Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Zmienność u procaryota:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zmienność u procaryota | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw genetyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z tematem rozpowszechnienia bakterii w środowisku, mechanizmami adaptacyjnymi bakterii do różnorodnych warunków środowiskowych oraz naturalną ich zmiennością, warunkującą przetrwanie |
C-2 | przygotowanie, prowadzenie prezentacji i dysusji na tematy przedmiotu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Prokarioty - ogólna charakterystyka tej grupy organizmów, opis na podstawie wybranych przykładów rodzajów bakterii. Charakterystyka morfologiczna, fizjologiczna i organizacja materiału genetycznego w komórce. | 2 |
T-K-2 | Filogeneza bakterii. Mechanizmy ewolucji - ogólnie. Bakterie i archeony - różnice. Podstawy taksonomii bakterii. | 2 |
T-K-3 | Rozprzestrzenienie bakterii w środowisku, w zależności od warunków naturalnych i wpływu czynników antropogenicznych. Czynniki ograniczające obecność mikroorganizmów. Ekstremofile. | 2 |
T-K-4 | Zmienność niedziedziczona i dziedziczona u prokariota. Źródła zmienności, ze szczególnym uwzględnieniem mutacji, procesów paraseksualnych, rekombinacji genetycznych. | 2 |
T-K-5 | Mechanizmy adaptacji bakterii do zmian w środowisku. Na przykładzie czynników naturalnych i antropogenicznych. Wzrost populacji bakterii w warunkach optymalnych, fazy wzrostu. | 2 |
T-K-6 | Genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu bakterii. Konswencje zmienności Procaryota dla człowieka. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-K-2 | przygotowanie prezentacji multimialnej na wyznaczony temat | 4 |
A-K-3 | wyszukanie i referowanie artykułów naukowych lub popularnonaukowych o tematyce zajęć | 5 |
A-K-4 | przygotowanie do dyskusji naukowej | 3 |
A-K-5 | przygotonie do zaliczenia pisemnego | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | prezentacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: prezentacja |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C05-2_W01 nabycie wiedzy na temat rdzajów i źródeł zmienności bakterii, sposobów adaptacji do nowych warunków środowiskowych | OS_3A_W01, OS_3A_W08 | — | C-1 | T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-2, T-K-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C05-2_U01 nabycie umiejętności zaprezentowania materiału naukowego w formie prezentacji i prowadzenia dyskusji. Umiętność wykorzystania literatury naukowej i popularnonaukowej do dyskusji na zajciach | OS_3A_U01 | — | C-2 | T-K-3, T-K-4, T-K-5 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C05-2_K01 Nabycie świadomości o wszechobecności bakterii w otaczającym nas środowisku, o ciągłości procesów ewolucyjnych i co za tym idzie potencjale adaptacyjnym bakterii | OS_3A_K01 | — | C-2 | T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C05-2_W01 nabycie wiedzy na temat rdzajów i źródeł zmienności bakterii, sposobów adaptacji do nowych warunków środowiskowych | 2,0 | |
3,0 | wymienić rodzaje i źródła zmienności bakterii, krótko scharakteryzować. Opisać mechanizmy adaptacji bakterii do nowych warunków środowiskowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C05-2_U01 nabycie umiejętności zaprezentowania materiału naukowego w formie prezentacji i prowadzenia dyskusji. Umiętność wykorzystania literatury naukowej i popularnonaukowej do dyskusji na zajciach | 2,0 | |
3,0 | zaprezentowaie materiału wyszukanego w literaturze naukowej i popularnonaukowej w dyskusji i w formie prezentacji multimedialnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C05-2_K01 Nabycie świadomości o wszechobecności bakterii w otaczającym nas środowisku, o ciągłości procesów ewolucyjnych i co za tym idzie potencjale adaptacyjnym bakterii | 2,0 | |
3,0 | wykazanie kreatywności w zdobywaniu wiedzy przez dociekliwość, poszukiwane nowych koncepcji, tworzenie własnych ocen | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, PWN, Warszawa, 2007
- Krzanowska H. i współautorzy, Zarys mechanizmów ewolucji, PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Dawkins R., Samolubny gen, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1996
- Kubicz A., Tajemnice ewolucji molekularnej, PWN, Warszawa, 1999