Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie i rewaloryzacja krajobrazu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie i rewaloryzacja krajobrazu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Urszula Banaś-Stankiewicz <Urszula.Banas-Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 1,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 1,00,29zaliczenie
wykładyW1 20 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekologii i geografii fizycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy o genezie i zróżnicowaniu krajobrazów Polski.
C-2Poznanie czynników abiotycznych, biotycznych i antropogenicznych warunkujących rozwój i funkcjonowanie krajobrazów różnych typów.
C-3Poznanie specyfiki ekologicznej różnych typów krajobrazu w kontekście ich użytkowania i ochrony.
C-4Nabycie umiejętności stosowania metod inwentaryzacji i waloryzacji elementów krajobrazowych w procesie planistycznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczenie celów i zakresu studiów krajobrazowych. Przegląd materiałów źródłowych2
T-A-2Analiza czynników fizjograficznych: budowa geologiczna, geomorfologia, hydrologia, użytkowanie terenu.4
T-A-3Powiązania ekologiczne w krajobrazie chronionym. Procesy ekologiczne, obieg wody i pierwiastków.2
T-A-4Szata roślinna w krajobrazie i jej rola indykacyjna.2
T-A-5Budowa modelu funkcjonalnego wybranego fragmentu krajobrazu.2
T-A-6Waloryzacja jakościowa i przestrzenna. Kryteria waloryzacji ekotopów.2
T-A-7Projekt ochrony elementów przyrodniczych w krajobrazie młodoglacjalnym.2
T-A-8Analiza konfliktów funkcji. Koncepcja programowa użytkowania obszaru.2
T-A-9Metody ograniczania skutków różnych form użytkowania. Strefowanie funkcji.2
20
laboratoria
T-L-1Terenowe metody inwentaryzacji i oceny elementów składowych krajobrazu.4
T-L-2Program użytkowania obszaru studialnego. Ocena skutków realizacji zamierzeń projektowych.4
T-L-3Opracowanie syntetyczne studium kształtowania krajobrazui.2
10
wykłady
T-W-1Krajobraz - pojęcia ogólne, klasyfikacja. Fizjograficzne podstawy podstawy rozwoju krajobrazów Polski północno-zachodniej.2
T-W-2Procesy modyfikujące krajobraz pierwotny: erozja, akumulacja, sukcesja ekologiczna, modyfikujący wpływ człowieka.2
T-W-3Woda w krajobrazie. Ekologiczne podstawy rozwoju, ochrony i kształtowania ekosystemów mokradłowych.2
T-W-4Metody inwentaryzacji elementów składowych krajobrazu, analiza powiązań pomiędzy jednostkami elementarnymi - ekotopami.2
T-W-5Ekologiczne podstawy funkcjonowania jako podstawa kształtowania krajobrazów naturalnych.2
T-W-6Funkcjonowanie krajobazu rolniczego, rola siedlisk marginalnych.2
T-W-7Specyfika ekologiczna terenów turystycznych, sportowych i rekreacyjnych.2
T-W-8Kształtowanie i rewaloryzacja krajobrazu miejskiego, cechy terenów zurbanizowanych, obieg materii i energii.2
T-W-9Krajobraz przemysłowy. Ekologiczne podstawy rekultywacji terenów zdegradowanych.2
T-W-10Tematyka krajobrazowa w planowaniu przestrzennym. Opracowania ekofizjograficzne.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie projektu8
A-A-3konsultacje2
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie prezentacji10
A-L-3studiowanie literatury6
A-L-4konsultacje4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie do sprawdzianu pisemnego6
A-W-3konsultacje4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład nformacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4przygotowanie prezentacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonania zadań projektowych
S-3Ocena formująca: bieżąca ocena realizacji zadań zespołowych
S-4Ocena podsumowująca: ocena prezentacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C03_W01
Ma wiedzę o zróżnicowaniu, swoistości ekologicznej i funkcjonowaniu różnych typów krajobrazów oraz relacjach pomiędzy czynnikami abiotycznymi, biotycznymi i gospodarką człowieka.
OS_2A_W09R2A_W06, R2A_W07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7M-1, M-3S-1
OS_2A_C03_W02
Ma wiedzę na temat antropogenicznego przekształcenia krajobrazu na podstawie parametrów fizyko-chemicznych i biologicznych.
OS_2A_W08R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07C-2T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C03_U01
Potrafi gromadzić, syntetyzować i interpretować dane przyrodnicze stanowiące podstawę decyzji planistycznych.
OS_2A_U07R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09C-4T-W-4, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C03_K01
Potrafi identyfikować zagrożenia i podejmować prawidłowe decyzje planistyczne w zakresie elementów kulturowych i estetycznych krajobrazu.
OS_2A_K03R2A_K04C-2T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-L-2, T-L-3M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C03_W01
Ma wiedzę o zróżnicowaniu, swoistości ekologicznej i funkcjonowaniu różnych typów krajobrazów oraz relacjach pomiędzy czynnikami abiotycznymi, biotycznymi i gospodarką człowieka.
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
OS_2A_C03_W02
Ma wiedzę na temat antropogenicznego przekształcenia krajobrazu na podstawie parametrów fizyko-chemicznych i biologicznych.
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C03_U01
Potrafi gromadzić, syntetyzować i interpretować dane przyrodnicze stanowiące podstawę decyzji planistycznych.
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0potrafi zestawić dane planistyczne, nie potrafi ich zinterpretować nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
3,5potrafi pozyskać i zestawić dane planistyczne i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski
4,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane planistyczne, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je częściowo do przyjęcia standardowych rozwiązań projektowych, ogólnie ocenić ich skutki
4,5potrafi pozyskać, zestawić i zinterpretować dane planistyczne, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni do przyjęcia standardowych rozwiązań projektowych, szczegółowo ocenić ich skutki
5,0potrafi pozyskać, zestawić i zinterpretować dane planistyczne, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni do przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań projektowych, szczegółowo ocenić ich skutki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C03_K01
Potrafi identyfikować zagrożenia i podejmować prawidłowe decyzje planistyczne w zakresie elementów kulturowych i estetycznych krajobrazu.
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0potrafi zestawić dane planistyczne, nie potrafi ich zinterpretować nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
3,5potrafi pozyskać i zestawić dane planistyczne i ogólnie określić rzeczywiste i potencjalne zagrożenia, wyciągnąć prawidłowe wnioski
4,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane planistyczne, określić rzeczywiste i potencjalne zagrożenia, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je częściowo do przyjęcia standardowych rozwiązań projektowych
4,5potrafi pozyskać, zestawić i zinterpretować dane planistyczne, określić rzeczywiste i potencjalne zagrożenia, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni do przyjęcia standardowych rozwiązań projektowych
5,0potrafi pozyskać, zestawić i zinterpretować dane planistyczne, określić rzeczywiste i potencjalne zagrożenia, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni do przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań projektowych, szczegółowo ocenić ich skutki

Literatura podstawowa

  1. Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu., PWN, Warszawa, 1996
  2. Pawlaczyk P., Jermaczek A., Poradnik lokalnej ochrony przyrody., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2009
  3. Richling A. (red.), Metody szczegółowych badań geografii fizycznej., PWN, Warszawa., 1993

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczenie celów i zakresu studiów krajobrazowych. Przegląd materiałów źródłowych2
T-A-2Analiza czynników fizjograficznych: budowa geologiczna, geomorfologia, hydrologia, użytkowanie terenu.4
T-A-3Powiązania ekologiczne w krajobrazie chronionym. Procesy ekologiczne, obieg wody i pierwiastków.2
T-A-4Szata roślinna w krajobrazie i jej rola indykacyjna.2
T-A-5Budowa modelu funkcjonalnego wybranego fragmentu krajobrazu.2
T-A-6Waloryzacja jakościowa i przestrzenna. Kryteria waloryzacji ekotopów.2
T-A-7Projekt ochrony elementów przyrodniczych w krajobrazie młodoglacjalnym.2
T-A-8Analiza konfliktów funkcji. Koncepcja programowa użytkowania obszaru.2
T-A-9Metody ograniczania skutków różnych form użytkowania. Strefowanie funkcji.2
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Terenowe metody inwentaryzacji i oceny elementów składowych krajobrazu.4
T-L-2Program użytkowania obszaru studialnego. Ocena skutków realizacji zamierzeń projektowych.4
T-L-3Opracowanie syntetyczne studium kształtowania krajobrazui.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Krajobraz - pojęcia ogólne, klasyfikacja. Fizjograficzne podstawy podstawy rozwoju krajobrazów Polski północno-zachodniej.2
T-W-2Procesy modyfikujące krajobraz pierwotny: erozja, akumulacja, sukcesja ekologiczna, modyfikujący wpływ człowieka.2
T-W-3Woda w krajobrazie. Ekologiczne podstawy rozwoju, ochrony i kształtowania ekosystemów mokradłowych.2
T-W-4Metody inwentaryzacji elementów składowych krajobrazu, analiza powiązań pomiędzy jednostkami elementarnymi - ekotopami.2
T-W-5Ekologiczne podstawy funkcjonowania jako podstawa kształtowania krajobrazów naturalnych.2
T-W-6Funkcjonowanie krajobazu rolniczego, rola siedlisk marginalnych.2
T-W-7Specyfika ekologiczna terenów turystycznych, sportowych i rekreacyjnych.2
T-W-8Kształtowanie i rewaloryzacja krajobrazu miejskiego, cechy terenów zurbanizowanych, obieg materii i energii.2
T-W-9Krajobraz przemysłowy. Ekologiczne podstawy rekultywacji terenów zdegradowanych.2
T-W-10Tematyka krajobrazowa w planowaniu przestrzennym. Opracowania ekofizjograficzne.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie projektu8
A-A-3konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie prezentacji10
A-L-3studiowanie literatury6
A-L-4konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie do sprawdzianu pisemnego6
A-W-3konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C03_W01Ma wiedzę o zróżnicowaniu, swoistości ekologicznej i funkcjonowaniu różnych typów krajobrazów oraz relacjach pomiędzy czynnikami abiotycznymi, biotycznymi i gospodarką człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W09Ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o genezie i zróżnicowaniu krajobrazów Polski.
Treści programoweT-W-1Krajobraz - pojęcia ogólne, klasyfikacja. Fizjograficzne podstawy podstawy rozwoju krajobrazów Polski północno-zachodniej.
T-W-3Woda w krajobrazie. Ekologiczne podstawy rozwoju, ochrony i kształtowania ekosystemów mokradłowych.
T-W-5Ekologiczne podstawy funkcjonowania jako podstawa kształtowania krajobrazów naturalnych.
T-W-7Specyfika ekologiczna terenów turystycznych, sportowych i rekreacyjnych.
Metody nauczaniaM-1wykład nformacyjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C03_W02Ma wiedzę na temat antropogenicznego przekształcenia krajobrazu na podstawie parametrów fizyko-chemicznych i biologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach. Potrafi interpretować i oceniać zmiany środowiska wykorzystując znane metody i techniki inżynierskie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-2Poznanie czynników abiotycznych, biotycznych i antropogenicznych warunkujących rozwój i funkcjonowanie krajobrazów różnych typów.
Treści programoweT-W-2Procesy modyfikujące krajobraz pierwotny: erozja, akumulacja, sukcesja ekologiczna, modyfikujący wpływ człowieka.
T-W-6Funkcjonowanie krajobazu rolniczego, rola siedlisk marginalnych.
T-W-8Kształtowanie i rewaloryzacja krajobrazu miejskiego, cechy terenów zurbanizowanych, obieg materii i energii.
T-W-9Krajobraz przemysłowy. Ekologiczne podstawy rekultywacji terenów zdegradowanych.
Metody nauczaniaM-1wykład nformacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C03_U01Potrafi gromadzić, syntetyzować i interpretować dane przyrodnicze stanowiące podstawę decyzji planistycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności stosowania metod inwentaryzacji i waloryzacji elementów krajobrazowych w procesie planistycznym.
Treści programoweT-W-4Metody inwentaryzacji elementów składowych krajobrazu, analiza powiązań pomiędzy jednostkami elementarnymi - ekotopami.
T-W-10Tematyka krajobrazowa w planowaniu przestrzennym. Opracowania ekofizjograficzne.
T-A-1Wyznaczenie celów i zakresu studiów krajobrazowych. Przegląd materiałów źródłowych
T-A-2Analiza czynników fizjograficznych: budowa geologiczna, geomorfologia, hydrologia, użytkowanie terenu.
T-A-3Powiązania ekologiczne w krajobrazie chronionym. Procesy ekologiczne, obieg wody i pierwiastków.
T-A-4Szata roślinna w krajobrazie i jej rola indykacyjna.
T-L-1Terenowe metody inwentaryzacji i oceny elementów składowych krajobrazu.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wykonania zadań projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0potrafi zestawić dane planistyczne, nie potrafi ich zinterpretować nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
3,5potrafi pozyskać i zestawić dane planistyczne i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski
4,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane planistyczne, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je częściowo do przyjęcia standardowych rozwiązań projektowych, ogólnie ocenić ich skutki
4,5potrafi pozyskać, zestawić i zinterpretować dane planistyczne, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni do przyjęcia standardowych rozwiązań projektowych, szczegółowo ocenić ich skutki
5,0potrafi pozyskać, zestawić i zinterpretować dane planistyczne, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni do przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań projektowych, szczegółowo ocenić ich skutki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C03_K01Potrafi identyfikować zagrożenia i podejmować prawidłowe decyzje planistyczne w zakresie elementów kulturowych i estetycznych krajobrazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K03Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych, kulturowych i utylitarnych. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Poznanie czynników abiotycznych, biotycznych i antropogenicznych warunkujących rozwój i funkcjonowanie krajobrazów różnych typów.
Treści programoweT-A-5Budowa modelu funkcjonalnego wybranego fragmentu krajobrazu.
T-A-6Waloryzacja jakościowa i przestrzenna. Kryteria waloryzacji ekotopów.
T-A-7Projekt ochrony elementów przyrodniczych w krajobrazie młodoglacjalnym.
T-A-8Analiza konfliktów funkcji. Koncepcja programowa użytkowania obszaru.
T-A-9Metody ograniczania skutków różnych form użytkowania. Strefowanie funkcji.
T-L-2Program użytkowania obszaru studialnego. Ocena skutków realizacji zamierzeń projektowych.
T-L-3Opracowanie syntetyczne studium kształtowania krajobrazui.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wykonania zadań projektowych
S-3Ocena formująca: bieżąca ocena realizacji zadań zespołowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0potrafi zestawić dane planistyczne, nie potrafi ich zinterpretować nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
3,5potrafi pozyskać i zestawić dane planistyczne i ogólnie określić rzeczywiste i potencjalne zagrożenia, wyciągnąć prawidłowe wnioski
4,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane planistyczne, określić rzeczywiste i potencjalne zagrożenia, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je częściowo do przyjęcia standardowych rozwiązań projektowych
4,5potrafi pozyskać, zestawić i zinterpretować dane planistyczne, określić rzeczywiste i potencjalne zagrożenia, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni do przyjęcia standardowych rozwiązań projektowych
5,0potrafi pozyskać, zestawić i zinterpretować dane planistyczne, określić rzeczywiste i potencjalne zagrożenia, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni do przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań projektowych, szczegółowo ocenić ich skutki