.2
T-W-4Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania2
T-W-5Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.2
T-W-6Reforma polityki regionalnej w 2006 roku1
T-W-7Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1przygotowanie do zajęć10
A-W-2przygotowanie do kolokwium10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury10
A-W-4uczestnictwo w zajęciach20
A-W-5Wyszukiwanie informacji w internecie10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
S-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O02-F_W01
Zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
ROL_1A_W02R1A_W02, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-3T-W-1, T-W-4, T-W-5M-2S-1, S-3
ROL_1A_O02-F_W02
Wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
ROL_1A_W02R1A_W02, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7M-2, M-3S-1
ROL_1A_O02-F_W03
Charakteryzuje zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
ROL_1A_W02R1A_W02, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-5, T-W-2, T-W-7M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O02-F_U01
Analizuje narzędzia polityki strukturalnej UE
ROL_1A_U14, ROL_1A_U19R1A_U09InzA_U03, InzA_U04C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-7M-1S-3
ROL_1A_O02-F_U02
Ocenia skuteczność stosowania zasad polityki strukturalnej
ROL_1A_U14, ROL_1A_U19R1A_U09InzA_U03, InzA_U04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7M-2, M-1S-3
ROL_1A_O02-F_U03
Dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
ROL_1A_U14, ROL_1A_U19R1A_U09InzA_U03, InzA_U04C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-3S-1, S-2
ROL_1A_O02-F_U04
Posiada umiejętność wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
ROL_1A_U14, ROL_1A_U19R1A_U09InzA_U03, InzA_U04C-2, C-3T-W-4, T-W-5, T-W-7M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O02-F_K01
Dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwoiści ich wykorzystania
ROL_1A_K01, ROL_1A_K03, ROL_1A_K06, ROL_1A_K07R1A_K01, R1A_K03, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3T-W-4, T-W-5M-2, M-3S-1
ROL_1A_O02-F_K02
Jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
ROL_1A_K01, ROL_1A_K03, ROL_1A_K06, ROL_1A_K07R1A_K01, R1A_K03, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3T-W-5M-3S-1
ROL_1A_O02-F_K03
Angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
ROL_1A_K01, ROL_1A_K03, ROL_1A_K06, ROL_1A_K07R1A_K01, R1A_K03, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-4, T-W-5M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O02-F_W01
Zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
2,0nie zna zasad funkcjonowania funduszy europejskich
3,0słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
3,5dość słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
4,0dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
4,5dość dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
5,0bardzo dobrzez zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
ROL_1A_O02-F_W02
Wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
2,0nie potrafi wyjaśnić zasad korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
3,0słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
3,5dość słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
4,0dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
4,5dość dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
5,0bardzo dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
ROL_1A_O02-F_W03
Charakteryzuje zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
2,0nie potrafi podać zasad przyznawania wsparcie z funduszy europejskich
3,0słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
3,5dość słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
4,0dobrzez zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
4,5dość dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
5,0bardzo dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O02-F_U01
Analizuje narzędzia polityki strukturalnej UE
2,0nie zna narzędzi polityki strukturalnej UE
3,0słabo zna nzrzędzie polityki strukturalnej UE
3,5dość słabo zna narzędzia polityki strukturalnej UE
4,0dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE
4,5dość dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE
5,0bardzo dobrzez zna narzędzia polityki strukturalnej UE
ROL_1A_O02-F_U02
Ocenia skuteczność stosowania zasad polityki strukturalnej
2,0nie potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
3,0słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
3,5dość słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
4,0dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
4,5dość dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
5,0bardzo dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
ROL_1A_O02-F_U03
Dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
2,0nie potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
3,0słabo dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
3,5dość słabo potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
4,0dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
4,5dośc dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
5,0bardzo dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
ROL_1A_O02-F_U04
Posiada umiejętność wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
2,0nie posiada umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
3,0posiada słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
3,5posiada dość słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
4,0posiada dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
4,5posiada dość dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
5,0posiada bardzo dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O02-F_K01
Dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwoiści ich wykorzystania
2,0nie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
3,0słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
3,5raczej słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
4,0chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
4,5dość chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
5,0bardzo chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
ROL_1A_O02-F_K02
Jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
2,0nie jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
3,0jest średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
3,5jest raczej średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
4,0jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
4,5jest dość otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
5,0jest bardzo otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
ROL_1A_O02-F_K03
Angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
2,0nie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
3,0niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
3,5raczej niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
4,0chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
4,5dość chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
5,0bardzo chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE

Literatura podstawowa

  1. Ładysz J., Polityka strukturalna Polski i Unii Europejskiej, PWE, Warszawa, 2008
  2. Szamańska A., Jak przygotować dobry wniosek czyli jak skutecznie pozyskiwać fundusze unijne 2007-2013, Warszawa, 2008
  3. Bajko Z.,Jóźwiak B., Fundusze strukturalne i Fundusz Spójności w Polsce na lata 2007-2013, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Ładysz J., Polityka strukturalna Polski w warunkach integracji europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2007
  2. Pietrzyk I., Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka strukturalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.2
T-W-2Polityka strukturalna, a polityka regionalna.2
T-W-3Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE.2
T-W-4Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania2
T-W-5Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.2
T-W-6Reforma polityki regionalnej w 2006 roku1
T-W-7Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.1
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie do zajęć10
A-W-2przygotowanie do kolokwium10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury10
A-W-4uczestnictwo w zajęciach20
A-W-5Wyszukiwanie informacji w internecie10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O02-F_W01Zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
Treści programoweT-W-1Polityka strukturalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.
T-W-4Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
T-W-5Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna zasad funkcjonowania funduszy europejskich
3,0słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
3,5dość słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
4,0dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
4,5dość dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
5,0bardzo dobrzez zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O02-F_W02Wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
C-3Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
Treści programoweT-W-1Polityka strukturalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.
T-W-2Polityka strukturalna, a polityka regionalna.
T-W-3Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE.
T-W-7Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wyjaśnić zasad korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
3,0słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
3,5dość słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
4,0dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
4,5dość dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
5,0bardzo dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O02-F_W03Charakteryzuje zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
Treści programoweT-W-5Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.
T-W-2Polityka strukturalna, a polityka regionalna.
T-W-7Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi podać zasad przyznawania wsparcie z funduszy europejskich
3,0słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
3,5dość słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
4,0dobrzez zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
4,5dość dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
5,0bardzo dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O02-F_U01Analizuje narzędzia polityki strukturalnej UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U14Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ROL_1A_U19Ma umiejętność organizacji procesów produkcyjnych w gospodarstwie rolnym z uwzględnieniem ich kosztochłonności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
Treści programoweT-W-1Polityka strukturalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.
T-W-4Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
T-W-2Polityka strukturalna, a polityka regionalna.
T-W-3Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE.
T-W-7Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna narzędzi polityki strukturalnej UE
3,0słabo zna nzrzędzie polityki strukturalnej UE
3,5dość słabo zna narzędzia polityki strukturalnej UE
4,0dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE
4,5dość dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE
5,0bardzo dobrzez zna narzędzia polityki strukturalnej UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O02-F_U02Ocenia skuteczność stosowania zasad polityki strukturalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U14Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ROL_1A_U19Ma umiejętność organizacji procesów produkcyjnych w gospodarstwie rolnym z uwzględnieniem ich kosztochłonności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
C-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
Treści programoweT-W-1Polityka strukturalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.
T-W-2Polityka strukturalna, a polityka regionalna.
T-W-3Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE.
T-W-7Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
3,0słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
3,5dość słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
4,0dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
4,5dość dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
5,0bardzo dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O02-F_U03Dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U14Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ROL_1A_U19Ma umiejętność organizacji procesów produkcyjnych w gospodarstwie rolnym z uwzględnieniem ich kosztochłonności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
C-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
Treści programoweT-W-4Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
T-W-5Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.
T-W-6Reforma polityki regionalnej w 2006 roku
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
3,0słabo dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
3,5dość słabo potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
4,0dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
4,5dośc dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
5,0bardzo dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O02-F_U04Posiada umiejętność wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U14Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ROL_1A_U19Ma umiejętność organizacji procesów produkcyjnych w gospodarstwie rolnym z uwzględnieniem ich kosztochłonności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
C-3Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
Treści programoweT-W-4Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
T-W-5Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.
T-W-7Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
3,0posiada słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
3,5posiada dość słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
4,0posiada dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
4,5posiada dość dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
5,0posiada bardzo dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O02-F_K01Dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwoiści ich wykorzystania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
Treści programoweT-W-4Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
T-W-5Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
3,0słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
3,5raczej słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
4,0chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
4,5dość chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
5,0bardzo chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O02-F_K02Jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
C-3Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
Treści programoweT-W-5Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
3,0jest średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
3,5jest raczej średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
4,0jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
4,5jest dość otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
5,0jest bardzo otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O02-F_K03Angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
C-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
Treści programoweT-W-4Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
T-W-5Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
3,0niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
3,5raczej niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
4,0chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
4,5dość chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
5,0bardzo chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE