Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Technologie uzdatniania wód i ścieków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie uzdatniania wód i ścieków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 6 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu chemii na poziomie akademickim.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich w oparciu o aktualne akty prawne.
C-2Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.
C-3Zapoznanie studentów z metodami stosowanymi podczas oczyszczania ścieków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Procesy mechanicznego oczyszczania ścieków. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji. Kraty, sita, piaskowniki, odtłuszczacze, osadniki1
T-A-2Oczyszczanie ścieków na złożach biologicznych i za pomocą osadu czynnego.2
T-A-3Urządzenia i ogólne procesy naturalnego oczyszczania ścieków. Hydrobotaniczne metody oczyszczania ścieków - pola irygowane, filtracyjne, stawy rybne, stawy glonowe. Oczyszczalnie glebowo-roślinne. Charakterystyka ścieków rolniczych.1
T-A-4Przydomowe oczyszczalnie ścieków. Oczyszczanie ścieków przemysłowych. Usuwanie metali ze ścieków. Chemiczne i fizyczne metody dezynfekcji. Utlenianie ścieków2
6
wykłady
T-W-1Klasyfikacja i monitoring wód powierzchniowych, podziemnych i morskich (akty prawne).1
T-W-2Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie cząsteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na węglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu.1
T-W-3Filtracja i odkwaszanie wody. Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiały filtracyjne. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody.Wymiana jonowa. Charakterystyka jonitów,cykl pracy jonitu.Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody.3
T-W-4Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji. Stosowane koagulanty i ich dawki.1
T-W-5Dezynfekcja wody, Cel i istota dezynfekcji. Fizyczne metody dezynfekcji. Chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie.1
T-W-6Podstawowe wiadomości o ściekach. Podział ścieków. Charakterystyka fizyko-chemiczna i bakteriologiczna ścieków. Znaczenie charakterystyki ścieków i zasady ich oznaczania. Badanie bakteriologiczne ścieków.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach.5
A-A-3Opanowanie treści omawianych na ćwiczeniach i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych15
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody i składu ścieków.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D04_W01
Znajomość wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
OS_1A_W05, OS_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W05C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1, S-2
OS_1A_D04_W02
Znajomość metod stosowanych podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych.
OS_1A_W06, OS_1A_W08R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D04_U01
Opanowanie umiejętności zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych.
OS_1A_U05, OS_1A_U09R1A_U04, R1A_U07InzA_U03, InzA_U04, InzA_U08C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1
OS_1A_D04_U02
Opanowanie umiejętności zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów.
OS_1A_U06, OS_1A_U09R1A_U05, R1A_U07InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07C-3T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D04_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody i ścieków w oparciu o aktualne akty prawne.
OS_1A_K01, OS_1A_K02, OS_1A_K03, OS_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D04_W01
Znajomość wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
2,0Student nie zna procesów jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
3,0Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dostatecznym ale z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dobrym
4,5Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu bardzo dobrym ale z pewnymi niedociągnięciamii.
5,0Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu bardzo dobrym.
OS_1A_D04_W02
Znajomość metod stosowanych podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych.
2,0Student nie zna metod stosowanych podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych.
3,0Student zna metody stosowane podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych w stopniu dostatecznym ale z niewielkimi niedociągnięciami.
3,5Student zna metody stosowane podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna metody stosowane podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych w stopniu dobrym.
4,5Student zna metody stosowane podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych w stopniu bardzo dobrym ale z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Student zna metody stosowane podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D04_U01
Opanowanie umiejętności zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych.
2,0Student nie ma opanowanej umiejętności zastosowania do uzdatniania wody odpowiednich procesów jednostkowych.
3,0Student ma opanowaną umiejętność zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5Student ma opanowaną umiejętność zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu dostatecznym.
4,0Student ma opanowaną umiejętność zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu dobrym.
4,5Student ma opanowaną umiejętność zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu bardzo dobrym z niewielkimi brakami.
5,0Student ma opanowaną umiejętność zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu bardzo dobrym.
OS_1A_D04_U02
Opanowanie umiejętności zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów.
2,0Student nie posiada umiejętności zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów.
3,0Student posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów. w stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5Student posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów. w stopniu dostatecznym.
4,0Student posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów. w stopniu dobrym.
4,5Student posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów. w stopniu bardzo dobrym z niewielkimi brakami.
5,0Student posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów. w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D04_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody i ścieków w oparciu o aktualne akty prawne.
2,0Student nie potrafi ocenić stanu środowiska dotyczącego jakości wody i ścieków.
3,0Student potrafi ocenić stan środowiska dotyczący jakości wody i ścieków w stopniu dostatecznym z niewielkimi niedociągnięciami.
3,5Student potrafi ocenić stan środowiska dotyczący jakości wody i ścieków w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi ocenić stan środowiska dotyczący jakości wody i ścieków w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi ocenić stan środowiska dotyczący jakości wody i ścieków w stopniu bardzo dobrym z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Student potrafi ocenić stan środowiska dotyczący jakości wody i ścieków w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. Kowal A. L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2000, 2
  2. Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizykochemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999, 2
  3. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001, 1

Literatura dodatkowa

  1. Aktualne rozporządzenia Ministra Środowiska dotyczące wody i ścieków, 2012
  2. Bień J.B., Osady ściekowe teoria i praktyka, Wyd. PCz, Częstochowa, Częstochowa, 2007, 2
  3. Kabata-Pendias A., Pendias H., Biogeochemia pierwiastków śladowych, PWN, Warszawa, 1999, 4

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Procesy mechanicznego oczyszczania ścieków. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji. Kraty, sita, piaskowniki, odtłuszczacze, osadniki1
T-A-2Oczyszczanie ścieków na złożach biologicznych i za pomocą osadu czynnego.2
T-A-3Urządzenia i ogólne procesy naturalnego oczyszczania ścieków. Hydrobotaniczne metody oczyszczania ścieków - pola irygowane, filtracyjne, stawy rybne, stawy glonowe. Oczyszczalnie glebowo-roślinne. Charakterystyka ścieków rolniczych.1
T-A-4Przydomowe oczyszczalnie ścieków. Oczyszczanie ścieków przemysłowych. Usuwanie metali ze ścieków. Chemiczne i fizyczne metody dezynfekcji. Utlenianie ścieków2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja i monitoring wód powierzchniowych, podziemnych i morskich (akty prawne).1
T-W-2Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie cząsteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na węglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu.1
T-W-3Filtracja i odkwaszanie wody. Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiały filtracyjne. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody.Wymiana jonowa. Charakterystyka jonitów,cykl pracy jonitu.Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody.3
T-W-4Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji. Stosowane koagulanty i ich dawki.1
T-W-5Dezynfekcja wody, Cel i istota dezynfekcji. Fizyczne metody dezynfekcji. Chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie.1
T-W-6Podstawowe wiadomości o ściekach. Podział ścieków. Charakterystyka fizyko-chemiczna i bakteriologiczna ścieków. Znaczenie charakterystyki ścieków i zasady ich oznaczania. Badanie bakteriologiczne ścieków.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach.5
A-A-3Opanowanie treści omawianych na ćwiczeniach i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych15
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D04_W01Znajomość wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.
C-3Zapoznanie studentów z metodami stosowanymi podczas oczyszczania ścieków.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja i monitoring wód powierzchniowych, podziemnych i morskich (akty prawne).
T-W-2Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie cząsteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na węglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu.
T-W-3Filtracja i odkwaszanie wody. Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiały filtracyjne. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody.Wymiana jonowa. Charakterystyka jonitów,cykl pracy jonitu.Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody.
T-W-4Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji. Stosowane koagulanty i ich dawki.
T-W-5Dezynfekcja wody, Cel i istota dezynfekcji. Fizyczne metody dezynfekcji. Chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie.
T-W-6Podstawowe wiadomości o ściekach. Podział ścieków. Charakterystyka fizyko-chemiczna i bakteriologiczna ścieków. Znaczenie charakterystyki ścieków i zasady ich oznaczania. Badanie bakteriologiczne ścieków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna procesów jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
3,0Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dostatecznym ale z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dobrym
4,5Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu bardzo dobrym ale z pewnymi niedociągnięciamii.
5,0Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D04_W02Znajomość metod stosowanych podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
OS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami stosowanymi podczas oczyszczania ścieków.
Treści programoweT-A-1Procesy mechanicznego oczyszczania ścieków. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji. Kraty, sita, piaskowniki, odtłuszczacze, osadniki
T-A-2Oczyszczanie ścieków na złożach biologicznych i za pomocą osadu czynnego.
T-A-3Urządzenia i ogólne procesy naturalnego oczyszczania ścieków. Hydrobotaniczne metody oczyszczania ścieków - pola irygowane, filtracyjne, stawy rybne, stawy glonowe. Oczyszczalnie glebowo-roślinne. Charakterystyka ścieków rolniczych.
T-A-4Przydomowe oczyszczalnie ścieków. Oczyszczanie ścieków przemysłowych. Usuwanie metali ze ścieków. Chemiczne i fizyczne metody dezynfekcji. Utlenianie ścieków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod stosowanych podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych.
3,0Student zna metody stosowane podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych w stopniu dostatecznym ale z niewielkimi niedociągnięciami.
3,5Student zna metody stosowane podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna metody stosowane podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych w stopniu dobrym.
4,5Student zna metody stosowane podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych w stopniu bardzo dobrym ale z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Student zna metody stosowane podczas oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D04_U01Opanowanie umiejętności zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich w oparciu o aktualne akty prawne.
C-2Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.
Treści programoweT-W-2Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie cząsteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na węglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu.
T-W-3Filtracja i odkwaszanie wody. Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiały filtracyjne. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody.Wymiana jonowa. Charakterystyka jonitów,cykl pracy jonitu.Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody.
T-W-4Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji. Stosowane koagulanty i ich dawki.
T-W-5Dezynfekcja wody, Cel i istota dezynfekcji. Fizyczne metody dezynfekcji. Chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody i składu ścieków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma opanowanej umiejętności zastosowania do uzdatniania wody odpowiednich procesów jednostkowych.
3,0Student ma opanowaną umiejętność zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5Student ma opanowaną umiejętność zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu dostatecznym.
4,0Student ma opanowaną umiejętność zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu dobrym.
4,5Student ma opanowaną umiejętność zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu bardzo dobrym z niewielkimi brakami.
5,0Student ma opanowaną umiejętność zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D04_U02Opanowanie umiejętności zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami stosowanymi podczas oczyszczania ścieków.
Treści programoweT-W-6Podstawowe wiadomości o ściekach. Podział ścieków. Charakterystyka fizyko-chemiczna i bakteriologiczna ścieków. Znaczenie charakterystyki ścieków i zasady ich oznaczania. Badanie bakteriologiczne ścieków.
T-A-1Procesy mechanicznego oczyszczania ścieków. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji. Kraty, sita, piaskowniki, odtłuszczacze, osadniki
T-A-2Oczyszczanie ścieków na złożach biologicznych i za pomocą osadu czynnego.
T-A-3Urządzenia i ogólne procesy naturalnego oczyszczania ścieków. Hydrobotaniczne metody oczyszczania ścieków - pola irygowane, filtracyjne, stawy rybne, stawy glonowe. Oczyszczalnie glebowo-roślinne. Charakterystyka ścieków rolniczych.
Metody nauczaniaM-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody i składu ścieków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów.
3,0Student posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów. w stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5Student posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów. w stopniu dostatecznym.
4,0Student posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów. w stopniu dobrym.
4,5Student posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów. w stopniu bardzo dobrym z niewielkimi brakami.
5,0Student posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej metody oczyszczania ścieków w zależności od ich parametrów. w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D04_K01Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody i ścieków w oparciu o aktualne akty prawne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
OS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.
C-3Zapoznanie studentów z metodami stosowanymi podczas oczyszczania ścieków.
Treści programoweT-W-2Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie cząsteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na węglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu.
T-W-3Filtracja i odkwaszanie wody. Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiały filtracyjne. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody.Wymiana jonowa. Charakterystyka jonitów,cykl pracy jonitu.Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody.
T-W-4Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji. Stosowane koagulanty i ich dawki.
T-W-5Dezynfekcja wody, Cel i istota dezynfekcji. Fizyczne metody dezynfekcji. Chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie.
T-W-6Podstawowe wiadomości o ściekach. Podział ścieków. Charakterystyka fizyko-chemiczna i bakteriologiczna ścieków. Znaczenie charakterystyki ścieków i zasady ich oznaczania. Badanie bakteriologiczne ścieków.
T-A-1Procesy mechanicznego oczyszczania ścieków. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji. Kraty, sita, piaskowniki, odtłuszczacze, osadniki
T-A-2Oczyszczanie ścieków na złożach biologicznych i za pomocą osadu czynnego.
T-A-3Urządzenia i ogólne procesy naturalnego oczyszczania ścieków. Hydrobotaniczne metody oczyszczania ścieków - pola irygowane, filtracyjne, stawy rybne, stawy glonowe. Oczyszczalnie glebowo-roślinne. Charakterystyka ścieków rolniczych.
T-A-4Przydomowe oczyszczalnie ścieków. Oczyszczanie ścieków przemysłowych. Usuwanie metali ze ścieków. Chemiczne i fizyczne metody dezynfekcji. Utlenianie ścieków
Metody nauczaniaM-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody i składu ścieków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić stanu środowiska dotyczącego jakości wody i ścieków.
3,0Student potrafi ocenić stan środowiska dotyczący jakości wody i ścieków w stopniu dostatecznym z niewielkimi niedociągnięciami.
3,5Student potrafi ocenić stan środowiska dotyczący jakości wody i ścieków w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi ocenić stan środowiska dotyczący jakości wody i ścieków w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi ocenić stan środowiska dotyczący jakości wody i ścieków w stopniu bardzo dobrym z niewielkimi niedociągnięciami.
5,0Student potrafi ocenić stan środowiska dotyczący jakości wody i ścieków w stopniu bardzo dobrym.