Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Ekologiczne funkcje użytków zielonych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologiczne funkcje użytków zielonych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW2 20 2,00,67egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość ekosystemów łąkowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Funkcje użytków zielonych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Charakterystyka grup roślin użytków zielonych z różnym przeznaczeniem. Rozpoznawanie specyficznych gatunków traw, ziół i roślin motylkowatych. Opracowanie projektu użytku zielonego o określinej funkcji ekologicznej.10
10
wykłady
T-W-1Waloryzacja użytków zielonych według warunków siedliskowych i ich funkcji. Rola użytków zielonych w ochronie gleb przed erozją, kształtowaniu mikroklimatu i migracji biogenów. Przydatność roślinności użytków zielonych do rekultywacji terenów trudnych i zdegradowanych. Poprawa struktury i żyzności gleby przez roślinność trwałych użytków zielonych. Rola roślin użytków zielonych w kształtowaniu krajobrazu, zielarstwie i bukieciarstwie.20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Konsultacje.5
A-L-3Studiowanie literatury.5
A-L-4Przygotowanie projektu.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Studiowanie literatury10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia15
A-W-5przygotowanie się do dyskusji na zajęciach10
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C06_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu kompleksowego działania czynników siedliskowych oraz ekologicznej roli użytków zielonych w środowiskach Przyrodniczym, rolniczym i zurbanizowanym.
OS_2A_W08, OS_2A_W09R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W07C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C06_U01
Potrafi samodzielnie opracowywać projekty i technologie użytków zielonych pełniących różne funkcje oraz dokonywać inwentaryzacji obiektó łąkarskich.
OS_2A_U07, OS_2A_U08R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C06_K01
W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu ochrony środowiska oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki zaplanowanych działań na użytkach zielonych.
OS_2A_K04, OS_2A_K05R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C06_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu kompleksowego działania czynników siedliskowych oraz ekologicznej roli użytków zielonych w środowiskach Przyrodniczym, rolniczym i zurbanizowanym.
2,0Nie ma wiesdy z zakresu funkcji użytków zielonych.
3,0Ma ogólną wiesdę z zakresu funkcji użytków zielonych.
3,5Ma rozszerzoną wiesdę z zakresu funkcji użytków zielonych.
4,0Ma wiesdę z zakresu specyfiki morfologicznej i fitochemicznej roślin w kontekście funkcji użytków zielonych.
4,5Ma wiesdę z zakresu organizacji użytków zielonych o określonej funkcji ekologicznej.
5,0Ma wiesdę z zakresu interpretacji funkcji i ekologicznego wykorzystania użytków zielonych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C06_U01
Potrafi samodzielnie opracowywać projekty i technologie użytków zielonych pełniących różne funkcje oraz dokonywać inwentaryzacji obiektó łąkarskich.
2,0Nie potrafi samodzielnie określić funkcji użytków zielonych.
3,0Potrafi samodzielnie określić funkcji użytków zielonych.
3,5Potrafi samodzielnie określić i zinterpretować funkcje użytków zielonych.
4,0Potrafi opracować projekt użytku zielonego o określonej funkcji.
4,5Potrafi opracować projekt użytku zielonego i wdrożyć go do praktyki.
5,0Potrafi opracować projekt użytku zielonego i argumentować jego walory użytkowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C06_K01
W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu ochrony środowiska oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki zaplanowanych działań na użytkach zielonych.
2,0Brak zainteresowania studenta funkcjami użytków zielonych.
3,0Student ogólnie interesuje się pozaprodukcyjną rolą użytków zielonych.
3,5Student wykazuje wiedzę przy waloryzacji użytków zielonych względem ich funkcji.
4,0Student wykazuje rolę użytków zielonych jako ważnych elementów środowiska przyrodniczego.
4,5Student wykorzystuje wiedzę zakresu szaty roślinnej użytków zielonych do wykształcania wrażliwości społecznych względem ochrony środowiska.
5,0Student włancza się w struktury społeczne działające na rzecz ekologicznej funkcji użytków zielonych.

Literatura podstawowa

  1. Grzegorczyk S., Grabowski K., Benedycki S., Łąkoznawstwo, ART Olsztyn, Olsztyn, 1998
  2. Frey L., Polska księga traw, IB im. W. Szafera PAN, Kraków, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Falkowski J., Kukułka I., Kozłowski S., Właściwości biologiczne roślin łąkowych., AR w Poznaniu, Poznań, 1994
  2. Falkowski J., Kukułka I., Kozłowski S., Właściwości chemiczne roślin łąkowych, AR w Poznaniu, Poznań, 1990

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyka grup roślin użytków zielonych z różnym przeznaczeniem. Rozpoznawanie specyficznych gatunków traw, ziół i roślin motylkowatych. Opracowanie projektu użytku zielonego o określinej funkcji ekologicznej.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Waloryzacja użytków zielonych według warunków siedliskowych i ich funkcji. Rola użytków zielonych w ochronie gleb przed erozją, kształtowaniu mikroklimatu i migracji biogenów. Przydatność roślinności użytków zielonych do rekultywacji terenów trudnych i zdegradowanych. Poprawa struktury i żyzności gleby przez roślinność trwałych użytków zielonych. Rola roślin użytków zielonych w kształtowaniu krajobrazu, zielarstwie i bukieciarstwie.20
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Konsultacje.5
A-L-3Studiowanie literatury.5
A-L-4Przygotowanie projektu.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Studiowanie literatury10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia15
A-W-5przygotowanie się do dyskusji na zajęciach10
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C06_W01Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu kompleksowego działania czynników siedliskowych oraz ekologicznej roli użytków zielonych w środowiskach Przyrodniczym, rolniczym i zurbanizowanym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach. Potrafi interpretować i oceniać zmiany środowiska wykorzystując znane metody i techniki inżynierskie.
OS_2A_W09Ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Funkcje użytków zielonych.
Treści programoweT-W-1Waloryzacja użytków zielonych według warunków siedliskowych i ich funkcji. Rola użytków zielonych w ochronie gleb przed erozją, kształtowaniu mikroklimatu i migracji biogenów. Przydatność roślinności użytków zielonych do rekultywacji terenów trudnych i zdegradowanych. Poprawa struktury i żyzności gleby przez roślinność trwałych użytków zielonych. Rola roślin użytków zielonych w kształtowaniu krajobrazu, zielarstwie i bukieciarstwie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiesdy z zakresu funkcji użytków zielonych.
3,0Ma ogólną wiesdę z zakresu funkcji użytków zielonych.
3,5Ma rozszerzoną wiesdę z zakresu funkcji użytków zielonych.
4,0Ma wiesdę z zakresu specyfiki morfologicznej i fitochemicznej roślin w kontekście funkcji użytków zielonych.
4,5Ma wiesdę z zakresu organizacji użytków zielonych o określonej funkcji ekologicznej.
5,0Ma wiesdę z zakresu interpretacji funkcji i ekologicznego wykorzystania użytków zielonych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C06_U01Potrafi samodzielnie opracowywać projekty i technologie użytków zielonych pełniących różne funkcje oraz dokonywać inwentaryzacji obiektó łąkarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
OS_2A_U08Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona środowiska lub nauk pokrewnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnych źródeł informacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Funkcje użytków zielonych.
Treści programoweT-W-1Waloryzacja użytków zielonych według warunków siedliskowych i ich funkcji. Rola użytków zielonych w ochronie gleb przed erozją, kształtowaniu mikroklimatu i migracji biogenów. Przydatność roślinności użytków zielonych do rekultywacji terenów trudnych i zdegradowanych. Poprawa struktury i żyzności gleby przez roślinność trwałych użytków zielonych. Rola roślin użytków zielonych w kształtowaniu krajobrazu, zielarstwie i bukieciarstwie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi samodzielnie określić funkcji użytków zielonych.
3,0Potrafi samodzielnie określić funkcji użytków zielonych.
3,5Potrafi samodzielnie określić i zinterpretować funkcje użytków zielonych.
4,0Potrafi opracować projekt użytku zielonego o określonej funkcji.
4,5Potrafi opracować projekt użytku zielonego i wdrożyć go do praktyki.
5,0Potrafi opracować projekt użytku zielonego i argumentować jego walory użytkowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C06_K01W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu ochrony środowiska oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki zaplanowanych działań na użytkach zielonych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Funkcje użytków zielonych.
Treści programoweT-W-1Waloryzacja użytków zielonych według warunków siedliskowych i ich funkcji. Rola użytków zielonych w ochronie gleb przed erozją, kształtowaniu mikroklimatu i migracji biogenów. Przydatność roślinności użytków zielonych do rekultywacji terenów trudnych i zdegradowanych. Poprawa struktury i żyzności gleby przez roślinność trwałych użytków zielonych. Rola roślin użytków zielonych w kształtowaniu krajobrazu, zielarstwie i bukieciarstwie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zainteresowania studenta funkcjami użytków zielonych.
3,0Student ogólnie interesuje się pozaprodukcyjną rolą użytków zielonych.
3,5Student wykazuje wiedzę przy waloryzacji użytków zielonych względem ich funkcji.
4,0Student wykazuje rolę użytków zielonych jako ważnych elementów środowiska przyrodniczego.
4,5Student wykorzystuje wiedzę zakresu szaty roślinnej użytków zielonych do wykształcania wrażliwości społecznych względem ochrony środowiska.
5,0Student włancza się w struktury społeczne działające na rzecz ekologicznej funkcji użytków zielonych.