Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni
Sylabus przedmiotu Światowy i krajowy rynek owoców i warzyw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Światowy i krajowy rynek owoców i warzyw | ||
Specjalność | Produkcja owoców, warzyw i ziół | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu sadownictwa, warzywnictwa i ekonomiki produkcji ogrodniczej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studentów z globalnym rynkiem owoców i warzyw, struktura upraw w Polsce i w poszczególnych krajach świata. |
C-2 | Wskazanie specyfiki, kierunków i tendencji rozwoju produkcji ogrodniczej w wybranych regionach i krajach świata. Analiza zmian. |
C-3 | Wykazanie celowości zakładania grup producenckich i analiza korzyści osiaganych przez producentów owoców i warzyw zrzeszonych w grupach producenckich. |
C-4 | Zapoznanie studentów z mechanizmem przepływu produktów ogrodniczych i usług od producenta do konsumenta (rynki pierwotne i wtórne owoców i warzyw). |
C-5 | Uświadomienie przyszłym producentom potrzeby produkcji owoców i warzyw wysokiej jakości, które bedą mogły konkurować na giełdach ogrodniczych. |
C-6 | Poznanie metod i technologii uprawy roślin ogrodniczych stosowanych w innych krajach świata. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Struktura powierzchni upraw, zbiorów i plonów owoców i warzyw w poszczególnych krajach świata. Asortyment owoców i warzyw oraz ich zbyt na rynkach krajowych i zagranicznych. Uwarunkowania kryteriów cenowych owoców i warzyw na rynkach krajowych i zagranicznych. | 6 |
T-A-2 | Zasady organizacji grup producenckich w gospodarstwach ogrodniczych w Polsce. Działalność grup producenckich owoców i warzyw. | 6 |
12 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Produkcja owoców i warzyw w różnych krajach świata. Charakterystyka metod i technologii uprawy owoców i warzyw w: USA, Australii, Holandii i innych krajach Beneluxu, Wielkiej Brytanii, krajach skandynawskich, krajach bałkańskich, Hiszpanii, Włoszech, Grecji, krajach Europy Środkowo-Wschodniej i Wschodniej. | 6 |
T-L-2 | Zasady funkcjonowania pierwotnych i wtórnych rynków owoców i warzyw. Rynki, hurtownie i giełdy owoców i warzyw. Stosowane technologie uprawy, nowości odmianowe, urzadzenia i maszyny stosowane w produkcji ogrodniczej w kraju i na świecie (targi i wystawy ogrodnicze organizowane w kraju i za granicą: Polagra, Grune Woche, Fruit Logistyka itp.). | 6 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 12 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 5 |
A-A-3 | Konsultacje | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 8 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 12 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody aktywizujace (dyskusja dydaktyczna) |
M-2 | Metody eksponujace (ryciny, tablice, zdjecia, kolekcje roślin, ekspozycje) |
M-3 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: przygotowanie prezentacji |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_D01-po_W01 Wykazuje znajomość skali produkcji, struktury upraw ogrodniczych, różnicy w systemach uprawy i form przedsiębiorczości w krajach Europy i świata, a także asortymentu i uwarunkowań jakościowych i cenowych na rynku owoców i warzyw. | OG_2A_W07, OG_2A_W09, OG_2A_W10 | R2A_W01, R2A_W05, R2A_W09 | InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04 | C-1, C-2, C-5, C-6 | T-A-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
OG_2A_D01-po_W02 Objaśnia zasady funkcjonowania grup producenckich, mechanizmy oraz obrót owoców i warzyw na rynkach hurtowych i giełdach. | OG_2A_W07, OG_2A_W09, OG_2A_W10 | R2A_W01, R2A_W05, R2A_W09 | InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04 | C-3 | T-A-2, T-L-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_D01-po_U01 Opracowuje, przedstawia dane i ocenia skalę produkcji, jej problemy oraz specyfikę metod i technologii produkcji owoców i warzyw w poszczególnych krajach. | OG_2A_U03, OG_2A_U04, OG_2A_U06 | R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-1, C-2, C-6 | T-A-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
OG_2A_D01-po_U02 Potrafi organizować grupy producenckie i decyduje o przepływie produktów ogrodniczych od producenta do konsumenta. Bierze czynny udział w targach i wystawach ogrodniczych, wprowadza nowoczesne metody uprawy i technologie, poddaje je krytycznej ocenie. | OG_2A_U03, OG_2A_U04 | R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-3, C-4 | T-L-1, T-A-2, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_D01-po_K01 Wykazuje kreatywność i aktywność jako członek grupy producentów owoców i warzyw, odpowiednio określa priorytety służące do realizacji określonego celu. | OG_2A_K02, OG_2A_K05 | R2A_K02, R2A_K03 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-A-1, T-L-1 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
OG_2A_D01-po_K02 Jest zorientowany i otwarty na nowe formy przedsiębiorczości, metody i technologie uprawy stosowane na świecie. | OG_2A_K01, OG_2A_K05 | R2A_K01, R2A_K02, R2A_K07 | — | C-5, C-6 | T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_D01-po_W01 Wykazuje znajomość skali produkcji, struktury upraw ogrodniczych, różnicy w systemach uprawy i form przedsiębiorczości w krajach Europy i świata, a także asortymentu i uwarunkowań jakościowych i cenowych na rynku owoców i warzyw. | 2,0 | Nie zna skali produkcji oraz struktury upraw owoców i warzyw oraz systemów uprawy w omawianych krajach świata. Nie wymienia asortymentu owoców i warzyw na rynkach tych krajów i nie zna relacji cenowych oferowanych produktów ogrodniczych. |
3,0 | Zna wielkość produkcji i strukturę upraw ogrodniczych stosowanych w ważniejszych gospodarczo krajach świata. | |
3,5 | Zna wielkość produkcji i strukturę upraw ogrodniczych stosowanych w większości omawianych krajów świata oraz istniejące tam formy przedsiębiorczości. Posiada wiedzę na temat asortymentu i relacji cenowych na rynku owoców i warzyw. | |
4,0 | Dobrze zna wiekość produkcji i strukturę upraw ogrodniczych stosowanych we wszystkich omawianych na zajęciach krajach świata oraz istniejące tam formy przedsiębiorczości. Zapoznał sie z całym asortymentem owoców i warzyw oraz zna ich ceny na rynku. | |
4,5 | Pogłębił wiedzę na temat produkcji, struktury upraw ogrodniczych stosowanych w analizowanych na zajęciach krajach świata oraz istniejących tam form przedsiębiorczości. Poznał szczegółowo asortyment owoców i warzyw oferowanych na rynkach tych krajów. Na bieżąco monitoruje ich ceny. | |
5,0 | Samodzielnie poszukuje i przedstawia na zajęciach dane z zakresu produkcji, struktury upraw ogrodniczych i form przedsiębiorczości również innych krajów niż tych, objętych programem. Porównuje asortyment owoców i warzyw na rynkach krajów świata, zna relacje cenowe produktów ogrodniczych. | |
OG_2A_D01-po_W02 Objaśnia zasady funkcjonowania grup producenckich, mechanizmy oraz obrót owoców i warzyw na rynkach hurtowych i giełdach. | 2,0 | Nie opanował wiedzy na temat funkcjonowania grup producenckich oraz zasad działalności rynków hurtowych i giełd owocowo-warzywnych. |
3,0 | Student zna podstawy funkcjonowania grup producentów owoców i warzyw oraz mechanizm działania rynków hurtowych i giełd. | |
3,5 | Student potrafi wyjaśnić, w jaki sposób powstają i działają grupy producenckie oraz mechanizm i przepływ towarów na rynkach hurtowych i giełdach owocowo-warzywnych. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia zasady funkcjonowania grup producenckich, zna podstawy prawne tworzenia tych grup. Potrafi szczegółowo opisać mechanizm obrotu owoców i warzyw na rynkach hurtowych i giełdach. | |
4,5 | Student ma pogłebioną wiedzę z zakresu tworzenia i funkcjonowania grup producenckich, potrafi wskazać i wyjaśnić, kto i w jaki sposób może założyc grupę producencką, w jaki sposób pozyskać dodatkowe fundusze i wsparcie. Bardzo dobrze zna mechanizm obrotu owoców i warzyw na rynkach hurtowych i giełdach. | |
5,0 | Student pozyskuje dodatkowe informacje na temat funkcjonowania grup producenckich. Zna bieżące rozporządzenia oraz akty prawne z tego zakresu. W oparciu o literaturę uzupełniajacą oraz czasopisma branżowe śledzi zmiany na rynkach hurtowych i giełdach owoców i warzyw w różnych krajach świata. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_D01-po_U01 Opracowuje, przedstawia dane i ocenia skalę produkcji, jej problemy oraz specyfikę metod i technologii produkcji owoców i warzyw w poszczególnych krajach. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić produkcji owoców i warzyw w poszczególnych krajach świata. |
3,0 | Student ocenia produkcję, metody uprawy i technologie stosowane w krajach, będących ważniejszymi producentami owoców i warzyw na świecie. | |
3,5 | Student opracowuje, przedstawia dane i ocenia skalę produkcji, jej problemy oraz specyfikę metod i technologii produkcji owoców i warzyw w większości, omawianych w ramach programu, krajów świata. | |
4,0 | Student korzysta z wielu źródeł krajowych w celu opracowania i oceny wielkości produkcji, jej problemów, metod i technologii uprawy owoców i warzyw we wszystkich, przewidzianych programem, krajach świata. | |
4,5 | Student, w oparciu o literaturę krajową i obcojezyczną, przygotowuje i ocenia skalę produkcji, jej problemy, sposoby i technologie uprawy owoców i warzyw we wszystkich, przewidzianych programem zajęć, krajach świata. | |
5,0 | Student opracowuje i przedstawia dodatkowe dane i informacje o skali produkcji, jej problemach, metodach i technologiach uprawy owoców i warzyw, nie tylko w omawianych na zajęciach krajach świata, ale również w innych państwach. Korzysta przy tym z licznych źródeł, głównie obcojęzycznych. | |
OG_2A_D01-po_U02 Potrafi organizować grupy producenckie i decyduje o przepływie produktów ogrodniczych od producenta do konsumenta. Bierze czynny udział w targach i wystawach ogrodniczych, wprowadza nowoczesne metody uprawy i technologie, poddaje je krytycznej ocenie. | 2,0 | Nie potrafi założyć grupy producenckiej. Nie uczestniczy w targach i wystawach ogrodniczych. |
3,0 | Na bazie nabytych wiadomości jest w stanie założyć grupę producencką. Bierze udział w niektórych wystawach czy targach ogrodniczych. | |
3,5 | Może z powodzeniem założyc grupę producencką owoców i warzyw. Może decydowac o przepływie produktów ogrodniczych od producenta do konsumenta. Uczestniczy w wiekszości targów czy wystaw ogrodniczych. Wprowadza nowatorskie rozwiązania. | |
4,0 | Jest w stanie założyć grupę producencką owoców i warzyw i ją prowadzić. Podejmuje decyzje o przepływie produktów ogrodniczych od producenta do konsumenta. Bierze udział we wszystkich targach i wystawach ogrodniczych. Wprowadza nowatorskie rozwiązania i dokonuje ich oceny. | |
4,5 | Jest bardzo zaangażowany w tworzenie grupy producenckiej i jej funkcjonowanie. Podejmuje trafne decyzje na rynku produktów ogrodniczych. Na wystawach i targach branżowych dostrzega nowe gatunki, odmiany, technologie i stosuje je w praktyce. Dokonuje ich oceny. | |
5,0 | Jest bardzo zaangażowany w tworzenie grupy producenckiej i jej funkcjonowanie. Podejmuje trafne decyzje na rynku produktów ogrodniczych. Wykazuje inicjatywę, aby aktywnie uczestniczyć w targach i wystawach w kraju i na świecie. Gromadzi i przedstawia materiały, prospekty, katalogi i zdjęcia. Wprowadza nowatorskie rozwiązania i dokonuje ich oceny. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_D01-po_K01 Wykazuje kreatywność i aktywność jako członek grupy producentów owoców i warzyw, odpowiednio określa priorytety służące do realizacji określonego celu. | 2,0 | Nie przejawia inicjatywy jako udziałowiec grupy producenckiej owoców i warzyw. |
3,0 | Jako członek grupy producenckiej owoców i warzyw, przejawia chęć działania. | |
3,5 | Jest aktywny w działaniu na rzecz grupy producenckiej owoców i warzyw. Nakreśla cele i kierunki działania. | |
4,0 | Wykazuje kreatywność i aktywność jako członek grupy producenckiej owoców i warzyw. Odpowiednio nakreśla priorytety służące do realizacji zamierzonego celu. | |
4,5 | Charakteryzuje się dużą aktywnością i kreatywnością jako członek grupy producenckiej owoców i warzyw. Wyznacza kierunki działania i ma wizje funkcjonowania grupy w przyszłości. Trafnie nakreśla priorytety służące do realizacji zamierzonego celu. | |
5,0 | Jest bardzo kreatywny i wykazuje dużą aktywność w działaniu na rzecz grupy producenckiej, której jest członkiem. Jako leader, decyduje o funkcjonowaniu grupy, nakreśla kierunki działania i prawidłowo określa priorytety służące do realizacji określonego celu. | |
OG_2A_D01-po_K02 Jest zorientowany i otwarty na nowe formy przedsiębiorczości, metody i technologie uprawy stosowane na świecie. | 2,0 | Nie jest zainteresowany nowymi formami przedsiębiorczości, metodami i technologiami uprawy w ogrodnictwie krajowym i światowym. |
3,0 | Wykazuje zainteresowanie nowymi formami przedsiębiorczości, metodami i technologiami uprawy stosowanymi w Polsce i innych krajach. | |
3,5 | Jest zorientowany i otwarty na nowe formy przedsiębiorczości, metody i technologie uprawy stosowane w kraju i na świecie. | |
4,0 | Jest bardzo zainteresowany i gotowy do zastosowania nowych form przedsiębiorczości, metod i technologii uprawy. | |
4,5 | Upatruje możliwosci do zastosowania nowoczesnych metod i technologii, które pojawiły sie na świecie. Jest zawsze otwarty na nowe trendy, formy przedsiębiorczości, które kształtują produkcję w Europie i na świecie. | |
5,0 | Jest zawsze gotowy do przyjęcia nowatorskich rozwiazań, poznania i stosowania nowych odmian, sposobów uprawy czy technologii i form przedsiębiorczości. Jest otwarty na eksperymenty i wykazuje inicjatywę w szukaniu nowych rozwiazań. |
Literatura podstawowa
- PIENIĄŻEK S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
- ŻURAWICZ E., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 2003
- Maynard D.N., Hochmuth G.J., Knott's Handbook for Vegetable Growers, John Wiley & Sons, Inc., New Jersey, 2007, 5th
- Rubatzky V.E., Yamaguchi M., World Vegetables, Aspen Publishers Inc., 1999
- Hasło Ogrodnicze, Plantpress Sp. z o.o., Kraków, 2012, Miesięcznik
Literatura dodatkowa
- Fruit & Veg Tech. International Magazine for Production Marketing and Technology of Fruits and Vegetables Worldwide, Holland, 2012
- Eurofruit. The international magazine for fresh produce buyers in Europe, Mike Knowles, UK, 2011
- Fruit Today. Euromagazine, Carmen Cabra, Valencia - Espana, 2011
- FPJ. Vegetables Supplement, Laura Gould, UK, 2010
- Pod Osłonami - uprawy w szklarniach i tunelach foliowych, Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, 2012, Dwumiesięcznik
- Jagodnik. Wszystko o uprawie roślin jagodowych., Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, 2012, Dwumiesięcznik
- Warzywa - polowa uprawa warzyw i owoców miękkich., Plantpress Sp. z o.o., Kraków, 2012, Miesięcznik
- Sad Nowoczesny, Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, 2012, Miesięcznik