Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Terapia ogrodnicza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Rośliny ozdobne w życiu człowieka
Przedmiot Terapia ogrodnicza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 0,50,33zaliczenie
wykładyW4 25 1,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu morfologii i systematyki roślin wyższych
W-2Znajomość podstawowych roślin ozdobnych i możliwości ich zastosowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat znaczenia terapii ogrodniczej i możliwości jej stosowania
C-2Przygotowanie studenta do samodzielnego opracowania prostego programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów, a także opracowania projektu koncepcyjnego ogrodu do prowadzenia zajęć

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów5
5
wykłady
T-W-1Terapia ogrodnicza - pojęcie, zakres, grupy pacjentów. Ośrodki terapii ogrodniczej w Polsce i na świecie6
T-W-2Terapia bierna i czynna, rola zmysłów w terapii ogrodniczej8
T-W-3Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajęć z terapii ogrodniczej11
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audyt.5
A-A-2samodzielne opracowanie programów terapełtycznych4
A-A-3konsultacje1
A-A-4przygotowanie do zaliczenia5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach25
A-W-2przygotowanie do zajęć10
A-W-3konsultacje5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
M-3metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczne związana z wykładem)
M-4metody eksponujące (film, ryciny, tablice, zdjecia, kolekcje roślin ozdobnych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: ocena projektu
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O07-R2_W01
Zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania
OG_1A_W22R1A_W05InzA_W02C-2T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O07-R2_U01
potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-1, T-A-1M-1, M-3, M-4S-2
OG_1A_O07-R2_U02
Umie zaprojektować prosty ogród do zajęć terapii ogrodniczej
OG_1A_U03, OG_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O07-R2_K01
Jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej.
OG_1A_K01, OG_1A_K04R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O07-R2_W01
Zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania
2,0student nie zna podstawowych form terapii ogrodniczej, jej założeń i metod działania
3,0student zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania
3,5student wymienia i opisuje podstawowe formy terapii ogrodniczej , jej założenia i metody działania
4,0student wymienia i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach formy terapii ogrodniczej, opisuje jej założenia i wymienia metody działania
4,5student dobrze zna i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach formy terapii ogrodniczej, tłumaczy jej założenia i uzasadnia metody działania
5,0student ma kompleksową wiedzę z zakresu różnorodnych form terapii ogrodniczej, założeń, metod jej działania i możliwych skutków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O07-R2_U01
potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
2,0student nie potrafi napisać prostego programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
3,0student potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla niektórych grup pacjentów
3,5student potrafi napisać program terapii ogrodniczej dla poznanych na zajęciach grup pacjentów
4,0student potrafi opracować program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów i uzasadnić najważniejsze założenia
4,5student potrafi opracować program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentow korzystając z różnych narzędzi i instrumentów oraz uzasadnić założenia projektu
5,0student ma umiejetność kompleksowego planowania programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów, korzystając z polskich i zagranicznych narzedzi i instrumentow, potrafi omówić i uzasadnić założenia terapii.
OG_1A_O07-R2_U02
Umie zaprojektować prosty ogród do zajęć terapii ogrodniczej
2,0student nie umie zaprojektować prostego ogrodu do celów terapii ogrodniczej
3,0student umie zaprojektować prosty ogród do celów terapii ogrodniczej
3,5student umie zaprojektować prosty, tematyczny ogród do celów terapii ogrodniczej
4,0student umie zaprojektować prosty, tematyczny ogród do zajęć terapii ogrodniczej i uzasadnić jego założenia
4,5student umie projektować poznane za zajęciach ogrody tematyczne wykorzystując proponowane materiały i narzedzia
5,0Student ma kompleksowe umiejętności projektowania ogrodów dla potrzeb terapii ogrodniczej wykorzystując różnorodne narzędzia i materiały oraz wprowadzając autorskie rozwiazania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O07-R2_K01
Jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej.
2,0student nie ma świadomości samodokształcania się w zakresie terapii ogrodniczej
3,0student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie terapii ogrodniczej
3,5student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie terapii ogrodniczej wykorzystując proponowane na zajęciach metody poznawcze
4,0student ma świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie poznawania różnych form terapii ogrodniczej korzystając z różnorodnych żródeł
4,5student ma świadomość i zdolnośc do samodoskonalenia i dokształcania się korzystając z różnorodnych materiałów, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii
5,0student jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu terapii ogrodniczej, ma potrzebę samodoskonalenia się i jest kreatywny w szukaniu nowych form terapii ogrodniczej. Jest wrażliwy na problemy społeczne i wykazuje postawę etyczną

Literatura podstawowa

  1. Hyams E., Rośliny w służbie człowieka, PWN, Warszawa, 1974
  2. Hewson M.L., Horticulture as therapy. A practical guide to using horticulture as a therapeutic tool, HTM, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Terapia ogrodnicza - pojęcie, zakres, grupy pacjentów. Ośrodki terapii ogrodniczej w Polsce i na świecie6
T-W-2Terapia bierna i czynna, rola zmysłów w terapii ogrodniczej8
T-W-3Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajęć z terapii ogrodniczej11
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audyt.5
A-A-2samodzielne opracowanie programów terapełtycznych4
A-A-3konsultacje1
A-A-4przygotowanie do zaliczenia5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach25
A-W-2przygotowanie do zajęć10
A-W-3konsultacje5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O07-R2_W01Zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W22student ma podstawową wiedzę z zakresu terapii ogrodniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studenta do samodzielnego opracowania prostego programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów, a także opracowania projektu koncepcyjnego ogrodu do prowadzenia zajęć
Treści programoweT-W-1Terapia ogrodnicza - pojęcie, zakres, grupy pacjentów. Ośrodki terapii ogrodniczej w Polsce i na świecie
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
M-3metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczne związana z wykładem)
M-4metody eksponujące (film, ryciny, tablice, zdjecia, kolekcje roślin ozdobnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych form terapii ogrodniczej, jej założeń i metod działania
3,0student zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej założenia i metody działania
3,5student wymienia i opisuje podstawowe formy terapii ogrodniczej , jej założenia i metody działania
4,0student wymienia i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach formy terapii ogrodniczej, opisuje jej założenia i wymienia metody działania
4,5student dobrze zna i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach formy terapii ogrodniczej, tłumaczy jej założenia i uzasadnia metody działania
5,0student ma kompleksową wiedzę z zakresu różnorodnych form terapii ogrodniczej, założeń, metod jej działania i możliwych skutków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O07-R2_U01potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studenta do samodzielnego opracowania prostego programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów, a także opracowania projektu koncepcyjnego ogrodu do prowadzenia zajęć
Treści programoweT-W-1Terapia ogrodnicza - pojęcie, zakres, grupy pacjentów. Ośrodki terapii ogrodniczej w Polsce i na świecie
T-A-1Programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny)
M-3metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczne związana z wykładem)
M-4metody eksponujące (film, ryciny, tablice, zdjecia, kolekcje roślin ozdobnych)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi napisać prostego programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
3,0student potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla niektórych grup pacjentów
3,5student potrafi napisać program terapii ogrodniczej dla poznanych na zajęciach grup pacjentów
4,0student potrafi opracować program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów i uzasadnić najważniejsze założenia
4,5student potrafi opracować program terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentow korzystając z różnych narzędzi i instrumentów oraz uzasadnić założenia projektu
5,0student ma umiejetność kompleksowego planowania programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów, korzystając z polskich i zagranicznych narzedzi i instrumentow, potrafi omówić i uzasadnić założenia terapii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O07-R2_U02Umie zaprojektować prosty ogród do zajęć terapii ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studenta do samodzielnego opracowania prostego programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów, a także opracowania projektu koncepcyjnego ogrodu do prowadzenia zajęć
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat znaczenia terapii ogrodniczej i możliwości jej stosowania
Treści programoweT-W-1Terapia ogrodnicza - pojęcie, zakres, grupy pacjentów. Ośrodki terapii ogrodniczej w Polsce i na świecie
T-A-1Programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
T-W-2Terapia bierna i czynna, rola zmysłów w terapii ogrodniczej
T-W-3Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa lub ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajęć z terapii ogrodniczej
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny)
M-3metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczne związana z wykładem)
M-4metody eksponujące (film, ryciny, tablice, zdjecia, kolekcje roślin ozdobnych)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie zaprojektować prostego ogrodu do celów terapii ogrodniczej
3,0student umie zaprojektować prosty ogród do celów terapii ogrodniczej
3,5student umie zaprojektować prosty, tematyczny ogród do celów terapii ogrodniczej
4,0student umie zaprojektować prosty, tematyczny ogród do zajęć terapii ogrodniczej i uzasadnić jego założenia
4,5student umie projektować poznane za zajęciach ogrody tematyczne wykorzystując proponowane materiały i narzedzia
5,0Student ma kompleksowe umiejętności projektowania ogrodów dla potrzeb terapii ogrodniczej wykorzystując różnorodne narzędzia i materiały oraz wprowadzając autorskie rozwiazania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O07-R2_K01Jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studenta do samodzielnego opracowania prostego programu terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów, a także opracowania projektu koncepcyjnego ogrodu do prowadzenia zajęć
Treści programoweT-W-1Terapia ogrodnicza - pojęcie, zakres, grupy pacjentów. Ośrodki terapii ogrodniczej w Polsce i na świecie
T-A-1Programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
M-3metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczne związana z wykładem)
M-4metody eksponujące (film, ryciny, tablice, zdjecia, kolekcje roślin ozdobnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości samodokształcania się w zakresie terapii ogrodniczej
3,0student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie terapii ogrodniczej
3,5student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie terapii ogrodniczej wykorzystując proponowane na zajęciach metody poznawcze
4,0student ma świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie poznawania różnych form terapii ogrodniczej korzystając z różnorodnych żródeł
4,5student ma świadomość i zdolnośc do samodoskonalenia i dokształcania się korzystając z różnorodnych materiałów, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii
5,0student jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu terapii ogrodniczej, ma potrzebę samodoskonalenia się i jest kreatywny w szukaniu nowych form terapii ogrodniczej. Jest wrażliwy na problemy społeczne i wykazuje postawę etyczną