Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,47egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,24zaliczenie
laboratoriaL2 20 2,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii, chemii i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przez studentów mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w glebie.
C-3Przekazanie wiadomości studentom o wzajemnym wpływie drobnoustrojów na siebie oraz na inne organizmy żywe.
C-4Poznanie czynników modyfikujących aktywność drobnoustrojów w glebie oraz poznanie wpływów wywieranych przez człowieka na populacje mikrooorganizmów i powodowane przez nie przemiany.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów.4
T-A-2Wykrywanie enzymów oddechowych u bakterii.2
T-A-3Oznaczanie czasu generacji.2
T-A-4Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów.2
10
laboratoria
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia).2
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów.2
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.6
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina.4
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody.4
T-L-6Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów. Sposoby oddychania drobnoustrojów. Oznaczanie czasu generacji hodowli bakterii. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku.2
20
wykłady
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.4
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.6
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).2
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.3
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.2
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.3
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.2
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.2
T-W-9Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie.2
T-W-10Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie do zajęć.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.10
30
laboratoria
A-L-1Uczestnicwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie do zajęć.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń.20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie proponowanej literatury.15
A-W-3Konsultacje.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Multimedialny wykład informacyjny i problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B10_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do produkcji rolniczej.
OS_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2
OS_1A_B10_W02
Student ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy.
OS_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B10_U01
Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów i dobierać odpowiednie metody oceny ich liczebności i aktywności.
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
OS_1A_B10_U02
Student powinien swobodnie posługiwać się pojęciami naukowymi związanymi z mikrobiologią gleby i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
OS_1A_U10R1A_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B10_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
OS_1A_B10_K02
student dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji
OS_1A_K02R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B10_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do produkcji rolniczej.
2,0student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędnej do zrozumienia procesów przyrodniczych
3,0student w niewielkim zakresie ma podstawową wiedzę z biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędnej do zrozumienia procesów przyrodniczych
3,5student w dostatecznym zakresie ma podstawową wiedzę z biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędnej do zrozumienia procesów przyrodniczych
4,0student w dość dobrym zakresie ma podstawową wiedzę z biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędnej do zrozumienia procesów przyrodniczych
4,5student w dobrym zakresie ma podstawową wiedzę z biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędnej do zrozumienia procesów przyrodniczych
5,0student w bardzo dobrym zakresie ma podstawowej wiedzy z biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędnej do zrozumienia procesów przyrodniczych
OS_1A_B10_W02
Student ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy.
2,0Student nie ma wiedzy dotyczącej właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
3,0Student w niewielkim stopniu ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
3,5Student w dostatecznym stopniu ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
4,0Student w dość dobrym stopniu ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
4,5Student w dobrym stopniu ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
5,0Student w bardzo dobrym stopniu ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B10_U01
Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów i dobierać odpowiednie metody oceny ich liczebności i aktywności.
2,0student nie zna podstawowych pojęć z mikrobiologii gleby
3,0student zna w niewielkim zakresie kilka podstawowych pojęć z mikrobiologii
3,5student zna w dostatecznym zakresie kilka podstawowych pojęć z mikrobiologii
4,0student zna w dość dobrym stopniu podstawowepojęcia z mikrobiologii
4,5student zna w dobrym stopniu podstawowe pojęcia z mikrobiologii, potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
5,0student zna w bardzo dobrym stopniu podstawowe pojęcia z mikrobiologii, potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
OS_1A_B10_U02
Student powinien swobodnie posługiwać się pojęciami naukowymi związanymi z mikrobiologią gleby i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
2,0student nie zna podstawowych pojęć z mikrobiologii gleby
3,0student zna w niewielkim zakresie kilka podstawowych pojęć z mikrobiologii
3,5student zna w dostatecznym zakresie kilka podstawowych pojęć z mikrobiologii
4,0student zna w dość dobrym stopniu podstawowepojęcia z mikrobiologii
4,5student zna w dobrym stopniu podstawowe pojęcia z mikrobiologii, potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
5,0tudent zna w bardzo dobrym stopniu podstawowe pojęcia z mikrobiologii, potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B10_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
2,0student nie ma świadomości istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
3,0student ma w niewielkim stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
3,5student ma w średnim stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
4,0student ma w dość dobrym stopniuświadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
4,5student ma w dobrym stopniuświadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
5,0student ma w bardzo dobrym stopniu świadomośćistotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
OS_1A_B10_K02
student dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji
2,0student nie dostrzega potrzeby stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji
3,0student w niewielkim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji
3,5student w średnim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji
4,0student w dość dobrym stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji
4,5student w dużym stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji
5,0student w bardzo dużym stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji

Literatura podstawowa

  1. Gołębiowska J., Mikrobiologia rolnicza, PWRiL, Warszawa, 1985
  2. Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia, PWN, Warszawa, 2000
  3. Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, PWN, Warszawa, 2007
  4. A. Nowak, B. Marska, H. Wronkowska, W. Michalcewicz, Błaszak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii dla kierunków: biologia, biotechnologia, ochrona środowiska, ogrodnictwo, rolnictwo, towaroznawstwo. Szczecin., Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Szczecin, 2010
  5. Nowak A., Mikrobiologia, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2000
  6. Szember A., Zarys mikrobiologii rolniczej, PWN, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska., PWN, Warszawa, 2009
  2. Fassatiova O., Grzyby mikroskopowe w mikrobiologii technicznej, 1983
  3. Paul E.A., Clark F.,E., Mikrobiologia i biochemia gleb, UMCS, Lublin, 2000
  4. Russel S., Drobnoustroje a życie gleby, PWN, Warszawa, 1974

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów.4
T-A-2Wykrywanie enzymów oddechowych u bakterii.2
T-A-3Oznaczanie czasu generacji.2
T-A-4Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia).2
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów.2
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.6
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina.4
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody.4
T-L-6Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów. Sposoby oddychania drobnoustrojów. Oznaczanie czasu generacji hodowli bakterii. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.4
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.6
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).2
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.3
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.2
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.3
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.2
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.2
T-W-9Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie.2
T-W-10Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie do zajęć.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnicwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie do zajęć.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie proponowanej literatury.15
A-W-3Konsultacje.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B10_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do produkcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentów mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w glebie.
C-3Przekazanie wiadomości studentom o wzajemnym wpływie drobnoustrojów na siebie oraz na inne organizmy żywe.
C-4Poznanie czynników modyfikujących aktywność drobnoustrojów w glebie oraz poznanie wpływów wywieranych przez człowieka na populacje mikrooorganizmów i powodowane przez nie przemiany.
Treści programoweT-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia).
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów.
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina.
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody.
T-L-6Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów. Sposoby oddychania drobnoustrojów. Oznaczanie czasu generacji hodowli bakterii. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku.
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-9Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie.
T-W-10Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach.
T-A-2Wykrywanie enzymów oddechowych u bakterii.
T-A-1Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów.
T-A-3Oznaczanie czasu generacji.
T-A-4Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów.
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny i problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędnej do zrozumienia procesów przyrodniczych
3,0student w niewielkim zakresie ma podstawową wiedzę z biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędnej do zrozumienia procesów przyrodniczych
3,5student w dostatecznym zakresie ma podstawową wiedzę z biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędnej do zrozumienia procesów przyrodniczych
4,0student w dość dobrym zakresie ma podstawową wiedzę z biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędnej do zrozumienia procesów przyrodniczych
4,5student w dobrym zakresie ma podstawową wiedzę z biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędnej do zrozumienia procesów przyrodniczych
5,0student w bardzo dobrym zakresie ma podstawowej wiedzy z biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędnej do zrozumienia procesów przyrodniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B10_W02Student ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentów mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w glebie.
C-3Przekazanie wiadomości studentom o wzajemnym wpływie drobnoustrojów na siebie oraz na inne organizmy żywe.
C-4Poznanie czynników modyfikujących aktywność drobnoustrojów w glebie oraz poznanie wpływów wywieranych przez człowieka na populacje mikrooorganizmów i powodowane przez nie przemiany.
Treści programoweT-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia).
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów.
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina.
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody.
T-L-6Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów. Sposoby oddychania drobnoustrojów. Oznaczanie czasu generacji hodowli bakterii. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku.
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-9Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie.
T-W-10Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny i problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy dotyczącej właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
3,0Student w niewielkim stopniu ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
3,5Student w dostatecznym stopniu ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
4,0Student w dość dobrym stopniu ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
4,5Student w dobrym stopniu ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
5,0Student w bardzo dobrym stopniu ma wiedzę dotyczącą właściwości fizjologicznych i metabolicznych drobnoustrojów oraz wpływu środowiska na mikroorganizmy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B10_U01Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów i dobierać odpowiednie metody oceny ich liczebności i aktywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentów mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w glebie.
C-3Przekazanie wiadomości studentom o wzajemnym wpływie drobnoustrojów na siebie oraz na inne organizmy żywe.
C-4Poznanie czynników modyfikujących aktywność drobnoustrojów w glebie oraz poznanie wpływów wywieranych przez człowieka na populacje mikrooorganizmów i powodowane przez nie przemiany.
Treści programoweT-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia).
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów.
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina.
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody.
T-L-6Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów. Sposoby oddychania drobnoustrojów. Oznaczanie czasu generacji hodowli bakterii. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku.
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-9Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie.
T-W-10Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach.
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny i problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych pojęć z mikrobiologii gleby
3,0student zna w niewielkim zakresie kilka podstawowych pojęć z mikrobiologii
3,5student zna w dostatecznym zakresie kilka podstawowych pojęć z mikrobiologii
4,0student zna w dość dobrym stopniu podstawowepojęcia z mikrobiologii
4,5student zna w dobrym stopniu podstawowe pojęcia z mikrobiologii, potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
5,0student zna w bardzo dobrym stopniu podstawowe pojęcia z mikrobiologii, potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B10_U02Student powinien swobodnie posługiwać się pojęciami naukowymi związanymi z mikrobiologią gleby i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U10Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona i kształtowanie środowiska, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentów mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w glebie.
C-3Przekazanie wiadomości studentom o wzajemnym wpływie drobnoustrojów na siebie oraz na inne organizmy żywe.
C-4Poznanie czynników modyfikujących aktywność drobnoustrojów w glebie oraz poznanie wpływów wywieranych przez człowieka na populacje mikrooorganizmów i powodowane przez nie przemiany.
Treści programoweT-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia).
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów.
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina.
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody.
T-L-6Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów. Sposoby oddychania drobnoustrojów. Oznaczanie czasu generacji hodowli bakterii. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku.
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-9Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie.
T-W-10Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach.
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny i problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych pojęć z mikrobiologii gleby
3,0student zna w niewielkim zakresie kilka podstawowych pojęć z mikrobiologii
3,5student zna w dostatecznym zakresie kilka podstawowych pojęć z mikrobiologii
4,0student zna w dość dobrym stopniu podstawowepojęcia z mikrobiologii
4,5student zna w dobrym stopniu podstawowe pojęcia z mikrobiologii, potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
5,0tudent zna w bardzo dobrym stopniu podstawowe pojęcia z mikrobiologii, potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B10_K01Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentów mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w glebie.
C-3Przekazanie wiadomości studentom o wzajemnym wpływie drobnoustrojów na siebie oraz na inne organizmy żywe.
C-4Poznanie czynników modyfikujących aktywność drobnoustrojów w glebie oraz poznanie wpływów wywieranych przez człowieka na populacje mikrooorganizmów i powodowane przez nie przemiany.
Treści programoweT-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia).
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów.
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina.
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody.
T-L-6Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów. Sposoby oddychania drobnoustrojów. Oznaczanie czasu generacji hodowli bakterii. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku.
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-9Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie.
T-W-10Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach.
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny i problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
3,0student ma w niewielkim stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
3,5student ma w średnim stopniu świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
4,0student ma w dość dobrym stopniuświadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
4,5student ma w dobrym stopniuświadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
5,0student ma w bardzo dobrym stopniu świadomośćistotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B10_K02student dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentów mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w glebie.
C-3Przekazanie wiadomości studentom o wzajemnym wpływie drobnoustrojów na siebie oraz na inne organizmy żywe.
C-4Poznanie czynników modyfikujących aktywność drobnoustrojów w glebie oraz poznanie wpływów wywieranych przez człowieka na populacje mikrooorganizmów i powodowane przez nie przemiany.
Treści programoweT-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia).
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów.
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina.
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody.
T-L-6Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów. Sposoby oddychania drobnoustrojów. Oznaczanie czasu generacji hodowli bakterii. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku.
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-9Wpływ działalności człowieka na procesy mikrobiologiczne zachodzące w glebie.
T-W-10Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach.
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny i problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie dostrzega potrzeby stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji
3,0student w niewielkim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji
3,5student w średnim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji
4,0student w dość dobrym stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji
4,5student w dużym stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji
5,0student w bardzo dużym stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji