Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ochrona przyrody
Sylabus przedmiotu Metody planowania ochrony przyrody w obiektach o różnych kategoriach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody planowania ochrony przyrody w obiektach o różnych kategoriach | ||
Specjalność | Ochrona przyrody | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu ochrony przyrody, ekologii i systematyki organizmów żywych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość procedur prawnych, uwarunkowań przyrodniczych i organizacyjnych planowania ochrony przyrody w obiektach różnej kategorii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wybrane zagadnienia planowania ochrony w obiektach przestrzennych. | 2 |
T-A-2 | Analiza przykładowych opracowań planistycznych - rezerwaty przyrody | 2 |
T-A-3 | Planowanie i realizacja ochrony w różnych działach gospodarki: rolnictwo, rybactwo, myślistwo. | 2 |
T-A-4 | Metody aktywnej ochrony organizmów z różnych grup systematycznych. | 2 |
T-A-5 | Planowanie ochrony przyrody na terenach zurbanizowanych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki planowania ochrony przyrody. Akty prawne i rozporządzenia wykonawcze. | 2 |
T-W-2 | Plan ochrony parku narodowego. Założenia ogólne i operaty szczegółowe w zakresie fizjografii i sozologii. | 4 |
T-W-3 | Plan ochrony parku narodowego. Część planistyczna i realizacja ochrony. | 2 |
T-W-4 | Plan ochrony rezerwatów i użytków ekologicznych. | 2 |
T-W-5 | Ochrona przyrody w planach zagospodarowania gmin i programach ochrony przyrody nadleśnictw. | 2 |
T-W-6 | Plan ochrony parków krajobrazowych i stref ochronnych. | 2 |
T-W-7 | Relacje przestrzenne i funkcjonalne pomiędzy różnymi formami ochrony przyrody. | 2 |
T-W-8 | Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk. | 2 |
T-W-9 | Realizacja celów ochrony przyrody na tle europejskiej sieci ekologicznej. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji | 8 |
A-A-3 | konsultacje | 2 |
A-A-4 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 6 |
A-A-5 | czytanie literatury przedmiotu | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | przygotowanie pisemnego zaliczenia przedmiotu | 8 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informamacyjny |
M-2 | ćwiczenie przedmiotowe |
M-3 | przygotowanie referatu |
M-4 | przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D03-op_W01 Zna procedury tworzenia planów ochrony obiektów chronionych różnej kategorii | OS_2A_W04 | R2A_W02, R2A_W08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
OS_2A_D03-op_W02 Posiada wiedzę o zależnościach i uwarunkowaniach wdrażania różnych metod ochrony przyrody | OS_2A_W06 | R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D03-op_U01 Potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki proponowanych działań | OS_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U02 | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D03-op_K01 Kompetentnie potrafi zaplanować optymalne metody ochrony i monitoringu cennych składników środowiska przyrodniczego | OS_2A_K04 | R2A_K05 | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D03-op_W01 Zna procedury tworzenia planów ochrony obiektów chronionych różnej kategorii | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
OS_2A_D03-op_W02 Posiada wiedzę o zależnościach i uwarunkowaniach wdrażania różnych metod ochrony przyrody | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie. Nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia | |
3,5 | przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie. Nie potrafi odpowiedzieć na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia | |
4,0 | przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie. Potrafi odpowiedzieć na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia | |
4,5 | przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niemal wyczerpujący omawiającą zagadnienie. Potrafi odpowiedzieć na wszystkie z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia | |
5,0 | przygotuje i przedstawi prezentację w sposób wyczerpujący i oryginalny omawiającą zagadnienie. Potrafi odpowiedzieć wyczerpująco na wszystkie z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D03-op_U01 Potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki proponowanych działań | 2,0 | nie spełnia wymagań na ocenę dostateczną |
3,0 | potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków | |
3,5 | potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków | |
4,0 | potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski | |
4,5 | potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych | |
5,0 | potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D03-op_K01 Kompetentnie potrafi zaplanować optymalne metody ochrony i monitoringu cennych składników środowiska przyrodniczego | 2,0 | nie spełnia wymagań na ocenę dostateczną |
3,0 | potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków | |
3,5 | potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków | |
4,0 | potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski | |
4,5 | potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych | |
5,0 | potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych |
Literatura podstawowa
- Pawlaczyk P., Jermaczek A., Poradnik lokalnej ochrony przyrody, Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2008
- Jermaczek A., Ochrona przyrody po europejsku, Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2007