Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geologia i gleboznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teresa Wojcieszczuk <Teresa.Wojcieszczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe zagadnienia z zakresu chemii, fizyki, biochemii oraz mikrobiologii gleb. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów skał i gleb z uwzglednieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejetności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szata roślinną. |
C-2 | Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb. |
C-3 | Umiejętność określania żyzności gleb. |
C-4 | Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozpoznawanie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb. | 2 |
T-A-2 | Cechy skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego. | 2 |
T-A-3 | Cechy skał osadowych lużnych i ich rola w powstawaniu gleb. | 4 |
T-A-4 | Cechy skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza. | 2 |
T-A-5 | Cechy skał osadowych chemicznych i ich właściwości. | 2 |
T-A-6 | Oznaczanie skał osadowych organogenicznych i ich właściwości. | 2 |
T-A-7 | Cechy skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb. | 1 |
15 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb. | 2 |
T-A-2 | Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb. | 2 |
T-A-3 | Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady. | 1 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe. | 2 |
T-L-2 | Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb. | 2 |
T-L-3 | Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb i jej praktyczne znaczenie. | 2 |
T-L-4 | Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb. | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie węgla ogólnego, wyliczanie zawartości próchnicy oraz jej funkcja w glebie. | 4 |
T-L-6 | Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności. | 2 |
T-L-7 | Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady. | 2 |
T-L-8 | Oznaczanie cech morfologicznych na monolitach glebowych oraz rozpoznawanie cech procesu glebotwórczego. | 4 |
20 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb. | 2 |
T-L-2 | Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego. | 2 |
T-L-3 | Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i ich rola w powstawaniu gleb. | 1 |
T-L-4 | Rozpoznawanie skał osadowych scementowanych oraz ich właścwości i przydatność glebotwórcza. | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie skał osadowych chemicznych i ich właściwości. | 2 |
T-L-6 | Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów | 2 |
T-W-2 | Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb. | 2 |
T-W-3 | Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym. | 2 |
T-W-4 | Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych. | 2 |
T-W-5 | Sorpcyjne właściwości gleb - koloidy glebowe. | 2 |
T-W-6 | Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby. | 2 |
T-W-7 | Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości fizyko-chemicznych gleby. | 2 |
T-W-8 | Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego. | 2 |
T-W-9 | Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze. | 2 |
T-W-10 | Budowa i cechy morfologiczne gleb. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego. | 2 |
T-W-2 | Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych. | 2 |
T-W-3 | Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb. | 1 |
T-W-4 | Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby. | 1 |
T-W-5 | Powstawanie gleb - czynniki glebotwórcze. | 1 |
T-W-6 | Budowa i cechy morfologiczne gleb. | 1 |
T-W-7 | Cechy i właściwości gleb początkowego stadium rozwojowego. | 1 |
T-W-8 | Proces darniowy i powstawanie gleb czarnoziemnych. | 1 |
T-W-9 | Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych. | 1 |
T-W-10 | Proces bielicowania - właściwości, wartość i występowanie gleb bielicoziemnych. | 1 |
T-W-11 | Rola procesów glejowych i zabagniania w powstawaniu gleb i w ich właściwościach. | 1 |
T-W-12 | Powstawanie i właściwości gleb tworzących się w procesach bagiennch oraz rola i znaczenie roślinności bagiennej. | 2 |
T-W-13 | Rola procesów aluwialnych, zasolenia oraz antropogenicznych w powstawaniu gleb. | 1 |
T-W-14 | Sposoby oceny żyzności i wyceny wartości gleb - bonitacja gleb. | 2 |
T-W-15 | Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Praca własna. | 15 |
30 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-A-2 | Praca własna. | 25 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach. | 10 |
A-L-2 | Konsultacje. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach. | 20 |
A-L-2 | Konsultacje. | 20 |
A-L-3 | Praca własna. | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Praca własna. | 5 |
A-W-3 | Studiowanie literatury specjalistycznej. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury specjalistycznej. | 10 |
A-W-3 | Praca własna. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, przedstawiający - zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne. |
M-3 | Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach. |
S-2 | Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C07_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. | OS_1A_W08, OS_1A_W09, OS_1A_W11 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W05 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C07_U01 Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb. | OS_1A_U01, OS_1A_U05 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U08 | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
OS_1A_C07_U02 Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych. | OS_1A_U05 | R1A_U04 | InzA_U03, InzA_U08 | C-3, C-4 | T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-A-6, T-L-5, T-A-5, T-L-8, T-A-4, T-A-7, T-A-3, T-L-7, T-A-2, T-A-2, T-A-3, T-L-6, T-A-1 | M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C07_K01 Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska. | OS_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08 | — | C-2, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-3, M-4 | S-1 |
OS_1A_C07_K02 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. | OS_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08 | — | C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-7, T-L-8, T-W-9, T-L-1, T-L-4, T-A-3, T-L-6, T-L-4, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-W-7, T-L-2, T-A-6, T-L-1, T-W-12, T-A-2, T-L-2, T-W-13, T-W-10, T-L-3, T-W-8, T-L-3, T-A-3, T-L-6, T-A-7, T-L-5, T-W-14, T-L-5, T-W-11, T-A-4, T-A-1, T-W-15 | M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C07_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu geologii i gleboznawstwa, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C07_U01 Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb. | 2,0 | Student nie posiada umiejetności interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Student nie potrafi korzystać z systemów oceny wartości gleb. |
3,0 | Student posiada umiejetności w stopniu podstawowym interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Student potrafi w stopniu zadawalajacym korzystać z systemów oceny wartości gleb. | |
3,5 | Student posiada umiejetności w samodzielnej interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Student potrafi w stopniu zadawalajacym korzystać z systemów oceny wartości gleb. | |
4,0 | Student posiada umiejetności w samodzielnej interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Student potrafi w stopniu dobrym korzystać z systemów oceny wartości gleb. | |
4,5 | Student posiada umiejetności w samodzielnej interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Student potrafi w stopniu bardzo dobrym korzystać z systemów oceny wartości gleb. | |
5,0 | Student posiada umiejetności samodzielnej interpretacji wyników podstawowych analiz gleb w stopniu bardzo dobrym. Student potrafi w stopniu bardzo dobrym korzystać z systemów oceny wartości gleb. | |
OS_1A_C07_U02 Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych. | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą. | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C07_K01 Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska. | 2,0 | <50% wymaganej treści zestawu pytań |
3,0 | 50% wymaganej trści zestawu pytań | |
3,5 | 60% wymaganej treści zestawu pytań | |
4,0 | 70% wymaganej treści zestawu pytań | |
4,5 | 80% wymaganej treści zestawu pytań | |
5,0 | 100% wumaganej treści zestawu pytań | |
OS_1A_C07_K02 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. | 2,0 | W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. | |
4,5 | W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1999, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
- Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, brak
Literatura dodatkowa
- Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
- Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., gleboznawstwo z elementami geologii., AR Szczecin, Szczecin, 1997