Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka osadami i ściekami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka osadami i ściekami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 16 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 6 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej i nieorganicznej, mikrobiologii, gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta podstawowych wiadomości odnośnie klasyfikacji, właściwości i charakterystyki ścieków, technologii oczyszczania ścieków oraz podstawowych technologii uzdatniania wód przemysłowych
C-2Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania odpadów komunalnych na podstawie ich właściwości.
C-3Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania osadów ściekowych na podstawie badań chemicznych
C-4Rozwijanie w procesie nauczania zdolności poznawczych studentów poprzez kształcenie umiejętności dokonywania planowych, przemyślanych selektywnych, zakończonych wnioskami obserwacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody ocena efektywności oczyszczania ścieków na przykładzie 3 wybranych oczyszczalni ścieków.2
T-A-2Pobieranie i konserwowanie próbek ścieków i osadów ściekowych. Oznaczanie zawiesin łatwo opadajacych. Interpretacja wyników.1
T-A-3Oznaczanie ChZT i tlenu rozpuszczonego metodą Winklera w ściekach oraz ortofosforanów2
T-A-4Ocena poziomu nawożenia osadami ściekowymi i kompostami w różnych okresach czasu (projekt)1
6
wykłady
T-W-1Ustawy i dyrektywy UE związane z ściekami i osadami ściekowymi. Definicje, podział i skala produkcji ścieków. Skład chemiczny i mikrobiologiczny ścieków2
T-W-2Metody oczyszczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczne z usuwaniem biogenów, odnowa wody)2
T-W-3Metody usuwania związków biogennych ze ścieków zgodnie z wymogami UE. Problemy eksploatacyjne w obiektach z osadem czynnym2
T-W-4Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków i wód pościekowych. Kryteria oraz korzyści i zagrożenia2
T-W-5Definicje, podział i właściwości chemiczne osadów ściekowych. Ogólne zasady gospodarki osadem2
T-W-6Właściwości chemiczne i mikrobiologiczne osadów ściekowych. Metody przygotowania osadów ściekowych do przyrodniczego zagospodarowania2
T-W-7Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych. Negatywne i pozytywne skutki stosowania osadów ściekowych na środowisko2
T-W-8Charakterystyka ścieków i zanieczyszczeń (metale ciezkie, WWA itp) w nich występujących: ścieki miejskie, ścieki bytowo-gospodarcze, ścieki przemysłowe.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Samodzielene studiowanie zagadnień ćwiczeniowych oraz przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych12
A-A-3wykonanie projektu zagospodarowania przyrodniczego osadów ściekowych12
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładów8
A-W-3samodzielna praca studenta, studiowanie literatury przedmiotowej12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody praktyczne (obliczanie efektywności oczysczania, interpretacja wyników, wyciągnięcie wniosków, obsługa drobnego sprzętu laboratoryjnego)
M-3Umiejetność opracowania projektu zagospodarowania osadów
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i mulyimedialne
M-5Wykład problemowy
M-6Samodzielna praca studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzenia w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykałdów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D11_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne metody gospodarowania ściekami i osadami ściekowymi. Zna technologie oczyszczania ścieków oraz właściwości osadów ściekowych
OS_1A_W07, OS_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-4, M-6S-1
OS_1A_D11_W02
W zakresie wiedzy student ma wiedzę teoretyczną związaną z nieumiejętnym wykorzystaniem ścieków i osadów oraz ich negatywnego wpływu na gleby, rośliny oraz ludzi i zwierzęta
OS_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-6M-1, M-4, M-6S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D11_U01
W zakresie umiejetności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną w celu zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych. Zna ich właściwości chemiczne i mikobiologiczne. Potfafi zadecydować na jakie gleby można stosować ścieki oraz w jaki sposób zagospodarować osady ściekowe bez ujemnego wpływu na środowisko
OS_1A_U06, OS_1A_U09R1A_U05, R1A_U07InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3, C-4T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4M-2, M-3, M-4, M-6S-2
OS_1A_D11_U02
W zakresie nabytych umiejętności student potrafi ocenić która z metod oczyszcania ścieków jest najbardziej efektywna. Zna urządzenia i technologie do wstępnego oczyszczania ścieków. Potrafi ocenić na podstawie właściwości osadów sposób ich zagospodarowania
OS_1A_U06, OS_1A_U09R1A_U05, R1A_U07InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-4T-W-2, T-W-7, T-A-4M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D11_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzilną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość negatywnego wpływu na stan zanieczyszcznia środowiska wodnego i glebowego ptrzez nieumiejętne stosowanie ścieków i osadów ściekowych
OS_1A_K03R1A_K03C-3, C-4T-W-2, T-W-4, T-W-7M-4, M-5, M-6S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D11_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne metody gospodarowania ściekami i osadami ściekowymi. Zna technologie oczyszczania ścieków oraz właściwości osadów ściekowych
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z gospodarką ściekami i osadami ściekowymi
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie możliwości wtórnego zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych bez negatywnego wpływu na stan gleb, roślin, oraz na jakość środowiska
OS_1A_D11_W02
W zakresie wiedzy student ma wiedzę teoretyczną związaną z nieumiejętnym wykorzystaniem ścieków i osadów oraz ich negatywnego wpływu na gleby, rośliny oraz ludzi i zwierzęta
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z gospodarką ściekami i osadami ściekowymi
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie możliwości wtórnego zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych bez negatywnego wpływu na stan gleb, roślin, oraz na jakość środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D11_U01
W zakresie umiejetności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną w celu zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych. Zna ich właściwości chemiczne i mikobiologiczne. Potfafi zadecydować na jakie gleby można stosować ścieki oraz w jaki sposób zagospodarować osady ściekowe bez ujemnego wpływu na środowisko
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,0Student posiada niewielkie umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,5Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu oceny gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi, planowania nawożenia gleb i nawadniania roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia ściekami na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko
OS_1A_D11_U02
W zakresie nabytych umiejętności student potrafi ocenić która z metod oczyszcania ścieków jest najbardziej efektywna. Zna urządzenia i technologie do wstępnego oczyszczania ścieków. Potrafi ocenić na podstawie właściwości osadów sposób ich zagospodarowania
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,0Student posiada niewielkie umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,5Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu oceny gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi, planowania nawożenia gleb i nawadniania roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia ściekami na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D11_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzilną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość negatywnego wpływu na stan zanieczyszcznia środowiska wodnego i glebowego ptrzez nieumiejętne stosowanie ścieków i osadów ściekowych
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o wpływie stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobierze zorganizować pracę w grupie i zdopingować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób wybitny zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko

Literatura podstawowa

  1. S.Barana, J. Łabętowicz , E. Krzywy, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów., PWRiL, Warszawa, 2011, I
  2. J. Podedworna, K. Umiejewska, Technologie osadów ściekowych, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2008, I
  3. J. Bień, Osady ściekowe. Praktyka i teoria, Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2007, I
  4. E. Kalinowska, G. Bonar, J. Duma, Zasady i praktyka oczyszczania ścieków, LemTech, Kraków, 2009
  5. J. Łomotowski, A. Szpindor, Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, ARKADY, Warszawa, 2002, I

Literatura dodatkowa

  1. E.Krzywy, A. Iżewska, Gospodaraka ściekami i osadami ściekowymi, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2004, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody ocena efektywności oczyszczania ścieków na przykładzie 3 wybranych oczyszczalni ścieków.2
T-A-2Pobieranie i konserwowanie próbek ścieków i osadów ściekowych. Oznaczanie zawiesin łatwo opadajacych. Interpretacja wyników.1
T-A-3Oznaczanie ChZT i tlenu rozpuszczonego metodą Winklera w ściekach oraz ortofosforanów2
T-A-4Ocena poziomu nawożenia osadami ściekowymi i kompostami w różnych okresach czasu (projekt)1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ustawy i dyrektywy UE związane z ściekami i osadami ściekowymi. Definicje, podział i skala produkcji ścieków. Skład chemiczny i mikrobiologiczny ścieków2
T-W-2Metody oczyszczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczne z usuwaniem biogenów, odnowa wody)2
T-W-3Metody usuwania związków biogennych ze ścieków zgodnie z wymogami UE. Problemy eksploatacyjne w obiektach z osadem czynnym2
T-W-4Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków i wód pościekowych. Kryteria oraz korzyści i zagrożenia2
T-W-5Definicje, podział i właściwości chemiczne osadów ściekowych. Ogólne zasady gospodarki osadem2
T-W-6Właściwości chemiczne i mikrobiologiczne osadów ściekowych. Metody przygotowania osadów ściekowych do przyrodniczego zagospodarowania2
T-W-7Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych. Negatywne i pozytywne skutki stosowania osadów ściekowych na środowisko2
T-W-8Charakterystyka ścieków i zanieczyszczeń (metale ciezkie, WWA itp) w nich występujących: ścieki miejskie, ścieki bytowo-gospodarcze, ścieki przemysłowe.2
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Samodzielene studiowanie zagadnień ćwiczeniowych oraz przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych12
A-A-3wykonanie projektu zagospodarowania przyrodniczego osadów ściekowych12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładów8
A-W-3samodzielna praca studenta, studiowanie literatury przedmiotowej12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D11_W01W zakresie wiedzy student zna teoretyczne metody gospodarowania ściekami i osadami ściekowymi. Zna technologie oczyszczania ścieków oraz właściwości osadów ściekowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta podstawowych wiadomości odnośnie klasyfikacji, właściwości i charakterystyki ścieków, technologii oczyszczania ścieków oraz podstawowych technologii uzdatniania wód przemysłowych
C-2Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania odpadów komunalnych na podstawie ich właściwości.
C-3Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania osadów ściekowych na podstawie badań chemicznych
C-4Rozwijanie w procesie nauczania zdolności poznawczych studentów poprzez kształcenie umiejętności dokonywania planowych, przemyślanych selektywnych, zakończonych wnioskami obserwacji.
Treści programoweT-W-1Ustawy i dyrektywy UE związane z ściekami i osadami ściekowymi. Definicje, podział i skala produkcji ścieków. Skład chemiczny i mikrobiologiczny ścieków
T-W-3Metody usuwania związków biogennych ze ścieków zgodnie z wymogami UE. Problemy eksploatacyjne w obiektach z osadem czynnym
T-W-2Metody oczyszczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczne z usuwaniem biogenów, odnowa wody)
T-W-4Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków i wód pościekowych. Kryteria oraz korzyści i zagrożenia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody praktyczne (obliczanie efektywności oczysczania, interpretacja wyników, wyciągnięcie wniosków, obsługa drobnego sprzętu laboratoryjnego)
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i mulyimedialne
M-6Samodzielna praca studenta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z gospodarką ściekami i osadami ściekowymi
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie możliwości wtórnego zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych bez negatywnego wpływu na stan gleb, roślin, oraz na jakość środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D11_W02W zakresie wiedzy student ma wiedzę teoretyczną związaną z nieumiejętnym wykorzystaniem ścieków i osadów oraz ich negatywnego wpływu na gleby, rośliny oraz ludzi i zwierzęta
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania odpadów komunalnych na podstawie ich właściwości.
C-3Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania osadów ściekowych na podstawie badań chemicznych
C-4Rozwijanie w procesie nauczania zdolności poznawczych studentów poprzez kształcenie umiejętności dokonywania planowych, przemyślanych selektywnych, zakończonych wnioskami obserwacji.
Treści programoweT-W-4Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków i wód pościekowych. Kryteria oraz korzyści i zagrożenia
T-W-6Właściwości chemiczne i mikrobiologiczne osadów ściekowych. Metody przygotowania osadów ściekowych do przyrodniczego zagospodarowania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i mulyimedialne
M-6Samodzielna praca studenta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z gospodarką ściekami i osadami ściekowymi
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie możliwości wtórnego zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych bez negatywnego wpływu na stan gleb, roślin, oraz na jakość środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D11_U01W zakresie umiejetności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną w celu zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych. Zna ich właściwości chemiczne i mikobiologiczne. Potfafi zadecydować na jakie gleby można stosować ścieki oraz w jaki sposób zagospodarować osady ściekowe bez ujemnego wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania odpadów komunalnych na podstawie ich właściwości.
C-3Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania osadów ściekowych na podstawie badań chemicznych
C-4Rozwijanie w procesie nauczania zdolności poznawczych studentów poprzez kształcenie umiejętności dokonywania planowych, przemyślanych selektywnych, zakończonych wnioskami obserwacji.
Treści programoweT-W-6Właściwości chemiczne i mikrobiologiczne osadów ściekowych. Metody przygotowania osadów ściekowych do przyrodniczego zagospodarowania
T-A-2Pobieranie i konserwowanie próbek ścieków i osadów ściekowych. Oznaczanie zawiesin łatwo opadajacych. Interpretacja wyników.
T-A-3Oznaczanie ChZT i tlenu rozpuszczonego metodą Winklera w ściekach oraz ortofosforanów
T-A-1Metody ocena efektywności oczyszczania ścieków na przykładzie 3 wybranych oczyszczalni ścieków.
T-A-4Ocena poziomu nawożenia osadami ściekowymi i kompostami w różnych okresach czasu (projekt)
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (obliczanie efektywności oczysczania, interpretacja wyników, wyciągnięcie wniosków, obsługa drobnego sprzętu laboratoryjnego)
M-3Umiejetność opracowania projektu zagospodarowania osadów
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i mulyimedialne
M-6Samodzielna praca studenta
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzenia w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykałdów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,0Student posiada niewielkie umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,5Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu oceny gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi, planowania nawożenia gleb i nawadniania roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia ściekami na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D11_U02W zakresie nabytych umiejętności student potrafi ocenić która z metod oczyszcania ścieków jest najbardziej efektywna. Zna urządzenia i technologie do wstępnego oczyszczania ścieków. Potrafi ocenić na podstawie właściwości osadów sposób ich zagospodarowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta podstawowych wiadomości odnośnie klasyfikacji, właściwości i charakterystyki ścieków, technologii oczyszczania ścieków oraz podstawowych technologii uzdatniania wód przemysłowych
C-4Rozwijanie w procesie nauczania zdolności poznawczych studentów poprzez kształcenie umiejętności dokonywania planowych, przemyślanych selektywnych, zakończonych wnioskami obserwacji.
Treści programoweT-W-2Metody oczyszczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczne z usuwaniem biogenów, odnowa wody)
T-W-7Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych. Negatywne i pozytywne skutki stosowania osadów ściekowych na środowisko
T-A-4Ocena poziomu nawożenia osadami ściekowymi i kompostami w różnych okresach czasu (projekt)
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (obliczanie efektywności oczysczania, interpretacja wyników, wyciągnięcie wniosków, obsługa drobnego sprzętu laboratoryjnego)
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i mulyimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzenia w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykałdów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,0Student posiada niewielkie umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
3,5Student posiada zadawalające (połowiczne) umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu oceny gospodarki ściekami i osadami ściekowymi
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi, planowania nawożenia gleb i nawadniania roślin. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia ściekami na stan gleby, na plonowanie roślin oraz na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D11_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzilną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość negatywnego wpływu na stan zanieczyszcznia środowiska wodnego i glebowego ptrzez nieumiejętne stosowanie ścieków i osadów ściekowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania osadów ściekowych na podstawie badań chemicznych
C-4Rozwijanie w procesie nauczania zdolności poznawczych studentów poprzez kształcenie umiejętności dokonywania planowych, przemyślanych selektywnych, zakończonych wnioskami obserwacji.
Treści programoweT-W-2Metody oczyszczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczne z usuwaniem biogenów, odnowa wody)
T-W-4Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków i wód pościekowych. Kryteria oraz korzyści i zagrożenia
T-W-7Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych. Negatywne i pozytywne skutki stosowania osadów ściekowych na środowisko
Metody nauczaniaM-4Nowoczesne środki audiowizualne i mulyimedialne
M-5Wykład problemowy
M-6Samodzielna praca studenta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o wpływie stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo duża na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobierze zorganizować pracę w grupie i zdopingować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób wybitny zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość na temat wpływu stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko