Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Proekologiczna i bezglebowa uprawa roślin sadowniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Proekologiczna i niestandardowa uprawa roślin sadowniczych
Przedmiot Proekologiczna i bezglebowa uprawa roślin sadowniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 40 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin sadowniczych, znajomość wymagań roślin sadowniczych, podstawy sadownictwa, podstawy gleboznawstwa, chemii i nawożenia, znajomość patogenów występujących na roślinach sadowniczych, podstawowa wiedza o klimacie regionu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z systemami upraw roślin sadowniczych.
C-2Zaznajomienie z uprawą i ekologiczną.
C-3Zaznajomienie z uprawą w podłożach oraz uprawami bezglebowymi roślin sadowniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Proekologiczna uprawa drzew i krzewów owocowych.15
T-W-2Podstawy sadownictwa ekologicznego na świecie i w Polsce. Podstawy prawne oraz finansowanie upraw proekologicznych. Rynki zbytu produktów ekologicznych. Ochrona upraw ekologicznych przed chwastami, chorobami i szkodnikami. Ekologiczne ŚOR. Sposób ewidencjonowania upraw.15
T-W-3Uprawy w podłożach ogrodniczych.5
T-W-4Uprawy bezglebowe roślin sadowniczych.5
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1konsultacje10
A-W-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych i sprawdzianów20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
A-W-4uczestnictwo w zajęciach40
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
S-3Ocena formująca: dyskusja

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O10-P1_W01
Zna różne systemy uprawy dla poszczególnych gatunków drzew i krzewów.
OG_1A_W14R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
OG_1A_O10-P1_W02
Zna zasady produkcji integrowanej i ekologicznej.
OG_1A_W14R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
OG_1A_O10-P1_W03
Posiada wiedzę o uprawach bezglebowych oraz w podłożach.
OG_1A_W04, OG_1A_W14R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-3T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O10-P1_U01
Potrafi wykonywać zabiegi uprawowe w różnych systemach stosowanych u drzew i krzewów.
OG_1A_U05, OG_1A_U06, OG_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
OG_1A_O10-P1_U02
Potrafi przygotować podłoża pod uprawę roślin sadowniczych.
OG_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
OG_1A_O10-P1_U03
Potrafi przygotować uprawę bezglebową wybranych gatunków roślin jagodowych.
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O10-P1_K01
Jest zorientowany w systemach produkcji sadowniczej.
OG_1A_K07R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
OG_1A_O10-P1_K02
Potrafi zorganizować pracę w zespole.
OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O10-P1_W01
Zna różne systemy uprawy dla poszczególnych gatunków drzew i krzewów.
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu
3,0student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, zna podstawowe systemy uprawy drzew i krzewów
3,5student zna systemy uprawy dla poszczególnych gatunków drzew i krzewów
4,0student ma wiedzę na temat systemów upraw dla poszczególnych drzew i krzewów, potrafi odpowiednio dobierać różne systemy uprawy dla poszczególnych gatunków i warunków siedliskowych
4,5student opanował wiedzę na dobrym poziomie, dostrzega różnice w zastosowanych systemach uprawy dla wybranych gatunków drzew i krzewów samodzielnie, potrafi odpowiednio dobierać różne systemy uprawy dla poszczególnych gatunków i warunków siedliskowych
5,0student posiada na bardzo dobrym poziomie wiedzę, dostrzega różnice w zastosowanych systemach samodzielnie jak również potrafi zastosować wiedzę w praktyce
OG_1A_O10-P1_W02
Zna zasady produkcji integrowanej i ekologicznej.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student posiada podstawową wiedzę na temat produkcji integrowanej i ekologicznej
3,5student zna zasady produkcji integrowanej i ekologicznej
4,0student dobrze opanował wiedzę z zakresu produkcji integrowanej i ekologicznej, jak również potrafi opisać poszczególne zasady
4,5student dobrze zna zasady produkcji integrowanej i ekologicznej, potrafi wykorzystać te zasady w praktyce
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę teoretyczną i praktyczną, samodzielnie potrafi zastosować poszczególne zasady produkcji integrowanej i ekologicznej
OG_1A_O10-P1_W03
Posiada wiedzę o uprawach bezglebowych oraz w podłożach.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student posiada wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5student dostatecznie opanował wiedzę z zakresu przedmiotu, zna charakterystykę upraw bezglebowych oraz w podłożach
4,0student posiadł wiedzę na poziomie dobrym, jest w stanie praktycznie wykorzystać wiedzę o uprawach bezglebowych oraz w podłożach
4,5student dobrze wykorzystuje wiedzę teoretyczną i praktyczną o uprawach bezglebowych i w podłożach, potrafi odpowiednio dobierać systemy uprawy dla poszczególnych gatunków
5,0student na bardzo dobrym poziomie posiada wiedzę z zakresu tematyki, potrafi odpowiednio dobierać systemy uprawy dla poszczególnych gatunków, samodzielnie potrafi prowadzić uprawę bezglebową i w podłożach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O10-P1_U01
Potrafi wykonywać zabiegi uprawowe w różnych systemach stosowanych u drzew i krzewów.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student opanował w stopniu podstawowym wykonywanie zabiegów uprawowych w różnych systemach stosowanych u drzew i krzewów
3,5student umie wykonać zabiegi uprawowe w różnych systemach
4,0student ma dobrze opanowane wykonywanie zabiegów uprawowych w różnych systemach upraw
4,5student dobrze opanował wykonywanie zabiegów uprawowych, jest świadomy znaczenia zabiegów uprawowych, ich wpływu na rośliny i środowisko
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z zakresu tematu oraz potrafi praktycznie i samodzielnie wykonywać zabiegi uprawowe w różnych systemach stosowanych u drzew i krzewów
OG_1A_O10-P1_U02
Potrafi przygotować podłoża pod uprawę roślin sadowniczych.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student potrafi w stopniu podstawowym przygotować podłoża pod uprawę roślin sadowniczych
3,5student w stopniu dostatecznym jest w stanie przygotować i zastosować podłoża pod uprawę roślin sadowniczych
4,0student opanował umiejętność dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, umie dobrać oraz ocenić i uzasadnić przydatność zastosowanego podłoża
4,5student dobrze ocenia podłoża pod uprawę, jest zdolny do samodzielnego wyboru przygotowania zastosowanego podłoża
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z tematu zajęć, samodzielnie umie ocenić, wybrać, jak również przygotować podłoże pod uprawę roślin sadowniczych
OG_1A_O10-P1_U03
Potrafi przygotować uprawę bezglebową wybranych gatunków roślin jagodowych.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student potrafi w stopniu podstawowym przygotować uprawę bezglebową różnych gatunków roślin jagodowych
3,5student w stopniu dostatecznym jest w stanie przygotować i zastosować uprawę bezglebową różnych gatunków roślin jagodowych
4,0student opanował umiejętność dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie
4,5student na poziomie dobrym jest zdolny do samodzielnego wyboru i przygotowania uprawy bezglebowej
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z tematu zajęć, samodzielnie umie ocenić, jak również przygotować uprawę bezglebową dla różnych gatunków roślin jagodowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O10-P1_K01
Jest zorientowany w systemach produkcji sadowniczej.
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student zna podstawowe systemy produkcji sadowniczej
3,5student potrafi wymienić i opisać podstawowe systemy produkcji sadowniczej, ma świadomość znaczenia różnych systemów produkcji sadowniczej
4,0student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu, dostrzega zależności pomiędzy systemami produkcji sadowniczej i ich wpływem na rośliny i środowisko
4,5student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie
5,0student bardzo dobrze jest zorientowany w systemach produkcji sadowniczej i ich wpływem na rośliny i środowisko
OG_1A_O10-P1_K02
Potrafi zorganizować pracę w zespole.
2,0student nie potrafi pracować w zespole
3,0student stara się pracować w zespole
3,5student w małym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
4,0student jest w stanie zorganizować pracę w zespole
4,5student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole
5,0student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole

Literatura podstawowa

  1. Mika A., Cięcie drzew i krzewów owocowych, PWRiL, warszawa, 1984
  2. Pieniążek S., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Hasło Ogrodnicze, Sad Nowoczesny, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proekologiczna uprawa drzew i krzewów owocowych.15
T-W-2Podstawy sadownictwa ekologicznego na świecie i w Polsce. Podstawy prawne oraz finansowanie upraw proekologicznych. Rynki zbytu produktów ekologicznych. Ochrona upraw ekologicznych przed chwastami, chorobami i szkodnikami. Ekologiczne ŚOR. Sposób ewidencjonowania upraw.15
T-W-3Uprawy w podłożach ogrodniczych.5
T-W-4Uprawy bezglebowe roślin sadowniczych.5
40

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1konsultacje10
A-W-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych i sprawdzianów20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
A-W-4uczestnictwo w zajęciach40
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-P1_W01Zna różne systemy uprawy dla poszczególnych gatunków drzew i krzewów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z systemami upraw roślin sadowniczych.
Treści programoweT-W-1Proekologiczna uprawa drzew i krzewów owocowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki przedmiotu
3,0student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym, zna podstawowe systemy uprawy drzew i krzewów
3,5student zna systemy uprawy dla poszczególnych gatunków drzew i krzewów
4,0student ma wiedzę na temat systemów upraw dla poszczególnych drzew i krzewów, potrafi odpowiednio dobierać różne systemy uprawy dla poszczególnych gatunków i warunków siedliskowych
4,5student opanował wiedzę na dobrym poziomie, dostrzega różnice w zastosowanych systemach uprawy dla wybranych gatunków drzew i krzewów samodzielnie, potrafi odpowiednio dobierać różne systemy uprawy dla poszczególnych gatunków i warunków siedliskowych
5,0student posiada na bardzo dobrym poziomie wiedzę, dostrzega różnice w zastosowanych systemach samodzielnie jak również potrafi zastosować wiedzę w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-P1_W02Zna zasady produkcji integrowanej i ekologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z uprawą i ekologiczną.
Treści programoweT-W-2Podstawy sadownictwa ekologicznego na świecie i w Polsce. Podstawy prawne oraz finansowanie upraw proekologicznych. Rynki zbytu produktów ekologicznych. Ochrona upraw ekologicznych przed chwastami, chorobami i szkodnikami. Ekologiczne ŚOR. Sposób ewidencjonowania upraw.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student posiada podstawową wiedzę na temat produkcji integrowanej i ekologicznej
3,5student zna zasady produkcji integrowanej i ekologicznej
4,0student dobrze opanował wiedzę z zakresu produkcji integrowanej i ekologicznej, jak również potrafi opisać poszczególne zasady
4,5student dobrze zna zasady produkcji integrowanej i ekologicznej, potrafi wykorzystać te zasady w praktyce
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę teoretyczną i praktyczną, samodzielnie potrafi zastosować poszczególne zasady produkcji integrowanej i ekologicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-P1_W03Posiada wiedzę o uprawach bezglebowych oraz w podłożach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W04student ma wiedzę w zakresie fizjologii roślin ogrodniczych, obejmującą mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, gospodarkę wodną i mineralną roślin, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach oraz ich wpływ na plonowanie
OG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z uprawą w podłożach oraz uprawami bezglebowymi roślin sadowniczych.
Treści programoweT-W-3Uprawy w podłożach ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student posiada wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5student dostatecznie opanował wiedzę z zakresu przedmiotu, zna charakterystykę upraw bezglebowych oraz w podłożach
4,0student posiadł wiedzę na poziomie dobrym, jest w stanie praktycznie wykorzystać wiedzę o uprawach bezglebowych oraz w podłożach
4,5student dobrze wykorzystuje wiedzę teoretyczną i praktyczną o uprawach bezglebowych i w podłożach, potrafi odpowiednio dobierać systemy uprawy dla poszczególnych gatunków
5,0student na bardzo dobrym poziomie posiada wiedzę z zakresu tematyki, potrafi odpowiednio dobierać systemy uprawy dla poszczególnych gatunków, samodzielnie potrafi prowadzić uprawę bezglebową i w podłożach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-P1_U01Potrafi wykonywać zabiegi uprawowe w różnych systemach stosowanych u drzew i krzewów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
OG_1A_U10student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z systemami upraw roślin sadowniczych.
C-2Zaznajomienie z uprawą i ekologiczną.
Treści programoweT-W-1Proekologiczna uprawa drzew i krzewów owocowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student opanował w stopniu podstawowym wykonywanie zabiegów uprawowych w różnych systemach stosowanych u drzew i krzewów
3,5student umie wykonać zabiegi uprawowe w różnych systemach
4,0student ma dobrze opanowane wykonywanie zabiegów uprawowych w różnych systemach upraw
4,5student dobrze opanował wykonywanie zabiegów uprawowych, jest świadomy znaczenia zabiegów uprawowych, ich wpływu na rośliny i środowisko
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z zakresu tematu oraz potrafi praktycznie i samodzielnie wykonywać zabiegi uprawowe w różnych systemach stosowanych u drzew i krzewów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-P1_U02Potrafi przygotować podłoża pod uprawę roślin sadowniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z uprawą w podłożach oraz uprawami bezglebowymi roślin sadowniczych.
Treści programoweT-W-3Uprawy w podłożach ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student potrafi w stopniu podstawowym przygotować podłoża pod uprawę roślin sadowniczych
3,5student w stopniu dostatecznym jest w stanie przygotować i zastosować podłoża pod uprawę roślin sadowniczych
4,0student opanował umiejętność dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, umie dobrać oraz ocenić i uzasadnić przydatność zastosowanego podłoża
4,5student dobrze ocenia podłoża pod uprawę, jest zdolny do samodzielnego wyboru przygotowania zastosowanego podłoża
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z tematu zajęć, samodzielnie umie ocenić, wybrać, jak również przygotować podłoże pod uprawę roślin sadowniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-P1_U03Potrafi przygotować uprawę bezglebową wybranych gatunków roślin jagodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z uprawą w podłożach oraz uprawami bezglebowymi roślin sadowniczych.
Treści programoweT-W-3Uprawy w podłożach ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student potrafi w stopniu podstawowym przygotować uprawę bezglebową różnych gatunków roślin jagodowych
3,5student w stopniu dostatecznym jest w stanie przygotować i zastosować uprawę bezglebową różnych gatunków roślin jagodowych
4,0student opanował umiejętność dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie
4,5student na poziomie dobrym jest zdolny do samodzielnego wyboru i przygotowania uprawy bezglebowej
5,0student bardzo dobrze opanował umiejętność z tematu zajęć, samodzielnie umie ocenić, jak również przygotować uprawę bezglebową dla różnych gatunków roślin jagodowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-P1_K01Jest zorientowany w systemach produkcji sadowniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K07student ma świadomość znaczenia znajomości aktualnych technologii i stanu produkcji roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z systemami upraw roślin sadowniczych.
Treści programoweT-W-1Proekologiczna uprawa drzew i krzewów owocowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
S-3Ocena formująca: dyskusja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student zna podstawowe systemy produkcji sadowniczej
3,5student potrafi wymienić i opisać podstawowe systemy produkcji sadowniczej, ma świadomość znaczenia różnych systemów produkcji sadowniczej
4,0student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu, dostrzega zależności pomiędzy systemami produkcji sadowniczej i ich wpływem na rośliny i środowisko
4,5student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie
5,0student bardzo dobrze jest zorientowany w systemach produkcji sadowniczej i ich wpływem na rośliny i środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O10-P1_K02Potrafi zorganizować pracę w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z systemami upraw roślin sadowniczych.
C-2Zaznajomienie z uprawą i ekologiczną.
C-3Zaznajomienie z uprawą w podłożach oraz uprawami bezglebowymi roślin sadowniczych.
Treści programoweT-W-1Proekologiczna uprawa drzew i krzewów owocowych.
T-W-2Podstawy sadownictwa ekologicznego na świecie i w Polsce. Podstawy prawne oraz finansowanie upraw proekologicznych. Rynki zbytu produktów ekologicznych. Ochrona upraw ekologicznych przed chwastami, chorobami i szkodnikami. Ekologiczne ŚOR. Sposób ewidencjonowania upraw.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
S-3Ocena formująca: dyskusja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi pracować w zespole
3,0student stara się pracować w zespole
3,5student w małym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
4,0student jest w stanie zorganizować pracę w zespole
4,5student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole
5,0student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole