Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Entomologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Entomologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ochrony Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z zakresu: entomologii (morfologia i anatomia owadów), botaniki i fizjologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zdobycie wiedzy z zakresu najważniejszych szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych |
C-2 | wykształcenie umiejętności diagnozowania szkodników na podstawie typu uszkodzeń roślin przez nich powodowanych oraz ich morfologii |
C-3 | zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych |
C-4 | rozumienie przyczyn masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych |
C-5 | uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie doboru metod i środków ochrony roślin z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni pasożytów roślin (Nemtoda: Rhabditida). Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, rozpoznawanie, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka. | 2 |
T-A-2 | Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania. | 3 |
T-A-3 | Przegląd wielożernych szkodników roślin. Szkodniki roślin ozdobnych i cebulowych w szklarni i w gruncie. | 3 |
T-A-4 | Szkodniki warzyw strączkowych i kapustnych. Wybrane szkodniki warzyw baldaszkowatych. | 2 |
T-A-5 | Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Praktyczne aspekty wykorzystania nicieni owodobójczych w ochronie roślin przed szkodnikami. Ślimaki (Molusca) i gryzonie (Rodentia) – szkodniki roślin ogrodniczych i sadowniczych. | 3 |
T-W-2 | Klasyfikacja uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi w uprawach ogrodniczych i sadowniczych | 2 |
T-W-3 | Ekologia szkodników roślin, przyczyny ich masowych pojawów. Rola prognoz i sygnalizacji w ochronie roślin ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami. | 2 |
T-W-4 | Strategie ochrony roślin przed szkodnikami. Idea integrowanych metod ochrony roślin. Metody profilaktyczne i zapobiegawcze. | 2 |
T-W-5 | Kwarantanna roślin - podstawowe przepisy. Wybrane szkodniki kwarantannowe w uprawach warzyw i roślin ozdobnych. Integrowana ochrona upraw pod osłonami przed najważniejszymi szkodnikami. | 3 |
T-W-6 | Chemiczna metoda ochrony roślin. Charakterystyka wybranych grup zoocydów (insektycydy, nematocydy, akarycydy, moluskocydy, rodentycydy). Zoocydy nowej generacji. | 2 |
T-W-7 | Integrowana ochrona sadów przed szkodnikami. | 2 |
T-W-8 | Biologiczna metoda ochrony roślin ogrodniczych i sadowniczych. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-A-2 | konsultacje | 10 |
A-A-3 | przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych, w tym sprawdzianów i kolokwium | 20 |
A-A-4 | studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej | 18 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 15 |
A-W-3 | konsultacje | 15 |
A-W-4 | studiowanie przedmiotowej literatury | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład infiormacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | film |
M-6 | prezentacja multimedialna z wykorzystaniem nowowczesnych metod audiowizulanych |
M-7 | pokaz z użyciem sprzetu optycznego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-3 | Ocena formująca: kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C07_W01 zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych na podstawie morfologii oraz objawów żerowania | OG_1A_W13 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-3, M-5, M-6, M-4, M-7 | S-2, S-3 |
OG_1A_C07_W02 definiuje najważniesze przyczyny masowych pojawów szkodników roślin, z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych | OG_1A_W13 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-2, C-4, C-5 | T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3, M-5, M-6, M-4 | S-1 |
OG_1A_C07_W03 rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu środkow chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | OG_1A_W13 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-6 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C07_U01 potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych | OG_1A_U04, OG_1A_U13 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U10 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-5, M-6, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
OG_1A_C07_U02 potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, z uwazględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych | OG_1A_U04, OG_1A_U13 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U10 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-5, M-6 | S-1 |
OG_1A_C07_U03 potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne | OG_1A_U04, OG_1A_U13 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U10 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-3, C-5 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-5, M-6 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C07_K01 świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami | OG_1A_K01, OG_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-5 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-3 |
OG_1A_C07_K02 wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | OG_1A_K01, OG_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3, C-5 | T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C07_W01 zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych na podstawie morfologii oraz objawów żerowania | 2,0 | nie potrafi zdefiniować pojęcia "szkodnik roślin"; nie potrafi wskazać i opisać żadnych szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych |
3,0 | potrafi zdefiniować pojęcie "szkodnik roślin"; nie potrafi wymienić konkretnych szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych | |
3,5 | potrafi wymienić i scharakteryzować wybranych przedstawicieli określonych grup szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych | |
4,0 | potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejszych przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach ogrodniczych i sadowniczych | |
4,5 | potrafi wymienić i scharakteryzować prawie wszystkich przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz rozoznić typy uszkodzeń roślin przez nich powodowane | |
5,0 | potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkich przedstawicieli szkodników roślin, występujących w określonych uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz rozoznić typy uszkodzeń roślin przez nich powodowane | |
OG_1A_C07_W02 definiuje najważniesze przyczyny masowych pojawów szkodników roślin, z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych | 2,0 | nie potrafi wymienić żadncyh przyczyn masowych pojawów szkodników roślin; nie rozumie pojęcia gradacja szkodników |
3,0 | potrafi wymienić przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych | |
3,5 | potrafi wymienić i zdefiniować przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych | |
4,0 | zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi doskonale je scharakteryzować w określonych uprawach ogrodniczych i sadowniczych | |
4,5 | zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować z uwzględnieniem niektórych czynników biotycznych i abiotycznych, w konkretnych uprawach ogrodniczych i sadowniczych | |
5,0 | zna przyczyny masowych pojawów szkodników i potrafi dokładnie je scharakteryzować z uwzględnieniem niektórych czynników biotycznych i abiotycznych, w konkretnych uprawach ogrodniczych i sadowniczych | |
OG_1A_C07_W03 rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu środkow chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | 2,0 | nie potrafi wymienić żadnych metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych; nie potrafi analizować wpływu środków chrony roślin na środowisko |
3,0 | potrafi wymienić niektóre metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych; jednak nie potrafi analizować wpływu zaproponowanych metod na środowisko | |
3,5 | potrafi wymienić część metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko | |
4,0 | potrafi wymienić większość metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko | |
4,5 | potrafi wymienić prawie wszystkie metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem chemicznych środków ochrony roślin | |
5,0 | potrafi wymienić wszystkie metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem chemicznych środków ochrony roślin |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C07_U01 potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych | 2,0 | nie potrafi diagnozować szkodników roślin i właściwe dobierać metod ich zwalczania |
3,0 | potrafi diagnozować niektóre szkodniki roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, bardzo rzadko wskazując odpowiednie metody ich zwalczania | |
3,5 | potrafi diagnozować wybrane szkodniki roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, nie zawsze wskazując odpowiednie metody ich zwalczania | |
4,0 | potrafi diagnozować większość szkodników roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin" | |
4,5 | potrafi diagnozować wszystkie najważniejsze szkodniki roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin" wskazując odpowiednie środki do zwalczania szkodników | |
5,0 | potrafi diagnozować wszystkie najważniejsze szkodniki roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania; potrafi posługiwać sie aktualnymi "Zaleceniami ochrony roślin", wybiera odpowiednie środki do zwalczania szkodników i potrafi je zastosowac w praktyce | |
OG_1A_C07_U02 potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, z uwazględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych | 2,0 | nie zna i nie potrafi właściwie interpretować przyczyn masowych pojawów szkodników w uprawach ogrodniczych i sadowniczych |
3,0 | zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów pojedynczych szkodników występujących w uprawach ogrodniczych i sadowniczych | |
3,5 | zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników występujących w uprawach ogrodniczych i sadowniczych; jednak nie zawsze uwzględnieniem wszystkich czynników biotycznych i abiotycznych | |
4,0 | zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów większości szkodników występujących w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, z uwzględnieniem większości czynników biotycznych i abiotycznych; potrafi prognozwać przebieg gradacji | |
4,5 | zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów najważniejszych szkodników występujących w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, z uwzględnieniem wszystkich ważnych czynników biotycznych i abiotycznych; potrafi prognozwać przebieg gradacji i właściwie mu przedziwdziałać | |
5,0 | zna i potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów wszystkich szkodników występujących w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, uwzględnienia wszystkie najważniejsze czynniki biotyczne i abiotyczne odpowiedzialne za gradacje; potrafi prognozwać przebieg gradacji i właściwie mu przedziwdziałać | |
OG_1A_C07_U03 potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne | 2,0 | nie ma świadomości odpowiedzialności za dobór metod ochrony roślin przed szkodnikami |
3,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko | |
3,5 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak tylko wybiórczo uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko | |
4,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak czasami nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko | |
4,5 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak prawie zawsze analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko | |
5,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko, dobór metod i technik ochrony roślin jest logiczny i przemyślany |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C07_K01 świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami | 2,0 | nie ma świadomości potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami |
3,0 | ma świadomości potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami lecz rzadko je praktykuje | |
3,5 | ma świadomości potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i często je praktykuje | |
4,0 | ma świadomości potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i zwykle je praktykuje | |
4,5 | ma świadomości potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i prawie zawsze je praktykuje | |
5,0 | ma świadomości potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami i zawsze je praktykuje | |
OG_1A_C07_K02 wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | 2,0 | nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie wyboru środków chemicznych i ich wpływu na środowisko |
3,0 | ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale rzadko kieruje się dobrem środowiska | |
3,5 | ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale tylko czasami kieruje się dobrem środowiska | |
4,0 | ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale nie zawsze kieruje się dobrem środowiska | |
4,5 | ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje i przeważnie są one korzystne dla środowiska | |
5,0 | ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze są one przemyslane, logiczne i korzystne dla otaczającego środowiska |
Literatura podstawowa
- Miętkiewski R. (red.), Zarys nauki o szkodnikach roślin (cz. I, II), WSRP, Siedlce, 1994
- Kochman J., Węgorek, Ochrona Roślin, PWRiL, Warszawa, 1997
- Achremowicz J., Materiały do ćwiczeń z entomologii stosowanej (ogrodnictwo), Wydawnictwo Uczelniane Akademii Rolniczej, Kraków, 1984
Literatura dodatkowa
- Boczek J. (red.), Szkodniki i choroby roślin warzywnych, PWRiL, Warszawa, 1985
- Wiech K., Szkodniki drzew owocowych, Plantpress, Kraków, 1999
- Robak J., Wiech K., Choroby i szkodniki warzyw, Plantpress, Kraków, 1998