Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Sylabus przedmiotu Zagrożenia biologiczne w środowisku żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenia biologiczne w środowisku żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawową wiedzę o skutkach zanieczyszczenia środowiska naturalnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie przez studenta wiedzy o podstawowych zagrożeniach biologicznych żywności, jej skutkach i sposobach zapobiegania |
C-2 | Poznanie przez studenta podstwowych wskaźników zanieczyszczenia biologicznego żywności, metod ich oceny i standardowych wymagań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Mikrobiologiczne wskaźniki stanu sanitarno-higienicznego artykułów żywnościowych - sposoby oceny i standardy dla żywnosci | 2 |
T-A-2 | Ocena poziomu zanieczyszczenia wybranych produktow żywnościowych przez bakterie i grzyby strzępkowe, na tle wymagań | 2 |
T-A-3 | Aktywność enzymatyczna mikroorganizmów oraz jej skutki dla składników i bezpieczeństwa żywności | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Drobnoustroje jako podstawowe zagrożenie biologiczne żywności - charakterystyka czynników warunkujących ich obecność w surowcach i produktach żywnościowych | 2 |
T-W-2 | Bakterie chorobotworcze w żywności - infekcje i intoksykacje bakteryjne | 2 |
T-W-3 | Grzyby patogenne i toksynotworcze - mikotoksyny w żywności i paszach | 2 |
T-W-4 | Systemy zabezpieczania żywności przed skażeniami biologicznymi | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 6 |
A-A-2 | przygotowanie się do ćwiczeń i zaliczenia ćwiczeń | 9 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 7 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | Prezentacje metody i wyników oceny wybranych wskaźników mikrobiologicznych |
M-3 | Dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O06-2_W01 Student posiada wiedzę o źrodłach i rodzajach biologicznego zanieczyszczenia żywności, zagrożeniach przez nie powodowanych oraz sposobach zapobiegania | OS_2A_W06 | R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O06-2_U01 Zna wskaźniki określające stopień biologicznego zanieczyszczenia żywności oraz metody ich oceny | OS_2A_U05 | R2A_U05, R2A_U08 | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O06-2_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i jego wpływu na na biologiczne bezpieczeństwo zywności | OS_2A_K04 | R2A_K05 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
OS_2A_O06-2_K02 Zna działania i środki ograniczające ryzyko zagrożeń biologicznych w środowisku żywności | OS_2A_K05 | R2A_K04, R2A_K06 | C-1 | T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O06-2_W01 Student posiada wiedzę o źrodłach i rodzajach biologicznego zanieczyszczenia żywności, zagrożeniach przez nie powodowanych oraz sposobach zapobiegania | 2,0 | student nie posiada wiedzy o źródłach i rodzajach biologicznego zanieczyszczenia w środowisku żywności, zagrożeniach przez nie powodowanych oraz sposobach zapobiegania |
3,0 | student posiada dostateczną wiedzę o źródłach i rodzajach biologicznego zanieczyszczenia w środowisku żywności, powodowanych przez nie zagrożeniach oraz sposobach zapobiegania | |
3,5 | student ma zadowalającą wiedzę o źródłach i rodzajach biologicznego zanieczyszczenia w środowisku żywności, powodowanych przez nie zagrożeniach oraz sposobach zapobiegania | |
4,0 | student ma dobrą wiedzę o żródłach i rodzajach zanieczyszczenia biologicznego w środowisku żywności, zagrożeniach przez nie powodowanych oraz sposobach zapobiegania | |
4,5 | student ma więcej niż dobrą wiedzę o źródłach i rodzajach biologicznego zanieczyszczenia w środowisku żywności, zagrożeniach przez nie powodowanych oraz sposobach zapobiegania | |
5,0 | student ma bardzo dobrą wiedzę o źródłach i rodzajach biologicznego zanieczyszczenia występujących w środowisku żywności, zagrożeniach przez nie powodowanych oraz sposobach zapobiegania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O06-2_U01 Zna wskaźniki określające stopień biologicznego zanieczyszczenia żywności oraz metody ich oceny | 2,0 | student nie zna wskaźników określających stopień i rodzaj biologicznego zanieczyszczenia żywności oraz sposobów ich oceny |
3,0 | student dostatecznie zna wskaźniki określające stopień i rodzaj biologicznego zanieczyszczenia żywności oraz sposoby ich oceny | |
3,5 | student w stopniu zadowalajacym zna wskaźniki określające stopień i rodzaj biologicznego zanieczyszczenia żywności oraz sposoby ich oceny | |
4,0 | student dobrze zna i potrafi interpretować wskaźniki określające stopień i rodzaj biologicznego zanieczyszczenia żywności oraz sposoby ich oceny | |
4,5 | student w stopniu więcej niz dobrym zna i potrafi interpretować wskaźniki określające stopień i rodzaj biologicznego zanieczyszczenia żywności oraz sposoby ich oceny | |
5,0 | student bardzo dobrze zna i potrafi interpretować wskaźniki określające stopień i rodzaj biologicznego zanieczyszczenia żywności oraz sposoby ich oceny |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O06-2_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i jego wpływu na na biologiczne bezpieczeństwo zywności | 2,0 | student nie ma świadomości odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i jego wpływu na biologiczne bezpieczeństwo żywności |
3,0 | student wykazuje dostateczna świadomość odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i jego wpływu na biologiczne bezpieczeństwo żywności | |
3,5 | student w stopniu zadowalającym wykazuje świadomość odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i jego wpływu na biologicznebezpieczeństwo żywności | |
4,0 | student wykazuje dobrą świadomość odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i jego wpływu na biologiczne bezpieczeństwo żywności | |
4,5 | student wykazuje więcej niż dobrą świadomość odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i jego wpływu na biologiczne bezpieczeństwo żywności | |
5,0 | student wykazuje bardzo dobrą świadomość odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i jego wpływu na biologiczne bezpieczeństwo żywności | |
OS_2A_O06-2_K02 Zna działania i środki ograniczające ryzyko zagrożeń biologicznych w środowisku żywności | 2,0 | student nie zna działań i środków ograniczających skutki zagrożeń biologicznych w środowisku żywności |
3,0 | student dostatecznie zna działania i środki ograniczające zagrożenia biologiczne w środowisku żywności | |
3,5 | student w stopniu zadowalającym zna działania i środki ograniczające występowanie zagrożeń biologicznych w środowisku żywności | |
4,0 | student dobrze zna działania i środki ograniczające występowanie zagrożeń biologicznych w środowisku żywności | |
4,5 | student w stopniu więcej niż dobrym zna działania i środki ograniczające występowanie zagrożeń biologicznych w środowisku żywności | |
5,0 | student bardzo dobrze zna działania i środki ograniczające występowanie zagrożeń biologicznych w środowisku żywności |
Literatura podstawowa
- Żakowska Z., Stobińska H. (red.), Mikrobiologia i higiena w przemyśle spożywczym, Wyd. Politechniki Łodzkiej, Łódź, 2000
- Libudzisz Z., Kowal K. (red.)k, Mikrobiologia techniczna, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódż, 2000
Literatura dodatkowa
- Steinka I., Przybyłowski P., Podstawy mikrobiologicznej analizy żywności, Gdynia, 2001