Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Retencja wód w małych zlewniach rolniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Retencja wód w małych zlewniach rolniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Hydrologia i gospodarka wodna regionu. Gleboznawstwo |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad, form i metod retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Studium fizjograficzne możliwości zwiększenia zasobów wodnych wybranej zlewni rolniczej | 7 |
T-A-2 | Obliczenia zasobów retencji glebowej, retencji systemów melioracyjnych | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia, rodzaje i formy malej retencji, zasoby wody i jej użytkowanie | 1 |
T-W-2 | Mała retencja -funkcje, rodzaje. Metody retencjonowania wody | 2 |
T-W-3 | Znaczenie małej retencji w ochronie przed susza i powodzią | 2 |
T-W-4 | Zapobieganie suszy glebowej | 1 |
T-W-5 | Małe zbiorniki wodne | 1 |
T-W-6 | Retencjonowanie wód deszczowychna obszarach zurbanizowanych i wiejskich | 2 |
T-W-7 | Przyrodnicze aspekty wykorzystania małych zbiorników wodnych. Środki ochrony jakości wód, biofiltry | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Konsultacje | 10 |
A-A-3 | Prace projektowe | 26 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia i obrony projektu | 14 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Konsultacje | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie prezentacji własnej z zakresu tematyki wykładów dla wybranych małych zlewni rolniczych | 18 |
A-W-4 | Analiza i lektura literatury na temat Dyrektyw Wodnych | 8 |
A-W-5 | Przygotowanie do dyskusji | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian cząstkowy z ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z zakresu wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O12-3_W01 Zna rodzaje, sposoby i formy retencjonowania wody w zlewniach rolniczych | OS_1A_W07 | R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-1 | T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O12-3_U01 Posiada umiejętność oceny potrzeb retencjonowania wód na obszarach rolniczych | OS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-1 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O12-3_K01 Potrafi przeanalizować i ocenić zasoby małej retencji w zlewni rolniczej | OS_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-1 | T-A-2, T-W-1, T-W-7, T-A-1 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O12-3_W01 Zna rodzaje, sposoby i formy retencjonowania wody w zlewniach rolniczych | 2,0 | Student nie zna rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, nie zna literatury przedmiotu |
3,0 | Student w ograniczonym zakresie ma wiedzę o rodzajach, sposobach i formach retencjonowanai wody w małych zlewniach rolniczych, zna tylko wybrane pozycje literatury przedmiotu | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat wybranych rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, zna podstawową literaturę przedmiotu | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, zna sposoby techniczne i organizacyjne poprawy zasobów wodnych w zlewniach, wykorzystuje szeroko literaturę podstawową i uzupełniającą przedmiotu | |
4,5 | Student ma szeroką wiedzę na temat rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, stosuje techniczne i biologiczne a także organizacyjne metody poprawy retencjonowania wody, stosuje w praktyce literaturę fachową, branżową | |
5,0 | Student ma pełną wiedzę na temat rodzajów, sposobów i form retencjonowania wody w małych zlewniach rolniczych, ma wiedze praktyczną odnośnie sposobów technicznych, organizacyjnych i innych metod poprawy warunków wodnych w zlewniach, stosuje znaną literaturę branżową w praktyce |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O12-3_U01 Posiada umiejętność oceny potrzeb retencjonowania wód na obszarach rolniczych | 2,0 | Student nie posiada umiejetności oceny potrzeb retencjonowania wód na terenie zlewni rolniczych, nie umie korzystać z dostepnej literatury |
3,0 | Student posiada ograniczoną umiejętność oceny potrzeb retencjonowanai wody w małych zlewniach rolniczych dla potrzeb rolnictwa, | |
3,5 | Student posiada umiejetność oceny potrzeb retencjonowanai wód na obszarch rolniczych dla potrzeb rolnictwa i środowiska przyrodniczego, korzysta z wybranych pozycji literatury przedmiotu | |
4,0 | Student posiada umiejetność oceny potrzeb retencjonowania wód do celów i produkcyjnych (rolnictwo) a także ochronnych - środowisko gleb hydrogenicznych, umiejętnie wykorzystuje literaturę podstawową i uzupełniającą przedmiotu | |
4,5 | Student posiada umiejętność oceny potrzeb retencjonowania wód na obszarach rolniczych łącznie z wybraniem metod i form retencjonowania wód w małych zlewnaich rolniczych, praktycznie wykorzystuje szeroką literaturę przedmiotu | |
5,0 | Student posiada pełną wiedzę na temat oceny potrzeb retencjonowania wód na obszarach rolniczych w skali małych zlewni hydrologicznych, w pełni potrafi wykorzystać szeroką literaturę przedmiotu łaczne z pozycjami branżowymi, normami i wytycznymi z zakresu małej retencji wód |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O12-3_K01 Potrafi przeanalizować i ocenić zasoby małej retencji w zlewni rolniczej | 2,0 | Student nie potrafi przeanalizować i ocenić zasobów wodnych małych zlewni rolniczych |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu potrafi analizować stan zasobów wodnych w małej zlewni i zastosować metody retencjonowania wód | |
3,5 | Student potrafi przeanalizować i ocenić zasoby małej retencji w zlewni rolniczej i podaje formy właściwe dla wybranych zlewni | |
4,0 | Student analizuje i ocenia zasoby małej retencji w skali zlewni rzecznej, przedstawia rozwiązania skuteczne dla zwiększenia zasobów wodnych | |
4,5 | Student umiejętnie analizuje i ocenia zasoby wodne w dziaąłnaich związanych z małą retencją wód, stosuje rozwiązania techniczne i proekologiczne służące zwiększeniu retencji obszarów wiejskich | |
5,0 | Student sprawnie i umiejętnie analizuje i ocenia wszystkie formy małej retencji możliwe do zastosowanai w małej zlewni rzecznej, wybiera działania skuteczne i proekologiczne |
Literatura podstawowa
- Mioduszewski W., Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych w małych zlewniach rolniczych, Falenty IMUZ, Falenty, 1994, Materiały inf. nr 25
- Mioduszewski W., Kaca E., Potrzeby i możliwości zwiększenia retencji wodnej na obszarach wiejskich, Falenty IMUZ, Falenty, 1996, Materiały inf. nr 37
- praca zb pod red, Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, Falenty IMUZ, Ministersto Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa, 2009, I
Literatura dodatkowa
- Mioduszewski W., Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych w krajobrazie rolniczym, Falenty IMUZ, Falenty, 1999, I