Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Opakowania żywności - podział, funkcje i bezpieczeństwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Opakowania żywności | ||
Przedmiot | Opakowania żywności - podział, funkcje i bezpieczeństwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawową wiedzę o procesach zachodzących w surowcach i produktach żywnościowych |
W-2 | Student zna zagadnienia z zakresu przechowalnictwa produktów żywnościowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi wiedzy o rodzajach opakowań i ich funkcjach oraz wymaganiach jakim powinny odpowiadać w świetle regulacji prawnych i przeznaczenia |
C-2 | Zaznajomienie studenta ze wskaźnikami jakości opakowań oraz oceną skuteczności w pełnieniu funkcji ochronnej dla zawartego w nim produktu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza informacji zawartych na opakowaniach różnych produktów dostępnych w handlu w świetle wymagań zawartych w przepisach | 2 |
T-A-2 | Analiza mikrobiologicznej czystości opakowań | 4 |
T-A-3 | Porównanie skuteczności ochronnej funkcji wybranych opakowań | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja opakowania i funkcje opakowań; regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa zdrowotnego opakowań, znakowania opakowań i informacji na opakowaniach | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka opakowań w oparciu o różne kryteria (przeznaczenine, materiał, konstrukcja) | 4 |
T-W-3 | Charakterystyka opakowań stosowanych w różnych działach przemysłu spożywczego | 3 |
T-W-4 | Bezpieczeństwo opakowań | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | opracowanie sprawozdań z ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | przygotowanie się od ćwiczeń | 5 |
A-A-4 | przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | studiowanie literatury uzupełniającej wykłady | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja sposobu i wyników oceny wybranych cech opakowań oraz kierowanie formułowaniem wniosków na ich podstawie |
M-3 | dyskusja dydaktyczna związna z omawianym zagadnieniem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: ocena wypowiedzi ustnych i wykonania poleconych zadań |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O11-O2_W01 Student ma wiedzę o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania przeznaczone dla produktów żywnościowych przetworzonych i przechowywanych | OG_1A_W19 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O11-O2_U01 Student potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem | OG_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O11-O2_K01 Student ma świadomość opowiedzialności za właściwy dobór opakowań do żywności, ich wpływu na jakość opakowanych produktów oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla środowiska naturalnego | OG_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-3 | S-1 |
OG_1A_O11-O2_K02 Student wie o znaczeniu właściwości opakowań dla bezpieczeństwa produktu, uzytkownika i środowiska | OG_1A_K04 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-W-4, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O11-O2_W01 Student ma wiedzę o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania przeznaczone dla produktów żywnościowych przetworzonych i przechowywanych | 2,0 | student nie ma wiedzy o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania przeznaczone dla produktów żywnościowych przetworzonych i przechowywanych |
3,0 | student ma podstawową wiedzę o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania przeznaczone dla produktow zywnościowych prztworzonych i przechowywanych | |
3,5 | student ma zadowalającą wiedzę o rodzajajch, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania dla produktów żywnościowych przetworzonych i przechowywanych | |
4,0 | student ma dobrą wiedzę o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania dla produktów żywnościowych przetworzonych i przechowywanych | |
4,5 | student ma więcej niż dobrą wiedzę o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania dla produktów żywnościowych przetworzonych i przechowywanych | |
5,0 | student ma bardzo dobra wiedzę o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania przeznaczone dla produktow żywnościowych przetworzonych i przechowywanych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O11-O2_U01 Student potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem | 2,0 | student nie potrafi analizować jakości opakowań oraz ich zgodności z wymaganiami i przeznaczeniem |
3,0 | student dostatecznie potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem | |
3,5 | student zadowalająco potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem | |
4,0 | student dobrze potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem | |
4,5 | student w stopniu więcej niż dobrym potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem | |
5,0 | student bardzo dobrze potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O11-O2_K01 Student ma świadomość opowiedzialności za właściwy dobór opakowań do żywności, ich wpływu na jakość opakowanych produktów oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla środowiska naturalnego | 2,0 | student nie ma świadomości opowiedzialności za właściwy dobór opakowań do żywności, ich wpływu na jakość opakowanego produktu oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla stanu środowiska naturalnego |
3,0 | student ma dostateczną świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór opakowań do żywności, ich wpływu na jakość opakowanego produktu oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla stanu środowiska naturalnego | |
3,5 | student ma zadowalająca świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór opakowań do żywności, ich wpływu na jakość opakowanego produktu oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla stanu środowiska naturalnego | |
4,0 | student wykazuje dobrą świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór opakowań do żywności, ich wpływu na jakośc opakowanego produktu oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla stanu środowiska naturalnego | |
4,5 | student wykazuje więcej niż dobrą świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór opakowań do żywności, ich wpływu na jakość opakowanego produktu oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla stanu środowiska naturalnego | |
5,0 | student ma bardzo dobrą śwadomość odpowiedzialności za właściwy dobór opakowań do żywności, ich wpływu na jakość opakowanego produktu oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla stanu środowiska naturalnego | |
OG_1A_O11-O2_K02 Student wie o znaczeniu właściwości opakowań dla bezpieczeństwa produktu, uzytkownika i środowiska | 2,0 | student nie wie o znaczeniu właściwości opakowań dla bezpieczeństwa żywności, użytkownika i środowiska |
3,0 | student wykazuje dostateczną świadomość znaczenia właściwości opakowań dla bezpieczeństwa żywności, użytkownika i środowiska | |
3,5 | student wykazuje zadowalającą świadomość znaczenia właściwości opakowań dla bezpieczeństwa żywności, użytkownika i środowiska | |
4,0 | student wykazuje dobrą świadomość znaczenia właściwosci opakowań dla bezpieczeństwa zywności, użytkownika i środowiska | |
4,5 | student wykazuje ponad dobrą świadomość znaczenia właściwości opakowań dla bezpieczeństwa żywności, użytkownika i środowiska | |
5,0 | student wykazuje bardzo dobrą świadomość znaczenia właściwości opakowań dla bezpieczeństwa żywności, użytkownika i środowiska |
Literatura podstawowa
- Czerniawski B., Michniewicz J., Opakowania żywności, AGRO Food Technology, Czeladź, 1998
- Liśińska-Kuśnierz M., Ucherek M., Współczesne opakowania, Wyd. Naukowe Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności, Kraków, 2003
- Lisińska-Kuśnierz M., Ucherek M., Postęp techniczny w opakowalnictwie, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Kraków, 2003
Literatura dodatkowa
- Kubera H., Korzeniowski A., Tendencje rozwojowe w przemysle opakowań, Przemysł Spożywczy, 2000, 8, str. 3-5
- Żakowska H., Znakowanie opakowań związane z wymaganiami ekologicznymi., Przemysł Spożywczy, 2000, 8, str. 6-8