Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Zastosowanie spektroskopii absorpcyjnej w badaniach gleb i roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona i kształtowanie środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Zastosowanie spektroskopii absorpcyjnej w badaniach gleb i roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksander Brzóstowicz <Aleksander.Brzostowicz@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii, fizyki, fizjologii roślin, gleboznawstwa na poziomie akademickim

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS w badaniach próbkek glebowych i roślinnych
C-2Ocena przydatności parametrów absorpcyjnych w monitoringu środowiska naturalnego
C-3Przygotowanie, prowadzenie prezentacji i dyskusji na temat przedmiotu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Prawa absorpcji – nomenklatura, symbolika, krzywe spektrofotometryczne, wskazówki praktyczne2
T-K-2Ogólna charakterystyka podstawowych elementów aparatury spektrofotometrycznej – źródła promieniowania, urządzenia monochromatyzujące, detektory, sposoby klasyfikacji aparatury.2
T-K-3Identyfikacja spektrofotometryczna – stwierdzenie tożsamości próbki i wzorca, wykrywanie i identyfikacja zanieczyszczeń.2
T-K-4Ogólne podstawy analizy ilościowej – oznaczenie jednego składnika (zasada oznaczeń, dobór analitycznej długości fali).2
T-K-5Spektrofotometria UV/VIS – zastosowanie w badaniach próbek glebowych2
T-K-6Spektrofotometria UV/VIS – zastosowanie w badaniach próbek roślinnych2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo studenta w zajęciach.12
A-K-2Wyszukiwanie i referowanie publikacji naukowych.4
A-K-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wyznaczony temat.4
A-K-4Przygotowanie do dyskusji naukowej.4
A-K-5Przytowanie do zaliczenia konwersatorium.3
A-K-6Konsultacje3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające/wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych
M-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji naukowej
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności przygotowania prezentacji multimedialnej na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wiedzy zdobytej podczas konwersatorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OKS_3A_C04-1_W05
Student posiada odpowiednią wiedzę pozwalającą mu na zaplanowanie i przeprowadzenie badań naukowych z wykorzystaniem próbek glebowych i roślinnych przy zastosowaniu spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS.
OS_3A_W01, OS_3A_W05, OS_3A_W07C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-1S-3
OKS_3A_C04-1_W07
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu stosowania metod spektroskopowych w ochronie środowiska
OS_3A_W07

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OKS_3A_C04-1_U05
Student potrafi zaplanować pomiary z wykorzystaniem spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS i poprawnie zinterpretować uzyskane rezultaty w oparciu o znaną literaturę naukową i popularno-naukową.
OS_3A_U01, OS_3A_U02, OS_3A_U05C-3, C-2T-K-5, T-K-6M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OKS_3A_C04-1_K01
Student ma świadomość konieczności stosowania prostych, szybkich i czułych metod badawczych.
OS_3A_K02, OS_3A_K04C-3, C-1, C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OKS_3A_C04-1_W05
Student posiada odpowiednią wiedzę pozwalającą mu na zaplanowanie i przeprowadzenie badań naukowych z wykorzystaniem próbek glebowych i roślinnych przy zastosowaniu spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS.
2,0
3,0Student zna w stopniu dostatecznym podstawy teoretyczne z zakresu spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS. Zna podstawowe, znane z literatury, parametry absorpcyjne stosowane w analizie próbek roślinnych i glebowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
OKS_3A_C04-1_W07
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu stosowania metod spektroskopowych w ochronie środowiska
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna podstawy teoretyczne metod spektroskopowych stosowanych w badaniach związanych z ochroną środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OKS_3A_C04-1_U05
Student potrafi zaplanować pomiary z wykorzystaniem spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS i poprawnie zinterpretować uzyskane rezultaty w oparciu o znaną literaturę naukową i popularno-naukową.
2,0
3,0Student potrafi zastosować podstawowe, znane z literatury, parametry absorpcyjne w analizie próbek roślinnych i glebowych. Potrafi opracować uzyskane rezultaty.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OKS_3A_C04-1_K01
Student ma świadomość konieczności stosowania prostych, szybkich i czułych metod badawczych.
2,0
3,0Student wykazuje się kreatywnością w poszukiwaniu prostych, szybkich i czułych metod badawczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cygański Andrzej, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, WNT, Warszawa, 2002, 2009, 2012
  2. Robert M. Silverstein, Francis X., Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Gołębiowska Dorota, Spektrometria absorpcyjna w zakresie UV – VIS: parametry i sposoby analizy widm absorpcji związków humusowych. W: Metody badań substancji humusowych ekosystemów wodnych i lądowych. D. Gołębiowska (red.), Akademia Rolnicza, Szczecin, 2004
  2. Klocek J., Mioduszewska H., Kielak E., Przewodnik do ćwiczeń z fizjologii roślin : skrypt dla studentów Wydziału Przyrodniczego, Akademia Podlaska, Siedlce, 2009

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Prawa absorpcji – nomenklatura, symbolika, krzywe spektrofotometryczne, wskazówki praktyczne2
T-K-2Ogólna charakterystyka podstawowych elementów aparatury spektrofotometrycznej – źródła promieniowania, urządzenia monochromatyzujące, detektory, sposoby klasyfikacji aparatury.2
T-K-3Identyfikacja spektrofotometryczna – stwierdzenie tożsamości próbki i wzorca, wykrywanie i identyfikacja zanieczyszczeń.2
T-K-4Ogólne podstawy analizy ilościowej – oznaczenie jednego składnika (zasada oznaczeń, dobór analitycznej długości fali).2
T-K-5Spektrofotometria UV/VIS – zastosowanie w badaniach próbek glebowych2
T-K-6Spektrofotometria UV/VIS – zastosowanie w badaniach próbek roślinnych2
12

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo studenta w zajęciach.12
A-K-2Wyszukiwanie i referowanie publikacji naukowych.4
A-K-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wyznaczony temat.4
A-K-4Przygotowanie do dyskusji naukowej.4
A-K-5Przytowanie do zaliczenia konwersatorium.3
A-K-6Konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOKS_3A_C04-1_W05Student posiada odpowiednią wiedzę pozwalającą mu na zaplanowanie i przeprowadzenie badań naukowych z wykorzystaniem próbek glebowych i roślinnych przy zastosowaniu spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
OS_3A_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
OS_3A_W07Ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych technologii i technik w praktyce rolniczej, ogrodniczej i ochronie środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS w badaniach próbkek glebowych i roślinnych
Treści programoweT-K-1Prawa absorpcji – nomenklatura, symbolika, krzywe spektrofotometryczne, wskazówki praktyczne
T-K-2Ogólna charakterystyka podstawowych elementów aparatury spektrofotometrycznej – źródła promieniowania, urządzenia monochromatyzujące, detektory, sposoby klasyfikacji aparatury.
T-K-3Identyfikacja spektrofotometryczna – stwierdzenie tożsamości próbki i wzorca, wykrywanie i identyfikacja zanieczyszczeń.
T-K-4Ogólne podstawy analizy ilościowej – oznaczenie jednego składnika (zasada oznaczeń, dobór analitycznej długości fali).
T-K-5Spektrofotometria UV/VIS – zastosowanie w badaniach próbek glebowych
T-K-6Spektrofotometria UV/VIS – zastosowanie w badaniach próbek roślinnych
Metody nauczaniaM-1Metody podające/wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wiedzy zdobytej podczas konwersatorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu dostatecznym podstawy teoretyczne z zakresu spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS. Zna podstawowe, znane z literatury, parametry absorpcyjne stosowane w analizie próbek roślinnych i glebowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOKS_3A_C04-1_W07Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu stosowania metod spektroskopowych w ochronie środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_W07Ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych technologii i technik w praktyce rolniczej, ogrodniczej i ochronie środowiska.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna podstawy teoretyczne metod spektroskopowych stosowanych w badaniach związanych z ochroną środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOKS_3A_C04-1_U05Student potrafi zaplanować pomiary z wykorzystaniem spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS i poprawnie zinterpretować uzyskane rezultaty w oparciu o znaną literaturę naukową i popularno-naukową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_U01Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, pozwalających na formułowanie nowych myśli i koncepcji.
OS_3A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych, z zachowaniem praw własności intelektualnej
OS_3A_U05Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficz-nych technik przy opracowywaniu nowych technolo-gii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie, prowadzenie prezentacji i dyskusji na temat przedmiotu
C-2Ocena przydatności parametrów absorpcyjnych w monitoringu środowiska naturalnego
Treści programoweT-K-5Spektrofotometria UV/VIS – zastosowanie w badaniach próbek glebowych
T-K-6Spektrofotometria UV/VIS – zastosowanie w badaniach próbek roślinnych
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji naukowej
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności przygotowania prezentacji multimedialnej na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować podstawowe, znane z literatury, parametry absorpcyjne w analizie próbek roślinnych i glebowych. Potrafi opracować uzyskane rezultaty.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOKS_3A_C04-1_K01Student ma świadomość konieczności stosowania prostych, szybkich i czułych metod badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_K02Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
OS_3A_K04Przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej.
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie, prowadzenie prezentacji i dyskusji na temat przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania spektroskopii absorpcyjnej w zakresie UV-VIS w badaniach próbkek glebowych i roślinnych
C-2Ocena przydatności parametrów absorpcyjnych w monitoringu środowiska naturalnego
Treści programoweT-K-1Prawa absorpcji – nomenklatura, symbolika, krzywe spektrofotometryczne, wskazówki praktyczne
T-K-2Ogólna charakterystyka podstawowych elementów aparatury spektrofotometrycznej – źródła promieniowania, urządzenia monochromatyzujące, detektory, sposoby klasyfikacji aparatury.
T-K-3Identyfikacja spektrofotometryczna – stwierdzenie tożsamości próbki i wzorca, wykrywanie i identyfikacja zanieczyszczeń.
T-K-4Ogólne podstawy analizy ilościowej – oznaczenie jednego składnika (zasada oznaczeń, dobór analitycznej długości fali).
T-K-5Spektrofotometria UV/VIS – zastosowanie w badaniach próbek glebowych
T-K-6Spektrofotometria UV/VIS – zastosowanie w badaniach próbek roślinnych
Metody nauczaniaM-1Metody podające/wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych
M-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wiedzy zdobytej podczas konwersatorium
S-1Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji naukowej
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności przygotowania prezentacji multimedialnej na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się kreatywnością w poszukiwaniu prostych, szybkich i czułych metod badawczych.
3,5
4,0
4,5
5,0