Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Herbologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Herbologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 2,00,38zaliczenie
wykładyW7 10 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z botaniki, chemii, gleboznawstwa, agroekologicznych podstaw produkcji roślinnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi znaczenia chwastów w bioróżnorodności środowiska.
C-2Przekazanie umiejetności rozpoznawania najważniejszych gospodarczo gatunków chwastów i określenia ich zagrożenia dla wielkości i jakości uzyskiwanego plonu roślin rolniczych.
C-3Nabycie umiejętności dostosowania metody ograniczania zachwaszczenia w zależności od stanu i stopnia zachwaszczenia łanu roślin rolniczych.
C-4Zrozumienie odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przez dobór i stosowanie określonej metody ograniczenia zachwaszczenia, zwłaszcza chemicznej.
C-5Nabycie umijętności psługiwania się Komputerowym Systemem Wspomagania Decyzji oraz Zaleceniami Ochrony Roślin przy ochronie roslin przed zachwaszczeniem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Grupy biologiczne chwastów; charakterystyka gatunków najczęściej występujących w uprawach polowych.Rozpoznawanie siewek chwastów najczęściej zachwaszczających rośliny rolnicze.2
T-A-2Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwości i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie.4
T-A-3Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w różnych warunkach glebowych przy zróżnicowanym składzie zbiorowisk chwastów.4
10
wykłady
T-W-1Spektrum geograficzno-historyczne i formy życiowe ważniejszych gatunków flory segetalnej Polski. Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności, a ich zwalczanie - korzyści wynikające z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.2
T-W-2Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych. Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływające na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.2
T-W-3Stan i stopień zachwaszczenia łanu - zmiany w składzie gatunkowym i liczebności chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące, krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a straty w plonach.2
T-W-4Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roslin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin. Czynniki warunkujące skuteczność chwastbójczą herbicydów -herbicydy selektywne i nieselektywne, nalistne i doglebowe.2
T-W-5Środki zwiekszjące skuteczność działania herbicydów - adiuwanty (aktywizujące, modyfikujace), ekologiczny i ekonomiczny aspekt ich stosowania. Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone. Wpływ herbicydów na kształtowanie zbiorowisk chwastów; kompensacja i uodpornianie chwastów, rośliny transgeniczne.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnuch10
A-A-2Przygotowanie do zajęć na ćwiczeniach audytoryjnych.18
A-A-3Przygotowanie prezentacji15
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Przygotowanie się do kolokwium.15
60
wykłady
A-W-1Uczestnicto w wykładach.10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie się do wejściówek18
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające -wykład informacyjny
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprwadziany posumowujące wiadomości z wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O12-2_W01
Zna zagrożenia wynikacjące z nadmiaru określonych gatunków chwastów na wysokości i jakości plonu roślin rolniczych. Potrafi wskazać metody ograniczania zachwaszczenia i ich wpływ na środowisko oraz zaproponować ich zastosowanie w zależności od składu gatunkowego chwastów i rośliny w której występują.
OS_1A_W07R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O12-2_U01
Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji określonych gatunków roślin rolniczych w zależności od składu gatunkowego chwastów. Potrafi zaprezentować program ochrony roślin w oparciu o ekonomiczne progi szkodliwości zachwaszczenia znając wady i zalety podejmowanych decyzji.
OS_1A_U01, OS_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U07InzA_U02, InzA_U04C-3, C-5T-W-4, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O12-2_K01
Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji określonych gatunków roślin rolniczych w zależności od składu gatunkowego chwastów. Potrafi zaprezentować program ochrony roślin w oparciu o ekonomiczne progi szkodliwości zachwaszczenia znając wady i zalety podejmowanych decyzji.
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-3, C-4, C-5T-W-4, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O12-2_W01
Zna zagrożenia wynikacjące z nadmiaru określonych gatunków chwastów na wysokości i jakości plonu roślin rolniczych. Potrafi wskazać metody ograniczania zachwaszczenia i ich wpływ na środowisko oraz zaproponować ich zastosowanie w zależności od składu gatunkowego chwastów i rośliny w której występują.
2,0Student nie zna zagrożeń wynikających z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych ani metod ich ograniczania.
3,0Student zna zagrożenia wynikajace z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i niektóre metody ich ograniczania.
3,5Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania.
4,0Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania oraz wpływ tych metod na środowisko.
4,5Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania oraz wpływ tych metod na środowisko. Potrafi zaproponować zastosowanie odpowiednich metod ograniczania zachwaszczenia w zależności od składu gatukowego chwastów w niektórych roślinach uprawnych.
5,0Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania oraz wpływ tych metod na środowisko. Potrafi zaproponować zastosowanie odpowiednich metod ograniczania zachwaszczenia w zależności od składu gatukowego chwastów w każdej z omawianych roślinach uprawnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O12-2_U01
Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji określonych gatunków roślin rolniczych w zależności od składu gatunkowego chwastów. Potrafi zaprezentować program ochrony roślin w oparciu o ekonomiczne progi szkodliwości zachwaszczenia znając wady i zalety podejmowanych decyzji.
2,0Student nie posiada umiejetności wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych.
3,0Student posiada umiejetności wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych.
3,5Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia
4,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia i opracować program ochrony niektórych roslin rolniczych.
4,5Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia i opracować program ochrony najważniejszych gospodarczo roślin rolniczych.
5,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia i opracować program ochrony najważniejszych gospodarczo roślin rolniczych przy tym poprawnie weryfikować wady i zalety zastosowanych metod.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O12-2_K01
Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji określonych gatunków roślin rolniczych w zależności od składu gatunkowego chwastów. Potrafi zaprezentować program ochrony roślin w oparciu o ekonomiczne progi szkodliwości zachwaszczenia znając wady i zalety podejmowanych decyzji.
2,0Student nie ma świadomości zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej.
3,0Student ma małą świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej, tym samym małą potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości.
3,5Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej, tym samym potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości.
4,0Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej i postepu biologicznego oraz chemicznego prowadzącego do tworzenia nowych substancji chemicznych, tym samym potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości .
4,5Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej i postepu biologicznego oraz chemicznego prowadzącego do tworzenia nowych substancji chemicznych i roślin transgenicznych odpornych na określone substancje chemiczne, tym samym potrzebę okresowego uaktualniania
5,0Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej oraz wynikającego z rozwoju nauk biologicznych i chemicznych wprowadzania na rynek nowych herbicydów oraz roślin transgenicznych odpornych na określone substancje aktywne i tym samym potrzebę uaktualniania swoich wiadomości przez całe życie .

Literatura podstawowa

  1. Aldrich R.J., Ekologia chwastów w roślinach uprawnych, TChiIE Opole, Opole, 1997
  2. Woźnica Z., Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL, Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Duer I., Zachwaszczenie i sposoby jego ograniczania w rolnictwie integrowanym, IUNG, Puławy, 1996
  2. Skrzypczk G., Blecharczyk A., Swędrzyński A., Podręczny atlas chwastów, Medix Plus, Poznań, 1997
  3. Zalecenia ochrony roślin ( na dany rok)., IOR Poznań, Poznań, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Grupy biologiczne chwastów; charakterystyka gatunków najczęściej występujących w uprawach polowych.Rozpoznawanie siewek chwastów najczęściej zachwaszczających rośliny rolnicze.2
T-A-2Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwości i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie.4
T-A-3Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w różnych warunkach glebowych przy zróżnicowanym składzie zbiorowisk chwastów.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Spektrum geograficzno-historyczne i formy życiowe ważniejszych gatunków flory segetalnej Polski. Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności, a ich zwalczanie - korzyści wynikające z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.2
T-W-2Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych. Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływające na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.2
T-W-3Stan i stopień zachwaszczenia łanu - zmiany w składzie gatunkowym i liczebności chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące, krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a straty w plonach.2
T-W-4Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roslin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin. Czynniki warunkujące skuteczność chwastbójczą herbicydów -herbicydy selektywne i nieselektywne, nalistne i doglebowe.2
T-W-5Środki zwiekszjące skuteczność działania herbicydów - adiuwanty (aktywizujące, modyfikujace), ekologiczny i ekonomiczny aspekt ich stosowania. Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone. Wpływ herbicydów na kształtowanie zbiorowisk chwastów; kompensacja i uodpornianie chwastów, rośliny transgeniczne.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnuch10
A-A-2Przygotowanie do zajęć na ćwiczeniach audytoryjnych.18
A-A-3Przygotowanie prezentacji15
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Przygotowanie się do kolokwium.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnicto w wykładach.10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie się do wejściówek18
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O12-2_W01Zna zagrożenia wynikacjące z nadmiaru określonych gatunków chwastów na wysokości i jakości plonu roślin rolniczych. Potrafi wskazać metody ograniczania zachwaszczenia i ich wpływ na środowisko oraz zaproponować ich zastosowanie w zależności od składu gatunkowego chwastów i rośliny w której występują.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentowi znaczenia chwastów w bioróżnorodności środowiska.
C-2Przekazanie umiejetności rozpoznawania najważniejszych gospodarczo gatunków chwastów i określenia ich zagrożenia dla wielkości i jakości uzyskiwanego plonu roślin rolniczych.
C-3Nabycie umiejętności dostosowania metody ograniczania zachwaszczenia w zależności od stanu i stopnia zachwaszczenia łanu roślin rolniczych.
C-4Zrozumienie odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przez dobór i stosowanie określonej metody ograniczenia zachwaszczenia, zwłaszcza chemicznej.
Treści programoweT-W-1Spektrum geograficzno-historyczne i formy życiowe ważniejszych gatunków flory segetalnej Polski. Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności, a ich zwalczanie - korzyści wynikające z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.
T-W-2Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych. Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływające na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.
T-W-3Stan i stopień zachwaszczenia łanu - zmiany w składzie gatunkowym i liczebności chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące, krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a straty w plonach.
T-W-4Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roslin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin. Czynniki warunkujące skuteczność chwastbójczą herbicydów -herbicydy selektywne i nieselektywne, nalistne i doglebowe.
T-W-5Środki zwiekszjące skuteczność działania herbicydów - adiuwanty (aktywizujące, modyfikujace), ekologiczny i ekonomiczny aspekt ich stosowania. Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone. Wpływ herbicydów na kształtowanie zbiorowisk chwastów; kompensacja i uodpornianie chwastów, rośliny transgeniczne.
T-A-1Grupy biologiczne chwastów; charakterystyka gatunków najczęściej występujących w uprawach polowych.Rozpoznawanie siewek chwastów najczęściej zachwaszczających rośliny rolnicze.
T-A-2Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwości i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie.
T-A-3Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w różnych warunkach glebowych przy zróżnicowanym składzie zbiorowisk chwastów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające -wykład informacyjny
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprwadziany posumowujące wiadomości z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zagrożeń wynikających z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych ani metod ich ograniczania.
3,0Student zna zagrożenia wynikajace z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i niektóre metody ich ograniczania.
3,5Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania.
4,0Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania oraz wpływ tych metod na środowisko.
4,5Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania oraz wpływ tych metod na środowisko. Potrafi zaproponować zastosowanie odpowiednich metod ograniczania zachwaszczenia w zależności od składu gatukowego chwastów w niektórych roślinach uprawnych.
5,0Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania oraz wpływ tych metod na środowisko. Potrafi zaproponować zastosowanie odpowiednich metod ograniczania zachwaszczenia w zależności od składu gatukowego chwastów w każdej z omawianych roślinach uprawnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O12-2_U01Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji określonych gatunków roślin rolniczych w zależności od składu gatunkowego chwastów. Potrafi zaprezentować program ochrony roślin w oparciu o ekonomiczne progi szkodliwości zachwaszczenia znając wady i zalety podejmowanych decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności dostosowania metody ograniczania zachwaszczenia w zależności od stanu i stopnia zachwaszczenia łanu roślin rolniczych.
C-5Nabycie umijętności psługiwania się Komputerowym Systemem Wspomagania Decyzji oraz Zaleceniami Ochrony Roślin przy ochronie roslin przed zachwaszczeniem.
Treści programoweT-W-4Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roslin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin. Czynniki warunkujące skuteczność chwastbójczą herbicydów -herbicydy selektywne i nieselektywne, nalistne i doglebowe.
T-A-2Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwości i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie.
T-A-3Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w różnych warunkach glebowych przy zróżnicowanym składzie zbiorowisk chwastów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające -wykład informacyjny
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprwadziany posumowujące wiadomości z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejetności wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych.
3,0Student posiada umiejetności wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych.
3,5Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia
4,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia i opracować program ochrony niektórych roslin rolniczych.
4,5Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia i opracować program ochrony najważniejszych gospodarczo roślin rolniczych.
5,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia i opracować program ochrony najważniejszych gospodarczo roślin rolniczych przy tym poprawnie weryfikować wady i zalety zastosowanych metod.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O12-2_K01Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji określonych gatunków roślin rolniczych w zależności od składu gatunkowego chwastów. Potrafi zaprezentować program ochrony roślin w oparciu o ekonomiczne progi szkodliwości zachwaszczenia znając wady i zalety podejmowanych decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności dostosowania metody ograniczania zachwaszczenia w zależności od stanu i stopnia zachwaszczenia łanu roślin rolniczych.
C-4Zrozumienie odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przez dobór i stosowanie określonej metody ograniczenia zachwaszczenia, zwłaszcza chemicznej.
C-5Nabycie umijętności psługiwania się Komputerowym Systemem Wspomagania Decyzji oraz Zaleceniami Ochrony Roślin przy ochronie roslin przed zachwaszczeniem.
Treści programoweT-W-4Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roslin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin. Czynniki warunkujące skuteczność chwastbójczą herbicydów -herbicydy selektywne i nieselektywne, nalistne i doglebowe.
T-A-2Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwości i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie.
T-A-3Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w różnych warunkach glebowych przy zróżnicowanym składzie zbiorowisk chwastów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające -wykład informacyjny
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprwadziany posumowujące wiadomości z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej.
3,0Student ma małą świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej, tym samym małą potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości.
3,5Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej, tym samym potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości.
4,0Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej i postepu biologicznego oraz chemicznego prowadzącego do tworzenia nowych substancji chemicznych, tym samym potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości .
4,5Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej i postepu biologicznego oraz chemicznego prowadzącego do tworzenia nowych substancji chemicznych i roślin transgenicznych odpornych na określone substancje chemiczne, tym samym potrzebę okresowego uaktualniania
5,0Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej oraz wynikającego z rozwoju nauk biologicznych i chemicznych wprowadzania na rynek nowych herbicydów oraz roślin transgenicznych odpornych na określone substancje aktywne i tym samym potrzebę uaktualniania swoich wiadomości przez całe życie .