Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Retencja wód w małych zlewniach rolniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Retencja wód w małych zlewniach rolniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 2,00,38zaliczenie
wykładyW7 10 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrologia i gospodarka wodna regionu. Gleboznawstwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad, form i metod retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Studium fizjograficzne możliwości zwiększenia zasobów wodnych wybranej zlewni rolniczej7
T-A-2Obliczenia zasobów retencji glebowej, retencji systemów melioracyjnych3
10
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia, rodzaje i formy malej retencji, zasoby wody i jej użytkowanie1
T-W-2Mała retencja -funkcje, rodzaje. Metody retencjonowania wody2
T-W-3Znaczenie małej retencji w ochronie przed susza i powodzią2
T-W-4Zapobieganie suszy glebowej1
T-W-5Małe zbiorniki wodne1
T-W-6Retencjonowanie wód deszczowychna obszarach zurbanizowanych i wiejskich2
T-W-7Przyrodnicze aspekty wykorzystania małych zbiorników wodnych. Środki ochrony jakości wód, biofiltry1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje10
A-A-3Prace projektowe26
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia i obrony projektu14
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Przygotowanie prezentacji własnej z zakresu tematyki wykładów dla wybranych małych zlewni rolniczych18
A-W-4Analiza i lektura literatury na temat Dyrektyw Wodnych8
A-W-5Przygotowanie do dyskusji4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian cząstkowy z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O12-3_W01
Zna rodzaje, sposoby i formy retencjonowania wody w zlewniach rolniczych
OS_1A_W07R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O12-3_U01
Posiada umiejętność oceny potrzeb retencjonowania wód na obszarach rolniczych
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O12-3_K01
Potrafi przeanalizować i ocenić zasoby małej retencji w zlewni rolniczej
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1T-A-2, T-W-1, T-W-7, T-A-1M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O12-3_W01
Zna rodzaje, sposoby i formy retencjonowania wody w zlewniach rolniczych
2,0Student nie zna rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, nie zna literatury przedmiotu
3,0Student w ograniczonym zakresie ma wiedzę o rodzajach, sposobach i formach retencjonowanai wody w małych zlewniach rolniczych, zna tylko wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5Student ma wiedzę na temat wybranych rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, zna podstawową literaturę przedmiotu
4,0Student ma wiedzę na temat rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, zna sposoby techniczne i organizacyjne poprawy zasobów wodnych w zlewniach, wykorzystuje szeroko literaturę podstawową i uzupełniającą przedmiotu
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, stosuje techniczne i biologiczne a także organizacyjne metody poprawy retencjonowania wody, stosuje w praktyce literaturę fachową, branżową
5,0Student ma pełną wiedzę na temat rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, ma wiedze praktyczną odnośnie sposobów technicznych, organizacyjnych i innych metod poprawy warunków wodnych w zlewniach, stosuje znaną literaturę branżową w praktyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O12-3_U01
Posiada umiejętność oceny potrzeb retencjonowania wód na obszarach rolniczych
2,0Student nie posiada umiejetności oceny potrzeb retencjonowania wód na terenie zlewni rolniczych, nie umie korzystać z dostepnej literatury
3,0Student posiada ograniczoną umiejętność oceny potrzeb retencjonowanai wody w małych zlewniach rolniczych dla potrzeb rolnictwa,
3,5Student posiada umiejetność oceny potrzeb retencjonowanai wód na obszarch rolniczych dla potrzeb rolnictwa i środowiska przyrodniczego, korzysta z wybranych pozycji literatury przedmiotu
4,0Student posiada umiejetność oceny potrzeb retencjonowania wód do celów i produkcyjnych (rolnictwo) a także ochronnych - środowisko gleb hydrogenicznych, umiejętnie wykorzystuje literaturę podstawową i uzupełniającą przedmiotu
4,5Student posiada umiejętność oceny potrzeb retencjonowania wód na obszarach rolniczych łącznie z wybraniem metod i form retencjonowania wód w małych zlewnaich rolniczych, praktycznie wykorzystuje szeroką literaturę przedmiotu
5,0Student posiada pełną wiedzę na temat oceny potrzeb retencjonowania wód na obszarach rolniczych w skali małych zlewni hydrologicznych, w pełni potrafi wykorzystać szeroką literaturę przedmiotu łaczne z pozycjami branżowymi, normami i wytycznymi z zakresu małej retencji wód

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O12-3_K01
Potrafi przeanalizować i ocenić zasoby małej retencji w zlewni rolniczej
2,0Student nie potrafi przeanalizować i ocenić zasobów wodnych małych zlewni rolniczych
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi analizować stan zasobów wodnych w małej zlewni i zastosować metody retencjonowania wód
3,5Student potrafi przeanalizować i ocenić zasoby małej retencji w zlewni rolniczej i podaje formy właściwe dla wybranych zlewni
4,0Student analizuje i ocenia zasoby małej retencji w skali zlewni rzecznej, przedstawia rozwiązania skuteczne dla zwiększenia zasobów wodnych
4,5Student umiejętnie analizuje i ocenia zasoby wodne w dziaąłnaich związanych z małą retencją wód, stosuje rozwiązania techniczne i proekologiczne służące zwiększeniu retencji obszarów wiejskich
5,0Student sprawnie i umiejętnie analizuje i ocenia wszystkie formy małej retencji możliwe do zastosowanai w małej zlewni rzecznej, wybiera działania skuteczne i proekologiczne

Literatura podstawowa

  1. Mioduszewski W., Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych w małych zlewniach rolniczych, Falenty IMUZ, Falenty, 1994, Materiały inf. nr 25
  2. Mioduszewski W., Kaca E., Potrzeby i możliwości zwiększenia retencji wodnej na obszarach wiejskich, Falenty IMUZ, Falenty, 1996, Materiały inf. nr 37
  3. praca zb pod red, Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, Falenty IMUZ, Ministersto Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa, 2009, I

Literatura dodatkowa

  1. Mioduszewski W., Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych w krajobrazie rolniczym, Falenty IMUZ, Falenty, 1999, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Studium fizjograficzne możliwości zwiększenia zasobów wodnych wybranej zlewni rolniczej7
T-A-2Obliczenia zasobów retencji glebowej, retencji systemów melioracyjnych3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia, rodzaje i formy malej retencji, zasoby wody i jej użytkowanie1
T-W-2Mała retencja -funkcje, rodzaje. Metody retencjonowania wody2
T-W-3Znaczenie małej retencji w ochronie przed susza i powodzią2
T-W-4Zapobieganie suszy glebowej1
T-W-5Małe zbiorniki wodne1
T-W-6Retencjonowanie wód deszczowychna obszarach zurbanizowanych i wiejskich2
T-W-7Przyrodnicze aspekty wykorzystania małych zbiorników wodnych. Środki ochrony jakości wód, biofiltry1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje10
A-A-3Prace projektowe26
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia i obrony projektu14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Przygotowanie prezentacji własnej z zakresu tematyki wykładów dla wybranych małych zlewni rolniczych18
A-W-4Analiza i lektura literatury na temat Dyrektyw Wodnych8
A-W-5Przygotowanie do dyskusji4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O12-3_W01Zna rodzaje, sposoby i formy retencjonowania wody w zlewniach rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad, form i metod retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych
Treści programoweT-A-2Obliczenia zasobów retencji glebowej, retencji systemów melioracyjnych
T-W-1Podstawowe pojęcia, rodzaje i formy malej retencji, zasoby wody i jej użytkowanie
T-W-2Mała retencja -funkcje, rodzaje. Metody retencjonowania wody
T-W-3Znaczenie małej retencji w ochronie przed susza i powodzią
T-W-6Retencjonowanie wód deszczowychna obszarach zurbanizowanych i wiejskich
T-W-7Przyrodnicze aspekty wykorzystania małych zbiorników wodnych. Środki ochrony jakości wód, biofiltry
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian cząstkowy z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, nie zna literatury przedmiotu
3,0Student w ograniczonym zakresie ma wiedzę o rodzajach, sposobach i formach retencjonowanai wody w małych zlewniach rolniczych, zna tylko wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5Student ma wiedzę na temat wybranych rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, zna podstawową literaturę przedmiotu
4,0Student ma wiedzę na temat rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, zna sposoby techniczne i organizacyjne poprawy zasobów wodnych w zlewniach, wykorzystuje szeroko literaturę podstawową i uzupełniającą przedmiotu
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, stosuje techniczne i biologiczne a także organizacyjne metody poprawy retencjonowania wody, stosuje w praktyce literaturę fachową, branżową
5,0Student ma pełną wiedzę na temat rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, ma wiedze praktyczną odnośnie sposobów technicznych, organizacyjnych i innych metod poprawy warunków wodnych w zlewniach, stosuje znaną literaturę branżową w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O12-3_U01Posiada umiejętność oceny potrzeb retencjonowania wód na obszarach rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad, form i metod retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych
Treści programoweT-A-1Studium fizjograficzne możliwości zwiększenia zasobów wodnych wybranej zlewni rolniczej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian cząstkowy z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejetności oceny potrzeb retencjonowania wód na terenie zlewni rolniczych, nie umie korzystać z dostepnej literatury
3,0Student posiada ograniczoną umiejętność oceny potrzeb retencjonowanai wody w małych zlewniach rolniczych dla potrzeb rolnictwa,
3,5Student posiada umiejetność oceny potrzeb retencjonowanai wód na obszarch rolniczych dla potrzeb rolnictwa i środowiska przyrodniczego, korzysta z wybranych pozycji literatury przedmiotu
4,0Student posiada umiejetność oceny potrzeb retencjonowania wód do celów i produkcyjnych (rolnictwo) a także ochronnych - środowisko gleb hydrogenicznych, umiejętnie wykorzystuje literaturę podstawową i uzupełniającą przedmiotu
4,5Student posiada umiejętność oceny potrzeb retencjonowania wód na obszarach rolniczych łącznie z wybraniem metod i form retencjonowania wód w małych zlewnaich rolniczych, praktycznie wykorzystuje szeroką literaturę przedmiotu
5,0Student posiada pełną wiedzę na temat oceny potrzeb retencjonowania wód na obszarach rolniczych w skali małych zlewni hydrologicznych, w pełni potrafi wykorzystać szeroką literaturę przedmiotu łaczne z pozycjami branżowymi, normami i wytycznymi z zakresu małej retencji wód
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O12-3_K01Potrafi przeanalizować i ocenić zasoby małej retencji w zlewni rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad, form i metod retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych
Treści programoweT-A-2Obliczenia zasobów retencji glebowej, retencji systemów melioracyjnych
T-W-1Podstawowe pojęcia, rodzaje i formy malej retencji, zasoby wody i jej użytkowanie
T-W-7Przyrodnicze aspekty wykorzystania małych zbiorników wodnych. Środki ochrony jakości wód, biofiltry
T-A-1Studium fizjograficzne możliwości zwiększenia zasobów wodnych wybranej zlewni rolniczej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian cząstkowy z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeanalizować i ocenić zasobów wodnych małych zlewni rolniczych
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi analizować stan zasobów wodnych w małej zlewni i zastosować metody retencjonowania wód
3,5Student potrafi przeanalizować i ocenić zasoby małej retencji w zlewni rolniczej i podaje formy właściwe dla wybranych zlewni
4,0Student analizuje i ocenia zasoby małej retencji w skali zlewni rzecznej, przedstawia rozwiązania skuteczne dla zwiększenia zasobów wodnych
4,5Student umiejętnie analizuje i ocenia zasoby wodne w dziaąłnaich związanych z małą retencją wód, stosuje rozwiązania techniczne i proekologiczne służące zwiększeniu retencji obszarów wiejskich
5,0Student sprawnie i umiejętnie analizuje i ocenia wszystkie formy małej retencji możliwe do zastosowanai w małej zlewni rzecznej, wybiera działania skuteczne i proekologiczne