Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Uprawa roślin sadowniczych pod osłonami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Metody produkcji owoców wysokiej jakości | ||
Przedmiot | Uprawa roślin sadowniczych pod osłonami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i wymaganiach siedliskowych roślin sadowniczych, znajomość wymagań roślin sadowniczych, podstawy sadownictwa, znajomość zagrożeń występujących w trakcie uprawy. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie z zasadami uprawy roślin sadowniczych pod osłonami. |
C-2 | Zapoznanie ze sterowaną produkcją owoców. |
C-3 | Zapoznanie ze stosowanymi rodzajami osłon. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wykorzystanie osłon w sterowanej uprawie roślin sadowniczych. Uprawa sterowana na zbiór przyspieszony i opóźniony. Wykorzystanie osłon w różnych okresach sezonu uprawowego. Uprawa winorośli, poziomki, truskawki, maliny, jeżyny bezkolcowej, brzoskwini i moreli pod osłonami. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości ogólne na temat uprawy pod osłonami. Rodzaje stosowanych osłon w uprawach sadowniczych – tunele foliowe, szklarnie. | 20 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 5 |
A-A-2 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | konsultacje | 5 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-4 | studiowanie literatury z zakresu przedmiotu | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-3 | Ocena formująca: dyskusje |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O10-M1_W01 Zna metody produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych. | OG_1A_W14 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-2 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
OG_1A_O10-M1_W02 Zna rodzaje osłon wykorzystywanych w sadownictwie. | OG_1A_W14 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-3 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
OG_1A_O10-M1_W03 Zna metody ochrony plonu poszczególnych gatunków roślin sadowniczych. | OG_1A_W14 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O10-M1_U01 Potrafi wykorzystać różnego rodzaju osłony stosowane w sadownictwie. | OG_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-3 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
OG_1A_O10-M1_U02 Potrafi zaplanować sterowaną produkcję owoców. | OG_1A_U05, OG_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O10-M1_K01 Jest zorientowany w aktualnych technologiach stosowanych w sadownictwie. | OG_1A_K07 | R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
OG_1A_O10-M1_K02 Ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości. | OG_1A_K07 | R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
OG_1A_O10-M1_K03 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | OG_1A_K05 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O10-M1_W01 Zna metody produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych. | 2,0 | student nie opanował wiedzy w stopniu podstawowym |
3,0 | student potrafi wymienić metody produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych | |
3,5 | student potrafi wymienić oraz ogólnie opisać metody produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych | |
4,0 | student opanował wiedzę na dobrym poziomie, potrafi dobrze opisać metody produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych | |
4,5 | student potrafi szczegółowo opisać metody produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę z omawianego zakresu, umie wykorzystać wiedzę dotyczącą metod produkcji sterowanej poszczególnych gatunków roślin sadowniczych | |
OG_1A_O10-M1_W02 Zna rodzaje osłon wykorzystywanych w sadownictwie. | 2,0 | student nie opanował tematyki przedmiotu |
3,0 | student potrafi wymienić i opisać rodzaje osłon wykorzystywanych w sadownictwie | |
3,5 | student w stopniu dostatecznym jest w stanie wymienić i opisać rodzaje osłon wykorzystywanych w sadownictwie | |
4,0 | student opanował w dobrym stopniu wiedzę dotyczącą rodzajów osłon wykorzystywanych w sadownictwie | |
4,5 | student na dobrym poziomie umie wymienić i opisać rodzaje osłon wykorzystywanych w sadownictwie, zna odpowiednie rozwiązania dla poszczególnych gatunków | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, zna odpowiednie rozwiązania dla poszczególnych gatunków | |
OG_1A_O10-M1_W03 Zna metody ochrony plonu poszczególnych gatunków roślin sadowniczych. | 2,0 | student nie opanował tematyki zajęć w stopniu podstawowym |
3,0 | student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym | |
3,5 | student potrafi określić metody ochrony plonu poszczególnych gatunków roślin sadowniczych | |
4,0 | student dobrze zna metody ochrony plonu poszczególnych gatunków roślin sadowniczych | |
4,5 | student potrafi szczegółowo opisać metody ochrony plonu poszczególnych gatunków roślin sadowniczych | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu metod ochrony plonu dla poszczególnych gatunków roślin sadowniczych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O10-M1_U01 Potrafi wykorzystać różnego rodzaju osłony stosowane w sadownictwie. | 2,0 | student nie opanował tematyki zajęć w stopniu podstawowym |
3,0 | student opanował w stopniu podstawowym wykorzystywanie różnego rodzaju osłon stosowanych w sadownictwie | |
3,5 | student ma umiejętność na temat wykorzystywania większości rodzajów osłon stosowanych w sadownictwie | |
4,0 | student dobrze opanował umiejętność wykorzystnia różnych rodzajów osłon stosowanych w sadownictwie | |
4,5 | student opanował umiejetność na dobrym poziomie i samodzielnie wykorzystuje ją dla zastosowania różnych rodzajów osłon stosowanych w sadownictwie | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował umiejętność z omawianego zakresu, dostrzega korzyści wynikające z zastosowania osłon w sadownictwie, samodzielnie potrafi zastosowć odpowiednie osłony w uprawie poszczególnych gatunków | |
OG_1A_O10-M1_U02 Potrafi zaplanować sterowaną produkcję owoców. | 2,0 | student nie opanował umiejętności z zakresu tematu w stopniu podstawowym |
3,0 | student w stopniu podstawowym potrafi zaplanować sterowaną produkcję owoców | |
3,5 | student opanował umiejętność planowania sterowaną produkcją owoców | |
4,0 | student opanował w dobrym stopniu planowanie sterowaną produkcją owoców | |
4,5 | student potrafi dobrze planować i wykorzystać sterowaną produkcję owoców | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował umiejętność z zakresu tematu, w sposób umiejętny potrafi zastosować sterowaną produkcję owoców |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O10-M1_K01 Jest zorientowany w aktualnych technologiach stosowanych w sadownictwie. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student jest zorientowany w stopniu podstawowym w aktualnych technologiach stosowanych w sadownictwie | |
3,5 | student potrafi wymienić i krótko schrakteryzować aktualne technologie stosowane w sadownictwie | |
4,0 | student zna aktualne technologie stosowane w sadownictwie | |
4,5 | student na dobrym poziomie jest zorientowany w zakresie tematu i ma świadomość potrzeby stosowania nowoczesnych technologii w uprawach sadowniczych | |
5,0 | student bardzo dobrze jest zorientowany z zakresu tematu w aktualnych technologiach stosowanych w sadownictwie i ma świadomość potrzeby stosowania nowoczesnych technologii w uprawach sadowniczych | |
OG_1A_O10-M1_K02 Ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji owoców wysokiej jakości | |
3,5 | student ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości | |
4,0 | student ma świadomość, dobrze dobiera metody produkcji owoców wysokiej jakości | |
4,5 | student opanował zasady potrzeb produkcji owoców wysokiej jakości, uważa, że wysoka jakość owoców jest priorytetowym celem produkcji sadowniczej | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat potrzeb produkcji owoców wysokiej jakości, uważa, że wysoka jakość owoców jest priorytetowym celem produkcji sadowniczej | |
OG_1A_O10-M1_K03 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | 2,0 | student nie potrafi pracować w zespole |
3,0 | student stara się pracować w zespole | |
3,5 | student w małym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole | |
4,0 | student jest w stanie zorganizować pracę w zespole | |
4,5 | student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole | |
5,0 | student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole |
Literatura podstawowa
- Mika A., Cięcie drzew i krzewów owocowych, PWRiL, Warszawa, 2011
- Pieniążek S., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Hasło Ogrodnicze, Sad Nowoczesny, 2012