Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy chemii nieorganicznej, podstawy gleboznawstwa,podstawy fizjologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z ogólnymi metodami produkcji nawozów nieorganicznych granulowanych i płynnych |
C-2 | Zapoznanie z umiejętnością doboru nawozów do dolistnego dokarmiania roślin w zależności od stosowanego nawożenia doglebowego |
C-3 | Zapoznanie z wpływem poszczególnych grup nawozów na właściwości fizyczne i chemiczne gleb i ziem ogrodniczych |
C-4 | Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi w celu wyliczania dawek nawozów w zależności od potrzeb pokarmowych i nawozowych roślin ogrodniczych oraz z podstawowymi zasadami opracowywania projektu nawożenia roślin ozdobnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie w glebie i podłożach form przyswajalnych dla roślin fosforu i potasu. Interpretacja wyników i wnioski. | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie azotu amonowego i azotanowego w podłożach metodą destylacyjną. Metoda oznaczenia potrzeb wapnowania podłoży ogrodniczych (krzywa neytralizacji). Interpretacja wyników. | 3 |
T-L-3 | Opracowanie zaleceń nawozowych na podstawie analizy chemicznej gleb i podłoży. | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Diagnostyka zasobności gleb w makroskałdniki jako główne żródło składników pokarmowych dla roślin. Ocena zasobności gleb w przyswajalny fosfor, potas i magnez oraz w przyswajalne mikroskładniki (B, Cu, Mo, Mn i Zn) na podstawie liczb granicznych. | 3 |
T-W-2 | Analiza części wskaźnikowych roślin ogrodniczych w celu ustalenia potrzeb nawozowych. MIneralizacja materiału roślinnego na "mokro" i "sucho". | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka nawozów mineralnych stosowanych w produkcji ogrodniczej. | 3 |
T-W-4 | Charakterystyka nawozów organicznych i naturalnych stosowasnych w produkcji roślin ogrodniczych. Metody pobierania próbek nawozów, materiału glebowego i roślinnego do analiz chemicznych. | 3 |
T-W-5 | Stosowanie nawozów przeznaczonych do dolistnego dokarmiania roślin (rodzaj nawozu, forma, wielkość dawki, stężenie, terminy stosowania). | 2 |
T-W-6 | Obliczanie efektów ekonomicznych przy doglebowym nawożeniu roślin ogrodniczych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 6 |
A-L-3 | Samodzielna praca studenta z materiałem literaturowym | 10 |
A-L-4 | Wykonanie projektu nawozowego na podstawie analizy chemicznej podłozy i gleb. | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielna praca studenta z materiałem literaturowym | 18 |
A-W-3 | samodzielne studiowanie zagadnień realizowanego przedmiotu | 13 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 14 |
A-W-5 | konsultacje przedmiotowe | 1 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Metody praktyczne (demonstracja i mieszanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków, zasada działania i obsługa aparatu do absorpcji atomowej ASA, opanowanie obsługi programu komputerowego stosownego w doradztwie nawozowym roślin ogrodniczych) |
M-3 | Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne. Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Samodzielna praca studenta |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętności organizacji pracy w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowujaca osiagnięte rezultaty uczenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O01-D_W01 Student potrafi zdiagnozować zasobność podłoży i gleb w makroskładniki, rozpoznawać nawozy oraz stosować je pod poszczególne grupy roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat metod uprawy i nawożenia roślin ogrodniczych (warzywa i owoce) wpływających na wielkość plonu i jego jakość z uwzględnieniem czynników środowiska. Ocenia na podstawie liczb granicznych zasobność gleb w mikroskładniki. | OG_1A_W09 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05 | InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O01-D_U01 Potrafi pobierać i próbki glebowe oraz ziem ogrodniczych i podłoży do analiz chemicznych. Umie przygotować pobrany materiał glebowy lub roślinny do analiz chemicznych. Opracowuje metody nawożenia dla podstawowych roślin ogrodniczych. Dokonuje interpretacji uzyskanych wyników i wyciąga wnioski z przeprowadzonych analiz chemicznych. Rozpoznaje praktycznie podstawowe grupy nawozów | OG_1A_U08, OG_1A_U09, OG_1A_U11 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-4 | T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O01-D_K01 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje. | OG_1A_K04 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
OG_1A_O01-D_K02 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej | OG_1A_K06 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K02 | C-2, C-3 | T-W-6, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O01-D_W01 Student potrafi zdiagnozować zasobność podłoży i gleb w makroskładniki, rozpoznawać nawozy oraz stosować je pod poszczególne grupy roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat metod uprawy i nawożenia roślin ogrodniczych (warzywa i owoce) wpływających na wielkość plonu i jego jakość z uwzględnieniem czynników środowiska. Ocenia na podstawie liczb granicznych zasobność gleb w mikroskładniki. | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z diagnostyką potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu diagnostyki potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych | |
3,5 | Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu diagnostyki potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych | |
4,0 | Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu diagnostyki potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu diagnostyki potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych | |
5,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu diagnostyki potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych roślin ogrodniczych. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O01-D_U01 Potrafi pobierać i próbki glebowe oraz ziem ogrodniczych i podłoży do analiz chemicznych. Umie przygotować pobrany materiał glebowy lub roślinny do analiz chemicznych. Opracowuje metody nawożenia dla podstawowych roślin ogrodniczych. Dokonuje interpretacji uzyskanych wyników i wyciąga wnioski z przeprowadzonych analiz chemicznych. Rozpoznaje praktycznie podstawowe grupy nawozów | 2,0 | Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin. |
3,0 | Student posiada minimalne umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin. | |
3,5 | Student posiada zadawalające umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych oraz planowania nawożenia roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O01-D_K01 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje. | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. | |
3,5 | Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. | |
5,0 | Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobierze zorganizować pracę w grupie i zdopingować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób wybitny zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. | |
OG_1A_O01-D_K02 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. | |
3,5 | Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. | |
5,0 | Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobierze zorganizować pracę w grupie i zdopingować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób wybitny zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość na temat wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych. |
Literatura podstawowa
- W. Breś, Nawożenie roślin ogrodniczych. Diagnostyka potrzeb nawozowych., Akademia Rolnicza, Poznań, 2002, II
- A. Domagała-Świątkiewicz, Najważniejsze nawożenie, Działkowiec, Warszawa, 2004
- J. Stojanowska, Opracowanie zaleceń nawozowych w ogrodnictwie, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
- M. Czekalski, Liściaste krzewy ozdobne, Wyd. PWRiL, Warszawa, 2006, II
- H. Chmiel, Uprawa roślin ozdobnych, Wyd. PWRiL, Warszawa, 2003, I
- W. Sady, Nawożenie warzyw polowych, Wyd. Plantpress sp.z.o.o., Kraków, 2003, I
Literatura dodatkowa
- E. Krzywy-Gawrońska, Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007, I