Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Hydrologia i gospodarowanie wodą:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrologia i gospodarowanie wodą
Specjalność Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,00,46zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,50,27zaliczenie
laboratoriaL2 10 0,50,27zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Meteorologia i klimatologia. Gleboznawstwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność oceny czynników wpływających na gospodarkę wodną, ocena znaczenia wody w środowisku przyrodniczym, możliwość zwiększenia małej retencji wodnej
C-2Umiejętność gospodarowania wodą w warunkach nadmiaru i niedoboru wód, ochroną przed zjawiskami ekstremalnymi (powodzie)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Źródła obowiązujacych aktów prawnych dot. gospodarki wodnej Prawo Wodne, Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Powodziowa, Dyrektywa Azotanowa.2
T-A-2Ocena potrzeb odwodnienia terenów nadmiernie uwligotnionych4
T-A-3Ocena potrzeb wodnych roślin w aspekcie potrzeb gromadzenia wody w zbiornikach2
T-A-4Obszary narażone na powodzie i susze2
10
laboratoria
T-L-1Pomiary prędkości przepływu3
T-L-2Pomiary stanów wód, przyrządy3
T-L-3Pomiary prędkości przepływu4
10
wykłady
T-W-1Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego, podstawowe pojęcia z hydrologi.1
T-W-2Mała retencja wodna-zbiornikowa, jeziorna, glebowa.1
T-W-3Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych1
T-W-4Dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych.1
T-W-5Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia.1
T-W-6Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych1
T-W-7Czynniki wpływające na potrzeby regulowania stosunków wodych w Polsce.1
T-W-8Wpływ zagospodarowania zlewni na zasoby wodne.1
T-W-9Ochrona przed powodzią.1
T-W-10Ochrona jakości i zasobów wód1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Praca z mapami, zlewnie, działy wodne, parametry zlewni3
A-A-3Przygotowanie do dwóch zaliczeń cząstkowych2
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć terenowych, literatura techniczna2
A-L-3Opracowanie wyników spostrzeżeń wodowskazowych3
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia końcowego10
A-W-3Konsultacje10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, prace terenowe z instrumentami pomiarowymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D01-rek_W01
Posiada wiedzę w zakresie obiegu wody w przyrodzie, metod pomiaru elementów hydrologii rzecznej, dobiera odpowiednie metody technicznej regulacji stosunków wodnych
OS_2A_W07R2A_W05, R2A_W06C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D01-rek_U01
Analizuje obieg wody w przyrodzie, oblicza zasoby wodne, ocenia czynniki wpływające na stosunki wodne środowiska przyrodniczego
OS_2A_U07R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09C-1, C-2T-W-1, T-W-3M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D01-rek_K01
ma świadomość ciągłego rozwoju hydrologii, relacji pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobem zagospodarowania zlewni ( zjawisk obiegu wody w przyrodzie), aktywnie uczestniczy w konsultacjach w zakresie priorytetów gospodarki wodnej
OS_2A_K03, OS_2A_K04R2A_K04, R2A_K05C-1T-W-1, T-W-5, T-W-8M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D01-rek_W01
Posiada wiedzę w zakresie obiegu wody w przyrodzie, metod pomiaru elementów hydrologii rzecznej, dobiera odpowiednie metody technicznej regulacji stosunków wodnych
2,0Student nie posiada wiedzy na temat obiegu i znaczenia wody w środowisku przyrodniczym
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o obiegu wody w hydrosferze i podstawowych metodach pomiaru elementów i zjawisk hydrologi
3,5Student posiada wiedzę na temat obiegu wody w hydrosferze, opisuje wody podziemne i powierzchniowe, posiada podstawową wiedze na temat metod regulacji stosunków wodnych wybranych gleb
4,0Student posiada wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, opisuje wody podziemne i powierzchniowe, pochodzenie i obieg, zna metody pomiarowe z zakresu hydrometrii, posiada wiedzę o skutecznych metodach technicznych regulacji stosunków powietrzo-wodnych podstawowych gleb regionu
4,5Student posiada rozszerzoną wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, opisuje wody podziemne i powierzchniowe, pochodzenie i obieg, umie zastosować metody z hydrometrii w praktyce, posiada rozszerzoną wiedzę o skutecznych metodach technicznych regulacji stosunków powietzno-wodnych gleb, o zasadach gospodarki wodnej Polski,
5,0Student posiada pełną wiedzę o wodzie w hydrosferze, opisuje i analizuje procesy obiegu i wystepujące zjawiska związane z wodami powierzchniowymi i podziemnymi, sprawnie stosuje metody pomiarowe z hydrometrii, dobiera skuteczne metody regulacji stosunków wodnych w zlewniach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D01-rek_U01
Analizuje obieg wody w przyrodzie, oblicza zasoby wodne, ocenia czynniki wpływające na stosunki wodne środowiska przyrodniczego
2,0Student nie umie analizować obiegu wody w przyrodzie, nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do obliczania bilansów i oceny czynników decydujących o stosunkach wodnych w środowisku
3,0Student w ograniczonym stopniu analizuje obieg wody w hydrosferze, stosuje proste zasady oblicznia bilansu wód i umie ocenić podstawowe czynniki wpływające na stosunki wodne w środowisku
3,5Student analizuje obieg wody w przyrodzie w zakresie wód powierzchniowych i podziemnych, umie obliczyć zasoby wodne w zlewni, ocenia czynniki antropogeniczne wpływające na stosunki wodne w małych zlewniach rolniczych
4,0Student analizuje obieg wody w hydrosferze, umie obliczać zasoby wodne w wybranych zlewniach, oblicza zasoby wodne zlewni, umie omówić i ocenić stosunki wodne dla wybranych zlewni rzecznych
4,5Student w stopniu rozszerzonym umie omówic i analizować obieg wody w hydrosferze, oblicza i analizuje zasoby wodne wybranych zlewni, sprawnie ocenia i umie omówić czynniki wpływające na stosunki wodne w zróżnicowanych warunkach przyrodniczych
5,0Student w stopniu rozszerzonym analizuje i omawia obieg wody w hydrosferze, umiejętnie stosuje poznane metody bilansowania zasobów wodnych zlewni, analizuje i ocenia wszystkie czynniki wpływające na stosunki wodne w środowisku przyrodniczym i umie wybrać odpowiednie metody ich regulacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D01-rek_K01
ma świadomość ciągłego rozwoju hydrologii, relacji pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobem zagospodarowania zlewni ( zjawisk obiegu wody w przyrodzie), aktywnie uczestniczy w konsultacjach w zakresie priorytetów gospodarki wodnej
2,0Student nie ma świadomości relacji zachodzących pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobem zagospodarowania zlewni, nie rozumie obiegu wody w środowisku przyrodniczym
3,0Student ma ograniczoną swiadomość relacji: środowisko a sposób zagospodarowania zlewni na obieg wody, uczestniczy w konsultacjach społecznych w zakresie gospodarki wodnej regionu
3,5Student ma świadomość ważności zagadnień gospodarki wodą na środowisko i relacji zachodzących pomiędzy środowiskiem wodnym i sposobami zagospodarowania zlewni, uczestniczy aktywnie w konsultacjach społecznych związanych z gospodarką wodą regionu
4,0Student ma świadomość ciągłego rozwoju hydrologii i relacji zachodzących w środowisku przyrodniczym, ważności właściwych relacji między hydrosferą a zagospodarowaniem zlewni, aktywnie uczestniczy w pracach nad tworzeniem zasad gospodarowania wodą w regionie
4,5Student w sposób przedsiębiorczy myśli i jest otwarty na działanie innych w zakresie gospodarką wodą w środowisku anturalnym, ma świadomość wpływu stosowanych rozwiązań w zagospodarowaniu zlewni na obieg wody, jest aktywny w wszystkich działaniach w zakresie określania priorytetów gospodarki wodnej e regionie
5,0Student ma świadomość zachodzących ciągłych zmian w hudrosferze, ważności zagadnień wodnych w środowisku przyrodniczym i zachodzących relacji pomiędzy zagospodarowaniem zlewni a środwiskiem przyrodniczym -zasobami wodnymi, świadomie i aktywnie uczestniczy w wszystkich działaniach dotyczących spraw gospodarowania wodą w skali regionu i kraju

Literatura podstawowa

  1. Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 1999, III poprawione
  2. Ciepielowski A., Podstawy gospodarowania wodą, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
  3. Chełmicki W., Woda - zasoby, degradacja, ochrona, Uniwersytet Jagieloński, Kraków, 1997
  4. Praca zb. red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, MRiRW, IMUZ Falenty, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Pływaczyk A., Kowalczyk T., Gospodarowanie wodą w krajobrazie, UP Wrocław, Wrocław, 2007
  2. Szpindor A., Piotrowski J., Gospodarka wodna, PWN, Warszawa, 1986
  3. Czasopisma Techniczne: Gospodarka Wodna, NOT, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Źródła obowiązujacych aktów prawnych dot. gospodarki wodnej Prawo Wodne, Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Powodziowa, Dyrektywa Azotanowa.2
T-A-2Ocena potrzeb odwodnienia terenów nadmiernie uwligotnionych4
T-A-3Ocena potrzeb wodnych roślin w aspekcie potrzeb gromadzenia wody w zbiornikach2
T-A-4Obszary narażone na powodzie i susze2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary prędkości przepływu3
T-L-2Pomiary stanów wód, przyrządy3
T-L-3Pomiary prędkości przepływu4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego, podstawowe pojęcia z hydrologi.1
T-W-2Mała retencja wodna-zbiornikowa, jeziorna, glebowa.1
T-W-3Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych1
T-W-4Dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych.1
T-W-5Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia.1
T-W-6Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych1
T-W-7Czynniki wpływające na potrzeby regulowania stosunków wodych w Polsce.1
T-W-8Wpływ zagospodarowania zlewni na zasoby wodne.1
T-W-9Ochrona przed powodzią.1
T-W-10Ochrona jakości i zasobów wód1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Praca z mapami, zlewnie, działy wodne, parametry zlewni3
A-A-3Przygotowanie do dwóch zaliczeń cząstkowych2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć terenowych, literatura techniczna2
A-L-3Opracowanie wyników spostrzeżeń wodowskazowych3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia końcowego10
A-W-3Konsultacje10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D01-rek_W01Posiada wiedzę w zakresie obiegu wody w przyrodzie, metod pomiaru elementów hydrologii rzecznej, dobiera odpowiednie metody technicznej regulacji stosunków wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny czynników wpływających na gospodarkę wodną, ocena znaczenia wody w środowisku przyrodniczym, możliwość zwiększenia małej retencji wodnej
Treści programoweT-W-1Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego, podstawowe pojęcia z hydrologi.
T-W-2Mała retencja wodna-zbiornikowa, jeziorna, glebowa.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, prace terenowe z instrumentami pomiarowymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat obiegu i znaczenia wody w środowisku przyrodniczym
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o obiegu wody w hydrosferze i podstawowych metodach pomiaru elementów i zjawisk hydrologi
3,5Student posiada wiedzę na temat obiegu wody w hydrosferze, opisuje wody podziemne i powierzchniowe, posiada podstawową wiedze na temat metod regulacji stosunków wodnych wybranych gleb
4,0Student posiada wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, opisuje wody podziemne i powierzchniowe, pochodzenie i obieg, zna metody pomiarowe z zakresu hydrometrii, posiada wiedzę o skutecznych metodach technicznych regulacji stosunków powietrzo-wodnych podstawowych gleb regionu
4,5Student posiada rozszerzoną wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, opisuje wody podziemne i powierzchniowe, pochodzenie i obieg, umie zastosować metody z hydrometrii w praktyce, posiada rozszerzoną wiedzę o skutecznych metodach technicznych regulacji stosunków powietzno-wodnych gleb, o zasadach gospodarki wodnej Polski,
5,0Student posiada pełną wiedzę o wodzie w hydrosferze, opisuje i analizuje procesy obiegu i wystepujące zjawiska związane z wodami powierzchniowymi i podziemnymi, sprawnie stosuje metody pomiarowe z hydrometrii, dobiera skuteczne metody regulacji stosunków wodnych w zlewniach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D01-rek_U01Analizuje obieg wody w przyrodzie, oblicza zasoby wodne, ocenia czynniki wpływające na stosunki wodne środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny czynników wpływających na gospodarkę wodną, ocena znaczenia wody w środowisku przyrodniczym, możliwość zwiększenia małej retencji wodnej
C-2Umiejętność gospodarowania wodą w warunkach nadmiaru i niedoboru wód, ochroną przed zjawiskami ekstremalnymi (powodzie)
Treści programoweT-W-1Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego, podstawowe pojęcia z hydrologi.
T-W-3Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, prace terenowe z instrumentami pomiarowymi
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować obiegu wody w przyrodzie, nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do obliczania bilansów i oceny czynników decydujących o stosunkach wodnych w środowisku
3,0Student w ograniczonym stopniu analizuje obieg wody w hydrosferze, stosuje proste zasady oblicznia bilansu wód i umie ocenić podstawowe czynniki wpływające na stosunki wodne w środowisku
3,5Student analizuje obieg wody w przyrodzie w zakresie wód powierzchniowych i podziemnych, umie obliczyć zasoby wodne w zlewni, ocenia czynniki antropogeniczne wpływające na stosunki wodne w małych zlewniach rolniczych
4,0Student analizuje obieg wody w hydrosferze, umie obliczać zasoby wodne w wybranych zlewniach, oblicza zasoby wodne zlewni, umie omówić i ocenić stosunki wodne dla wybranych zlewni rzecznych
4,5Student w stopniu rozszerzonym umie omówic i analizować obieg wody w hydrosferze, oblicza i analizuje zasoby wodne wybranych zlewni, sprawnie ocenia i umie omówić czynniki wpływające na stosunki wodne w zróżnicowanych warunkach przyrodniczych
5,0Student w stopniu rozszerzonym analizuje i omawia obieg wody w hydrosferze, umiejętnie stosuje poznane metody bilansowania zasobów wodnych zlewni, analizuje i ocenia wszystkie czynniki wpływające na stosunki wodne w środowisku przyrodniczym i umie wybrać odpowiednie metody ich regulacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D01-rek_K01ma świadomość ciągłego rozwoju hydrologii, relacji pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobem zagospodarowania zlewni ( zjawisk obiegu wody w przyrodzie), aktywnie uczestniczy w konsultacjach w zakresie priorytetów gospodarki wodnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K03Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych, kulturowych i utylitarnych. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny czynników wpływających na gospodarkę wodną, ocena znaczenia wody w środowisku przyrodniczym, możliwość zwiększenia małej retencji wodnej
Treści programoweT-W-1Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego, podstawowe pojęcia z hydrologi.
T-W-5Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia.
T-W-8Wpływ zagospodarowania zlewni na zasoby wodne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, prace terenowe z instrumentami pomiarowymi
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości relacji zachodzących pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobem zagospodarowania zlewni, nie rozumie obiegu wody w środowisku przyrodniczym
3,0Student ma ograniczoną swiadomość relacji: środowisko a sposób zagospodarowania zlewni na obieg wody, uczestniczy w konsultacjach społecznych w zakresie gospodarki wodnej regionu
3,5Student ma świadomość ważności zagadnień gospodarki wodą na środowisko i relacji zachodzących pomiędzy środowiskiem wodnym i sposobami zagospodarowania zlewni, uczestniczy aktywnie w konsultacjach społecznych związanych z gospodarką wodą regionu
4,0Student ma świadomość ciągłego rozwoju hydrologii i relacji zachodzących w środowisku przyrodniczym, ważności właściwych relacji między hydrosferą a zagospodarowaniem zlewni, aktywnie uczestniczy w pracach nad tworzeniem zasad gospodarowania wodą w regionie
4,5Student w sposób przedsiębiorczy myśli i jest otwarty na działanie innych w zakresie gospodarką wodą w środowisku anturalnym, ma świadomość wpływu stosowanych rozwiązań w zagospodarowaniu zlewni na obieg wody, jest aktywny w wszystkich działaniach w zakresie określania priorytetów gospodarki wodnej e regionie
5,0Student ma świadomość zachodzących ciągłych zmian w hudrosferze, ważności zagadnień wodnych w środowisku przyrodniczym i zachodzących relacji pomiędzy zagospodarowaniem zlewni a środwiskiem przyrodniczym -zasobami wodnymi, świadomie i aktywnie uczestniczy w wszystkich działaniach dotyczących spraw gospodarowania wodą w skali regionu i kraju