Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OS_2A_D01-oz_W01 | Posiada wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych.
Posiada wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasady pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy. Zna podstawowe metody kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OS_2A_W06 | Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_W03 | ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R2A_W04 | ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R2A_W05 | wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
Cel przedmiotu | C-1 | dostarczenie studentowi wiedzy o istniejących metodach i technikach analitycznych stosowanych w badaniach środowiska naturalnego i jego monitoringu. |
---|
C-2 | Przedstawienie studentom podstawowych problemów środowiskowych badań analitycznych tj.: wybór metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy |
C-3 | Przedstawienie studentom metod opracowania wyników analiz i ich statystyczna ocena |
Treści programowe | T-W-1 | podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej:
metody kalibracji w metodach instrumentalnych; ocena wyników analizy:
statystyczna interpretacja wyników |
---|
T-W-2 | wprowadzenie do metod spektroskopowych, spektroskopia, podział spektroskopii, spektrofotometria UV-VIS, prawa absorpcji aparatura, zastosowanie spektrofotometrii UV-VIS w analizie jakościowej i ilościowej. |
T-W-3 | spektrometria atomowa: podstawy teoretyczne, podstawy metody AAS, aparatura, analiza ilościowa metodą AAS, emisyjna spektrometria atomowa. |
T-W-4 | wprowadzenie do metod chromatograficznych: klasyfikacja metod chromatograficznych, podstawy teoretyczne procesu chromatograficznego, chromatografia gazowa, aparatura do chromatografii wybór parametrów analizy,. wysokosprawna chromatografia cieczowa, aparatura, analiza jakościowa i ilościowa, przykłady zastosowań GC, HPLC |
T-W-5 | elektrochemiczne metody analizy. istota metod elektroanalitycznych. Potencjometria, Konduktometria, polarografia |
T-A-1 | Podstawy obliczeń w analizie chemicznej,określanie objetości roztworów, sposoby wyrażania stężeń - zadania |
T-A-4 | Ocena wyników analizy, odrzucanie wyniku wątpliwego - zadania |
T-A-2 | metody kalibracji w metodach instrumentalnych: metodakrzywej wzorcowej, metoda dodatku wzorca, metoda roztworów ograniczonych, metoda wzorca wewnętrznego - zadania |
T-A-3 | Spektrofotometria UV-VIS - zadania
Absorpcyjna i Emisyjna Spektrometria Atomowa - zadania
Metody chromatograficzne - zadania |
T-L-1 | Oznaczanie stężenia wodorotlenku sodu i ocena czystości wody na podstawie pomiarów przewodności metodą miareczkowania konduktometrycznego |
T-L-2 | SPEKTROFOTOMETRIA. Oznaczanie stężenia jonów żelaza w postaci kompleksu z o-fenantroliną |
T-L-3 | Potencjometria - pomiar pH roztworów wodnych |
T-L-4 | Wyznaczanie stężenia roztworu poprzez pomiar współczynnika załamania światła i dyspersji roztworu.
Pomiar zawartości cukru w owocach metodą refrakrometryczną |
T-L-5 | Oznaczanie wybranych metali metodą Absorpcyjnej Spektrometii Atomowej |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
---|
M-2 | Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje) |
M-3 | Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczen laboratoryjnych, samoddzielne wykonanie obliczeń z zakresu instrumentalnej chemii analitycznej) |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdan z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych |
---|
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanych obliczeń z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zalicznie wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Posiada niedostateczną wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych.
Posiada niedostateczną wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu niedostatecznym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. |
3,0 | Posiada dostateczną wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych.
Posiada dostateczną wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dostatecznym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. |
3,5 | Posiada dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych.
Posiada dobrą wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dostatecznym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. |
4,0 | Posiada dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych.
Posiada dobrą wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dobrym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. |
4,5 | Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych.
Posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dobrym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. |
5,0 | Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych.
Posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu bardzo dobrym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. |