Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OS_1A_O06-2_W01 | Student zna i rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie oraz potrafi omówić wykorzystanie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OS_1A_W05 | Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska.
Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska. |
---|
OS_1A_W08 | Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1A_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Student posiada umiejętność opisu znaczenia procesów biochemicznych zachodzących w glebie w krążeniu pierwiastków w środowisku |
---|
C-2 | Student ma zdolność interpretacji wyników testów enzymatycznych w ocenie wpływu różnych ksenobiotyków na środowisko glebowe |
C-3 | Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi metodami oznaczania aktywności enzymatycznej gleb |
C-4 | Student rozumie znaczenie drobnoustrojów i wydzialanych przez nie enzymów w kształtowaniu żyzności gleby |
Treści programowe | T-W-1 | Gleba jako środowisko życia i aktywności organizmów |
---|
T-W-2 | Organizmy glebowe. Badania biochemiczne gleb |
T-W-3 | Występowanie i rozmieszczenie organizmów glebowych |
T-W-4 | Cykl krążenia węgla i glebowa substancja organiczna |
T-W-5 | Obieg glebowej substancji organicznej |
T-W-6 | Metabolizm azotu w glebie |
T-W-7 | Przemiany fosforu w glebie |
T-W-8 | Przemiany siarki w glebie |
T-W-9 | Mikrobiologiczne przemiany metali |
T-W-10 | Bioremediacja gleb zanieczyszczonych ksenobiotykami. Podatność na biodegradację |
T-W-11 | Kompostowanie |
T-A-1 | Zawartość kwasów nukleinowych w glebach zanieczyszczonych metalami ciężkimi |
T-A-2 | Wpływ substancji ropopochodnych na aktywność oksydazy o-difenolowej w glebie |
T-A-3 | Oddziaływanie wybranych środków ochrony roślin na aktywność fosfatazową gleby |
T-A-4 | Wpływ zasolenia na aktywność ureazy w glebie |
T-A-5 | Znaczenie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego - prezentacje studentów |
Metody nauczania | M-1 | Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu |
---|
M-2 | Praca grupowa na bazie otrzymanych wyników oraz właściwa ich interpretacja |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń |
---|
S-2 | Ocena formująca: Prezentacje przygotowane przez studentów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie zna podstawowych zagadnień związanych z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie |
3,0 | Student w nieznacznym stopniu zna zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie |
3,5 | Student w stopniu podstawowym zna zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie |
4,0 | Student w bardzo dobrym stopniu zna i w większości rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie oraz potrafi ogólnie scharakteryzować testy enzymatyczne stosowane w ocenie jakości środowiska glebowego |
4,5 | Student zna i rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie oraz potrafi ogólnie omówić wykorzystanie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego |
5,0 | Student zna i rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie oraz potrafi szczegółowo omówić wykorzystanie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego |