Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Inżynieria rolnicza (S3)

Sylabus przedmiotu Nowoczesne rozwiązania materiałowe i konstrukcyjne w technice:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria rolnicza
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Nowoczesne rozwiązania materiałowe i konstrukcyjne w technice
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy materiałoznawstwa oraz technik kształtowania elementów maszyn.
W-2Sposoby pozyskiwania oraz przetwarzania różnorodnych materiałów wykorzystywanych w technice.
W-3Podstawy chemii, fizyki, cześci maszyn, maszynoznawstwa, mechaniki, eksploatacji maszyn i urzadzeń technicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z nowymi materiałami konstrukcyjnymi i eksploatacyjnymi, ich zakresem stosowania oraz ograniczeniami
C-2Poznanie sposobów kształtowania, wzmacniania oraz eksploatacji warstwy wierzchniej elementów maszyn

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Znaczenie nowoczesnych technologii kształtowania materiałów konstrukcyjnych oraz ich wytwarzania na procesy projektowe1
T-K-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia, gęstość, temperatura krzepnięcia, temperatura zapłonu, wytrzymałość, ciepło spalania, lepkość, smarność, itp.2
T-K-3Nowoczesne sposoby kształtowania elementów maszyn – metody wtryskowe, spawanie laserowe, powłoki PVD, CVD.2
T-K-4Materiały metalowe i ich stopy – cermetale, stopy mikrostopowe, szkła metaliczne.1
T-K-5Elastomery i plastomery1
T-K-6Materiały kompozytowe – o osnowie węglowej, ceramicznej, metalowej, polimerowej.1
T-K-7Materiały ceramiczne tradycyjne oraz ceramika inżynierska, szkło techniczne.1
T-K-8Materiały eksploatacyjne – paliwa, smary, chłodziwa itp.1
T-K-9Tendencje w rozwoju nowych materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Studiowanie dostepnej bibliografi10
A-K-3Przygotowanie prezentacji na wybrany temat8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacja multimedialna oraz dyskusja na temat referowany przez studenta (burza mózgów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanych i zaprezentowanych prezentacji.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C06-1_W05
Ma wiedzę z zakresu nowoczesnych materialów konstrukcyjnych stosowanych w budowie maszyn rolniczych i leśnych oraz ma wiedzę na temat ich kształtowania.
TRL_3A_W05C-1, C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C06-1_U02
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji nowoczesnychi materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz mozliwości ich kształtowania
TRL_3A_U02C-1, C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C06-1_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, ich rozwoju i konieczności dalszego dokształcania
TRL_3A_K01C-1, C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C06-1_W05
Ma wiedzę z zakresu nowoczesnych materialów konstrukcyjnych stosowanych w budowie maszyn rolniczych i leśnych oraz ma wiedzę na temat ich kształtowania.
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych i ich sposobów kształtowania oraz eksploatacji (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C06-1_U02
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji nowoczesnychi materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz mozliwości ich kształtowania
2,0
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów konstrukcyjnych, sposobów ich kształtowania i eksploatacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C06-1_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, ich rozwoju i konieczności dalszego dokształcania
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
  2. Andrzej Puszyński, Jan Pilichowski, Technologia tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 2003
  3. Jerzy Nowacki, Spiekane metale i kompozyty z osnową metaliczną, WNT, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Blicharski M, Inżynieria powierzchni, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009
  2. Podniało A, Paliwa oleje i smary w ekologicznej eksploatacji, WNT, Warszawa, 2002
  3. Niziński S, Eksploatacja obiektów technicznych, ITE, Radom, 2002

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Znaczenie nowoczesnych technologii kształtowania materiałów konstrukcyjnych oraz ich wytwarzania na procesy projektowe1
T-K-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia, gęstość, temperatura krzepnięcia, temperatura zapłonu, wytrzymałość, ciepło spalania, lepkość, smarność, itp.2
T-K-3Nowoczesne sposoby kształtowania elementów maszyn – metody wtryskowe, spawanie laserowe, powłoki PVD, CVD.2
T-K-4Materiały metalowe i ich stopy – cermetale, stopy mikrostopowe, szkła metaliczne.1
T-K-5Elastomery i plastomery1
T-K-6Materiały kompozytowe – o osnowie węglowej, ceramicznej, metalowej, polimerowej.1
T-K-7Materiały ceramiczne tradycyjne oraz ceramika inżynierska, szkło techniczne.1
T-K-8Materiały eksploatacyjne – paliwa, smary, chłodziwa itp.1
T-K-9Tendencje w rozwoju nowych materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych2
12

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Studiowanie dostepnej bibliografi10
A-K-3Przygotowanie prezentacji na wybrany temat8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C06-1_W05Ma wiedzę z zakresu nowoczesnych materialów konstrukcyjnych stosowanych w budowie maszyn rolniczych i leśnych oraz ma wiedzę na temat ich kształtowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z nowymi materiałami konstrukcyjnymi i eksploatacyjnymi, ich zakresem stosowania oraz ograniczeniami
C-2Poznanie sposobów kształtowania, wzmacniania oraz eksploatacji warstwy wierzchniej elementów maszyn
Treści programoweT-K-1Znaczenie nowoczesnych technologii kształtowania materiałów konstrukcyjnych oraz ich wytwarzania na procesy projektowe
T-K-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia, gęstość, temperatura krzepnięcia, temperatura zapłonu, wytrzymałość, ciepło spalania, lepkość, smarność, itp.
T-K-3Nowoczesne sposoby kształtowania elementów maszyn – metody wtryskowe, spawanie laserowe, powłoki PVD, CVD.
T-K-4Materiały metalowe i ich stopy – cermetale, stopy mikrostopowe, szkła metaliczne.
T-K-5Elastomery i plastomery
T-K-6Materiały kompozytowe – o osnowie węglowej, ceramicznej, metalowej, polimerowej.
T-K-7Materiały ceramiczne tradycyjne oraz ceramika inżynierska, szkło techniczne.
T-K-8Materiały eksploatacyjne – paliwa, smary, chłodziwa itp.
T-K-9Tendencje w rozwoju nowych materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacja multimedialna oraz dyskusja na temat referowany przez studenta (burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanych i zaprezentowanych prezentacji.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych i ich sposobów kształtowania oraz eksploatacji (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C06-1_U02Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji nowoczesnychi materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz mozliwości ich kształtowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych, z zachowaniem praw własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z nowymi materiałami konstrukcyjnymi i eksploatacyjnymi, ich zakresem stosowania oraz ograniczeniami
C-2Poznanie sposobów kształtowania, wzmacniania oraz eksploatacji warstwy wierzchniej elementów maszyn
Treści programoweT-K-1Znaczenie nowoczesnych technologii kształtowania materiałów konstrukcyjnych oraz ich wytwarzania na procesy projektowe
T-K-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia, gęstość, temperatura krzepnięcia, temperatura zapłonu, wytrzymałość, ciepło spalania, lepkość, smarność, itp.
T-K-3Nowoczesne sposoby kształtowania elementów maszyn – metody wtryskowe, spawanie laserowe, powłoki PVD, CVD.
T-K-4Materiały metalowe i ich stopy – cermetale, stopy mikrostopowe, szkła metaliczne.
T-K-5Elastomery i plastomery
T-K-6Materiały kompozytowe – o osnowie węglowej, ceramicznej, metalowej, polimerowej.
T-K-7Materiały ceramiczne tradycyjne oraz ceramika inżynierska, szkło techniczne.
T-K-8Materiały eksploatacyjne – paliwa, smary, chłodziwa itp.
T-K-9Tendencje w rozwoju nowych materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacja multimedialna oraz dyskusja na temat referowany przez studenta (burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanych i zaprezentowanych prezentacji.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów konstrukcyjnych, sposobów ich kształtowania i eksploatacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C06-1_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, ich rozwoju i konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z nowymi materiałami konstrukcyjnymi i eksploatacyjnymi, ich zakresem stosowania oraz ograniczeniami
C-2Poznanie sposobów kształtowania, wzmacniania oraz eksploatacji warstwy wierzchniej elementów maszyn
Treści programoweT-K-1Znaczenie nowoczesnych technologii kształtowania materiałów konstrukcyjnych oraz ich wytwarzania na procesy projektowe
T-K-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia, gęstość, temperatura krzepnięcia, temperatura zapłonu, wytrzymałość, ciepło spalania, lepkość, smarność, itp.
T-K-3Nowoczesne sposoby kształtowania elementów maszyn – metody wtryskowe, spawanie laserowe, powłoki PVD, CVD.
T-K-4Materiały metalowe i ich stopy – cermetale, stopy mikrostopowe, szkła metaliczne.
T-K-5Elastomery i plastomery
T-K-6Materiały kompozytowe – o osnowie węglowej, ceramicznej, metalowej, polimerowej.
T-K-7Materiały ceramiczne tradycyjne oraz ceramika inżynierska, szkło techniczne.
T-K-8Materiały eksploatacyjne – paliwa, smary, chłodziwa itp.
T-K-9Tendencje w rozwoju nowych materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacja multimedialna oraz dyskusja na temat referowany przez studenta (burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanych i zaprezentowanych prezentacji.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5
4,0
4,5
5,0