Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OS_2A_D02-rek_K01 | W zakresie kompetencji student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OS_2A_K04 | W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. |
---|
OS_2A_K05 | Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_K04 | prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
---|
R2A_K05 | ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego |
R2A_K06 | posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska |
Cel przedmiotu | C-1 | Uświadomienie studentowi potrzeby rekultywacji gruntów |
---|
C-2 | Zapoznanie studenta z prawnymi uregulowaniami dotyczącymi rekultywacji gruntów |
C-3 | Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny rodzaju i stopnia degradacji gruntów |
C-4 | Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru sposobu rekultywacji gruntów glebowych (zdegradowanych) i bezglebowych (zdewastowanych) |
Treści programowe | T-A-3 | Problem degradacji fizycznej, mechanicznej, chemicznej i biologicznej gruntów obszarów zurbanizowanych i uprzemysłowionych oraz wpływ tego na mikroklimat, rozwój roślin oraz zdrowie zwierząt i ludzi. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
---|
T-W-1 | Funkcje gleb i gruntów w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich rekultywacji. Sposoby realizacji rekultywacji gruntów w Polsce oraz obowiązujace w tym zakresie uregulowania prawne. Degradacja fizyczna gruntów i zabiegi rekultywacyjne |
T-W-2 | Degradacja chemiczna gruntów w postaci niewłaściwego odczynu i nadmiernego zasolenia. Dobór zabiegów rekultywacyjnych |
T-W-3 | Problem erozji wodnej i wietrznej gruntów - przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów oraz zabiegi przeciwerozyjne i naprawcze |
T-W-4 | Rekultywacja gruntów bezglebowych - przesłanki, fazy i etapy. Przebieg prac rekultywacyjnych na obszarach po eksploatacji kopalin, pracach budowlanych i składowaniu odpadów. Pisemne zaliczenie wykładów |
T-A-1 | Ocena stopnia fizycznego zdegradowania gruntów na podstawie jego właściwości. Dobór zabiegów naprawczych. Grunty nadmiernie zakwaszone i zalkalizowane - ocena wartości pH gruntów w aspekcie ich użytkowania. Dobranie zabiegów regulujących odczyn w kierunku optymalnego |
T-A-2 | Oczyszczanie i remediacja gruntów zanieczyszczonych metalami cięzkimi i in. substancjami szkodliwymi przy użyciu metod "in situ" i "ex situ". Wykorzystanie procesów bio- i fitoremediacji w oczyszczaniu gruntów. Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów przez rózne polutanty w oparciu o zalecenia i obowiązujace regulacje prawne |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
---|
M-2 | Prezentacje multimedilane z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe - audytoryjne |
M-6 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Praca w grupach |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych) |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, nie ma żadnej świadomości powiązań stanu gruntów z jakością środowiska przyrodniczego |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną (podstawową) odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma dostateczną świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego |
3,5 | Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma dobrą świadomość powiązań stanu gruntów z jakością środowiska przyrodniczego |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, cechuje go ponad dobra świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego |
5,0 | Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować działania zespołowe i zmotywować do działania członków zespołu, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, ma pełną świadomość powiązań stanu gruntów z jakością środowiska przyrodniczego |