Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów

Sylabus przedmiotu Metody analizy instrumentalnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody analizy instrumentalnej
Specjalność Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 6 0,50,38zaliczenie
wykładyW2 8 0,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych zagadnień z chemii organicznej i nieorganicznej oraz chemii analitycznej podstawowa znajomość matematyki i statystyki, obsługa komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1dostarczenie studentowi wiedzy o istniejących metodach i technikach analitycznych stosowanych w badaniach środowiska naturalnego i jego monitoringu.
C-2Przedstawienie studentom podstawowych problemów środowiskowych badań analitycznych tj.: wybór metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy
C-3Przedstawienie studentom metod opracowania wyników analiz i ich statystyczna ocena

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie stężenia wodorotlenku sodu i ocena czystości wody na podstawie pomiarów przewodności metodą miareczkowania konduktometrycznego2
T-L-2SPEKTROFOTOMETRIA. Oznaczanie stężenia jonów żelaza w postaci kompleksu z o-fenantroliną2
T-L-3Potencjometria - pomiar pH roztworów wodnych2
6
wykłady
T-W-1podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej: metody kalibracji w metodach instrumentalnych;1
T-W-2wprowadzenie do metod spektroskopowych, spektroskopia, podział spektroskopii, spektrofotometria UV-VIS, prawa absorpcji aparatura, zastosowanie spektrofotometrii UV-VIS w analizie jakościowej i ilościowej.2
T-W-3spektrometria atomowa: podstawy teoretyczne, podstawy metody AAS, aparatura, analiza ilościowa metodą AAS, emisyjna spektrometria atomowa.2
T-W-4wprowadzenie do metod chromatograficznych: klasyfikacja metod chromatograficznych, podstawy teoretyczne procesu chromatograficznego, chromatografia gazowa, aparatura do chromatografii wybór parametrów analizy,. wysokosprawna chromatografia cieczowa, aparatura, analiza jakościowa i ilościowa, przykłady zastosowań GC, HPLC2
T-W-5elektrochemiczne metody analizy. istota metod elektroanalitycznych. Potencjometria, Konduktometria, polarografia1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie sie studenta do realizacji cwiczen4
A-L-3Wykonanie sprawozdań z ćwiczen5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego4
A-W-3Przygotowanie sie studenta do zaliczenia wykładów3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje)
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczen laboratoryjnych, samoddzielne wykonanie obliczeń z zakresu instrumentalnej chemii analitycznej)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdan z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanych obliczeń z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej
S-3Ocena podsumowująca: Zalicznie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D01-oz_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasady pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy. Zna podstawowe metody kalibracji i obliczeń stosowanych instumentalnej analizie chemicznej.
OS_2A_W06R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D01-oz_U01
Student posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Samodzielne opracowywać i interpretować wyniki z realizowanych ćwiczen z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
OS_2A_U02R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D01-oz_K01
Student jest aktywny, potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
OS_2A_K02, OS_2A_K04, OS_2A_K05, OS_2A_K06R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D01-oz_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasady pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy. Zna podstawowe metody kalibracji i obliczeń stosowanych instumentalnej analizie chemicznej.
2,0Posiada niedostateczną wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada niedostateczną wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu niedostatecznym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
3,0Posiada dostateczną wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada dostateczną wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dostatecznym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
3,5Posiada dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada dobrą wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dostatecznym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
4,0Posiada dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada dobrą wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dobrym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
4,5Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dobrym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
5,0Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu bardzo dobrym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D01-oz_U01
Student posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Samodzielne opracowywać i interpretować wyniki z realizowanych ćwiczen z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
2,0Student nie posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Nie potrafi samodzielne opracować i zinterpretować wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dostatecznym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
3,5Student w stopniu dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dostatecznym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
4,0Student w stopniu dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D01-oz_K01
Student jest aktywny, potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
2,0Student nie uczestyniczy aktywnie w zajęciach, nie potrafi pracować w zespole, nie potrafi mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
3,0Student w stopniu dostatecznym uczestniczy w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
3,5Student w stopniu dobrym uczestniczy w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
4,0Student w stopniu dobrym uczestniczy w zajęciach, w stopniu dobrym potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, w stopniu dobrym potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
5,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, w stopniu bardzo dobrym potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy

Literatura podstawowa

  1. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997
  2. Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2001
  3. Zieliński W., Rajca A. (red), Metody spektroskopowe, WNT, Warszawa, 2000
  4. Kocjan R., Chemia analityczna t.2. Podręcznik dla studentów. Analiza Instrumentalna., PZWL, Warszawa 2002, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Cygański A., Krostek J., Ptaszyński B., Obliczenia z chemicznych i instrumentalnych metod analizy., Politechnika Łódzka, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie stężenia wodorotlenku sodu i ocena czystości wody na podstawie pomiarów przewodności metodą miareczkowania konduktometrycznego2
T-L-2SPEKTROFOTOMETRIA. Oznaczanie stężenia jonów żelaza w postaci kompleksu z o-fenantroliną2
T-L-3Potencjometria - pomiar pH roztworów wodnych2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej: metody kalibracji w metodach instrumentalnych;1
T-W-2wprowadzenie do metod spektroskopowych, spektroskopia, podział spektroskopii, spektrofotometria UV-VIS, prawa absorpcji aparatura, zastosowanie spektrofotometrii UV-VIS w analizie jakościowej i ilościowej.2
T-W-3spektrometria atomowa: podstawy teoretyczne, podstawy metody AAS, aparatura, analiza ilościowa metodą AAS, emisyjna spektrometria atomowa.2
T-W-4wprowadzenie do metod chromatograficznych: klasyfikacja metod chromatograficznych, podstawy teoretyczne procesu chromatograficznego, chromatografia gazowa, aparatura do chromatografii wybór parametrów analizy,. wysokosprawna chromatografia cieczowa, aparatura, analiza jakościowa i ilościowa, przykłady zastosowań GC, HPLC2
T-W-5elektrochemiczne metody analizy. istota metod elektroanalitycznych. Potencjometria, Konduktometria, polarografia1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2Przygotowanie sie studenta do realizacji cwiczen4
A-L-3Wykonanie sprawozdań z ćwiczen5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego4
A-W-3Przygotowanie sie studenta do zaliczenia wykładów3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D01-oz_W01Posiada wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasady pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy. Zna podstawowe metody kalibracji i obliczeń stosowanych instumentalnej analizie chemicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W06Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1dostarczenie studentowi wiedzy o istniejących metodach i technikach analitycznych stosowanych w badaniach środowiska naturalnego i jego monitoringu.
C-2Przedstawienie studentom podstawowych problemów środowiskowych badań analitycznych tj.: wybór metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy
C-3Przedstawienie studentom metod opracowania wyników analiz i ich statystyczna ocena
Treści programoweT-W-1podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej: metody kalibracji w metodach instrumentalnych;
T-W-2wprowadzenie do metod spektroskopowych, spektroskopia, podział spektroskopii, spektrofotometria UV-VIS, prawa absorpcji aparatura, zastosowanie spektrofotometrii UV-VIS w analizie jakościowej i ilościowej.
T-W-3spektrometria atomowa: podstawy teoretyczne, podstawy metody AAS, aparatura, analiza ilościowa metodą AAS, emisyjna spektrometria atomowa.
T-W-4wprowadzenie do metod chromatograficznych: klasyfikacja metod chromatograficznych, podstawy teoretyczne procesu chromatograficznego, chromatografia gazowa, aparatura do chromatografii wybór parametrów analizy,. wysokosprawna chromatografia cieczowa, aparatura, analiza jakościowa i ilościowa, przykłady zastosowań GC, HPLC
T-W-5elektrochemiczne metody analizy. istota metod elektroanalitycznych. Potencjometria, Konduktometria, polarografia
T-L-1Oznaczanie stężenia wodorotlenku sodu i ocena czystości wody na podstawie pomiarów przewodności metodą miareczkowania konduktometrycznego
T-L-2SPEKTROFOTOMETRIA. Oznaczanie stężenia jonów żelaza w postaci kompleksu z o-fenantroliną
T-L-3Potencjometria - pomiar pH roztworów wodnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje)
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczen laboratoryjnych, samoddzielne wykonanie obliczeń z zakresu instrumentalnej chemii analitycznej)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdan z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanych obliczeń z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej
S-3Ocena podsumowująca: Zalicznie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Posiada niedostateczną wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada niedostateczną wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu niedostatecznym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
3,0Posiada dostateczną wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada dostateczną wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dostatecznym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
3,5Posiada dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada dobrą wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dostatecznym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
4,0Posiada dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada dobrą wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dobrym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
4,5Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dobrym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
5,0Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu bardzo dobrym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D01-oz_U01Student posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Samodzielne opracowywać i interpretować wyniki z realizowanych ćwiczen z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U02Rozumie i stosuje współczesne, dostępne metody informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji o środowisku i produkcji rolniczej i przemysłowej oraz wykorzystuje je do oceny stanu i zagrożeń środowiska. Potrafi przeprowadzać pogłębione eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ocenia poprawność wykonanego zadania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1dostarczenie studentowi wiedzy o istniejących metodach i technikach analitycznych stosowanych w badaniach środowiska naturalnego i jego monitoringu.
C-2Przedstawienie studentom podstawowych problemów środowiskowych badań analitycznych tj.: wybór metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy
C-3Przedstawienie studentom metod opracowania wyników analiz i ich statystyczna ocena
Treści programoweT-L-1Oznaczanie stężenia wodorotlenku sodu i ocena czystości wody na podstawie pomiarów przewodności metodą miareczkowania konduktometrycznego
T-L-2SPEKTROFOTOMETRIA. Oznaczanie stężenia jonów żelaza w postaci kompleksu z o-fenantroliną
T-L-3Potencjometria - pomiar pH roztworów wodnych
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje)
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczen laboratoryjnych, samoddzielne wykonanie obliczeń z zakresu instrumentalnej chemii analitycznej)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdan z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanych obliczeń z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Nie potrafi samodzielne opracować i zinterpretować wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dostatecznym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
3,5Student w stopniu dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dostatecznym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
4,0Student w stopniu dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D01-oz_K01Student jest aktywny, potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
OS_2A_K06Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1dostarczenie studentowi wiedzy o istniejących metodach i technikach analitycznych stosowanych w badaniach środowiska naturalnego i jego monitoringu.
C-2Przedstawienie studentom podstawowych problemów środowiskowych badań analitycznych tj.: wybór metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy
C-3Przedstawienie studentom metod opracowania wyników analiz i ich statystyczna ocena
Treści programoweT-W-1podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej: metody kalibracji w metodach instrumentalnych;
T-L-1Oznaczanie stężenia wodorotlenku sodu i ocena czystości wody na podstawie pomiarów przewodności metodą miareczkowania konduktometrycznego
T-L-2SPEKTROFOTOMETRIA. Oznaczanie stężenia jonów żelaza w postaci kompleksu z o-fenantroliną
T-L-3Potencjometria - pomiar pH roztworów wodnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje)
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczen laboratoryjnych, samoddzielne wykonanie obliczeń z zakresu instrumentalnej chemii analitycznej)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdan z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanych obliczeń z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestyniczy aktywnie w zajęciach, nie potrafi pracować w zespole, nie potrafi mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
3,0Student w stopniu dostatecznym uczestniczy w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
3,5Student w stopniu dobrym uczestniczy w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
4,0Student w stopniu dobrym uczestniczy w zajęciach, w stopniu dobrym potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, w stopniu dobrym potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
5,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, w stopniu bardzo dobrym potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy