Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Urządzenia ochrony atmosfery:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia ochrony atmosfery | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii, fizyki, analizy chemicznej, biologii, technologii stosowanych w ochronie środowiska, ekologii, gospodarowania odpadami i problematyki prawnej dotyczącej ochrony środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z urządzeniami i charakterystyką procesów stosowanych w ochronie atmosfery. |
C-2 | Student zapozna się z technologią redukcji zanieczyszczeń gazowych. |
C-3 | Pozna aparaturę procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Główne źródła zanieczyszczeń powietrza. Technologie i urządzenia stosowane w redukcji zanieczyszczeń. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych - NOx. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych – CO2. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych – SO2. Technologie redukcji zanieczyszczeń pyłowych. Urządzenia i metody wzbogacania paliw. Urządzenia i metody oczyszczania gazów odlotowych. Termiczne unieszkodliwianie odpadów. Biomasa możliwością redukcji gazów cieplarnianych. Emisje z sektora rolniczego i sposoby ich ograniczania. Emisje z przemysłu i sposoby ich ograniczania. | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Główne źródła zanieczyszczeń atmosfery. Energia ze źródeł odnawialnych. Energia elektryczna – wytwarzanie. Rolnictwo, a zanieczyszczenie atmosfery. Alternatywne źródła energii, a zanieczyszczenie atmosfery. Urządzenia stosowane w produkcji paliw alternatywnych. Pierwotne i wtórne metody zapobiegania zanieczyszczeniu atmosfery. Urządzenia i charakterystyka procesów stosowanych w ochronie atmosfery (absorpcja, adsorpcja, spalanie). Zanieczyszczenie atmosfery w świetle obowiązujących przepisów prawa. | 8 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji. | 10 |
A-A-3 | Studiowanie literatury. | 14 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 8 |
A-W-2 | Konsultacje. | 3 |
A-W-3 | Studiowanie literatury i przygotowanie do kolokwiów. | 19 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny, objaśnienie. |
M-2 | Metoda praktyczna: pokaz. |
M-3 | Prezentacja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników sprawdzianów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z wykładów na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie przygotowanej prezentacji. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D14_W01 Efektem wiedzy zapoznanie z aparaturą procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych. | OS_1A_W07 | R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D14_U01 Efektem umiejętności jest doboru najnowszych rozwiązań technicznych w ochronie atmosfery celu uzyskania zamierzonych efektów zgodnie wymogami w zakresie ochrony środowiska. | OS_1A_U09 | R1A_U07 | InzA_U04 | C-3 | T-A-1, T-W-1 | M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D14_K01 Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery. | OS_1A_K06 | R1A_K06 | InzA_K01 | C-3 | T-A-1, T-W-1 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D14_W01 Efektem wiedzy zapoznanie z aparaturą procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudnosci z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystac w stopniu zadowalajacym. | |
4,0 | Student zna podstawowe rozwiązania techniczne stosowane w ochronie atmosfery. | |
4,5 | Student zna rozwiązania techniczne stosowane w ochronie atmosfery. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna rozwiązania techniczne stosowane w ochronie atmosfery. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D14_U01 Efektem umiejętności jest doboru najnowszych rozwiązań technicznych w ochronie atmosfery celu uzyskania zamierzonych efektów zgodnie wymogami w zakresie ochrony środowiska. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym | |
4,0 | Student potrafi skorzystać z typowych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery. | |
4,5 | Student potrafi skorzystać z najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery. | |
5,0 | Student potrafi skorzystać z najnowszych rozwiązań technicznych w ochronie atmosfery celu uzyskania zamierzonych efektów zgodnie wymogami w zakresie ochrony środowiska. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D14_K01 Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym. | |
4,0 | Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery. | |
4,5 | Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery w celu uzyskiwania odpowiedniego efektu pracy. | |
5,0 | Student ma bardzo dużą świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery w celu uzyskiwania jak najlepszego efektu pracy. |
Literatura podstawowa
- Centrum Informatyki Energetyki., Zanieczyszczenie atmosfery. Źródła oraz metodyka szacowania wielkości emisji zanieczyszczeń., Wyd. CIE Warszawa, Warszawa, 1997
- Chmielniak T, Technologie energetyczne., WNT Warszawa, Warszawa, 2008
- Grochowicz E., Korytkowski J., Ochrona powietrza, WSziP, Warszawa., Warszawa, 1996
- Hłuszyk H., Stankiewicz A, Szkolny słownik – „Ekologia", WSiP Warszawa, Warszawa, 1996
- Jabłoński W., Wnuk J, Zarządzanie odnawialnymi źródłami energii. – Aspekty ekonomiczno – techniczne, Oficyna Wydawnicza HUMANITAS., 2009
- Kucowsski J., Laudyn D., Przekwas M., Energetyka, a ochrona środowiska, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
- Tytko R., Odnawialne źródła energii, Warszawa, 2011, III
- Ulbrich R, Alternatywne źródła energii, Oficyna Wydawnicza Politechnika Opolska, Opole, 2010
- Warych J., Oczyszczanie przemysłowych gazów odlotowych, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
- Warych J., Oczyszczanie gazów – procesy i aparatura, WNT Warszawa, Warszawa, 1998, III
Literatura dodatkowa
- Obowiązujące akty prawne
- Czaspismo, Energetyka Cieplna i Zawodowa
- Czasopismo, Nowa Energia
- Czasopismo, Ochrona Powietrza i Problemy Odpadów