Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Biochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Biochemii
Nauczyciel odpowiedzialny Helena Zakrzewska <Helena.Zakrzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,47egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,30,24zaliczenie
laboratoriaL3 15 0,70,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawowe wiadomości z biofizyki i chemii organicznej (metody analizy i identyfikacji związków organicznych oraz ich właściwości, typy wiązań chemicznych, energetyka reakcji)
W-2Student zna podstawowe procesy fizjologiczne oraz ich regulację

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy
C-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii
C-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Substancje roślinne wtórnego pochodzenia3
T-A-2Barwniki kwiatów i owoców – ich budowa oraz rola2
5
laboratoria
T-L-1Reakcje charakterystyczne aminokwasów i białek. Znaczenie białek dla organizmu3
T-L-2Wykrywanie podstawowych składników kwasów nukleinowych. Biochemiczne podstawy dziedziczenia cech3
T-L-3Reakcje barwne ogólne i selektywne dla cukrowców. Znaczenie cukrowców dla organizmu3
T-L-4Jakościowe wykrywanie aktywności enzymów oksydoredukcyjnych i hydrolitycznych. Kinetyka reakcji enzymatycznej3
T-L-5Wykazywanie obecności podstawowych składników lipidów. Liczby charakterystyczne dla tłuszczowców – oznaczanie liczby jodowej tłuszczu3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia biochemiczne. Skład chemiczny organizmów roślinnych. Podstawowe funkcje komórek2
T-W-2Związki makroergiczne. Bioenergetyka reakcji chemicznych1
T-W-3Budowa, właściwości i występowanie substancji podstawowych: aminokwasów, białek, kwasów nukleinowych, sacharydów i lipidów oraz witamin4
T-W-4Przemiany metaboliczne substancji podstawowych w organizmach żywych8
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie konspektów do ćwiczeń audytoryjnych4
9
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie konspektów do ćwiczeń laboratoryjnych2
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów (sprawdzian wiedzy na każdym ćwiczeniu laboratoryjnym)4
21
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Obecność na egzaminie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B12_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych
OG_1A_W01R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-L-5M-1, M-4S-1, S-4
OG_1A_B12_W02
Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych
OG_1A_W01R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2M-1, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B12_U01
Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B12_K01
Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium
OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B12_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych
2,0Student nie zna zagadnień związanych z przemianami zachodzącymi w organizmach
3,0Student w potrafi wymienić procesy zachodzące w organizmach
3,5Student zna procesy zachodzące w organizmach i potrafi je krótko scharakteryzować
4,0Student zna większość procesów zachodzących w organizmach i potrafi je dokładnie scharakteryzować
4,5Student zna wszystkie procesy zachodzące w organizmach i potrafi je omówić
5,0Student zna wszystkie procesy zachodzące w organizmach, rozumie je i potrafi je dokładnie omówić
OG_1A_B12_W02
Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych
2,0Student nie umie omówić budowy i właściwości makrocząsteczek
3,0Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek występujących w organizmach
3,5Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna ogólnie procesy metaboliczne zachodzące w organizmach
4,0Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna większość procesów metabolicznych zachodzących w organizmach
4,5Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna znaczną większość procesów metabolicznych zachodzących w organizmach
5,0Student dokładnie potrafi omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna wszystkie procesy metaboliczne zachodzące w organizmach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B12_U01
Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
2,0Student nie zna podstawowych pojęć biochemicznych i nie potrafi przeprowadzać analiz laboratoryjnych
3,0Student w nieznacznym stopniu posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela
3,5Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela
4,0Student posługuje się większością podstawowych pojęć biochemicznych i potrafi przeprowadzić większość analiz identyfikacji makrocząsteczek
4,5Student posługuje się znaczącą większością podstawowych pojęć biochemicznych i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
5,0Student posługuje się wszystkimi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B12_K01
Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium
2,0Student nie potrafi pracować w zespole
3,0Student w nieznacznym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym
3,5Student w podstawowym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje umiarkowaną umiejętność podziału pracy w laboratorium
4,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje podstawową umiejętność podziału pracy w laboratorium
4,5Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje dobrą umiejętność podziału pracy w laboratorium
5,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje bardzo dobrą umiejętność podziału pracy w laboratorium

Literatura podstawowa

  1. Kulka A., Rejowski R., Biochemia, Wyd. ART w Olsztynie, Olsztyn, 1998
  2. Kączkowski J., Podstawy biochemii, WNT, Warszawa, 2005
  3. Bańkowski E., Biochemia, MedPharm, Wrocław, 2007
  4. Nowak J., Kłódka D., Smolik B., Zakrzewska H., Ćwiczenia laboratoryjne z biochemii, Wyd. AR w Szczecinie, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2007
  2. Dziuba J., Kostyra H., Biochemia żywności, Wyd. UWM w Olsztynie, Olsztyn, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Substancje roślinne wtórnego pochodzenia3
T-A-2Barwniki kwiatów i owoców – ich budowa oraz rola2
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Reakcje charakterystyczne aminokwasów i białek. Znaczenie białek dla organizmu3
T-L-2Wykrywanie podstawowych składników kwasów nukleinowych. Biochemiczne podstawy dziedziczenia cech3
T-L-3Reakcje barwne ogólne i selektywne dla cukrowców. Znaczenie cukrowców dla organizmu3
T-L-4Jakościowe wykrywanie aktywności enzymów oksydoredukcyjnych i hydrolitycznych. Kinetyka reakcji enzymatycznej3
T-L-5Wykazywanie obecności podstawowych składników lipidów. Liczby charakterystyczne dla tłuszczowców – oznaczanie liczby jodowej tłuszczu3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia biochemiczne. Skład chemiczny organizmów roślinnych. Podstawowe funkcje komórek2
T-W-2Związki makroergiczne. Bioenergetyka reakcji chemicznych1
T-W-3Budowa, właściwości i występowanie substancji podstawowych: aminokwasów, białek, kwasów nukleinowych, sacharydów i lipidów oraz witamin4
T-W-4Przemiany metaboliczne substancji podstawowych w organizmach żywych8
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie konspektów do ćwiczeń audytoryjnych4
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie konspektów do ćwiczeń laboratoryjnych2
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów (sprawdzian wiedzy na każdym ćwiczeniu laboratoryjnym)4
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Obecność na egzaminie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B12_W01Student zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W01student ma wiedzę w zakresie chemii i biochemii, niezbędną do zrozumienia podstawowych procesów chemicznych zachodzących w roślinach i środowisku ich życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy
C-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej
C-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia biochemiczne. Skład chemiczny organizmów roślinnych. Podstawowe funkcje komórek
T-W-2Związki makroergiczne. Bioenergetyka reakcji chemicznych
T-W-3Budowa, właściwości i występowanie substancji podstawowych: aminokwasów, białek, kwasów nukleinowych, sacharydów i lipidów oraz witamin
T-W-4Przemiany metaboliczne substancji podstawowych w organizmach żywych
T-L-4Jakościowe wykrywanie aktywności enzymów oksydoredukcyjnych i hydrolitycznych. Kinetyka reakcji enzymatycznej
T-L-5Wykazywanie obecności podstawowych składników lipidów. Liczby charakterystyczne dla tłuszczowców – oznaczanie liczby jodowej tłuszczu
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zagadnień związanych z przemianami zachodzącymi w organizmach
3,0Student w potrafi wymienić procesy zachodzące w organizmach
3,5Student zna procesy zachodzące w organizmach i potrafi je krótko scharakteryzować
4,0Student zna większość procesów zachodzących w organizmach i potrafi je dokładnie scharakteryzować
4,5Student zna wszystkie procesy zachodzące w organizmach i potrafi je omówić
5,0Student zna wszystkie procesy zachodzące w organizmach, rozumie je i potrafi je dokładnie omówić
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B12_W02Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W01student ma wiedzę w zakresie chemii i biochemii, niezbędną do zrozumienia podstawowych procesów chemicznych zachodzących w roślinach i środowisku ich życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy
C-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej
C-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia biochemiczne. Skład chemiczny organizmów roślinnych. Podstawowe funkcje komórek
T-W-2Związki makroergiczne. Bioenergetyka reakcji chemicznych
T-W-3Budowa, właściwości i występowanie substancji podstawowych: aminokwasów, białek, kwasów nukleinowych, sacharydów i lipidów oraz witamin
T-W-4Przemiany metaboliczne substancji podstawowych w organizmach żywych
T-A-1Substancje roślinne wtórnego pochodzenia
T-A-2Barwniki kwiatów i owoców – ich budowa oraz rola
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie omówić budowy i właściwości makrocząsteczek
3,0Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek występujących w organizmach
3,5Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna ogólnie procesy metaboliczne zachodzące w organizmach
4,0Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna większość procesów metabolicznych zachodzących w organizmach
4,5Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna znaczną większość procesów metabolicznych zachodzących w organizmach
5,0Student dokładnie potrafi omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna wszystkie procesy metaboliczne zachodzące w organizmach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B12_U01Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii
Treści programoweT-A-1Substancje roślinne wtórnego pochodzenia
T-A-2Barwniki kwiatów i owoców – ich budowa oraz rola
T-L-1Reakcje charakterystyczne aminokwasów i białek. Znaczenie białek dla organizmu
T-L-2Wykrywanie podstawowych składników kwasów nukleinowych. Biochemiczne podstawy dziedziczenia cech
T-L-3Reakcje barwne ogólne i selektywne dla cukrowców. Znaczenie cukrowców dla organizmu
T-L-4Jakościowe wykrywanie aktywności enzymów oksydoredukcyjnych i hydrolitycznych. Kinetyka reakcji enzymatycznej
T-L-5Wykazywanie obecności podstawowych składników lipidów. Liczby charakterystyczne dla tłuszczowców – oznaczanie liczby jodowej tłuszczu
Metody nauczaniaM-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć biochemicznych i nie potrafi przeprowadzać analiz laboratoryjnych
3,0Student w nieznacznym stopniu posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela
3,5Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela
4,0Student posługuje się większością podstawowych pojęć biochemicznych i potrafi przeprowadzić większość analiz identyfikacji makrocząsteczek
4,5Student posługuje się znaczącą większością podstawowych pojęć biochemicznych i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
5,0Student posługuje się wszystkimi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B12_K01Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii
Treści programoweT-A-1Substancje roślinne wtórnego pochodzenia
T-A-2Barwniki kwiatów i owoców – ich budowa oraz rola
T-L-1Reakcje charakterystyczne aminokwasów i białek. Znaczenie białek dla organizmu
T-L-2Wykrywanie podstawowych składników kwasów nukleinowych. Biochemiczne podstawy dziedziczenia cech
T-L-3Reakcje barwne ogólne i selektywne dla cukrowców. Znaczenie cukrowców dla organizmu
T-L-4Jakościowe wykrywanie aktywności enzymów oksydoredukcyjnych i hydrolitycznych. Kinetyka reakcji enzymatycznej
T-L-5Wykazywanie obecności podstawowych składników lipidów. Liczby charakterystyczne dla tłuszczowców – oznaczanie liczby jodowej tłuszczu
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole
3,0Student w nieznacznym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym
3,5Student w podstawowym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje umiarkowaną umiejętność podziału pracy w laboratorium
4,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje podstawową umiejętność podziału pracy w laboratorium
4,5Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje dobrą umiejętność podziału pracy w laboratorium
5,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje bardzo dobrą umiejętność podziału pracy w laboratorium