Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Praktyka zawodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka zawodowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Słodkowski <Pawel.Slodkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Ewa Rekowska <Ewa.Rekowska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR6 6 6,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu uprawy roślin ozdobnych i sadowniczych oraz warzyw

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarstwa organizującego praktykę zawodową
C-2Wykształcenie umiejętności wykonywania prac niezbędnych w zawodzie ogrodnika
C-3Praktyczne opanowanie umiejętności posługiwania się sprzętem ogrodniczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Przygotowanie gleby do siewu i sadzenia roślin (przygotowanie maszyn i narzędzi do pracy, zespół uprawek, wyznaczanie zagonów i kwater)1
T-PR-2Organizacja prac przy sadzeniu roślin zielnych, drzew i krzewów1
T-PR-3Zasady pielęgnacji roślin ogrodniczych pod osłonami i w polu (zaprawianie nasion, odchwaszczanie, nawadnianie, ochrona przed chorobami i szkodnikami, nawożenie pogłówne, cięcie, bielenie, palikowanie)1
T-PR-4Metody uprawy poszczególnych gatunków roślin ogrodniczych (dobór odmian, termin i sposób uprawy)1
T-PR-5Rozpoznawanie uprawianych w gospodarstwie gatunków i odmian roślin ogrodniczych1
T-PR-6Ocena wielkości plonu i organizacja zbioru0
T-PR-7Analiza kosztów i możliwości zbytu oraz ocena opłacalności produkcji w gospodarstwach ogrodniczych0
T-PR-8Kształtowanie postaw oraz nawyków prawidłowego organizowania i wykonywania pracy1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Uczestnictwo w zajęciach180
180

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (objaśnienie wykonywanych czynności)
M-2Metody eksponujące (kolekcje roślin ogrodniczych, próbki materiałów, maszyny i narzędzia)
M-3Metody praktyczne (pokaz w gospodarstwach doświadczalnych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian praktyczny z wykonywanych czynności
S-2Ocena podsumowująca: Rozpoznawanie roślin
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin praktyczny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_P01_W01
Student proponuje dla wybranych grup roślin ogrodniczych właściwe metody uprawy
OG_1A_W14R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-3T-PR-1, T-PR-2, T-PR-3, T-PR-4, T-PR-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_P01_U01
Student charakteryzuje gatunki i wykonuje analizę kosztów i możliwości zbytu oraz ocenę opłacalności produkcji w gospodarstwach ogrodniczych
OG_1A_U10, OG_1A_U12R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-PR-5, T-PR-7M-1, M-2, M-3S-2, S-3
OG_1A_P01_U02
Student potrafi przygotować do uprawy glebę, nasiona oraz sadzonki roślin ogrodniczych
OG_1A_U10R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3T-PR-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3
OG_1A_P01_U03
Student potrafi wykonać podstawowe zabiegi uprawowe i pielęgnacyjne w produkcji roślin ogrodniczych
OG_1A_U15R1A_U04, R1A_U06InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3T-PR-3M-1, M-2, M-3S-1, S-3
OG_1A_P01_U04
Student potrafi ocenić plon, zorganizować jego zbiór i przygotować rośliny do sprzedaży
OG_1A_U06, OG_1A_U10R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3T-PR-6M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_P01_K01
Student potrafi organizować pracę w zespole
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3T-PR-1, T-PR-2, T-PR-3, T-PR-4, T-PR-5, T-PR-7, T-PR-6, T-PR-8M-1, M-2, M-3S-1, S-3
OG_1A_P01_K02
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
OG_1A_K06R1A_K03, R1A_K04, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-2, C-3T-PR-1, T-PR-2, T-PR-3, T-PR-4, T-PR-5, T-PR-7, T-PR-6, T-PR-8M-1, M-2, M-3S-1, S-3
OG_1A_P01_K03
Student jest kompetentny w zakresie planowania i realizacji zadań w zakresie produkcji ogrodniczej
OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3T-PR-1, T-PR-2, T-PR-3, T-PR-4, T-PR-5, T-PR-7, T-PR-6, T-PR-8M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_P01_W01
Student proponuje dla wybranych grup roślin ogrodniczych właściwe metody uprawy
2,0Student nie opanował wiedzy w stopniu podstawowym
3,0Student definiuje podstawowe dane agrotechniczne dotyczące uprawy roślin ogrodniczych
3,5Student wymienia i charakteryzuje poznane metody uprawy roślin ogordniczych. Definiuje dane agrotechniczne dotyczące uprawy roslin
4,0Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy roslin ogrodniczych
4,5Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy roślin ogrrdoniczych. Proponuje właściwe metody uprawy dla poszczególnych gatunków roślin w zależności od przeznaczenia
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu terminów oraz metod uprawy roślin ogrodniczych. Samodzielnie proponuje właściwe metody uprawy oraz rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych stosowanych w uprawie konkretnych gatunków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_P01_U01
Student charakteryzuje gatunki i wykonuje analizę kosztów i możliwości zbytu oraz ocenę opłacalności produkcji w gospodarstwach ogrodniczych
2,0Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym
3,0Student potrafi wymienić podstawowe gatunki i odmiany roslin ogrodniczych
3,5Student wymienia poznane gatunki roslin ogordniczych i ich odmiany oraz na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe gatunki
4,0Student na podstawie cech morfologicznych określa wybrane gatunki i odmiany roślin ogrodniczych. Umie wymienić czynniki wpływające na wzrost roślin oraz opłacalność uprawy
4,5Student wymienia poznane gatunki i ich odmiany oraz na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe gatunki. Umie wymienić i scharakteryzować czynniki wpływające na wzrost roślin w uprawie polowej i pod osłonami
5,0Student na podstawie cech morfologicznych potrafi rozpoznać wszystkie poznane gatunki i odmiany. Posiada umiejętność doboru właściwych gatunków i odmian do terminów i metod ich uprawy. Umie wykorzystać analizę kosztów w celu opracowania opłacalności uprawy. Posiada też umiejętność sterowania czynnikami klimatycznymi w uprawy roslin pod osłonami
OG_1A_P01_U02
Student potrafi przygotować do uprawy glebę, nasiona oraz sadzonki roślin ogrodniczych
2,0Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym
3,0Student umie planować proces produkcji podstawowych gatunków roślin ogrodniczych
3,5Student umie planować i organizować proces produkcji podstawowych gatunków roslin ogrodniczych
4,0Student umie planować i organizować proces produkcji większości poznanych gatunków roślinn ogordniczych
4,5Student umie planować i organizować proces produkcji wszystkich poznanych gatunków roslin ogordniczych zgodnie z właściwymi zasadami agrotechniki
5,0Student umie dostosować profil produkcji roślin ogordniczych w zależności od czynników środowiska oraz wymagań roślin oraz odbiorcy
OG_1A_P01_U03
Student potrafi wykonać podstawowe zabiegi uprawowe i pielęgnacyjne w produkcji roślin ogrodniczych
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student ma ogólą wiedzę na temat uprawy i zbioru podstawowych roślin ogrodniczych
3,5Student zna metody uprawy najważniejszych roślin ogrodniczych oraz potrafi wskazać czynniki środowiska wpływjące na plon i jakość roślin
4,0Student zna metody uprawy większości roślin ogrodniczych. Potrafi wskazać i omówić wpływ czynników środowiska na plon i jakość roślin.
4,5Student opanował wiedzę na temat uprawy omawianych roślin ogrodniczych, wskazuje, interpretuje i omawia czynniki środowiska wpływające na ich plon i jakość roślin.
5,0Student ma pogłębioną, w oparciu o dodatkową literaturę fachową, wiedzę na temat uprawy omawianych roślin ogrodniczych, jest szczegółowo zorientowany odnośnie wpływu środowiska na plon i jakość roślin w powiązaniu z każdym z omawianych gatunków.
OG_1A_P01_U04
Student potrafi ocenić plon, zorganizować jego zbiór i przygotować rośliny do sprzedaży
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student umie planować proces produkcji podstawowych gatunków roślin ogrodniczych
3,5Student umie planować i organizować proces produkcji podstawowych gatunków roślin ogrodniczych
4,0Student umie planować i organizować proces produkcji większości poznanych gatunków roslin ogrodniczych
4,5Student umie planować i organizować proces produkcji wszystkich poznanych gatunków roslin ogordniczych zgodnie z właściwymi zasadami agrotechniki
5,0Student ma pogłebioną, w oparciu o dodatkowo studiowaną literaturę, wiedzę odnośnie biologii omawianych gatunków roślin ogrodniczych. Zna zasady ich uprawy i zbioru. Prawidłowo wskazuje najlepsze sposoby zbioru i przechowywania oraz przygotowania roślin do sprzedaży

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_P01_K01
Student potrafi organizować pracę w zespole
2,0Student nie potrafi pracować w zespole
3,0Student stara się zorganizować pracę w zespole
3,5Student w słabym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
4,0Student jest w stanie zorganizować pracę w zespole
4,5Student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole
5,0Student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole. Wykazuje własną inicjatywę
OG_1A_P01_K02
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym, nie wykazuje inicjatywy
3,0Student ma świadomość potrzeby produkcji roślin wysokiej jakości
3,5Student potrafi wymienić i opisać potrzeby produkcji roslin ogrodniczych wysokiej jakości
4,0Student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu, dostrzega zależności pomiędzy potrzebami produkcji produktów ogrodniczych o wysokiej jakości
4,5Student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, wykazuje własną inicjatywę
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematyki, potrafi samodzielnie i w praktyce wykorzystać wiedzę z zakresu produkcji roslin ogordniczych o wysokiej jakości
OG_1A_P01_K03
Student jest kompetentny w zakresie planowania i realizacji zadań w zakresie produkcji ogrodniczej
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student uczestnicząc w zajęciach sporadycznie przejawia własną inicjatywę
3,5Jest świadomy skutków niepowodzeń w uprawie roślin ogrodniczych pod wpływem czynników środowiska oraz złemu planowaniu
4,0Mając świadomość w zakresie potrzeb produkcji warzyw wysokiej jakości, steruje czynnikami klimatycznymi, dobiera właściwe metody uprawy roslin ogrodniczych
4,5Student ma wysoką świadomość potrzeby produkcji roślin ogrodniczych wysokiej jakości
5,0Student ma bardzo wysoką świadomość potrzeby produkcji roślin ogrodniczych wysokiej jakości

Literatura podstawowa

  1. Orłowski M. (red.), Polowa uprawa warzyw, Brasika, Szczecin, 2000, 1
  2. Orłowski M., Kołota E. (red.), Uprawa warzyw, Brasika, Szczecin, 1999, 1
  3. Chmiel H. (red.), Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  4. Pieniążek S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000, 11
  5. Czekalski M., Rośliny uprawiane na zieleń ciętą, PWRiL, Poznań, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kołota. E., Orłowski M., Biesiada A., Warzywnictwo, UWP Wrocław, Wrocław, 2007
  2. Pudelski T. (red.), Uprawa warzyw pod osłonami, PWRiL, Poznań, 1998
  3. Czasopisma: Hasło Ogrodnicze, Warzywa; Sad Nowoczesny, Owoce, Warz. Kwiaty

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Przygotowanie gleby do siewu i sadzenia roślin (przygotowanie maszyn i narzędzi do pracy, zespół uprawek, wyznaczanie zagonów i kwater)1
T-PR-2Organizacja prac przy sadzeniu roślin zielnych, drzew i krzewów1
T-PR-3Zasady pielęgnacji roślin ogrodniczych pod osłonami i w polu (zaprawianie nasion, odchwaszczanie, nawadnianie, ochrona przed chorobami i szkodnikami, nawożenie pogłówne, cięcie, bielenie, palikowanie)1
T-PR-4Metody uprawy poszczególnych gatunków roślin ogrodniczych (dobór odmian, termin i sposób uprawy)1
T-PR-5Rozpoznawanie uprawianych w gospodarstwie gatunków i odmian roślin ogrodniczych1
T-PR-6Ocena wielkości plonu i organizacja zbioru0
T-PR-7Analiza kosztów i możliwości zbytu oraz ocena opłacalności produkcji w gospodarstwach ogrodniczych0
T-PR-8Kształtowanie postaw oraz nawyków prawidłowego organizowania i wykonywania pracy1
6

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Uczestnictwo w zajęciach180
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_P01_W01Student proponuje dla wybranych grup roślin ogrodniczych właściwe metody uprawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wykonywania prac niezbędnych w zawodzie ogrodnika
C-3Praktyczne opanowanie umiejętności posługiwania się sprzętem ogrodniczym
Treści programoweT-PR-1Przygotowanie gleby do siewu i sadzenia roślin (przygotowanie maszyn i narzędzi do pracy, zespół uprawek, wyznaczanie zagonów i kwater)
T-PR-2Organizacja prac przy sadzeniu roślin zielnych, drzew i krzewów
T-PR-3Zasady pielęgnacji roślin ogrodniczych pod osłonami i w polu (zaprawianie nasion, odchwaszczanie, nawadnianie, ochrona przed chorobami i szkodnikami, nawożenie pogłówne, cięcie, bielenie, palikowanie)
T-PR-4Metody uprawy poszczególnych gatunków roślin ogrodniczych (dobór odmian, termin i sposób uprawy)
T-PR-5Rozpoznawanie uprawianych w gospodarstwie gatunków i odmian roślin ogrodniczych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (objaśnienie wykonywanych czynności)
M-2Metody eksponujące (kolekcje roślin ogrodniczych, próbki materiałów, maszyny i narzędzia)
M-3Metody praktyczne (pokaz w gospodarstwach doświadczalnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian praktyczny z wykonywanych czynności
S-2Ocena podsumowująca: Rozpoznawanie roślin
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy w stopniu podstawowym
3,0Student definiuje podstawowe dane agrotechniczne dotyczące uprawy roślin ogrodniczych
3,5Student wymienia i charakteryzuje poznane metody uprawy roślin ogordniczych. Definiuje dane agrotechniczne dotyczące uprawy roslin
4,0Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy roslin ogrodniczych
4,5Student dobrze opanował wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych i metod uprawy roślin ogrrdoniczych. Proponuje właściwe metody uprawy dla poszczególnych gatunków roślin w zależności od przeznaczenia
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu terminów oraz metod uprawy roślin ogrodniczych. Samodzielnie proponuje właściwe metody uprawy oraz rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych stosowanych w uprawie konkretnych gatunków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_P01_U01Student charakteryzuje gatunki i wykonuje analizę kosztów i możliwości zbytu oraz ocenę opłacalności produkcji w gospodarstwach ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U10student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce
OG_1A_U12student potrafi identyfikować cechy różnicujące gatunki i odmiany użytkowe roślin ozdobnych, sadowniczych, warzywniczych i zielarskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarstwa organizującego praktykę zawodową
Treści programoweT-PR-5Rozpoznawanie uprawianych w gospodarstwie gatunków i odmian roślin ogrodniczych
T-PR-7Analiza kosztów i możliwości zbytu oraz ocena opłacalności produkcji w gospodarstwach ogrodniczych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (objaśnienie wykonywanych czynności)
M-2Metody eksponujące (kolekcje roślin ogrodniczych, próbki materiałów, maszyny i narzędzia)
M-3Metody praktyczne (pokaz w gospodarstwach doświadczalnych)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozpoznawanie roślin
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym
3,0Student potrafi wymienić podstawowe gatunki i odmiany roslin ogrodniczych
3,5Student wymienia poznane gatunki roslin ogordniczych i ich odmiany oraz na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe gatunki
4,0Student na podstawie cech morfologicznych określa wybrane gatunki i odmiany roślin ogrodniczych. Umie wymienić czynniki wpływające na wzrost roślin oraz opłacalność uprawy
4,5Student wymienia poznane gatunki i ich odmiany oraz na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe gatunki. Umie wymienić i scharakteryzować czynniki wpływające na wzrost roślin w uprawie polowej i pod osłonami
5,0Student na podstawie cech morfologicznych potrafi rozpoznać wszystkie poznane gatunki i odmiany. Posiada umiejętność doboru właściwych gatunków i odmian do terminów i metod ich uprawy. Umie wykorzystać analizę kosztów w celu opracowania opłacalności uprawy. Posiada też umiejętność sterowania czynnikami klimatycznymi w uprawy roslin pod osłonami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_P01_U02Student potrafi przygotować do uprawy glebę, nasiona oraz sadzonki roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U10student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wykonywania prac niezbędnych w zawodzie ogrodnika
C-3Praktyczne opanowanie umiejętności posługiwania się sprzętem ogrodniczym
Treści programoweT-PR-1Przygotowanie gleby do siewu i sadzenia roślin (przygotowanie maszyn i narzędzi do pracy, zespół uprawek, wyznaczanie zagonów i kwater)
Metody nauczaniaM-1Metody podające (objaśnienie wykonywanych czynności)
M-2Metody eksponujące (kolekcje roślin ogrodniczych, próbki materiałów, maszyny i narzędzia)
M-3Metody praktyczne (pokaz w gospodarstwach doświadczalnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian praktyczny z wykonywanych czynności
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym
3,0Student umie planować proces produkcji podstawowych gatunków roślin ogrodniczych
3,5Student umie planować i organizować proces produkcji podstawowych gatunków roslin ogrodniczych
4,0Student umie planować i organizować proces produkcji większości poznanych gatunków roślinn ogordniczych
4,5Student umie planować i organizować proces produkcji wszystkich poznanych gatunków roslin ogordniczych zgodnie z właściwymi zasadami agrotechniki
5,0Student umie dostosować profil produkcji roślin ogordniczych w zależności od czynników środowiska oraz wymagań roślin oraz odbiorcy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_P01_U03Student potrafi wykonać podstawowe zabiegi uprawowe i pielęgnacyjne w produkcji roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U15student posiada umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wykonywania prac niezbędnych w zawodzie ogrodnika
C-3Praktyczne opanowanie umiejętności posługiwania się sprzętem ogrodniczym
Treści programoweT-PR-3Zasady pielęgnacji roślin ogrodniczych pod osłonami i w polu (zaprawianie nasion, odchwaszczanie, nawadnianie, ochrona przed chorobami i szkodnikami, nawożenie pogłówne, cięcie, bielenie, palikowanie)
Metody nauczaniaM-1Metody podające (objaśnienie wykonywanych czynności)
M-2Metody eksponujące (kolekcje roślin ogrodniczych, próbki materiałów, maszyny i narzędzia)
M-3Metody praktyczne (pokaz w gospodarstwach doświadczalnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian praktyczny z wykonywanych czynności
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student ma ogólą wiedzę na temat uprawy i zbioru podstawowych roślin ogrodniczych
3,5Student zna metody uprawy najważniejszych roślin ogrodniczych oraz potrafi wskazać czynniki środowiska wpływjące na plon i jakość roślin
4,0Student zna metody uprawy większości roślin ogrodniczych. Potrafi wskazać i omówić wpływ czynników środowiska na plon i jakość roślin.
4,5Student opanował wiedzę na temat uprawy omawianych roślin ogrodniczych, wskazuje, interpretuje i omawia czynniki środowiska wpływające na ich plon i jakość roślin.
5,0Student ma pogłębioną, w oparciu o dodatkową literaturę fachową, wiedzę na temat uprawy omawianych roślin ogrodniczych, jest szczegółowo zorientowany odnośnie wpływu środowiska na plon i jakość roślin w powiązaniu z każdym z omawianych gatunków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_P01_U04Student potrafi ocenić plon, zorganizować jego zbiór i przygotować rośliny do sprzedaży
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
OG_1A_U10student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wykonywania prac niezbędnych w zawodzie ogrodnika
C-3Praktyczne opanowanie umiejętności posługiwania się sprzętem ogrodniczym
Treści programoweT-PR-6Ocena wielkości plonu i organizacja zbioru
Metody nauczaniaM-1Metody podające (objaśnienie wykonywanych czynności)
M-2Metody eksponujące (kolekcje roślin ogrodniczych, próbki materiałów, maszyny i narzędzia)
M-3Metody praktyczne (pokaz w gospodarstwach doświadczalnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian praktyczny z wykonywanych czynności
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student umie planować proces produkcji podstawowych gatunków roślin ogrodniczych
3,5Student umie planować i organizować proces produkcji podstawowych gatunków roślin ogrodniczych
4,0Student umie planować i organizować proces produkcji większości poznanych gatunków roslin ogrodniczych
4,5Student umie planować i organizować proces produkcji wszystkich poznanych gatunków roslin ogordniczych zgodnie z właściwymi zasadami agrotechniki
5,0Student ma pogłebioną, w oparciu o dodatkowo studiowaną literaturę, wiedzę odnośnie biologii omawianych gatunków roślin ogrodniczych. Zna zasady ich uprawy i zbioru. Prawidłowo wskazuje najlepsze sposoby zbioru i przechowywania oraz przygotowania roślin do sprzedaży
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_P01_K01Student potrafi organizować pracę w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wykonywania prac niezbędnych w zawodzie ogrodnika
C-3Praktyczne opanowanie umiejętności posługiwania się sprzętem ogrodniczym
Treści programoweT-PR-1Przygotowanie gleby do siewu i sadzenia roślin (przygotowanie maszyn i narzędzi do pracy, zespół uprawek, wyznaczanie zagonów i kwater)
T-PR-2Organizacja prac przy sadzeniu roślin zielnych, drzew i krzewów
T-PR-3Zasady pielęgnacji roślin ogrodniczych pod osłonami i w polu (zaprawianie nasion, odchwaszczanie, nawadnianie, ochrona przed chorobami i szkodnikami, nawożenie pogłówne, cięcie, bielenie, palikowanie)
T-PR-4Metody uprawy poszczególnych gatunków roślin ogrodniczych (dobór odmian, termin i sposób uprawy)
T-PR-5Rozpoznawanie uprawianych w gospodarstwie gatunków i odmian roślin ogrodniczych
T-PR-7Analiza kosztów i możliwości zbytu oraz ocena opłacalności produkcji w gospodarstwach ogrodniczych
T-PR-6Ocena wielkości plonu i organizacja zbioru
T-PR-8Kształtowanie postaw oraz nawyków prawidłowego organizowania i wykonywania pracy
Metody nauczaniaM-1Metody podające (objaśnienie wykonywanych czynności)
M-2Metody eksponujące (kolekcje roślin ogrodniczych, próbki materiałów, maszyny i narzędzia)
M-3Metody praktyczne (pokaz w gospodarstwach doświadczalnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian praktyczny z wykonywanych czynności
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole
3,0Student stara się zorganizować pracę w zespole
3,5Student w słabym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole
4,0Student jest w stanie zorganizować pracę w zespole
4,5Student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole
5,0Student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole. Wykazuje własną inicjatywę
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_P01_K02Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K06student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcja ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wykonywania prac niezbędnych w zawodzie ogrodnika
C-3Praktyczne opanowanie umiejętności posługiwania się sprzętem ogrodniczym
Treści programoweT-PR-1Przygotowanie gleby do siewu i sadzenia roślin (przygotowanie maszyn i narzędzi do pracy, zespół uprawek, wyznaczanie zagonów i kwater)
T-PR-2Organizacja prac przy sadzeniu roślin zielnych, drzew i krzewów
T-PR-3Zasady pielęgnacji roślin ogrodniczych pod osłonami i w polu (zaprawianie nasion, odchwaszczanie, nawadnianie, ochrona przed chorobami i szkodnikami, nawożenie pogłówne, cięcie, bielenie, palikowanie)
T-PR-4Metody uprawy poszczególnych gatunków roślin ogrodniczych (dobór odmian, termin i sposób uprawy)
T-PR-5Rozpoznawanie uprawianych w gospodarstwie gatunków i odmian roślin ogrodniczych
T-PR-7Analiza kosztów i możliwości zbytu oraz ocena opłacalności produkcji w gospodarstwach ogrodniczych
T-PR-6Ocena wielkości plonu i organizacja zbioru
T-PR-8Kształtowanie postaw oraz nawyków prawidłowego organizowania i wykonywania pracy
Metody nauczaniaM-1Metody podające (objaśnienie wykonywanych czynności)
M-2Metody eksponujące (kolekcje roślin ogrodniczych, próbki materiałów, maszyny i narzędzia)
M-3Metody praktyczne (pokaz w gospodarstwach doświadczalnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian praktyczny z wykonywanych czynności
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym, nie wykazuje inicjatywy
3,0Student ma świadomość potrzeby produkcji roślin wysokiej jakości
3,5Student potrafi wymienić i opisać potrzeby produkcji roslin ogrodniczych wysokiej jakości
4,0Student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu, dostrzega zależności pomiędzy potrzebami produkcji produktów ogrodniczych o wysokiej jakości
4,5Student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, wykazuje własną inicjatywę
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematyki, potrafi samodzielnie i w praktyce wykorzystać wiedzę z zakresu produkcji roslin ogordniczych o wysokiej jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_P01_K03Student jest kompetentny w zakresie planowania i realizacji zadań w zakresie produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wykonywania prac niezbędnych w zawodzie ogrodnika
C-3Praktyczne opanowanie umiejętności posługiwania się sprzętem ogrodniczym
Treści programoweT-PR-1Przygotowanie gleby do siewu i sadzenia roślin (przygotowanie maszyn i narzędzi do pracy, zespół uprawek, wyznaczanie zagonów i kwater)
T-PR-2Organizacja prac przy sadzeniu roślin zielnych, drzew i krzewów
T-PR-3Zasady pielęgnacji roślin ogrodniczych pod osłonami i w polu (zaprawianie nasion, odchwaszczanie, nawadnianie, ochrona przed chorobami i szkodnikami, nawożenie pogłówne, cięcie, bielenie, palikowanie)
T-PR-4Metody uprawy poszczególnych gatunków roślin ogrodniczych (dobór odmian, termin i sposób uprawy)
T-PR-5Rozpoznawanie uprawianych w gospodarstwie gatunków i odmian roślin ogrodniczych
T-PR-7Analiza kosztów i możliwości zbytu oraz ocena opłacalności produkcji w gospodarstwach ogrodniczych
T-PR-6Ocena wielkości plonu i organizacja zbioru
T-PR-8Kształtowanie postaw oraz nawyków prawidłowego organizowania i wykonywania pracy
Metody nauczaniaM-1Metody podające (objaśnienie wykonywanych czynności)
M-2Metody eksponujące (kolekcje roślin ogrodniczych, próbki materiałów, maszyny i narzędzia)
M-3Metody praktyczne (pokaz w gospodarstwach doświadczalnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian praktyczny z wykonywanych czynności
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student uczestnicząc w zajęciach sporadycznie przejawia własną inicjatywę
3,5Jest świadomy skutków niepowodzeń w uprawie roślin ogrodniczych pod wpływem czynników środowiska oraz złemu planowaniu
4,0Mając świadomość w zakresie potrzeb produkcji warzyw wysokiej jakości, steruje czynnikami klimatycznymi, dobiera właściwe metody uprawy roslin ogrodniczych
4,5Student ma wysoką świadomość potrzeby produkcji roślin ogrodniczych wysokiej jakości
5,0Student ma bardzo wysoką świadomość potrzeby produkcji roślin ogrodniczych wysokiej jakości