Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Ochrona i rekultywacja gleb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona i rekultywacja gleb
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 16 1,00,47egzamin
ćwiczenia audytoryjneA7 6 2,00,24zaliczenie
laboratoriaL7 12 2,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o glebach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gleb
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gleb w Polsce
C-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gleb
C-4Zapoznanie ze sposobami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych i zdewastowanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Problem ilościowej ochrony gleb - zmiany w użytkowaniu gruntów w Polsce na przestrzeni ostatniego półwiecza w oparciu o dane GUS. Uświadomienie potrzeby ochrony areału gruntów użytkowanych rolniczo i leśnie2
T-A-2Metody określania potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną oraz stopnia zerodowania zbocza w strefie czołowomorenowej Pomorza Zachodniego2
T-A-3Określanie stopnia i klasy zabudowy gleb miejskich na przykładzie dzielnic Szczecina. Problem przekształceń urbano- i industrioziemów oraz wpływ tego na roślinność miejską, mikroklimat i warunki zdrowotne miast. Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych2
6
laboratoria
T-L-1Ocena stopnia zdegradowania gleby na podstawie jej właściwości fizycznych. Dobór zabiegów rekultywacyjnych do stwierdzonego stopnia zdegradowania2
T-L-2Ocena stopnia zdegradowania chemicznego (kwasowego) gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych2
T-L-3Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia lub skażenia2
T-L-4Określanie stopnia zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi oraz dynamika wzrostu ich zawartości w kilkuletnim okresie na przykładzie gleb Plant Krakowskich2
T-L-5Określenie rodzaju i stopnia degradacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego profilu geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji, wybór kierunku zagospodarowania i określenie zakresu prac rekultywacyjnych. Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych4
12
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotu - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja, rekultywacja gleb. Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gleb w Polsce - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku2
T-W-2Degradacja fizyczna gleb (zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieodpowiednie stosunki wodno-powietrzne) - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne2
T-W-3Degradacja chemiczna (kwasowa) gleb użytkowanych rolniczo oraz nadmierna alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zapobieganie, regulacja poziomu pH gleby2
T-W-4Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne2
T-W-5Metody "in situ" i "ex situ" oczyszczania gleb z substancji szkodliwych. Detoksykacja gleb zasolonych, znieczyszczonych przez metale ciężkie i substancje ropopochodne2
T-W-6Przesłanki, etapy i fazy rekultywacji gruntów bezglebowych2
T-W-7Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowej eksploatacji węgla brunatnego, kruszyw mineralnych i surowców plastycznych2
T-W-8Rekultywacja techniczna i odtworzenie gleb w obszarach składowania odpadów i prowadzenia prac budowlanych2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazanych na ćwiczeniach audytoryjnych14
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-4Studiowanie literatury specjalistycznej30
60
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych12
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach laboratoryjnych, w tym praca własna zlecona na ćwiczeniach do wykonania w warunkach domowych (wykreślenie profilu wraz z naniesieniem niezbędnych danych)28
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych20
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach16
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych4
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów (egzamin)10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (zaliczenie ćwiczeń) oraz po ich odbyciu (egzamin) jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D08_W01
Student ma wiedzę w zakresie ochrony, degradacji i dewastacji gleb na skutek oddziaływania czynników naturalnych i antropogenicznych, zna teoretyczne podstawy rekultywacji gleb i gruntów
OS_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D08_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny stopnia zdegradowania gleby, potrafi dobrać odpowiedni, tj. ekonomicznie i ekologicznie uzasadniony, sposób jej rekultywacji technicznej i biologicznej
OS_1A_U09R1A_U07InzA_U04C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-A-2, T-A-3, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D08_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między stanem gleby a jakością środowiska przyrodniczego
OS_1A_K03R1A_K03C-1, C-2, C-3, C-4T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-A-2, T-A-3, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D08_W01
Student ma wiedzę w zakresie ochrony, degradacji i dewastacji gleb na skutek oddziaływania czynników naturalnych i antropogenicznych, zna teoretyczne podstawy rekultywacji gleb i gruntów
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z ochroną i rekultywacją gleb
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie ochrony i rekultywacji gleb
3,5Student posiada połowiczną wiedzę w zakresie ochrony i rekultywacji gleb
4,0Student zna dobrze teoretyczne podstawy związane z ochroną i rekultywacją gleb
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w zakresie ochrony i rekultywacji gleb
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie ochrony i rekultywacji gleb

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D08_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny stopnia zdegradowania gleby, potrafi dobrać odpowiedni, tj. ekonomicznie i ekologicznie uzasadniony, sposób jej rekultywacji technicznej i biologicznej
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i zaplanowania dla niej odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i dobrania odpowiednich sposobów jej rekultywacji
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i zaplanowania dla niej odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i dobrania odpowiednich sposobów jej rekultywacji
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i zaplanowania dla niej odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i dobrania odpowiednich sposobów jej rekultywacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D08_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między stanem gleby a jakością środowiska przyrodniczego
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma świadomości powiązań stanu gleb z jakością środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma dostateczną świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w aspekcie ochrony jakości środowiska przyrodniczego
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działanie własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go donad dobra świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę zespołową i zmotywować do działania innych jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość roli, jaką odgrywa ochrona i rekultywacja gleb w kształtowaniu jakości życia roślin, zwierząt i ludzi

Literatura podstawowa

  1. Baran S., Turski R., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wydaw. Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1996
  2. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003
  3. Akt prawny, Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku, Dz.U. 1995 Nr 16 poz. 78 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 1995
  4. Akt prawny, Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi z dnia 9 września 2002 roku, Dz.U. 2002 Nr 165 poz. 1359 [online] http://isap.sejm.gov.pl, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Greinert H., Greinert A., Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego, Wydaw. Politechniki Zielonogórskiej, Zielona Góra, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Problem ilościowej ochrony gleb - zmiany w użytkowaniu gruntów w Polsce na przestrzeni ostatniego półwiecza w oparciu o dane GUS. Uświadomienie potrzeby ochrony areału gruntów użytkowanych rolniczo i leśnie2
T-A-2Metody określania potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną oraz stopnia zerodowania zbocza w strefie czołowomorenowej Pomorza Zachodniego2
T-A-3Określanie stopnia i klasy zabudowy gleb miejskich na przykładzie dzielnic Szczecina. Problem przekształceń urbano- i industrioziemów oraz wpływ tego na roślinność miejską, mikroklimat i warunki zdrowotne miast. Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych2
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena stopnia zdegradowania gleby na podstawie jej właściwości fizycznych. Dobór zabiegów rekultywacyjnych do stwierdzonego stopnia zdegradowania2
T-L-2Ocena stopnia zdegradowania chemicznego (kwasowego) gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych2
T-L-3Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia lub skażenia2
T-L-4Określanie stopnia zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi oraz dynamika wzrostu ich zawartości w kilkuletnim okresie na przykładzie gleb Plant Krakowskich2
T-L-5Określenie rodzaju i stopnia degradacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego profilu geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji, wybór kierunku zagospodarowania i określenie zakresu prac rekultywacyjnych. Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych4
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotu - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja, rekultywacja gleb. Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gleb w Polsce - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku2
T-W-2Degradacja fizyczna gleb (zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieodpowiednie stosunki wodno-powietrzne) - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne2
T-W-3Degradacja chemiczna (kwasowa) gleb użytkowanych rolniczo oraz nadmierna alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zapobieganie, regulacja poziomu pH gleby2
T-W-4Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne2
T-W-5Metody "in situ" i "ex situ" oczyszczania gleb z substancji szkodliwych. Detoksykacja gleb zasolonych, znieczyszczonych przez metale ciężkie i substancje ropopochodne2
T-W-6Przesłanki, etapy i fazy rekultywacji gruntów bezglebowych2
T-W-7Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowej eksploatacji węgla brunatnego, kruszyw mineralnych i surowców plastycznych2
T-W-8Rekultywacja techniczna i odtworzenie gleb w obszarach składowania odpadów i prowadzenia prac budowlanych2
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazanych na ćwiczeniach audytoryjnych14
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-4Studiowanie literatury specjalistycznej30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych12
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach laboratoryjnych, w tym praca własna zlecona na ćwiczeniach do wykonania w warunkach domowych (wykreślenie profilu wraz z naniesieniem niezbędnych danych)28
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach16
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych4
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów (egzamin)10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D08_W01Student ma wiedzę w zakresie ochrony, degradacji i dewastacji gleb na skutek oddziaływania czynników naturalnych i antropogenicznych, zna teoretyczne podstawy rekultywacji gleb i gruntów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gleb w Polsce
C-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gleb
C-4Zapoznanie ze sposobami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych i zdewastowanych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotu - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja, rekultywacja gleb. Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gleb w Polsce - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku
T-W-2Degradacja fizyczna gleb (zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieodpowiednie stosunki wodno-powietrzne) - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne
T-W-3Degradacja chemiczna (kwasowa) gleb użytkowanych rolniczo oraz nadmierna alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zapobieganie, regulacja poziomu pH gleby
T-W-4Erozja wodna i wietrzna jako czynniki degradujące gleby i środowisko. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów. Agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne
T-W-5Metody "in situ" i "ex situ" oczyszczania gleb z substancji szkodliwych. Detoksykacja gleb zasolonych, znieczyszczonych przez metale ciężkie i substancje ropopochodne
T-W-6Przesłanki, etapy i fazy rekultywacji gruntów bezglebowych
T-W-7Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowej eksploatacji węgla brunatnego, kruszyw mineralnych i surowców plastycznych
T-W-8Rekultywacja techniczna i odtworzenie gleb w obszarach składowania odpadów i prowadzenia prac budowlanych
T-A-1Problem ilościowej ochrony gleb - zmiany w użytkowaniu gruntów w Polsce na przestrzeni ostatniego półwiecza w oparciu o dane GUS. Uświadomienie potrzeby ochrony areału gruntów użytkowanych rolniczo i leśnie
T-A-3Określanie stopnia i klasy zabudowy gleb miejskich na przykładzie dzielnic Szczecina. Problem przekształceń urbano- i industrioziemów oraz wpływ tego na roślinność miejską, mikroklimat i warunki zdrowotne miast. Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (zaliczenie ćwiczeń) oraz po ich odbyciu (egzamin) jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z ochroną i rekultywacją gleb
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie ochrony i rekultywacji gleb
3,5Student posiada połowiczną wiedzę w zakresie ochrony i rekultywacji gleb
4,0Student zna dobrze teoretyczne podstawy związane z ochroną i rekultywacją gleb
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w zakresie ochrony i rekultywacji gleb
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie ochrony i rekultywacji gleb
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D08_U01W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny stopnia zdegradowania gleby, potrafi dobrać odpowiedni, tj. ekonomicznie i ekologicznie uzasadniony, sposób jej rekultywacji technicznej i biologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gleb w Polsce
C-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gleb
C-4Zapoznanie ze sposobami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych i zdewastowanych
Treści programoweT-L-1Ocena stopnia zdegradowania gleby na podstawie jej właściwości fizycznych. Dobór zabiegów rekultywacyjnych do stwierdzonego stopnia zdegradowania
T-L-2Ocena stopnia zdegradowania chemicznego (kwasowego) gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
T-L-3Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia lub skażenia
T-L-4Określanie stopnia zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi oraz dynamika wzrostu ich zawartości w kilkuletnim okresie na przykładzie gleb Plant Krakowskich
T-A-2Metody określania potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną oraz stopnia zerodowania zbocza w strefie czołowomorenowej Pomorza Zachodniego
T-A-3Określanie stopnia i klasy zabudowy gleb miejskich na przykładzie dzielnic Szczecina. Problem przekształceń urbano- i industrioziemów oraz wpływ tego na roślinność miejską, mikroklimat i warunki zdrowotne miast. Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
T-L-5Określenie rodzaju i stopnia degradacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego profilu geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji, wybór kierunku zagospodarowania i określenie zakresu prac rekultywacyjnych. Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (zaliczenie ćwiczeń) oraz po ich odbyciu (egzamin) jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i zaplanowania dla niej odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i dobrania odpowiednich sposobów jej rekultywacji
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i zaplanowania dla niej odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i dobrania odpowiednich sposobów jej rekultywacji
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i zaplanowania dla niej odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stopnia zdegradowania gleby i dobrania odpowiednich sposobów jej rekultywacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D08_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między stanem gleby a jakością środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gleb
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gleb w Polsce
C-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gleb
C-4Zapoznanie ze sposobami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych i zdewastowanych
Treści programoweT-W-5Metody "in situ" i "ex situ" oczyszczania gleb z substancji szkodliwych. Detoksykacja gleb zasolonych, znieczyszczonych przez metale ciężkie i substancje ropopochodne
T-W-6Przesłanki, etapy i fazy rekultywacji gruntów bezglebowych
T-W-7Rekultywacja gruntów bezglebowych po odkrywkowej eksploatacji węgla brunatnego, kruszyw mineralnych i surowców plastycznych
T-W-8Rekultywacja techniczna i odtworzenie gleb w obszarach składowania odpadów i prowadzenia prac budowlanych
T-A-1Problem ilościowej ochrony gleb - zmiany w użytkowaniu gruntów w Polsce na przestrzeni ostatniego półwiecza w oparciu o dane GUS. Uświadomienie potrzeby ochrony areału gruntów użytkowanych rolniczo i leśnie
T-L-1Ocena stopnia zdegradowania gleby na podstawie jej właściwości fizycznych. Dobór zabiegów rekultywacyjnych do stwierdzonego stopnia zdegradowania
T-L-2Ocena stopnia zdegradowania chemicznego (kwasowego) gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
T-L-3Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia lub skażenia
T-L-4Określanie stopnia zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi oraz dynamika wzrostu ich zawartości w kilkuletnim okresie na przykładzie gleb Plant Krakowskich
T-A-2Metody określania potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną oraz stopnia zerodowania zbocza w strefie czołowomorenowej Pomorza Zachodniego
T-A-3Określanie stopnia i klasy zabudowy gleb miejskich na przykładzie dzielnic Szczecina. Problem przekształceń urbano- i industrioziemów oraz wpływ tego na roślinność miejską, mikroklimat i warunki zdrowotne miast. Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
T-L-5Określenie rodzaju i stopnia degradacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego profilu geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji, wybór kierunku zagospodarowania i określenie zakresu prac rekultywacyjnych. Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (zaliczenie ćwiczeń) oraz po ich odbyciu (egzamin) jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma świadomości powiązań stanu gleb z jakością środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma dostateczną świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w aspekcie ochrony jakości środowiska przyrodniczego
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działanie własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go donad dobra świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę zespołową i zmotywować do działania innych jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość roli, jaką odgrywa ochrona i rekultywacja gleb w kształtowaniu jakości życia roślin, zwierząt i ludzi