Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie bioenergetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie bioenergetyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Dawidowski <Jan.Dawidowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jan Dawidowski <Jan.Dawidowski@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu kosztów i efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych Umiejętność korzystania z funkcji finansowych w programie Excel |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi informacji o uwarunkowaniach rozwoju bioenergetyki |
C-2 | Zaznajomienie studenta z podstawowymi technologiami wytwarzania energii elektrycznej ciepła i chłodu oraz paliw z biomasy |
C-3 | Przekazanie studentowi informacji o przykładach dobrych praktyk wykorzystania energii odnawialnej z biomasy |
C-4 | Zaznajomienie studenta z metodami ekonomiczno-środowiskowej oceny pozyskiwania energii z biomasy oraz wyrobienie w nim umiejętności posługiwania się tymi metodami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Źródła pozyskiwania biomasy, właściwości fizyko-mechaniczne. Technologie produkcji biomasy, pozbiorowa obróbka, rozdrabianie w urządzeniach stacjonarnych i mobilnych, składowanie, suszenie i przewietrzanie. Dostosowanie biomasy do wymagań urządzeń energetycznych oraz technologii produkcji biopaliw płynnych i gazowych. Wytwarzanie, wzbogacanie i oczyszczanie biogazu. Gazyfikacja i piroliza biomasy. Produkcja biodiesla i bioetanolu. Energetyczne wykorzystanie biopaliw płynnych i gazowych. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu bioenergetyki. Technologie wytwarzania energii elektrycznej ciepła i chłodu oraz paliw z biomasy. Zasoby biomasy energetycznej. Uwarunkowania prawne rozwoju bioenergetyki. Przykłady dobrych praktyk wykorzystania energii odnawialnej z biomasy. Metody ekonomiczno-środowiskowej oceny pozyskiwania energii z biomasy | 20 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie i przedstawienie referatu | 10 |
A-A-3 | Studiowanie literatury | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie i przedstawienie referatu | 5 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków) |
M-2 | Aktywizacja studenta poprzez opracowanie i prezentowanie referatu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena jakości referatu i wystąpienia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D16_W01 Zna technologie pozyskiwania i przygotowania biomasy energetycznej i wytwarzania z niej energii elektrycznej, ciepła, chłodu i paliw. Zna uwarunkowania prawne rozwoju bioeenergetyki, Zna podstawowe narzędzia i materiały pozwalające ocenić efektywność wykorzystania biomasy na cele energetyczne oraz efekty środowiskowe. | OS_1A_W07 | R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D16_U01 Student potrafi wdrażać technologie pozyskiwania różnych form energii z biomasy oraz oceniac ich efekty ekonomiczno-środowiskowe. Student potrafi oszacować zasoby i zarządzać dostawami biomasy energetycznej | OS_1A_U07, OS_1A_U08 | R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09 | InzA_U05, InzA_U06 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D16_K01 aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu problemów związanych z wdrażaniem technologii pozyskiwania różnych form energii z biomasy | OS_1A_K07 | R1A_K08 | InzA_K02 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D16_W01 Zna technologie pozyskiwania i przygotowania biomasy energetycznej i wytwarzania z niej energii elektrycznej, ciepła, chłodu i paliw. Zna uwarunkowania prawne rozwoju bioeenergetyki, Zna podstawowe narzędzia i materiały pozwalające ocenić efektywność wykorzystania biomasy na cele energetyczne oraz efekty środowiskowe. | 2,0 | Brak znajomości procesów pozyskiwania biomasy i wytwarzania z niej energii, dokumentów regulujących rozwój bioenergetyki, narzędzi oceny efektywności ekonomicznej i środowiskowej pozyskiwania bioenergii |
3,0 | Potrafi wyspecyfikować procesy przetwarzania biomasy na energię i biopaliwa I generacji, potrafi wymienić najważniejsze dokumenty regulujące rozwój bioenergetyki, zna narzędzie do statycznej oceny efektywności inwestycji bioenergetycznej, potrafi wyspecyfikować efekty środowiskowe związane z przetwarzaniem biomasy na energię | |
3,5 | dodatkowo zna kilka technologii pozyskiwania biomasy energetycznej, ma wiedzę ogólną o przebiegu procesów przetwarzania biomasy na energię elektryczną i cieplną lub chłód, zna metodykę obliczania kosztów pozyskiwania energii z biomasy | |
4,0 | dodatkowo ma wiedzę o sprzęcie stosowanym do pozyskiwania i przetwarzania biomasy na paliwa stałe, płynne I generacji i gazowe, zna treść dyrektywy 2009/28/WE Prawa energetycznego w części dotyczącej bioenergetyki, potrafi wymienić narzędzia do dynamicznej oceny przedsięwzięć bioenergetycznych | |
4,5 | dodatkowo zna wskaźniki charakteryzujące właściwości biomasy energetycznej, posiada wiedzę o technologiach pozyskiwania biopaliw II generacji | |
5,0 | dodatkowo zna inne podstawowe dokumenty (ustawy, rozporządzenia) powiązane z rozwojem bioenergetyki, posiada wiedzę o technologiach pozyskiwania biopaliw III generacji |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D16_U01 Student potrafi wdrażać technologie pozyskiwania różnych form energii z biomasy oraz oceniac ich efekty ekonomiczno-środowiskowe. Student potrafi oszacować zasoby i zarządzać dostawami biomasy energetycznej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić i omówić procesów składających się na biologiczny łańcuch pozyskiwania energii. Nie potrafi też dokonać analizy kosztów i efektywności pozyskiwania bioenergii, jak również analizy efektów środowiskowych. Nie posiada też umiejętności określania zasobów biomasy energetycznej |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować poszczególne etapy biologicznego łańcucha pozyskiwania energii i przedstawić ich ogólną charakterystykę. Potrafi też obliczyć koszt pozyskiwania bioenergii i analizować efektywność przedsięwzięcia bioenergetycznego za pomocą wskaźnika oceny statycznej | |
3,5 | dodatkowo potrafi wskazywać rodzaj sprzętu niezbędnego do pozyskiwania i przetwarzania biomasy na paliwa stałe, płynne I generacji i gazowe. Potrafi też identyfikować rodzajowe efekty środowiskowe przedsięwzięć bioenergetycznych | |
4,0 | dodatkowo potrafi wskazywać rodzaj sprzętu niezbędnego do pozyskiwania i przetwarzania biomasy na paliwa płynne II (drugiej) generacji). Potrafi również efektywnie korzystać z dokumentów powiązanych z rozwojem bioenergetyki | |
4,5 | dodatkowo potrafi szacować zasoby biomasy energetycznej jak również analizować efektywność ekonomiczną przedsięwzięć bioenergetycznych przy wykorzystaniu wskaźników oceny dynamicznej | |
5,0 | dodatkowo student potrafi efektywnie dyskutować o problematyce dotyczącej upowszechniania technologii bioenergetycznych, jak również prezentować i analizować pzrykłady dobrych praktyk pozyskiwania wykorzystywania energii z biomasy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D16_K01 aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu problemów związanych z wdrażaniem technologii pozyskiwania różnych form energii z biomasy | 2,0 | Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze związanym z problematyka pozyskiwania energii z biomasy |
3,0 | Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze związanym z problematyką pozyskiwania energii z biomasy, co między innymi przejawia się w sytematycznym uczęszczaniu na zajęcia | |
3,5 | dodatkowo jest aktywny w trakcie prowadzenia dyskusji | |
4,0 | dodatkowo wykazuje zdolność stosowania własnej wiedzy ogólnej oraz innych umiejętności i zdolności osobistych w prowadzeniu dyskusji nad omawianymi, a także prezentowanymi przez innych studentów, zagadnieniami z obszaru technologii bioenergetycznych | |
4,5 | dodatkowo jest bardzo aktywny w kreowaniu nowych pomysłów | |
5,0 | dodatkowo jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień |
Literatura podstawowa
- Ciechanowicz W., Energia, środowisko i ekonomia, Instytut Badań Systemowych PAN, Warszawa, 1997
- Tymiński Jerzy., Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w Polsce do 2030 roku, IBMER, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Czysta energia i Agroenergetyka, 2011, czasopismo