Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka osadami i ściekami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka osadami i ściekami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej i nieorganicznej, mikrobiologii, gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studenta podstawowych wiadomości odnośnie klasyfikacji, właściwości i charakterystyki ścieków, technologii oczyszczania ścieków oraz podstawowych technologii uzdatniania wód przemysłowych |
C-2 | Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania odpadów komunalnych na podstawie ich właściwości. |
C-3 | Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania osadów ściekowych na podstawie badań chemicznych |
C-4 | Rozwijanie w procesie nauczania zdolności poznawczych studentów poprzez kształcenie umiejętności dokonywania planowych, przemyślanych selektywnych, zakończonych wnioskami obserwacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pobieranie i konserwowanie próbek ścieków i osadów ściekowych. Oznaczanie zawiesin ogólnych i mineralnych metodą wagową | 1 |
T-A-2 | Oznaczanie zawiesin łatwo opadających metodą objętościową. Interpretacja uzyskanych wyników. | 2 |
T-A-3 | Ocena efektywności oczyszczania ścieków na przykładzie 3 wybranych oczyszczalni ścieków. | 2 |
T-A-4 | Oznaczanie ChZT i tlenu rozpuszczonego metodą Winklera w ściekach oraz ortofosforanów | 2 |
T-A-5 | Opracowanie projektu zagospodarowania przyrodniczego osadów ściekowych oraz kompostów wyprodukowanych z ich udziałem | 2 |
T-A-6 | Ocena poziomu nawożenia osadami ściekowymi i kompostami w różnych okresach czasu | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ustawy i dyrektywy związane z ściekami i osadami ściekowymi. Definicje, podział i skala produkcji ścieków. Skład chemiczny i mikrobiologiczny ścieków | 4 |
T-W-2 | Metody oczyszczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczne z usuwaniem biogenów, odnowa wody) | 4 |
T-W-3 | Metody usuwania związków biogennych ze ścieków zgodnie z wymogami UE. Problemy eksploatacyjne w obiektach z osadem czynnym | 4 |
T-W-4 | Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków i wód pościekowych. Kryteria oraz korzyści i zagrożenia | 4 |
T-W-5 | Definicje, podział i właściwości chemiczne osadów ściekowych. Ogólne zasady gospodarki osadem | 3 |
T-W-6 | Właściwości chemiczne i mikrobiologiczne osadów ściekowych. Metody przygotowania osadów ściekowych do przyrodniczego zagospodarowania | 4 |
T-W-7 | Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych. Negatywne i pozytywne skutki stosowania osadów ściekowych na środowisko | 3 |
T-W-8 | Charakterystyka ścieków i zanieczyszczeń w nich występujących: ścieki miejskie, ścieki bytowo-gospodarcze, ścieki przemysłowe. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Samodzielene studiowanie zagadnień ćwiczeniowych oraz przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. Studiowanie literatury przedmiotowej | 10 |
A-A-3 | wykonanie projektu zagospodarowania przyrodniczego osadów ściekowych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-W-2 | samodzielna praca studenta, studiowanie literatury przedmiotowej | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości odpadów) |
M-3 | Metody praktyczne (obliczanie efektywności oczysczania, interpretacja wyników, wyciągnięcie wniosków, obsługa drobnego sprzętu laboratoryjnego) |
M-4 | Umiejetność opracowania projektu zagospodarowania osadów |
M-5 | Nowoczesne środki audiowizualne i mulyimedialne |
M-6 | Samodzielna praca studenta |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzenia w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykałdów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D11_W01 W zakresie wiedzy student zna teoretyczne metody gospodarowania ściekami i osadami ściekowymi. Zna technologie oczyszczania ścieków oraz właściwości osadów ściekowych | OS_1A_W07, OS_1A_W09 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W05 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-3, M-5, M-6 | S-1 |
OS_1A_D11_W02 W zakresie wiedzy student ma wiedzę teoretyczną związaną z nieumiejętnym wykorzystaniem ścieków i osadów oraz ich negatywnego wpływu na gleby, rośliny oraz ludzi i zwierzęta | OS_1A_W09 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07 | — | C-2, C-3, C-4 | T-W-4, T-W-6, T-A-6 | M-1, M-2, M-5, M-6 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D11_U01 W zakresie umiejetności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną w celu zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych. Zna ich właściwości chemiczne i mikobiologiczne. Potfafi zadecydować na jakie gleby można stosować ścieki oraz w jaki sposób przyrodniczy lub rolniczy zagospodarować osady ściekowe bez ujemnego wpływu na środowisko | OS_1A_U06, OS_1A_U09 | R1A_U05, R1A_U07 | InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07 | C-2, C-3, C-4 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-2 |
OS_1A_D11_U02 W zakresie nabytych umiejętności student potrafi ocenić która z metod oczyszcania ścieków jest najbardziej efektywna. Zna technologie do wstępnego oczyszczania ścieków. Potrafi ocenić na podstawie właściwości osadów sposób ich zagospodarowania | OS_1A_U06, OS_1A_U09 | R1A_U05, R1A_U07 | InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-4 | T-W-2, T-W-7, T-A-5, T-A-6 | M-2, M-3, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D11_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzilną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość negatywnego wpływu na stan zanieczyszcznia środowiska wodnego i glebowego ptrzez nieumiejętne stosowanie ścieków i osadów ściekowych | OS_1A_K03 | R1A_K03 | — | C-3, C-4 | T-W-4, T-A-2, T-A-4, T-A-6 | M-1, M-5, M-6 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D11_W01 W zakresie wiedzy student zna teoretyczne metody gospodarowania ściekami i osadami ściekowymi. Zna technologie oczyszczania ścieków oraz właściwości osadów ściekowych | 2,0 | student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z gospodarką ściekami i osadami ściekowymi |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi i umie definiować podstawowe pojęcia | |
3,5 | Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi | |
4,0 | Student zna większość teoretycznych podstaw z gospodarki ściekami i osadami ściekowymi | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi | |
5,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie możliwości wtórnego zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych bez negatywnego wpływu na stan gleb, roślin, oraz na jakość środowiska | |
OS_1A_D11_W02 W zakresie wiedzy student ma wiedzę teoretyczną związaną z nieumiejętnym wykorzystaniem ścieków i osadów oraz ich negatywnego wpływu na gleby, rośliny oraz ludzi i zwierzęta | 2,0 | student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z gospodarką ściekami i osadami ściekowymi |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi | |
3,5 | Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi | |
4,0 | Student zna większość teoretycznych podstaw z gospodarki ściekami i osadami ściekowymi | |
4,5 | Student posiada pełną wiedzę z zakresu z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi | |
5,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie możliwości wtórnego zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych bez negatywnego wpływu na stan gleb, roślin, oraz na jakość środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D11_U01 W zakresie umiejetności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną w celu zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych. Zna ich właściwości chemiczne i mikobiologiczne. Potfafi zadecydować na jakie gleby można stosować ścieki oraz w jaki sposób przyrodniczy lub rolniczy zagospodarować osady ściekowe bez ujemnego wpływu na środowisko | 2,0 | Student nie posiada żadnych umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi | |
3,5 | Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi | |
4,5 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu oceny gospodarki ściekami i osadami ściekowymi | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi, planowania nawożenia gleb i nawadniania roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia ściekami na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko | |
OS_1A_D11_U02 W zakresie nabytych umiejętności student potrafi ocenić która z metod oczyszcania ścieków jest najbardziej efektywna. Zna technologie do wstępnego oczyszczania ścieków. Potrafi ocenić na podstawie właściwości osadów sposób ich zagospodarowania | 2,0 | Student nie posiada żadnych umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi | |
3,5 | Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi | |
4,5 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu oceny gospodarki ściekami i osadami ściekowymi | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi, planowania nawożenia gleb i nawadniania roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia ściekami na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D11_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzilną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość negatywnego wpływu na stan zanieczyszcznia środowiska wodnego i glebowego ptrzez nieumiejętne stosowanie ścieków i osadów ściekowych | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o wpływie stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko | |
3,5 | Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko | |
5,0 | Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobierze zorganizować pracę w grupie i zdopingować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób wybitny zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko |
Literatura podstawowa
- S.Barana, J. Łabętowicz , E. Krzywy, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów., PWRiL, Warszawa, 2011, I
- J. Podedworna, K. Umiejewska, Technologie osadów ściekowych, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2008, I
- J. Bień, Osady ściekowe. Praktyka i teoria, Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2007, I
- E. Kalinowska, G. Bonar, J. Duma, Zasady i praktyka oczyszczania ścieków, LemTech, Kraków, 2009
- J. Łomotowski, A. Szpindor, Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, ARKADY, Warszawa, 2002, I
Literatura dodatkowa
- E.Krzywy, A. Iżewska, Gospodaraka ściekami i osadami ściekowymi, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2004, I