Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Zbiór i przechowywanie produktów ogrodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zbiór i przechowywanie produktów ogrodniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Paweł Słodkowski <Pawel.Slodkowski@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 9 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL5 6 1,00,25zaliczenie
wykładyW5 21 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii, fizyki, biochemii, mikrobiologii i fizjologii roślin.
W-2Student zna podstawowe gatunki roślin ogrodniczych.
W-3Student ma podstawową wiedzę z zakresu fitopatologii i entomologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślin ogrodniczych.
C-2Zapoznanie studentów z metodami zbioru roślin ogrodniczych i technologiami ich przechowywania.
C-3Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczego traktowania plonów ogrodniczych.
C-4Zapoznanie studentów z metodami oceny jakości plonów roślinnych.
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości plonów ogrodniczych z warunkami ich przechowywania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary temperatury, wilgotności względnej, składu chemicznego, prędkości, kierunku ruchu, zapylenia i czystości mikrobiologicznej powietrza oraz natężenia oświetlenia.3
T-A-2Choroby przechowalnicze surowców roślinnych. Omówienie przyczyn i sposobów zapobiegania chorobom przechowalniczym.1
T-A-3Jakość i metody oceny jakości surowców roślinnych przeznaczonych do przechowywania. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych. Rodzaje norm stosowanych do oceny jakości.2
T-A-4Zachowanie się barwników roślinnych pod wpływem różnych czynników środowiska zewnętrznego.1
T-A-5Środki przedłużające trwałość przechowalniczą owoców i warzyw (metody chemiczne, fizyczne i biologiczne). Opakowania transportowe i do przechowywania surowców ogrodniczych.2
9
laboratoria
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości).3
T-L-2Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy).3
6
wykłady
T-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślinnych. Ogólna charakterystyka plonów ogrodniczych. Budowa organów roślinnych tworzących plony. Skład chemiczny i wartość odżywcza plonów.1
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.2
T-W-3Zbiór owoców (mechaniczny, ręczny, wyznaczanie terminu zbioru owoców - dojrzałość zbiorcza).2
T-W-4Typy chłodni, budowa i wyposażenie chłodni zwykłej, KA, ULO i DCA ULO. Parametry przechowywania poszczególnych grup owoców w chłodniach.2
T-W-5Sortowanie i przygotowanie owoców do sprzedaży. Sortownice szczelinowe i kubełkowe, wywrotnice mechaniczne i wodne. Parametry uwzględniane przy sortowaniu owoców.2
T-W-6Wiadomości ogólne (podział warzyw za względu na ich trwałość przechowalniczą: warzywa trwałe, średniotrwałe i nietrwałe). Budowa i organizacja pomieszczeń typowych dla przechowywania warzyw (KA, przechowalnie rusztowe, magazyny i in.).2
T-W-7Zbiór i technologie przechowywania warzyw kapustnych, korzeniowych, rzepowatych, strączkowych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych, liściowych, różnych i wieloletnich.4
T-W-8Podstawowe zasady zbioru roślin ozdobnych. Metody przechowywania kwiatów i zieleni ciętej oraz roślin pojemnikowych.2
T-W-9Przechowywanie sadzonek roślin gruntowych. Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące zbioru i przechowywania wybranych gatunków kwiatów i zieleni ciętej.2
T-W-10Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące przechowywania wybranych gatunków roślin pojemnikowych.2
21

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Czytanie wskazanej literatury11
A-A-3Opracowanie wyników zadań z ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-4Przygotowanie do kolokwium5
30
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach6
A-L-2Czytanie wskazanej literatury7
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych7
A-L-4Opracowanie wyników oznaczeń laboratoryjnych3
A-L-5Udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem raportu2
A-L-6Napisanie raportu z ćwiczeń laboratoryjnych5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach21
A-W-2Czytanie wskazanej literatury25
A-W-3Przygotowanie do testu14
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Rozwiązywanie zadań
M-5Pokaz
M-6Ćwiczenia laboratoryjne
M-7Metoda projektów (raport)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-3Ocena podsumowująca: Raport
S-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywanych zadań
S-5Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
S-6Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C14_W01
Student ma wiedzę z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów ogrodniczych, warunków i sposobów ich przechowywania.
OG_1A_W04, OG_1A_W19R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-4, S-5
OG_1A_C14_W02
Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
OG_1A_W19R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-3T-W-5, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C14_U01
Student ma umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-2
OG_1A_C14_U02
Student potrafi dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-4
OG_1A_C14_U03
Student analizuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych.
OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-L-2M-1, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C14_K01
Student potrafi pracować w zespole.
OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-5T-L-1, T-L-2M-3, M-6, M-7S-3, S-5
OG_1A_C14_K02
Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
OG_1A_K04R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-5, M-7S-1, S-2, S-3, S-5
OG_1A_C14_K03
Student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości.
OG_1A_K03R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C14_W01
Student ma wiedzę z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów ogrodniczych, warunków i sposobów ich przechowywania.
2,0Student nie zna procesów zachodzących w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunków i sposobów ich przechowywania.
3,0Student zna w stopniu podstawowym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
4,0Student zna w stopniu dobrym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
OG_1A_C14_W02
Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
2,0Student nie zna sposobów przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
3,0Student zna w stopniu podstawowym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
4,0Student zna w stopniu dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C14_U01
Student ma umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
2,0Student nie opanował umiejętności ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
3,0Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
4,0Student w stopniu dobrym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
4,5Student w stopniu ponad dobrym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
OG_1A_C14_U02
Student potrafi dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich parametrów i sposobów przechowywania plonów ogrodniczych.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
OG_1A_C14_U03
Student analizuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zinterpretować wyników swoich badań.
3,0Student w prosty sposób interpretuje wyniki swoich badań.
3,5Student w stopniu zadowalającym interpretuje wyniki swoich badań.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki swoich badań, ale dokonuje również ich analizy.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C14_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0Student nie potrafi pracować w zespole.
3,0Student w stopniu bardzo ograniczonym potrafi pracować w zespole.
3,5Student w stopniu zadowalającym potrafi pracować w zespole.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi pracować w zespole.
4,5Student w stopniu ponad dobrym potrafi pracować w zespole.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi pracować w zespole.
OG_1A_C14_K02
Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
3,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
3,5Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu zadowalającym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
4,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
4,5Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu ponad dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
5,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
OG_1A_C14_K03
Student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości.
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości.
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
4,0Student rozumie w stopniu dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.

Literatura podstawowa

  1. Adamicki F., Czerko Z., Przechowalnictwo warzyw i ziemniaka, PWRiL, Poznań, 2002
  2. Gajewski M., Przechowalnictwo warzyw, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2005
  3. Lange E., Ostrowski W., Przechowalnictwo owoców, PWRiL, Warszawa, 1993
  4. Rudnicki R., Nowak J., Jak przedłużyć trwałość kwiatów ciętych i roślin doniczkowych, PHU Mutual Benefit, Skierniewice, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Grzesiuk S., Górecki R., Fizjologia plonów. Wprowadzenie do przechowalnictwa, Wydaw. ART, Olsztyn, 1994
  2. Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw. Wybrane zagadnienia., Wydaw. AR, Wrocław, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary temperatury, wilgotności względnej, składu chemicznego, prędkości, kierunku ruchu, zapylenia i czystości mikrobiologicznej powietrza oraz natężenia oświetlenia.3
T-A-2Choroby przechowalnicze surowców roślinnych. Omówienie przyczyn i sposobów zapobiegania chorobom przechowalniczym.1
T-A-3Jakość i metody oceny jakości surowców roślinnych przeznaczonych do przechowywania. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych. Rodzaje norm stosowanych do oceny jakości.2
T-A-4Zachowanie się barwników roślinnych pod wpływem różnych czynników środowiska zewnętrznego.1
T-A-5Środki przedłużające trwałość przechowalniczą owoców i warzyw (metody chemiczne, fizyczne i biologiczne). Opakowania transportowe i do przechowywania surowców ogrodniczych.2
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości).3
T-L-2Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy).3
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślinnych. Ogólna charakterystyka plonów ogrodniczych. Budowa organów roślinnych tworzących plony. Skład chemiczny i wartość odżywcza plonów.1
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.2
T-W-3Zbiór owoców (mechaniczny, ręczny, wyznaczanie terminu zbioru owoców - dojrzałość zbiorcza).2
T-W-4Typy chłodni, budowa i wyposażenie chłodni zwykłej, KA, ULO i DCA ULO. Parametry przechowywania poszczególnych grup owoców w chłodniach.2
T-W-5Sortowanie i przygotowanie owoców do sprzedaży. Sortownice szczelinowe i kubełkowe, wywrotnice mechaniczne i wodne. Parametry uwzględniane przy sortowaniu owoców.2
T-W-6Wiadomości ogólne (podział warzyw za względu na ich trwałość przechowalniczą: warzywa trwałe, średniotrwałe i nietrwałe). Budowa i organizacja pomieszczeń typowych dla przechowywania warzyw (KA, przechowalnie rusztowe, magazyny i in.).2
T-W-7Zbiór i technologie przechowywania warzyw kapustnych, korzeniowych, rzepowatych, strączkowych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych, liściowych, różnych i wieloletnich.4
T-W-8Podstawowe zasady zbioru roślin ozdobnych. Metody przechowywania kwiatów i zieleni ciętej oraz roślin pojemnikowych.2
T-W-9Przechowywanie sadzonek roślin gruntowych. Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące zbioru i przechowywania wybranych gatunków kwiatów i zieleni ciętej.2
T-W-10Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące przechowywania wybranych gatunków roślin pojemnikowych.2
21

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Czytanie wskazanej literatury11
A-A-3Opracowanie wyników zadań z ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-4Przygotowanie do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach6
A-L-2Czytanie wskazanej literatury7
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych7
A-L-4Opracowanie wyników oznaczeń laboratoryjnych3
A-L-5Udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem raportu2
A-L-6Napisanie raportu z ćwiczeń laboratoryjnych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach21
A-W-2Czytanie wskazanej literatury25
A-W-3Przygotowanie do testu14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C14_W01Student ma wiedzę z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów ogrodniczych, warunków i sposobów ich przechowywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W04student ma wiedzę w zakresie fizjologii roślin ogrodniczych, obejmującą mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, gospodarkę wodną i mineralną roślin, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach oraz ich wpływ na plonowanie
OG_1A_W19student ma wiedzę w zakresie technologii przechowywania i przetwarzania produktów ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślin ogrodniczych.
C-2Zapoznanie studentów z metodami zbioru roślin ogrodniczych i technologiami ich przechowywania.
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości plonów ogrodniczych z warunkami ich przechowywania.
Treści programoweT-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślinnych. Ogólna charakterystyka plonów ogrodniczych. Budowa organów roślinnych tworzących plony. Skład chemiczny i wartość odżywcza plonów.
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.
T-W-4Typy chłodni, budowa i wyposażenie chłodni zwykłej, KA, ULO i DCA ULO. Parametry przechowywania poszczególnych grup owoców w chłodniach.
T-W-6Wiadomości ogólne (podział warzyw za względu na ich trwałość przechowalniczą: warzywa trwałe, średniotrwałe i nietrwałe). Budowa i organizacja pomieszczeń typowych dla przechowywania warzyw (KA, przechowalnie rusztowe, magazyny i in.).
T-W-7Zbiór i technologie przechowywania warzyw kapustnych, korzeniowych, rzepowatych, strączkowych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych, liściowych, różnych i wieloletnich.
T-W-8Podstawowe zasady zbioru roślin ozdobnych. Metody przechowywania kwiatów i zieleni ciętej oraz roślin pojemnikowych.
T-W-9Przechowywanie sadzonek roślin gruntowych. Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące zbioru i przechowywania wybranych gatunków kwiatów i zieleni ciętej.
T-W-10Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące przechowywania wybranych gatunków roślin pojemnikowych.
T-A-1Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary temperatury, wilgotności względnej, składu chemicznego, prędkości, kierunku ruchu, zapylenia i czystości mikrobiologicznej powietrza oraz natężenia oświetlenia.
T-A-2Choroby przechowalnicze surowców roślinnych. Omówienie przyczyn i sposobów zapobiegania chorobom przechowalniczym.
T-A-4Zachowanie się barwników roślinnych pod wpływem różnych czynników środowiska zewnętrznego.
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości).
T-L-2Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Rozwiązywanie zadań
M-5Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywanych zadań
S-5Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna procesów zachodzących w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunków i sposobów ich przechowywania.
3,0Student zna w stopniu podstawowym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
4,0Student zna w stopniu dobrym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych, warunki i sposoby ich przechowywania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C14_W02Student zna zagadnienia z zakresu przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W19student ma wiedzę w zakresie technologii przechowywania i przetwarzania produktów ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczego traktowania plonów ogrodniczych.
Treści programoweT-W-5Sortowanie i przygotowanie owoców do sprzedaży. Sortownice szczelinowe i kubełkowe, wywrotnice mechaniczne i wodne. Parametry uwzględniane przy sortowaniu owoców.
T-A-5Środki przedłużające trwałość przechowalniczą owoców i warzyw (metody chemiczne, fizyczne i biologiczne). Opakowania transportowe i do przechowywania surowców ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-5Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobów przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
3,0Student zna w stopniu podstawowym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
4,0Student zna w stopniu dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym sposoby przedłużania trwałości pozbiorczej plonów ogrodniczych oraz ich przygotowania do obrotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C14_U01Student ma umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami zbioru roślin ogrodniczych i technologiami ich przechowywania.
Treści programoweT-W-3Zbiór owoców (mechaniczny, ręczny, wyznaczanie terminu zbioru owoców - dojrzałość zbiorcza).
T-W-7Zbiór i technologie przechowywania warzyw kapustnych, korzeniowych, rzepowatych, strączkowych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych, liściowych, różnych i wieloletnich.
T-W-8Podstawowe zasady zbioru roślin ozdobnych. Metody przechowywania kwiatów i zieleni ciętej oraz roślin pojemnikowych.
T-W-9Przechowywanie sadzonek roślin gruntowych. Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące zbioru i przechowywania wybranych gatunków kwiatów i zieleni ciętej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował umiejętności ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
3,0Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
4,0Student w stopniu dobrym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
4,5Student w stopniu ponad dobrym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował umiejętność ustalania optymalnego terminu oraz sposobu zbioru produktów ogrodniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C14_U02Student potrafi dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami zbioru roślin ogrodniczych i technologiami ich przechowywania.
Treści programoweT-W-4Typy chłodni, budowa i wyposażenie chłodni zwykłej, KA, ULO i DCA ULO. Parametry przechowywania poszczególnych grup owoców w chłodniach.
T-W-6Wiadomości ogólne (podział warzyw za względu na ich trwałość przechowalniczą: warzywa trwałe, średniotrwałe i nietrwałe). Budowa i organizacja pomieszczeń typowych dla przechowywania warzyw (KA, przechowalnie rusztowe, magazyny i in.).
T-W-7Zbiór i technologie przechowywania warzyw kapustnych, korzeniowych, rzepowatych, strączkowych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych, liściowych, różnych i wieloletnich.
T-W-8Podstawowe zasady zbioru roślin ozdobnych. Metody przechowywania kwiatów i zieleni ciętej oraz roślin pojemnikowych.
T-W-9Przechowywanie sadzonek roślin gruntowych. Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące zbioru i przechowywania wybranych gatunków kwiatów i zieleni ciętej.
T-W-10Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące przechowywania wybranych gatunków roślin pojemnikowych.
T-A-1Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary temperatury, wilgotności względnej, składu chemicznego, prędkości, kierunku ruchu, zapylenia i czystości mikrobiologicznej powietrza oraz natężenia oświetlenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
M-4Rozwiązywanie zadań
M-5Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich parametrów i sposobów przechowywania plonów ogrodniczych.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dobrać odpowiednie parametry i sposoby przechowywania plonów ogrodniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C14_U03Student analizuje procesy zachodzące w czasie przechowywania plonów ogrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z metodami oceny jakości plonów roślinnych.
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości plonów ogrodniczych z warunkami ich przechowywania.
Treści programoweT-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślinnych. Ogólna charakterystyka plonów ogrodniczych. Budowa organów roślinnych tworzących plony. Skład chemiczny i wartość odżywcza plonów.
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.
T-A-3Jakość i metody oceny jakości surowców roślinnych przeznaczonych do przechowywania. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych. Rodzaje norm stosowanych do oceny jakości.
T-A-4Zachowanie się barwników roślinnych pod wpływem różnych czynników środowiska zewnętrznego.
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości).
T-L-2Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Rozwiązywanie zadań
M-5Pokaz
M-6Ćwiczenia laboratoryjne
M-7Metoda projektów (raport)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-3Ocena podsumowująca: Raport
S-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywanych zadań
S-5Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
S-6Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zinterpretować wyników swoich badań.
3,0Student w prosty sposób interpretuje wyniki swoich badań.
3,5Student w stopniu zadowalającym interpretuje wyniki swoich badań.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki swoich badań, ale dokonuje również ich analizy.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C14_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości plonów ogrodniczych z warunkami ich przechowywania.
Treści programoweT-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości).
T-L-2Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy).
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-6Ćwiczenia laboratoryjne
M-7Metoda projektów (raport)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Raport
S-5Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole.
3,0Student w stopniu bardzo ograniczonym potrafi pracować w zespole.
3,5Student w stopniu zadowalającym potrafi pracować w zespole.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi pracować w zespole.
4,5Student w stopniu ponad dobrym potrafi pracować w zespole.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi pracować w zespole.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C14_K02Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczej fizjologii plonów roślin ogrodniczych.
C-2Zapoznanie studentów z metodami zbioru roślin ogrodniczych i technologiami ich przechowywania.
C-3Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczego traktowania plonów ogrodniczych.
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości plonów ogrodniczych z warunkami ich przechowywania.
Treści programoweT-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślinnych. Ogólna charakterystyka plonów ogrodniczych. Budowa organów roślinnych tworzących plony. Skład chemiczny i wartość odżywcza plonów.
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.
T-W-3Zbiór owoców (mechaniczny, ręczny, wyznaczanie terminu zbioru owoców - dojrzałość zbiorcza).
T-W-4Typy chłodni, budowa i wyposażenie chłodni zwykłej, KA, ULO i DCA ULO. Parametry przechowywania poszczególnych grup owoców w chłodniach.
T-W-5Sortowanie i przygotowanie owoców do sprzedaży. Sortownice szczelinowe i kubełkowe, wywrotnice mechaniczne i wodne. Parametry uwzględniane przy sortowaniu owoców.
T-W-7Zbiór i technologie przechowywania warzyw kapustnych, korzeniowych, rzepowatych, strączkowych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych, liściowych, różnych i wieloletnich.
T-W-8Podstawowe zasady zbioru roślin ozdobnych. Metody przechowywania kwiatów i zieleni ciętej oraz roślin pojemnikowych.
T-W-9Przechowywanie sadzonek roślin gruntowych. Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące zbioru i przechowywania wybranych gatunków kwiatów i zieleni ciętej.
T-W-10Zalecenia i informacje szczegółowe dotyczące przechowywania wybranych gatunków roślin pojemnikowych.
T-A-1Charakterystyka podstawowych parametrów środowiska przechowalniczego. Pomiary temperatury, wilgotności względnej, składu chemicznego, prędkości, kierunku ruchu, zapylenia i czystości mikrobiologicznej powietrza oraz natężenia oświetlenia.
T-A-2Choroby przechowalnicze surowców roślinnych. Omówienie przyczyn i sposobów zapobiegania chorobom przechowalniczym.
T-A-3Jakość i metody oceny jakości surowców roślinnych przeznaczonych do przechowywania. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych. Rodzaje norm stosowanych do oceny jakości.
T-A-4Zachowanie się barwników roślinnych pod wpływem różnych czynników środowiska zewnętrznego.
T-A-5Środki przedłużające trwałość przechowalniczą owoców i warzyw (metody chemiczne, fizyczne i biologiczne). Opakowania transportowe i do przechowywania surowców ogrodniczych.
T-L-1Założenie doświadczenia przechowalniczego – przechowywanie jabłek; ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna (oznaczanie zawartości suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości).
T-L-2Zakończenie doświadczenia przechowalniczego – ocena parametrów jakościowych po przechowywaniu jabłek (ocena organoleptyczna; ocena fizykochemiczna: zawartość suchej masy, ekstraktu, cukrów redukujących, witaminy C oraz kwasowości; oznaczanie ubytków masy).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-5Pokaz
M-7Metoda projektów (raport)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-3Ocena podsumowująca: Raport
S-5Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
3,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
3,5Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu zadowalającym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
4,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
4,5Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu ponad dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
5,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie przechowywania produktów ogrodniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C14_K03Student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami zbioru roślin ogrodniczych i technologiami ich przechowywania.
C-3Przekazanie studentom wiedzy z zakresu pozbiorczego traktowania plonów ogrodniczych.
C-4Zapoznanie studentów z metodami oceny jakości plonów roślinnych.
C-5Ukształtowanie w studentach umiejętności powiązania zmian jakości plonów ogrodniczych z warunkami ich przechowywania.
Treści programoweT-W-1Cele i zadania przechowalnictwa plonów roślinnych. Ogólna charakterystyka plonów ogrodniczych. Budowa organów roślinnych tworzących plony. Skład chemiczny i wartość odżywcza plonów.
T-W-2Charakterystyka procesów biologicznych, biochemicznych, chemicznych, fizycznych i mikrobiologicznych zachodzących podczas przechowywania plonów roślinnych. Przyczyny powstawania strat przechowalniczych i ich klasyfikacja.
T-W-3Zbiór owoców (mechaniczny, ręczny, wyznaczanie terminu zbioru owoców - dojrzałość zbiorcza).
T-W-4Typy chłodni, budowa i wyposażenie chłodni zwykłej, KA, ULO i DCA ULO. Parametry przechowywania poszczególnych grup owoców w chłodniach.
T-W-5Sortowanie i przygotowanie owoców do sprzedaży. Sortownice szczelinowe i kubełkowe, wywrotnice mechaniczne i wodne. Parametry uwzględniane przy sortowaniu owoców.
T-W-6Wiadomości ogólne (podział warzyw za względu na ich trwałość przechowalniczą: warzywa trwałe, średniotrwałe i nietrwałe). Budowa i organizacja pomieszczeń typowych dla przechowywania warzyw (KA, przechowalnie rusztowe, magazyny i in.).
T-W-7Zbiór i technologie przechowywania warzyw kapustnych, korzeniowych, rzepowatych, strączkowych, psiankowatych, dyniowatych, cebulowych, liściowych, różnych i wieloletnich.
T-A-2Choroby przechowalnicze surowców roślinnych. Omówienie przyczyn i sposobów zapobiegania chorobom przechowalniczym.
T-A-3Jakość i metody oceny jakości surowców roślinnych przeznaczonych do przechowywania. Zasady pobierania prób do badań towaroznawczych. Rodzaje norm stosowanych do oceny jakości.
T-A-4Zachowanie się barwników roślinnych pod wpływem różnych czynników środowiska zewnętrznego.
T-A-5Środki przedłużające trwałość przechowalniczą owoców i warzyw (metody chemiczne, fizyczne i biologiczne). Opakowania transportowe i do przechowywania surowców ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru
S-5Ocena formująca: Potwierdzone zaangażowanie studenta w dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości.
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
4,0Student rozumie w stopniu dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym swoją odpowiedzialność za produkcję żywności wysokiej jakości.